۳ قابلیت که بد نیست اندروید به فکر کپی کردن آنها از ویندوز فون باشد!

اندروید بالاترین تعداد کاربران سیستم‌عامل‌های مخصوص گوشی‌های همراه را به خود اختصاص داده است. با این وجود این سیستم‌عامل همچنان تا تکامل فاصله زیادی دارد.

3

به همین دلیل شرکت گوگل تلاش زیادی را به منظور بهینه‌سازی هرچه بیشتر این سیستم عامل به کار برده‌ تا با عرضه نسخه‌های جدید، قابلیت‌های نو نیز به این سیستم‌عامل اضافه شده و توانایی‌های آن بیش از پیش بهبود یابد اما همچنان جای خالی قابلیت‌های زیادی حس می‌شود. قابلیت‌هایی که بعضا توسط شرکت‌های رقیب به کار گرفته شده‌اند و اگرچه ممکن است در نگاه اول باعث خوشحالی کاربران نشوند اما در کل باعث بهبود روند کاری برنامه‌ها خواهند شد. در ادامه به قابلیت‌هایی اشاره می‌کنیم که در دیگر سیستم‌عامل موبایلی رقیب یعنی ویندوزفون وجود دارد و انتظار داریم در نسخه‌ها بعدی اندروید نیز آن‌ها را مشاهده کنیم.

یک‌بار لمس به‌منظور قطع و وصل ارتباط داده همراه

در سیستم‌عامل ویندوزفون 8.1 می‌توانید با کشیدن دست بر روی صفحه‌نمایش به سمت پایین به قسمت هشدارها دسترسی پیدا کنید. در قسمت بالای این مرکز می‌توانید به میان‌برهایی به‌منظور دسترسی سریع به قابلیت‌ها یا تنظیمات دسترسی داشته باشید. قابلیت‌های وای‌فای، بلوتوث و امکان به اشتراک‌گذاری اینترنت از جمله ویژگی‌های در دسترس هستند. این میان‌برها تا حدودی نیز قابلیت شخصی‌سازی دارند. در میان این‌ها گزینه‌ای به منظور قطع و وصل کردن ارتباط داده همراه با یک لمس ساده نیز وجود دارد.

در اندروید استوک به‌منظور تغییر تنظیمات اینترنت همراه باید به قسمت Settings بروید و سپس امکان فعال یا غیرفعال‌سازی ارتباط داده همراه وجود خواهد داشت. این لمس یک‌مرحله‌ای به‌منظور تغییر و فعال‌ یا غیرفعال‌کردن وضعیت ارتباط داده‌های اینترنتی همراه مشابه با ویندوز 8.1، تنها از طریق ویجت‌های جانبی در اندروید در دسترس قرارگرفته‌اند.

این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که به علت صرفه‌جویی در هزینه‌ها و یا حجم اینترنت و یا حتی به علت عدم نیاز به اینترنت و یا صرفه‌جویی در مصرف باتری، کاربران اندرویدی در طول روز ممکن است بارها و بارهار نیاز به تغییر وضعیت ارتباط اینترنتی همراه در گوشی خود داشته باشند.

قابلیت Glance Screen

یکی از قابلیت‌های ساده اما کاربردی در ویندوزفون، Glance Screen نام دارد. این قابلیت در واقع امکان نمایش اطلاعات خاص مانند تاریخ، زمان، تعداد تماس‌های از دست رفته، ایمیل‌ها، پیامک‌ها و وضعیت آب وهوا (البته در صورت نصب بودن برنامه‌ای با این قابلیت بر روی گوشی) را به شما خواهد داد و برای مشاهده آن‌ها هیچ نیازی به بازکردن قفل گوشی نیز نخواهید داشت.glance screen

به‌عنوان مثال برای مشاهده زمان تنها کافی است گوشی را از جیب خود بیرون آورید و سنسور مجاورت به محض تشخیص خارج شدن از جیب، به مدت 30 ثانیه این اطلاعات را به شما نمایش خواهد داد. همچنین در موقع قرارگرفتن گوشی بر روی میز و یا در زمان شارژ آن نیز به‌طور متناوب این اطلاعات به نمایش درخواهند آمد.

مدنظر داشته باشید که صفحه‌نمایش به‌طور کامل روشن نخواهد شد و تنها اطلاعات یادشده بر روی یک صفحه تاریک و سیاه رنگ برای مدتی محدود و مشخص نمایش داده خواهند شد. اگرچه این قابلیت با مصرف بیشتر باتری همراه خواهد بود اما در ازای ویژگی منحصر به فرد ارائه شده می‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

به‌منظور مشاهده زمان بر روی دستگاه‌های اندرویدی مجبور به فشردن کلید روشن و خاموش و یا لمس صفحه‌نمایش خواهید بود. اگرچه این امر زمان زیادی را از شما نمی‌گیرد اما در صورتی که از جمله افرادی هستید که چندین و چند بار در طول روز برای مشاهده این اطلاعات گوشی‌تان را از جیب خارج می‌کنید مطمئنا ویندوزفون راه‌حل بهینه‌تری در اختیار شما قرار می‌دهد.

طرح کاشی‌های زنده

اگرچه این کاشی‌های زنده بر روی رایانه‌های مجهز به ویندوز 8.1 موجبات نفرت کاربران زیادی را فراهم کرده‌اند اما بر روی گوشی‌های هوشمند شاهد عملکردی حیرت‌انگیز از آن‌ها هستیم. این کاشی‌ها به خودی خود هم به عنوان ویجت‌ها و هم به عنوان میان‌برها کارایی دارند و بسته به اندازه آن‌ها می‌توانید اطلاعات لازم و کافی را در داخل آن‌ها مشاهده کنید. در حال حاضر سه اندازه کوچک، متوسط و بزرگ برای این کاشی‌ها در نظر گرفته شده است.

با بازکردن قفل دستگاه ویندوزفونی خود می‌توانید تعداد ایمیل‌ها، قرارهای مهم، وضعیت آب و هوا و خبرهای خوانده نشده در سرخط خوان‌ها را در قالب اطلاعات مورد نیاز مشاهده کنید.This-Windows-Phone-10-Concept-Has-Interactive-Live-Tiles-and-an-Appealing-Flat-Look

در سیستم‌عامل اندروید به‌منظور نیل به این هدف به مجموعه‌ای از ویجت‌ها بر روی هوم اسکرین و یا شاید چندین صفحه نیاز خواهیدداشت و یا بعضا مجبور خواهید بود از نوار پایین‌رونده به این اطلاعات دسترسی داشته باشید. به طور کلی در این قسمت نیز شاهد ارائه تجربه کاری راحت بر روی ویندوزفون هستیم.

اگرچه به‌نظر نمی‌رسد در حال حاضر انتخاب ویندوزفون به‌عنوان اولین گزینه برای استفاده در گوشی‌های هوشمند منطقی به‌نظر برسد اما این سیستم‌عامل تا اینجای کار نیز عملکردی قابل قبول از خود نشان داده‌ است. عملکردی که باعث خواهد شد بار دیگر به گوگل یادآور شویم تا نیم‌نگاهی دقیق‌تر به ویژگی‌های موجود در این سیستم‌عامل به‌منظور استفاده و یا حتی کپی‌کردن از آن‌ها در نسخه بعدی اندروید داشته باشد.

androidheadlines

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

3 نظر برای این مطلب
  1. صالح می‌گوید

    دوتای اولی دقیقا چیزهایی هست که ویندوز فون از آندروید برداشت کرده!

  2. وحید می‌گوید

    به غیر از کاشی ها دو تای اولی رو من روی نوت 3 دارم که!

  3. hesam می‌گوید

    واضحه که نویسنده تا بحال از اندروید استفاده نکرده.