آیفون 6S اپل از فناوری “3D Touch” سه مرحله‌ای به عنوان نسل بعدی فناوری فورس‌تاچ بهره خواهد برد

انتظار می‌رود آیفون 6s و 6s پلاس چهارشنبه دیگر از جانب اپل معرفی شوند،‌فناوری‌های پیشرفته‌ای در این محصولات تراز اول به کار رفته؛ اما یکی از چشم‌گیرترین آنها فناوری است که این گوشی‌ها از فورس‌تاچ ترک‌پد جدید مک‌بوک و اپل واچ به ارث گرفته‌اند،‌ویژگی که با این حساب می‌توان فورس تاچ به کار گرفته شده در آیفون‌های جدید را نسل بعدی این فناوری نامید.

0

بر اساس منابع آگاه از فرآیند ساخت آیفون 6s صفحه‌نمایش این گوشی به صورت سه بعدی نسب به فشار حساس است، اپل این ویژگی را با نام 3D Touch Display یا صفحه‌نمایش لمسی سه بعدی می‌نامد.

اگر با ترک‌پد‌های مک‌بوک و صفحه‌نمایش اپل واچ آشنا باشید حتماً می‌دانید که در مقابل دو سطح از فشار تعامل نشان می‌دهند، به این ترتیب میان لمس کردن صفحه و فشار دادن آن تفاوت وجود دارد،‌ با این حساب آیفون‌های جدید نیز به سه مرحله از فشار حساس خواهند بود.

نامگذاری تاچ سه بعدی نیز به همین منظور انجام شده است چرا که سنسورهای جدیدِ تعبیه شده در صفحه‌نمایش این گوشی‌ها قادر هستند به جای دو حالت در سه حالت نسبت به فشار تعامل داشته باشند. اگر همه چیز درست پیش رود انتظار داریم در رابط کاربری iOS 9 که آیفون 6s از آن بهره می‌برد عملکرد‌های جدیدی را برای تعامل با صفحه‌نمایش شاهد باشیم.

برای نمونه کاربر می‌تواند با لمس یک نقطه در روی نقشه مکان مورد نظر را انتخاب کرده و سپس با فشار دادن آن، مقصد را به صورت ایستگاه به ایستگاه بررسی کند. این امر در صورتی است که در حال حاضر برای مسیریابی یک نقطه دلخواه بر روی نقشه کاربر باید ابتدا نقطه مورد نظر را جستجو کند سپس بر روی آیکون مسیریابی اشاره کرده و با انتخاب یک دکمه دیگر عملاً فرآیند مسیریابی را آغاز کند. اگر دقت کرده باشید مسیریابی با فناوری جدید فورس تاچ باعث می‌شود عملاً‌ دو مورد از انتخاب‌ها حذف شود.

نمونه‌ای دیگر از عملکرد این فناوری جدید را می‌توان در اپلکیشن موزیک مثال زد، کاربر می‌تواند با لمس و فشار صفحه نمایش به جای اجرای موسیقی به منوی انتخاب‌های رایج دسترسی داشته باشد. به این ترتیب اگر کاربر بر روی آهنگی فشار بیشتری وارد کند، منویی برای اضافه کردن آهنگ مورد نظر به لیست موسیقی‌ها باز می‌شود یا اینکه گزینه‌ای برای دانلود و گوش دادن پس از آن در دسترس کاربر قرار می‌گیرد.

فردی که از نزدیک تجربه کاربری با این فناوری جدید به کار گرفته شده را دارد مدعی است پس از فشار بر روی گزینه مورد نظر، منویی برای انتقال آیکون میان‌بر اپلیکیشن‌ها به صفحه اول گوشی باز می‌شود. به این ترتیب اگر کاربر فشاری بیشتر بر روی اپلکیشن تماس تلفنی وارد کند قادر خواهد بود مستقیما آیکون میان‌بر این اپلیکیشن را به تب Voicemail منتقل کند. یا اینکه با فشار بیشتر بر روی آیکون اپلکیشن‌ها آنها را به تب مورد دلخواه منتقل کند.

همان‌گونه که در ابتدا ذکر شد، بعضی از این قابلیت‌ها را قبلا در آخرین نسخه مک‌بوک اپل شاهد بودیم. کاربران مک‌بوک به خوبی می‌دانند که با انتخاب و فشار یک لینک در مرورگر سافاری، تصویر پیش‌نمایشی از محتویات صفحه‌نمایش لینک مورد نظر را ببیند. فشار زیاد بر روی آدرس یک شخص باعث می‌شود پیش‌نمایشی از مکان جغرافیایی فرد مورد نظر در نقشه نمایش داده شود. یا اینکه با فشار محکم بر روی یک واژه معنی آن نمایش داده شود.

این فناوری جدید بدون شک در آیفون‌های جدید امکانات زیادی را به ارمغان می‌آورد و توسعه دهندگان قادر خواهند بود تعامل جدیدی را با بازی‌های کامپیوتری برای کاربران به ارمغان بیاورند. گفته می‌شود که نسخه به‌روز شده صفحه‌نمایش فورس‌تاچ به آی‌پد پرو اپل نیز راه پیدا خواهد کرد. منابع آگاه از برنامه‌های اپل معتقد هستند که آی‌پد پرو در مراسمی که اپل چهارشنبه آینده وعده آنرا داده‌ است رونمایی می‌شود.

صفحه‌نمایش لمسی سه‌بعدی جدید آیفون به احتمال زیاد با موتور جدید Taptic (این فناوری در مسیریابی به کمک کاربر می‌آید و با ویبره‌های مختلف کاربر را بدون اینکه نیازی به مشاهده صفحه‌نمایش داشته باشد قادر می‌سازد تا مسیر خود را مشخص کند.) باعث می‌شود بازخوردهای بیشتری از کاربر دریافت شود.

همان‌گونه که در ابتدا ذکر شد صبر طرفداران آیفون دیری نخواهد پایید و تا اواخر هفته دیگر چشم علاقه‌مندان به این محصول پرطرفدار روشن خواهد شد.

9to5mac.com

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.