ARM از دلیل پایین‌تر بودن عملکرد دستگاه‌های اندرویدی در مقایسه با آیفون در اجرای بازی‌ها می‌گوید

باید اعتراف کرد سیستم‌عامل اندروید هرچقدر هم که پیشرفته شود در مقابله با تنوع دستگاه‌هایی که باید بر روی آن‌ها اجرا و از آن‌ها پشتیبانی کند دچار ضعف می‌شود. از سوی دیگر توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری نیز نمی‌توانند کارایی و عملکرد برنامه‌ها و بازی‌های تولیدی خود را به همان آسانی که برای سیستم‌عامل iOS با تنوع سخت‌افزاری کمتر عرضه می‌کنند، تضمین کنند.

6

از همین رو تولید یک بازی که بدون مشکل خاص بر روی دستگاه‌های پرطرفدار اندرویدی  اجرا شود و تاثیرات منفی بر روی نرخ فریم، نیاز به رم و مصرف باتری نداشته باشد مشکل به‌نظر می‌رسد. با این اوصاف حل این مشکل می‌تواند تا حد زیادی به بهود تجربه کاری کاربران در استفاده از اندروید کمک کند. مشکلی که به‌نظر می‌رسد حتی در مقایسه با عرضه نسخه‌های جدید از سیستم‌عامل اندروید باید در درجه اهمیت  بالاتری برای گوگل و هم‌پیمانانش قرارگیرد.

آن‌طور که در انجمن ARM عنوان شده، با همکاری GameBench مقایسه‌ای میان گلکسی اس 6 و جدیدترین آیفون‌های تولیدی شرکت اپل در اجرای ده نمونه از بازی‌های موجود برای هر دو پلتفرم اندروید و iOS انجام شده است. مدنظر داشته باشید که گلکسی اس 6 از نظر عملکرد در اجرای بازی‌های اندرویدی تاکنون در بهترین جایگاه در میان گوشی‌های اندرویدی قرارگرفته است اما نکته عجیب اینکه این گوشی هوشمند با اختلاق پنج درصدی در مقایسه با آیفون 6 پلاس و اختلاف 15 درصدی در مقایسه با آیفون 6 پایین‌تر از هر دو قرارگرفته است. این آمار برای اچ‌تی‌سی وان ام 9، نکسوس 6 گوگل و ال‌جی جی4 به ترتیب به 19، 19 و 21 درصد در مقایسه با آیفون 6 می‌رسد.Smartphone+ranking+main+chart

با این اوصاف به‌نظر می‌رسد مشکل را باید در عاملی متفاوت از مشخصه‌های سخت‌افزاری جست و جو کرد. در واقع آنچه در این حلقه مفقود شده وجود دارد، توجه به تاثیر توسعه‌دهندگان بازی‌ها در جهت استفاده از بهینه‌ترین فرایند برای تولید  بازی‌های اندرویدی است. به‌عنوان یک مثال ساده ممکن است این توسعه‌دهندگان در جهت پشتیبانی از گوشی‌های قدیمی‌تر اندروید مجبور به استفاده از روش‌های کهنه و از دور خارج شده فشرده‌سازی بافت‌ها در بازی‌های شوند تا دستگاه‌های بیشتری پشتیبانی شوند.

به‌منظور تایید این صحبت‌ها بدنیست نگاهی به اجرای بازی استراتژیک XCOM: Enemy Within  بر روی این پلتفرم‌ها داشته باشیم. نسخه‌های iOS و اندروید این بازی از ترکیب‌های نرم‌افزاری متفاوت بهره می‌برند و حتی با نرخ فریم متفاوت و رزولوشن متفاوت کدنویسی شده‌اند. با این وجود از دید کاربر، این بازی بر روی هر دو پلتفرم یکسان به‌نظر می‌رسد و حتی قیمت عرضه بازی نیز یکی است.

نتایج GameBench نشان می‌دهد که XCOM بر روی آیفون 6 و آیفون 6 پلاس با نرخ 30 فریم بر ثانیه خیلی روان اجرا می‌شود اما نرخ اجرا بر روی جی 4 ال‌جی به 22 فریم بر ثانیه می‌رسد و اجرای بازی نیز آنچنان روان نیست. از سوی دیگر کاهش شارژ باتری در هنگام اجرای این بازی در جی 4 تا 50 درصد سریع‌تر از گلکسی اس 6 سامسونگ  با باتری با ظرفیت فیزیکی کمتر اتفاق می‌افتد.XCOM+LG+G4+chart

قصد ما در اینجا محکوم کردن جی 4 ال‌جی نیست بلکه قصد داریم ثابت کنیم عاملی به‌جز قابلیت‌های سخت‌افزاری در نمایش این دستگاه‌ها در اجرای روان بازی‌ها دخیل است وگرنه چرا نکسوس 6 گوگل باید همین بازی را با نرخ 25 فریم بر ثانیه و با مصرف کمتر باتری با در نظر گرفتن مشخصه‌های تقریبا یکسان پردازنده گرافیکی و رزولوشن یکسان صفحه‌نمایش همانند جی 4، اجرا کند؟

به‌نظر می‌رسد حلقه گم‌شده در این ماجرا، تعامل میان شرکت‌های سازنده گوشی‌های همراه و توسعه‌دهندگان بازی در جهت به اشتراک گذاشتن تجربه اجرای این بازی‌ها تا مرحله بهبود شرایط بازی باشد. عاملی که اگر اجرایی شود مطمئنا می‌تواند تجربه کاری دوستداران اندروید را تا حد آنچه کاربران iOS تجربه می‌کنند و حتی شاید بیشتر ارتقا دهد.

community.arm.com

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

6 نظر برای این مطلب
  1. متخصص می‌گوید

    ببخشید ولی من با حرف هیچ کدومتون موافق نیستم
    آندروید کلا توی گرافیک و پردازش مشکل داره و این هیچ وقت درست بشو نیست حتی اگه آندروید 100 بیاد چون آندروید از همون اول اشتباه برنامه نویسی شده و اگه این مشکل بخواد حل بشه گوگل باید به جای آندروید یه سیستم عامل دیگه ای بسازه.

  2. مهدی می‌گوید

    مطلب خیلی مفید و جالبی بود و واقعا قبول دارم … دستتون درد نکنه

  3. علی می‌گوید

    اگر آیفون رزولوشن اندازه سامسونگ داشت نصف گلگسی هم امتیاز نمیگرفت
    البته قبول تنظیم نرامافزاری رو
    اپل و سامسونگ حرف اول رو میزنن

    1. Amir می‌گوید

      اگر ایفون سخت افزار سامسونگ رو داشت
      اگر ده تا نوت 5 هم میچسبوندن به هم بازم کم میاوردن در برابر ایفون

  4. pedram می‌گوید

    اصل قضیه رزولوشن صفحه نمایش رو نگفتن که

    1. حسن کریمی می‌گوید

      مسئله اینه که همونطور که توی متن هم اشاره شده کدنویسی بازیها متفاوت هست یعنی بسته به سخت افزار مورد استفاده میان رزولوشن را برای بازی تنظیم میکنن تا بهینه سازی به طور کامل انجام بشه