نگاه اول؛ بررسی کوتاه گلکسی نوت 5 سامسونگ در فارنت

صبح امروز سامسونگ در مراسمی آخرین پرچمداران خود در بازار تلفن همراه یعنی دو فبلت گلکسی نوت 5 و گلکسی اس 6 اج پلاس را به بازار ایران معرفی کرد. در حاشیه این مراسم فرصتی کوتاه دست داد تا فبلت گلکسی نوت 5 را از نزدیک بررسی کنیم و نگاهی کوتاه به ان داشته باشیم. با فارنت همراه باشید تا نتایج این بررسی کوتاه را با یکدیگر مرور کنیم.

2

طراحی گلکسی نوت 5 سامسونگ

سامسونگ در نسل‌های پیشین گوشی‌های هوشمند سری گلکسی نوت از زبان طراحی‌ تقریبا متفاوت با سری گلکسی اس خود بهره می‌برد اما با رونمایی سامسونگ از گلکسی نوت 5 شاهد شباهت بیش از پیش این دستگاه به گلکسی اس 6 هستیم و حتی فبلت گلکسی اس 6 اج پلاس را می‌توان نسخه بزرگتر شده گلکسی اس 6 اج از نظر طراحی بدون کم و کاست دانست.

Samsung-Galaxy-Note-5-Hands-On-in-farnet-01

این را گفتیم تا با خیال راحت بگوئیم که اگر از طرفداران طراحی استفاده شده در گلکسی اس 6 هستید مطمئنا از ظاهر نوت 5 نیز راضی و خشنود خواهید بود. این فبلت هوشمند بر پایه زبان طراحی گلکسی اس 6 تولید شده تا در قالب بدنه یکپارچه و با ضخامت کم در کنار بهره‌گیری از چندین ماده متفاوت در ساخت بدنه خود، زیبایی خاصی را در طراحی ان شاهد باشیم.

Samsung-Galaxy-Note-5-Hands-On-in-farnet-02

در لبه‌های این دستگاه شاهد بهره‌گیری از فلز و در قسمت جلویی و پشتی شاهد استفاده از شیشه هستیم. یکی از تفاوت‌های اصلی نسبت به اس 6 آن است که شاهد قسمت‌های خمیده نظیر گلکسی اس 6 اج در قسمت‌های کناری و البته در قسمت پشتی دستگاه هستیم.

Samsung-Galaxy-Note-5-Hands-On-in-farnet-03

این خمیدگی علاوه بر ایجاد حس بهتر در هنگام قرارگرفتن دستگاه در دست و کنترل بهتر تعادل آن، باعث زیبایی هرچه بیشتر این فبلت خواهد شد و این شاید نکته اصلی تفاوت گلکسی نوت5 با گلکسی نوت 4 در بخش طراحی باشد.

Samsung-Galaxy-Note-5-Hands-On-in-farnet-05

در قاب پشتی همانطور که گفتیم تفاوتی با گلکسی اس 6 نمی‌توانید پیدا کنید و حتی همان برآمدگی لنز دوربین که انتقادهایی را نیز به دنبال داشت در آن دیده می‌شود. فلش و نمایشگر میزان ضربان قلب نیز دقیقا در کنار دوربین قرارگرفته‌اند. کلید تنظیم صدا در قسمت سمت چپ، بالا قرارگرفته و کلید خاموش و روشن نیز در قسمت سمت راست تعبیه شده است.

Samsung-Galaxy-Note-5-Hands-On-in-farnet-07

کلید هوم یا همان اسکنر تشخیص اثرانگشت نیز دقیقا پایین صفحه‌نمایش قرار گرفته‌ است و شکاف تعبیه سیم‌کارت نیز در قسمت بالایی گوشی جا خوش کرده است. بدنیست اشاره‌ای هم به شکاف ویژه S Pen داشته باشیم که در قسمت پایین، سمت راست گوشی قرارگرفته و با کمترین فشار از جای خود خارج می‌شود اگر چه با مشکل موجود در امکان وارونه زدن جا زدن ان توسط یک فرد نا آشنا استفاده از آن احتیاط خاصی را می‌طلبد.

گلکسی نوت 5 از ظاهری چشم‌نواز بهره می‌برد و تنها نگرانی موجود، ابعاد بزرگ آن است که همانند دیگر دستگاه‌های هوشمند با این اندازه، آن‌را در مقابل آسیب‌های ناشی از حوادث مختلف بیش از پیش در معرض خطر قرار می‌دهد.

صفحه‌نمایش گلکسی نوت 5 سامسونگ

گلکسی نوت 5 سامسونگ از صفحه‌نمایش 5.7 اینچی از نوع Super AMOLED با رزولوشن 2560 در 1440 پیکسل QHD)) برخوردار است که تراکم 515 پیکسل در هر اینچ را به همراه خواهد داشت. گوشی‌های هوشمند سامسونگ همواره یکی از نمایندگان کسب عنوان بهترین صفحه‌نمایش‌ گوشی‌های هوشمند بازار هستند و نوت 5 نیز از این قاعده مستثنی نیست.

Samsung-Galaxy-Note-5-Hands-On-in-farnet-12

رزولوشن بالای این صفحه‌نمایش، کیفیت بالا در نمایش متن، عکس و ویدئو را بیش از پیش تضمین می‌کند و در صورتی که شما از دوستداران رنگ‌های سیاه زنده با عمق رنگ خوب هستید صفحه‌نمایش‌های Super AMOLED شما را مایوس نخواهند کرد.

سخت‌افزار و عملکرد گلکسی نوت 5 سامسونگ

در نگاه اول به مشخصه‌های سخت‌افزاری نوت 5، می‌توان انتظار داشت شاهد عملکردی مشابه گلکسی اس 6 سامسونگ از این دستگاه باشیم. این دستگاه از ویژگی‌های مشابهی نیز برخوردار شده است. بهره‌مندی از تراشه پرقدرت Exynos 7420 هشت هسته‌ای با فرکانس کاری 2.1 گیگاهرتز در کنار پردازنده گرافیکی Mali-T760 MP8 به همراه بهره‌مندی از 4 گیگابایت رم مطمئنا استفاده از این دستگاه را بیش از پیش برای کاربران رضایت‌بخش خواهد کرد.

با این اوصاف، همان‌گونه که می‌دانید فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند تا نهایتا شاهد گوشی هوشمندی با کارایی بالا باشیم. در قسمت گزینه‌های موجود برای فضای ذخیره‌سازی، انتخاب شما محدود به نسخه‌های 32 و 64 گیگابایتی خواهد بود. در صورتی که به فضای ذخیره‌سازی بیشتری نیاز دارید تنها راه، استفاده از سرویس‌های ابری خواهد بود زیرا در این دستگاه هیچ خبری از امکان بهره‌مندی از کارت حافظه جانبی نیست و خب در ایران همچنان امکان استفاده از فضاهای ابری با توجه به محدودیت‌های دسترسی همچنان راحت نیست.

Samsung-Galaxy-Note-5-Hands-On-in-farnet-10

از سوی دیگر باتری دستگاه نیز به‌سادگی قابل تعویض نخواهد بود. باتری 3000 میلی‌آمپر ساعتی با توجه به ظرفیت ذخیره‌سازی پایین در همان نگاه اول انتقاد شما را در پی خواهد داشت اما امکان بهره‌مندی از قابلیت شارژ بی‌سیم و تکنولوژی شارژ سریع می‌تواند تا حدودی تسکین‌دهنده دردهای کاربران باشد! از ویژگی‌های سخت‌افزاری شاخص این دستگاه می‌توان به اسکنر تشخیص اثرانگشت، نمایشگر میزان ضربان قلب و قلم هوشمند S Pen که اتفاقا طرفداران خاص خود را دارد اشاره کرد.

Samsung-Galaxy-Note-5-Hands-On-in-farnet-13

در هنگام کار با این دستگاه متوجه ایرادخاصی در عملکرد دستگاه نشدیم و دستگاه بخوبی از پس اجرای فرامین محول شده بر می‌آمد. اگر چه در هنگام کار اپلیکیشن‌های زیادی بر روی دستگاه نصب نبودند و مطمئنا کاهش تعداد اپلیکیشن‌های پیش‌نصب موجود بر روی گوشی در هنگام کار با دستگاه و تاثیرآن بر سرعت رابط کاربری مشهود بود.

نرم‌افزار و رابط کاربری گلکسی نوت 5 سامسونگ

گلکسی نوت 5 سامسونگ از اندروید لولی‌پاپ 5.1.1 و جدیدترین نسخه تاچ‌ویز بهره می‌برد. در کنار ویژگی‌های انحصاری این فبلت هوشمند، تقریبا تمای قابلیت‌های گلکسی اس 6 در این دستگاه هوشمند نیز دیده می‌شود. رابط کاربری تاچ‌ویز نیز با ساده‌سازی فراوان، دیگر شما را مجبور به مشاهده موارد آموزشی و نکته‌های ساده و پیش پا افتاده نمی‌کند.

Samsung-Galaxy-Note-5-Hands-On-in-farnet-11

امکان استفاده از فروشگاه تم‌ها، مجموعه‌های متفاوت از تنظیمات خاموش و روشن شونده و قابلیت‌های مالتی تسکینگ در کنار ابزارهای ویژه S Pen فراهم شده تا نهایتا تجربه کاربر در استفاده از قلم هوشمند نیز بهبود یابد.

با بهره‌گیری از قلم هوشمند S Pen می‌توانید به ثبت یادداشت‌ها حتی بر روی صفحه‌نمایش خاموش دستگاه اقدام کنید. تنها کافی است در هنگام خاموش و قفل بودن صفحه‌نمایش، قلم را از جای خود بیرون آورده تا بتوانید بر روی صفحه سیاه‌رنگ، یادداشت کنید. قابلیت پیمایش جدید نیز به شما امکان در کنار هم قراردادن تصاویر موجود بر روی یک صفحه‌وب را به‌منظور در دسترس قرارگرفتن صفحه‌وب به‌طور کامل فراهم می‌کند.

Samsung-Galaxy-Note-5-Hands-On-in-farnet-09

نهایتا پنجره مخصوص Air Command نیز با طراحی جدید پیش روی کاربران قرارگرفته است. با کشیدن دست بر روی پس‌زمینه نیز می‌توانید به سه قابلیت اصلی S Pen و البته میان‌برهای برنامه‌های دیگر دسترسی داشته باشید.

دوربین گلکسی نوت 5 سامسونگ

این دستگاه هوشمند از دوربین پشتی 16 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.9 و لرزش‌گیر مکانیکی مشابه آنچه بر روی گلکسی اس 6 دیده بودیم بهره می‌برد. استفاده از این ترکیب به‌معنای امکان استفاده از یکی از بهترین دوربین‌های استفاده شده در دستگاه‌های هوشمند است. در قسمت جلوی گوشی نیز شاهد بهره‌گیری از دوربین 5 مگاپیکسلی به‌منظور گرفتن عکس‌های سلفی هستیم.

Samsung-Galaxy-Note-5-Hands-On-in-farnet-04

اگرچه از نقطه‌نظر سخت‌افزاری شاهد اعمال تغییرات نیستیم اما نرم‌افزار دوربین به‌وضوح به قابلیت‌هایی بهتر و بیشتر تجهیز شده است. به عنوان مثال حالت جدیدی در قسمت ویدئو با عنوان کلاژهای ویدئویی قرارگرفته و از سوی دیگر امکان انتشار آنی ویدئوها بر روی یوتیوب نیز فراهم شده تا مستقیما از طریق برنامه دوربین، ویدئوهای خود را به اشتراک بگذارید.

حرف آخر

همانند دیگر دستگاه‌های هوشمند تولیدی، نوت 5 نیز معایب و مزایای خاص خود را دارد. بهره‌مندی از طراحی مشابه گلکسی اس 6، از یک سو باعث ایجاد حس در اختیار داشتن یک دستگاه با کیفیت بالا و ظاهر شکیل خواهد شد و از سوی دیگر منجر به حذف قابلیت‌هایی مانند امکان بهره‌مندی از کارت حافظه جانبی و یا باتری قابل تعویض شده است.

باید اعتراف کرد که با به‌کارگیری قابلیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در کنار طراحی زیبا، سامسونگ به حدی از بلوع در تولید گوشی‌های هوشمند رسیده تا پس از این تمرکز خود را بر روی رفع معایب احتمالی بگذارد.

این یک بررسی کوتاه در فارنت بود و ما هم مانند شما منتظر بررسی کامل این گوشی و انتشار نتیجه آن به صورت یک بررسی کامل می‌مانیم.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. رضا گلکسی می‌گوید

    از اتفاقات مهم این رویداد همکاری رسمی استارتاپ نواک (http://navaak.com//) و شرکت سامسونگ در ارائه سرویس های ویژه به کاربران این دو گوشی است، جالب اینجاست که تصویر این موضوع رو هم گذاشتید ولی دقت نکردید به جزئیات این موضوع.

    1. محسن صحافی می‌گوید

      بهتون تبریک میگم.
      به جز گوشی که احتمالا مورد اشاره شماست توضیح دیگری در اکسپرینس زون ارائه نمیشد.
      موفق باشید.