رسیدن به نسبت ابعاد ایدهآل 16:9 ؛ سونی از سنسور کاستوم شده ۲۵ مگاپیکسلی در دوربین سری Z5 بهره برده است
در بحث پیرامون گوشیهای هوشمند با قابلیتهای پیشرفته عکسبرداری، یک نکته خودنمایی میکند. با توجه به بهرهگیری صفحهنمایش گوشیهای هوشمند از نسبت ابعاد 16:9 و وجود همین نسبت بر روی صفحهنمایش رایانه و حتی تلویزیون، چه دلیلی برای عکسبرداری در نسبت سنتی 4:3 وجود دارد؟
شرکتهای سازنده گوشیهای همراه هم معمولا کاربران را به استفاده از مقدار پیشفرض 16:9 تشویق میکنند و اصراری بر استفاده از نسبت 4:3 ندارند اما نکته ظریفی که در اینجا وجود دارد آن است که سنسورهای این کمرافونها همچنان در نسبت 4:3 تولید میشوند بنابراین در صورتی که شما در حالت 16:9 عکسبرداری کنید در واقع مگاپیکسلهای زیادی را هدر دادهاید.
با این تفاسیر بهنظر میرسد اینبار شرکت سونی بهنوعی در این زمینه سنتشکنی کرده است. این شرکت با بهرهگیری از یک سنسور چند ابعاده 25 مگاپیکسلی در داخل گوشیهای سری زد5 خود این مشکل را مرتفع کرده است. اگرچه منابع آگاه ژاپنی از بهرهمندی این سری از گوشیهای سونی از سنسور Sony IMX300 خبر میدهند اما تراشه موجود در زد 5 حکایت از بهرهمندی آن از لنزهای واید 24 میلیمتری f/2.0 دارد. سونی عنوان کرده این گوشی هوشمند از دوربین 23 مگاپیکسلی بهره میبرد زیرا این عدد بیشترین مقداری است که در حالت 4:3 آن میتوان در اختیار داشت اما نکته مخفی، بهرهمندی از حالت رزولوشن بالای 16:9 است.
با عکسبرداری در حالت 4:3 و سپس در حالت 16:9 با استفاده از گوشیهای هوشمند جدید سری زد 5 سونی میتوانید متوجه تفاوتها شوید. با بررسی دقیق متوجه بهرهمندی زد 5 و خانواده آن از سنسور چند ابعاده خواهید شد. به خوبی میتوان تفاوتها را در اندازه افقی و عمودی تصاویری که در ابعاد 4:3 و 16:9 گرفته میشوند مشاهده کرد. با بررسی بیشتر میتوان متوجه شد علیرغم اینکه سونی هیچ تبلیغاتی در این خصوص انجام نداده اما این شرکت از یک سنسور 25 مگاپیکسلی چند ابعاده در این دستگاه هوشمند بهره برده است.
عکسهای گرفته شده در ابعاد 4:3 از رزولوشن 23 مگاپیکسل یا همان 5520 در 4140 پیکسل ( یا در واقع 22.85 مگاپیکسل) بهره میبرند. این در حالی است که حالت 16:9 عکسها را در رزولوشن 5984 در 3366 یا همان 20.14 مگاپیکسل تولید میکند. همانگونه که مشاهده میکنید عکسهای 16:9 میدان بیشتری در مقایسه با عکسهای 4:3 دارند اما در عوض از قسمت متفاوتی از این سنسور بزرگ استفاده میکنند.
این در حالی است که در صورت تمایل به خارج کردن عکسی با ابعاد 16:9 از سنسور 23 مگاپیکسلی با نسبت 4:3، به واسطه برش، تنها به رزولوشن 5520 در 3105 پیکسل یا همان 17.14 مگاپیکسل دست پیدا خواهید کرد. بنابراین تنها پاسخی که در اینجا خواهید یافت بهرهگیری سونی از قابلیت عکسبرداری با رزولوشن 5984 در 4140 پیکسل یا همان 24.77 مگاپیکسل است. این طرح علاوه بر استفاده بهینه از لنزها به شما امکان بهدست آوردن رزولوشن درخور در هر دو نسبت ابعاد را خواهد داد.
با این اوصاف، این روند، طرح جدیدی نبوده و پیش از این نوکیا نیز از چنین روشی در سنسور دوربین ابداعی 8.7 مگاپیکسلی استفاده شده در نوکیا ان 9 استفاده کرده بود. با بهرهگیری از سنسور چند ابعاده 25 مگاپیکسلی توسط سونی، عکسبرداری در حالت 16:9 باعث بدست آمدن 3 مگاپیکسل رزولوشن بالاتر، درقالب همان میدان دید قطری اما با پوشش افقی بیشتر خواهد شد.
این در حالی است که در صورت اعلام 25 مگاپیکسل برای دوربین این دستگاههای هوشمند توسط سونی، کاربران در حالتی که مجبور به انتخاب 23 مگاپیکسل در گزینههای دوربین میشدند، توضیحات زیادی را از سونی خواستار میشدند و به همین دلیل سونی تصمیم گرفته این نکته را مانند رازی در قلب خود نگه دارد. اگرچه اعلام این امر در کنفرانس خبری رونمایی از سری زد 5 کمی تخصصی میشد اما ارائه عکسهای 20 مگاپیکسلی در نسبت 16:9 یکی از پیشرفتهای سختافزاری شایان در سری زد 5 است. با این اوصاف باید اعتراف کرد که با این رزولوشن بالا، کاربران دیگر سراغی از نسبت 4:3 نخواهند گرفت.
فناوری های چهار سال پیش نوکیا الان داخل گوشی های برند های دیگه تازه آورده میشه
هم لنز چند ابعادی هم عکس خام و لرزشگبر اپتیکال و …….
تفاوت یعنی همین