خودروهای تسلا از فردا به قابلیت «خودران» مجهز می‌شوند

در کنفرانس خبری روز جاری، شرکت تسلا از آغاز انتشار نسخه هفتم نرم‌افزار ویژه Model S از روز آینده خبر داد. این نسخه جدید نرم‌افزاری از آنجایی اهمیت ویژه دارد که قابلیت استفاده از خودرو در حالت بدون راننده را ممکن می‌سازد.

0

این در حالی است که قابلیت‌های یادشده سال گذشته معرفی و نهایتا سنسورهای مورد نیاز نیز به خودروهای مدل اسی که از سپتامبر گذشته روانه بازار شده بودند اضافه شده بود. با این وجود تسلا به زمان زیادی برای پالایش الگوریتم‌های مورد نظر خود نیاز داشته تا اینکه نهایتا به‌نظر می‌رسد این بررسی‌ها در سال جاری انجام شدند.

انتشار نسخه 7.0 از فردا در آمریکا آغاز خواهد شد و نهایتا شاهد ادامه روند عرضه در اروپا و آسیا در هفته‌های آتی خواهیم بود. به‌نظر می‌رسد با توجه به بهره‌گیری از سنسورهای مشابه در مدل ایکس، عرضه این به‌روزرسانی برای مدل یادشده نیز چندان به‌طول نخواهد انجامید.tesla autopilot 2

مدنظر داشته باشید که خودروهای یادشده در واقع کاملا خودکار نخواهند بود (برعکس آنچه در خودروهای مورد آزمایش گوگل مشاهده می‌کنیم) از جمله قابلیت‌های موجود در این خودروها که تسلا از آن‌ با عنوان Autosteer یاد می‌کند آن است که هنگامی که در خیابان هستید، خودورو به‌طور خودکار در خط (لاین) جاری هدایت شده و سرعت و فاصله موجود را با توجه به آنچه از خودروی جلویی دریافت کرده مدیریت می‌کند. Elon Mask از قابلیت یادشده به عنوان ویژگی آزمایشی یادکرده و از رانندگان خواسته حتی در هنگام فعال بودن این قابلیت نیز دست‌های خود را بر روی فرمان نگه دارند.

این در حالی است که در نسخه 7.1 این قابلیت به سیستم اضافه خواهد شد تا خودرو بدون نیاز به راننده به گاراژ رفته و پس از انجام سرویس لازم به سراغ راننده بیاید. یکی از دلایلی که تسلا از رانندگان خواسته همچنان فرمان خودرو را در کنترل داشته باشند امکان دفاع بعدی برای خود در دادگاه است. الون ماسک نیز اعلام کرده در صورت وقوع تصادف، خودِ راننده شخصا مسئول خواهد بود.tesla maps

از ویژگی‌های دیگر نسخه 7.0 می‌توان به قابلیت Auto Lane Change به‌منظور تعویض خودکار به لاین مجاور خیابان با لمس چراغ راهنما اشاره کرد. قابلیت AutoPark نیز به‌طور پیوسته و دائم وجود فضا در پیرامون خودرو را بررسی می‌کند و در صورت یافتن فضای مورد نیاز بدون دخالت راننده خودرو را پارک خواهد کرد. البته این قابلیت در حال حاضر توسط شرکت‌های دیگر نیز در خودروهای تولیدی جدید به کار بسته شده است. سیستم‌های Automatic Emergency Steering و Side Collision Warning نیز از سنسورهای اولتراسونیک به‌منظور دورکردن خودرو از خطرات احتمالی و ارسال هشدار به راننده در مواقع لزوم بهره می‌برند.

این سیستم از چهارنوع سنسور متفاوت در خودرو بهره می‌برد. رادار جلویی، دوربین جلویی، سنسورهای اولتراسونیک 360 درجه‌ای و جی‌پی‌اسی که در ترکیب با نقشه‌های مسیریابی با رزولوشن بالای تسلا قرارگرفته است و به رهگیری خطوط و لاین‌ها و بررسی ویژگی‌های جاده می‌پردازد.tesla autopilot

این نوع سنسورها بر روی خودروهای جدیدی که به ویژگی‌های رانندگی نیمه‌خودکار تجهیز شده و از قابلیت‌هایی مانند ادامه مسیر در لاینی مشخص و سیستم کروز کنترل دینامیک بهره می‌برند نیز به کار گرفته شده است اما نکته جالب آن است که تسلا به‌طور پیوسته اطلاعات به دست آمده از سنسورها را از خودروهای مجهز به نرم‌افزار نسخه 7.0 به پایگاه ارسال می‌کند تا با استفاده از قابلیت‌های هوشمند، رفته رفته به ثبت و ضبط ویژگی‌های رانندگی و راننده اقدام و نهایتا سیستمی هوشمندتر را ارائه دهد. الون ماسک معتقد است این قابلیت‌ها حتی بدون به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری پس از گذشت چند هفته بیش از پیش بهبود خواهند یافت.

Theverge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.