چگونه اکثر قابلیت‌های اندروید 6 مارشملو را همین حالا بر روی گوشی اندرویدی خود داشته باشیم؟

اگر به خاطر داشته باشید گوگل هفته گذشته در کنار نکسوس‌های جدید از نسخه نهایی اندروید 6 نیز رونمایی کرد که بر اساس اعلام مانتین ویوها برخی دستگاه‌های منتخب سری نکسوس می‌توانند از تاریخ 15 مهرماه آن را دریافت نمایند؛ این در حالیست که هنوز هیچ زمان معینی مبنی بر انتشار این نسخه برای سایر گوشی‌های پرچم‌دار مبتنی بر اندروید منتشر نشده است.

0

ما در این و این مطلب به طور جداگانه تمامی امکانات اندروید مارشملو را برشمردیم؛ با این حال جالب است که بدانید برخی از این قابلیت‌ها هم‌اکنون نیز با بهره‌گیری از چند اپلیکیشن مختلف قابل‌دسترس هستند؛ در همین رابطه ما در ادامه قصد داریم آموزش دهیم که چگونه می‌توان از هم‌اکنون نیز به قابلیت‌های اصلی ورژن جدید پلتفرم موبایلی گوگل دسترسی داشت.

قابلیت مدیریت دسترسی اپلیکیشن‌ها

androidpit-scott-permissions-w628

شاید بارها و بارها هنگام نصب اپلیکیشن‌های مختلف به پیغام درخواست مجوز برای دسترسی سخت‌افزار گوشی هوشمند یا تبلت خود برخورد کرده‌اید و این سؤال برایتان پیش آمده باشد که دلیل این دسترسی طولانی مدت چیست! حال گوگل در اندروید 6 ساز و کاری تعبیه کرده که توسعه‌دهندگان را وادار می‌کنند اپلیکیشن‌هایی طراحی کنند که علاوه بر درخواست مجوز دسترسی به منابع سخت‌افزاری دستگاه کاربر در هنگام نصب، در زمان اجرا نیز مجدد این پیغام را تکرار کنند.

اگرچه این قابلیت به طور پیش‌فرض بر روی اندروید آب‌نبات‌چوبی تعبیه نگردیده، با این حال دلواپسان حریم خصوصی می‌توانند با کمک‌گیری از اپلیکیشنی به نام XPrivacy نظارت کاملی بر دسترسی برنامه نصب شده بر روی گوشی هوشمند و یا تبلت خود داشته باشند.

دانلود XPrivacy
GooglePlay-Download

قابلیت مروگر درون پنچره‌ای (Chrome Custom Tabs)

google-io-chrome-tabs-w782

Chrome Custom Tabs امکان اجرای مرورگر کروم در اپلیکیشن‌های مختلف را فراهم می‌آورد. به عنوان مثال اگر شما در برنامه Pinterest یک لینک را اجرا نمایید و خواهان باز شدن آن در مرورگر کروم باشید، دیگر نیاز نخواهد بود اطلاعات حساب اکانت Pinterest خود را در صفحه باز شده وارد نمایید. هرچند این یک قابلیت کوچک به نظر می‌رسد، اما باعث خواهد شد در وقت بسیاری از کاربران صرفه‌جویی صورت گیرد.

Chrome Custom Tabs دارای ورود خودکار، حفظ رمز عبورها و تکمیل خودکار فرم‌ها می‌باشد. با استفاده از این قابلیت توسعه‌دهندگان این امکان را دارند تا در صورت نیاز به باز شدن یک صفحه‌ وب، این صفحه را در داخل اپلیکیشن خود برای کاربر نمایش دهند. بدین ترتیب دیگر نیاز به انجام ادامه کار بر روی مرورگر کروم نبوده، زیرا به صورت اختصاصی یک صفحه برای هر اپلیکیشن باز خواهد شد؛ بدین ترتیب قسمت کمتری از حافظه دستگاه شما اشغال خواهد شد. همان‌طور که می‌توان حدس زد، این قابلیت نیز در اندروید 5 وجود نداشته با این حال می‌توان با نصب اپلیکیشن Link Bubble browser و انتخاب آن به عنوان مرورگر پیش‌فرض دستگاه، قابلیتی شبیه به Chrome Custom Tabs را تجربه کرد.

دانلود Link Bubble browser
GooglePlay-Download

قابلیت لینک دهنده هوشمند

app_com-w628

یکی از موارد آزاردهنده کنونی سیستم‌عامل اندروید، پرسش پی‌درپی برای باز کردن یک لینک توسط برنامه‌های مختلف است. به عنوان مثال اگر شما هم‌اکنون بر روی یک لینک در تویتر کلیک کنید، از شما پرسیده می‌شود که لینک کلیک شده با مرورگر گوگل کروم باز شود و یا اپلیکیشن تویتر. بدون شک اگر شما اپلیکیشن تویتر را نصب کرده باشید، خواهان باز کردن لینک توسط این برنامه هستید، اما نسخه آب‌نبات‌چوبی سیستم‌عامل اندروید موضوع را درک نمی‌کند.

این موضوع باعث گردیده تا گوگل قابلیتی به نام لینک دهنده هوشمند را به اندروید 6 اضافه کند که به صورت خودکار منبع لینک مورد نظر را شناسایی کرده و سپس در صورت دسترسی به اپلیکیشن اختصاصی، آن را با برنامه مرتبطش نمایش خواهد داد. ممکن است این موضوع خیلی اهمیتی نداشته باشد ولی نشان دهنده این امر است که گوگل به جزئیات اهمیت زیادی می‌دهد. استفاده کنندگان از نسخههای مختلف اندروید می‌توانند این چنین قابلیتی را با نصب اپلیکیشن TapPath تجربه کنند.

دانلود TapPath
GooglePlay-Download

قابلیت استفاده از شناسه اثر انگشت برای تائید پرداخت خریدهای الکترونیکی

sensor-huellas-w782

در اندروید M توسعه‌دهندگان خواهند توانست از شناسه‌های اثر انگشت برای آنلاک کردن دستگاه‌های اندرویدی در کنار خرید از فروشگاه نرم‌افزاری گوگل پلی یا سایر درگاه‌های خرید استفاده کنند. بدین ترتیب می‌توانید در هنگام خرید از اثر انگشت خود به جای رمز عبور کارت اعتباری استفاده نمایید.

دارندگان دستگاه‌های اندرویدی بالا رده سامسونگ که دارای سنسور اثر انگشت هستند از هم‌اکنون به لطف سرویس‌های PayPal و FIDO نیز می‌توانند با دنبال کردن مسیر Settings > Fingerprints > Pay with PayPal از اثر انگشت خود به منظور رمز عبور در هنگام خرید الکترونیکی استفاده کنند؛ اما اگر دستگاه شما فاقد سنسور اثر انگشت بوده نیز می‌توان با نصب اپلیکیشن ICE Unlock، دوربین دستگاه مورد نظر را به سنسور اثر انگشت تبدیل کرد.

بله درست خواندید، این کاملاً حقیقت دارد. ICE Unlock با الگوریتم‌های خاصی می‌تواند دوربین دستگاه شما را به سنسور اثر انگشتی به منظور باز کردن قفل دستگاه تبدیل نماید. بدین منظور کافیست پس از تنظیمات اولیه، انگشت خود را مقابل دوربین گرفته تا برای باز کردن قفل صفحه‌نمایش سِت شود. البته به خاطر داشته باشید که این روش از امنیت به مراتب پایین‌تری نسبت به سنسور اثر انگشت واقعی برخوردار بوده از رو به هیچ عنوان نمی‌توان از آن به عنوان رمز پرداخت‌های الکترونیکی استفاده کرد.

دانلود ICE Unlock
GooglePlay-Download

قابلیت نظارت بر مصرف حافظه رم برنامه‌ها

NetworkMonitorMini-w628

مانتین ویوها در اندروید مارشملو علاوه بر تعبیه امکان نظارت مستمر به دسترسی اپلیکیشن‌های مختلف، قابلیتی نیز ایجاد کرده‌اند که می‌توان از طریق آن میزان استفاده حافظه رم هر اپلیکیشن را هم از طریق مسیر Settings > Apps > Options (three dots button) > Advanced > Memory مشاهده کرد. البته سیستم‌عامل اندروید به طور پیش‌فرض سعی می‌کند برنامه‌های بارگذاری شده را برای کارایی بهتر در رم نگاه دارد. رم از سرعت بالایی برخوردار است و در گوشی‌های همراه هر مقدار سرعت بالاتر باشد، بر روی کارایی کلی گوشی و تجربه کاربر مؤثر خواهد بود.

اگر امید ندارید که اندروید مارشملو برای دستگاه شما منتشر شود، تنها با مراجعه به گوگل استور و سِرچ کلمه Task Manager با انبوهی از اپلیکیشن‌های مدیریت مصرف حافظه رم مواجه می‌شوید که در این آموزش ما برنامه Network Monitor Mini را انتخاب کرده‌ایم.

دانلود Network Monitor Mini
GooglePlay-Download

چینش شکیل‌تر اپلیکیشن‌ها

androidpit-best-andriod-launchers-teaser-w782

یکی از نمایان‌ترین تغییرات اندروید مارشملو نسبت به نسخه قبلی، اضافه شدن منو کشویی جدید می‌باشد. این منو به جای حالت افقی به صورت عمودی اسکرول می شود و دارای یک پس زمینه سفید است که در قسمت بالایی اپلیکیشن‌های بیشتر استفاده شده قرار خواهند گرفت و در قسمت زیرین دیگر برنامه‌ها بر اساس حروف الفبا چیده شده‌اند.

اگر از قابلیت مذکور خوشتان آمده است، با مراجعه به گوگل پلی می‌توانید لانچر های مختلفی که آن را در اختیارتان قرار می‌دهند را دانلود و استفاده نمایید. ما در این قسمت Action Launcher 3 را پیشنهاد می‌کنیم.

دانلود Action Launcher 3
GooglePlay-Download

Doze و مدریت بهینه‌تر مصرف باتری

androidpit-big-battery-teaser-w628

قابلیت ذخیره‌سازی انرژی جدید اندرویدی 6، Doze نام دارد که به نوعی دستگاه را در صورت عدم تحرک و فعالیت در طول یک دوره زمانی خاص به حالت اسند‌بای برده و تا زمانی که تغییری در آن ایجاد نشود باقی نگاه می‌دارد.

به عنوان مثال اگر شما صاحب تبلتی مجهز به اندروید مارشملو هستید و طی روز ممکن است به صورت رندم زمانی از آن استفاده کنید، اندروید 6 به صورت خودکار در زمان بی استفاده ماندن دستگاه تمامی اپلیکیشن‌های فعال را بسته که باعث می‌شود عمر باتری به شکل قابل توجهی افزایش یابد. هرچند هم‌اکنون به ندرت گوشی مبتنی بر اندرویدی در بازار کنونی یافت می شود که از درگاه یو‌اس‌بی_سی پشتیبانی کند، با این حال می‌توان از طریق اپلیکیشن‌های مختلفی از جمله EaseUS Coolphone مصرف انرژی دستگاه را به طرز چشم‌گیری کاهش داد.

Spoiler title
GooglePlay-Download

یکپارچه سازی کارت حافظه جانبی با حافظه اصلی

microsd-galaxy-s4-closeup_353-w628

گوگل در اندروید 6 برای همیشه دغدغه کبود فضای ذخیره‌سازی داخلی برای نصب اپلیکیشن‌های مختلف را از میان برداشته است. در اندروید مارشملو کارت حافظه جانبی نیز قسمتی از فضای داخلی دستگاه محسوب شده، بدین ترتیب محدودیت فضا برای نصب اپلیکیشن‌های مختلف دیگر معنایی نخواهد داشت. البته هم‌اکنون نیز برنامه‌هایی مانند Link2SD می‌توانند قابلیت مشابهی را در اختیار کاربران قرار دهند.

دانلود Link2SD
GooglePlay-Download

androidpit

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.