بدافزار جدید iOS برنامه‌های جعلی را بر روی آیفون و آی‌پد نصب می‌کند

با توجه به انتشار خبرهای جدید از درز اطلاعات شخصی کاربران در سرویس‌های مختلف و دسترسی غیرقانونی نفوذگران به گوشی‌های هوشمند به‌نظر می‌رسد کاربران باید در استفاده از سرویس‌های مختلف و یا دانلود و اجرای برنامه‌های مختلف و حتی فایل‌های مختلف دقت بیشتری به خرج دهند.

0

با این اوصاف همچنان مبارزه با طیف وسیعی از بدافزارها همچنان در جریان بوده که نمونه‌ای از آن را می‌توان در میان کاربران استفاده کننده از iOS در چین و تایوان مشاهده کرد. سیستم‌عامل گوشی‌های همراه تولیدی اپل یکی از امن‌ترین سیستم‌های قابل استفاده بر روی گوشی‌های هوشمند بوده و این امر در مقایسه با سیستم‌عامل رقیب یعنی اندروید بیش از پیش مشاهده می‌شود.

با این اوصاف حضور یک بدافزار جدید به نام YiSpecter بر روی تعدادی از گوشی‌های هوشمند اپل در آسیا شاید یک استثنا یا شاید هم شروعی جدید از حملات نفوذگران باشد. بر اساس گزارش شرکت امنیتی Palo Alto، بدافزار جدید باعث تغییر و جایگزینی برنامه‌های اصلی با نمونه‌های مشابه اما جعلی شده تا نهایتا این برنامه‌ها به نمایش تبلیغات اقدام کنند. این بدافزار حتی موتور جستجوی پیش فرض سافاری را تغییر داده، بوکمارک‌ها را ویرایش کرده و بدون اجازه کاربر به آپلود اطلاعاتی مشخص و خاص اقدام می‌کند.

جای هیچ بحثی نیست که حجم وسیعی از این بدافزارها از طریق محتویات نامطلوب و مستهجن، گوشی‌های کاربران را مورد هدف قرار می‌دهند و YiSpecter نیز یکی از این بدافزارها است. این شایعه وجود دارد که دستگاه‌های هوشمند اپل که جیلبریک شده‌اند با این بدافزار آلوده شوند. اگرچه این عمل همانند روت کردن دستگاه‌های اندرویدی به نفوذگران اهداف گسترده‌تر و البته با قدرت دفاعی پایین‌تری را خواهد داد اما نباید iOS را نیز به خودی خود رویین‌تن به حساب آورد.

بنابرگفته یکی از مقامات شرکت اپل و در مصاحبه‌ای که وی با سایت Cnet انجام داده، اینچنین عنوان شده که حفره موجود که به YiSpecter امکان فعالیت بر روی دستگاه‌های تولیدی اپل را می‌دهد در iOS 9 مرتفع شده است. لازم به ذکر است که نصب جدیدترین به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری یکی از فاکتورهای موثر در مبارزه با بدافزارهای موجود برای هر دستگاه هوشمند با هر سیستم‌عامل است. استفاده از کانال‌های رسمی برای دانلود (در این مورد اپ استور اپل) نیز باعث خواهد شد خطر آلودگی دستگاه شما تا حد زیادی کاهش یابد.

Phonearena

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.