سرفیس پرو 4 در مقابل سرفیس پرو 3؛ چه چیزهایی تغییر کرده است؟

شرکت مایکروسافت روز گذشته با رونمایی از تبلت جدید سرفیس پرو 4، محصول جدیدی به این خانواده هوشمند اضافه کرد. نسخه جدید این تبلت از توان سخت‌افزاری بالاتر و  رزولوشن بیشتر صفحه‌نمایش در مقایسه با سرفیس پرو 3 بهره‌مند شده است. با این اوصاف این تردید وجود دارد که آیا با وجود محصولی مانند آی‌پد پرو اپل، این تبلت مایکروسافت می‌تواند به هدف خود یعنی یکه‌تازی در بازار برسد؟

2

برای یافتن پاسخ این پرسش، شاید تنها راه موجود، مقایسه این دستگاه هوشمند با نسخه قبلی آن یعنی سرفیس پرو 3 باشد تا مشخص شود مایکروسافت چه قابلیت‌ها و توانایی‌هایی را برای مبارزه با رقیب، در محصول جدید خود به‌کار بسته است.

طراحی

پیش از این شایعاتی مبنی بر بزرگ‌تر بودن ابعاد سرفیس پرو 4 در مقایسه با نسخه پرو 3 منتشر شده بود اما بدنیست بدانید که پرو 4 از همان ابعاد 292 میلی‌متر در 200 میلی‌متر مشابه با پرو 3 بهره می‌برد. با این اوصاف با ضخامت 8.4 میلی‌متر، بدنه منگنزی پرو 4، 0.6 میلی‌متر باریک‌تر از پرو 3 است. مایکروسافت ادعا کرده بهره‌گیری از پورت یواس‌بی‌ 3.0 در قالب تمام سایز باعث شده این ضخامت نتواند از این کمتر شود.Surface-Pro-4-image-4-Small

وزن پرو 4 در کمترین حالت، 755 گرم بوده که در مدل‌های قدرتمندتر به 786 گرم برای خود تبلت و بدون حضور تایپ کاور می‌رسد که در واقع باعث خواهد شد این دستگاه سبک‌تر از پرو 3 با وزن 794 گرم باشد.

صفحه‌نمایش

در قالب همان ابعاد، سرفیس پرو 4 از صفحه‌نمایش 12.3 اینچی بهره می‌برد که بزرگ‌تر از صفحه‌نمایش 12 اینچی موجود در پرو 3 است. شاید تصور کنید این افزایش اندازه باعث بزرگ‌تر جلوه کردن سرفیس پرو 4 شده باشد اما کاهش حاشیه‌های صفحه‌نمایش باعث شده شاهد همان ترکیب ظاهری باشیم. سرفیس پرو 4 نه‌تنها از صفحه‌نمایشی بزرگ‌تر بلکه از رزولوشنی بالاتر بهره‌مند شده است.

اگرچه هنوز اعداد دقیق اعلام نشده‌اند اما با بهره‌گیری از 5 میلیون پیکسل (تراکم 267 پیکسل در هر اینچ) به‌نظر می‌رسد شاهد صفحه‌نمایشی با رزولوشن 3K یعنی ترکیب 3072 در 1600 پیکسل باشیم که در عمل تعداد پیکسلی به‌مراتب بیشتر از رزولوشن 2160 در 1440 پیکسل به‌کار گرفته شده در سرفیس پرو 3 است. اگرچه این ارتقا پیشرفتی قابل تحسین است اما باید دید این افزایش رزولوشن در عمل چه تاثیری بر روی کارایی سرفیس پرو 4 و البته کیفیت محتویات نمایش داده شده بر روی آن دارد.

ویژگی‌های سخت‌افزاری، رم، فضای ذخیره‌سازی

در هنگام رونمایی مایکروسافت از سرفیس پرو 4، این شرکت اعلام کرد با توجه به بهره‌مندی از جدیدترین پردازنده‌های اینتل (نسل ششم پردازنده‌های اسکای‌لیک) این دستگاه چیزی در حدود 30 درصد از سرفیس پرو 3 قوی‌تر شده است. مدل پایه این محصول از پردازنده Core i5 بهره می‌برد اما امکان بهره‌گیری از مدل Core i7 نیز در صورت نیاز خریدار وجود دارد. گزینه‌های در نظر گرفته شده برای میزان رم موجود نیز از تنوع کافی برخوردارند. مدل پایه‌ای سرفیس پرو 4 از 4 گیگابایت رم بهره‌مند شده اما امکان افزایش این مقدار تا 16 گیگابایت نیز وجود دارد. لازم به ذکر است با توجه به اینکه در سرفیس پرو 3، حافظه، قسمتی از بورد اصلی بود این قابلیت برای ارتقا وجود نداشت.Surface-Pro-4-official-1024x576.

گزینه‌های موجود از حیث فضای ذخیره‌سازی داخلی برای پرو 4 از مقدار 128 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی SSD شروع شده و مدل‌های مجهز به 256و 512 گیگابایت و نهایتا گزینه یک ترابایتی نیز موجود است. هر دو دستگاه یعنی پرو 3 و پرو 4 از شکاف ویژه استفاده از کارت حافظه‌ بهره‌مند شده‌اند. با این تفاسیر شاید پرداخت هزینه اضافی برای خرید نسخه مجهز به یک ترابایت فضای ذخیره‌سازی داخلی آنچنان معقول به‌نظر نرسد.

سخت‌افزارهای جانبی؛ تایپ‌کاور جدید و قلم مخصوص

سرفیس پرو 4 از یک قلم مخصوص در داخل جعبه بهره می‌برد. این در حالی است که این قلم، یک تجهیز اضافی برای پرو 3 به شمار می‌رفت و باید به‌طور مستقل آن‌را خریداری می‌کردید. قلم جدید از 1024 مقدار متفاوت فشار بهره می‌‌برد و در کنار آن به باتری با قابلیت استفاده به مدت طولانی (یک‌سال) تجهیز شده و به‌طور مغناطیسی می‌تواند به قسمت کناری پرو 4 متصل شود.surface pro 4 type cover

علاوه بر این در رویداد شب گذشته، شاهد رونمایی از یک Type Cover جدید بودیم. صفحه‌کلیدی که به یک پورت مغناطیسی متصل شده و انجام وظیفه به عنوان یک کاور محافظتی را نیز چندین برابر می‌کند. مدنظر داشته باشید که این تایپ‌کاور جدید در جعبه پرو 4 موجود نیست و باید به‌طور جداگانه آن‌را خریداری کنید. این تایپ‌کاور جدید با هر دو نسخه پرو 3 و پرو 4 سازگاری کامل دارد و باریک‌ترین در نوع خود در میان کاورهایی است که تاکنون از سوی مایکروسافت تولید شده است.

بهره‌گیری از یک ترک‌پد شیشه‌ای که 40 درصد بزرگ‌تر از نسخه پیشین است در کنار بهره‌گیری از نور پس‌زمینه برای کلیدها و وجود فاصله مناسب میان کلیدها برای ایجاد بهترین تجربه تایپ و نهایتا اذعان مایکروسافت بر صدای پایین این کلیدها از جمله ویژگی‌های این تجهیز جانبی جدید هستند.

اسکنر تشخیص اثرانگشت (تنها برای کاربران آمریکایی)

یکی از ویژگی‌های جدید در سرفیس پرو 4، بهره‌گیری از اسکنر تشخیص اثرانگشت است. مدنظر داشته باشید تنها در صورتی که این تبلت را در آمریکا خریداری کنید، این قابلیت در اختیار شما قرارخواهد گرفت و در زمان عرضه، خبری از این قابلیت در دستگاه‌های عرضه شده در سایر کشورها نخواهد بود.

ویندوز10

از آن‌جایی که سرفیس پرو 4، جدیدترین محصول از خانواده سرفیس‌هاست، طبیعی است که به جدیدترین نسخه سیستم‌عامل ویندوز یعنی ویندوز 10 نسخه حرفه‌ای تجهیز شود. این به‌معنای امکان بهره‌گیری کاربران از جدیدترین نسخه‌های نرم‌افزای و قابلیت‌هایی نظیر آفیس و کورتانا است. مدنظر داشته باشید که از طریق به‌روزرسانی رایگان می‌توانید تمامی این قابلیت‌های نرم‌افزای را بر روی پرو 3 داشته باشید، بنابراین نمی‌توان این ویژگی را به عنوان یک برتری شاخص برای سرفیس پرو 4 لحاظ کرد.windows 10 update

قیمت

با توجه به بهره‌گیری از قابلیت‌های جدید و البته وجود قلم مخصوص، سرفیس پرو 4 با قیمت شروع 749 پوند در بریتانیا و 899 دلار در آمریکا، به‌طرز قابل ملاحظه‌ای گران‌تر از سرفیس پرو 3 است که قیمت شروع برای آن 639 دلار بود. مدنظر داشته باشید که به‌روزرسانی‌های سخت‌افزاری و بهره‌گیری از مشخصات بهتر، بازهم به قیمت یادشده خواهد افزود.

با این اوصاف باید منتظر ماند و دید این تبلت جدید مایکروسافت با چه قیمتی در کشور ما عرضه خواهد شد و آیا بهره‌گیری از سخت‌افزار قوی‌تر در مقابل هزینه اضافی، برای کاربران و خریداران آن مقرون به صرفه خواهد بود یا خیر؟!

pocket-lint

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. علی پروین می‌گوید

    سلام و خسته نباشید به همکارای عزیزم
    خواستم به عنوان یه سخت افزار کار بهتون یه نکته رو بگم که در sp4 هم آی سی های رم روی برد اصلی و اطراف cpu قرار داده شده اند

    برای دیدن تصویر کافیه به لینک زیر یه نگاهی بندازید
    https://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/iqGepY2E1LLxwcDk.huge

    البته توی یکی از پیج های خودتونم هم قسمتی از این تصویر موجوده

    http://images.farnet.ir/2015/10/Panos-Surface-Pro-4-Specs.jpg

    از زحماتتون و سایت مفیدتون متشکرم

    1. محسن صحافی می‌گوید

      ممنون از نکته جالبی که گفتید