بوئینگ سیستم لیزری‌قابل حمل ضدپهپاد سبک خود را به نمایش گذاشت

بوئینگ مدتی است به دنبال راهی برای ساقط کردن پهپاد‌ها با لیزر می‌گردد و از قرار معلوم هفته گذشته تصاویر جدیدی از سیستم‌ لیزریِ قابلِ حملِ ضدِ پهپادِ سبکِ خود را به نمایش گذاشته است.

0

بوئینگ پیش‌ از این سیستم لیزری را نیز برای نبردهای سنگین طراحی کرده است که بر روی خودرو نصب می‌شود و به راحتی می‌تواند در میدان جنگ خمپاره‌ اندازها را از کار بیاندازد. مدل سبُک این جنگ‌افزار لیزری قادر است به راحتی بدنه خودرو را سوراخ کند، بر اساس گزارش‌ها بوئینگ مدعی است این سیستم لیزری برای جلوگیری از نفوذ پهپاد‌ها در مراکز مهم و حساس طراحی شده است.

compact_laser_system

راه‌اندازی و سوار کردن این سیستم جدید نیز به راحتی طراحی شده است و تمامی متعلقات آن در چهار جعبه جای می‌گیرند. برای تعامل با سیستم لیزری ضد پهپاد نیز می‌توان از لپ‌تاپ یا دسته بازی کنسول ایکس‌باکس استفاده کرد.

همان‌گونه که گفته شد این جنگ‌افزار ساخته شده پهپاد‌ها را بوسیله لیزر هدف قرار می‌دهد و با این حساب تا زمانی که انرژی لازم داشته باشد قادر به شلیک است، این انرژی از طریق باتری یا ژنراتور قابل تامین است به این ترتیب از لحاظ قیمت با سیستم‌های دفاعی فعلی که از گلوله استفاده می‌کنند کاملاً قابل رقابت است و به ازای هر شلیک هزینه بسیار کمی ایجاد می‌شود.

بوئینگ امیدوار است سیستم دفاعی لیزری ضد پهپاد این شرکت طی چند سال آتی در کنار پدافند‌های فعلی مستقر شود تا مراکز نظامی و امنیتی از نفوذ پهپاد‌های بیگانه در امان باشند.

دیوید دی‌یانگ مدیر واحد لیزری و اپتیک صنایع هوایی بوئینگ مدعی است استفاده از این سیستم‌ لیزری به تنهایی پیشنهاد نمی‌شود و تجهیزات نظامی کنونی در کنار پدافند لیزری مستقر می‌شوند.

به هر ترتیب حضور جنگ‌افزارهایی که بوسیله لیزر شلیک می‌کنند مدت‌هاست که در فیلم‌های علمی و تخیلی مشاهده می‌شود و این‌گونه که پیداست در آینده نزدیک شاهد حضور جنگ‌افزارهای بیشتری از این قبیل خواهیم بود. ناگفته نماند که گزارش شده است باتری فعلی به کار گرفته شده در این سیستم دفاعی لیزری تنها برای چند شلیک انرژی دارد و از طرف دیگر شلیک لیزر به راحتی تحت تاثیر شرایط جوی نظیر گرد و غبار و مه قرار می‌گیرد.

یستم لیزری هوابرد ۷۴۷ بوئینگ، اولین جنگ‌افزار لیزری آمریکا است که سه سال پیش در نیروی هوایی این کشور به خدمت گرفته شده است. جنگ‌افزارهای لیزریِ ساخته شده از لحاظ نشانه‌گیری نسبت به سلاح‌های فعلی نقاط ضعف و قوت مخصوص به خود را دارند اما در آینده همان‌گونه که اشاره شد بدون شک بیشتر درباره این سلاح‌های نوظهور خواهیم شنید.

theverge.com

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.