چرا شیائومی را باید بزرگترین تهدید اپل در چین و حتی در سراسر جهان دانست!

شیائومی ایده‌های زیادی از اپل را در محصولات خود به کار برده است اما با تمام این کپی‌‌کاری‌ها باز هم انتظار می‌رود تا این شرکت بزرگ و نوپای چینی به بزرگترین رقیب اپل تبدیل شود.

0

اگر اخبار اپل را دنبال کرده باشید احتمالاً می‌دانید که نسخه جدید سیستم‌عامل تلفن همراه این شرکت که از آن با نام iOS 9 یاد می‌شود در پاییز امسال عرضه خواهد شد، این سیستم‌عامل امکانات جدید زیادی دارد اما یکی از جالب‌ترین آنها امکان مسیریابی وسائل حمل و نقل عمومی (Public-transit directions) است.

جالب است بدانید این ویژگی پرطرفدار در زمان عرضه نسخه جدید سیستم‌عامل موبایل اپل تنها در ۱۰ شهر دنیا قابل دسترسی است اما چینی‌ها می‌توانند از ۳۰۰ نقطه جغرافیایی مختلف به این ویژگی دسترسی داشته باشند. با این حساب می‌توان گفت که اپل بیشتر از تمامی نقاط دنیا چشم به بازار چین دارد.

lei-jobs-xiaomi-apple

تیم‌ کوک،‌مرد شماره یک اپل نیز بر این باور است که اپل می‌تواند بازار روبه رشد چین را به بزرگترین بازار محصولات این شرکت تبدیل کند. به این ترتیب می‌توان گفت که اپل برای رسیدن به این امر باید فکری به حال رقیب خود شیائومی بردارد. این شرکت نوپای مستقر در بیجینگ که تنها ۵ سال از عمر آن می‌گذرد اولین گوشی هوشمند خود را در سال ۱۳۹۰ راهی بازار کرد.

جالب اینجاست که در همین مدت کوتاه توانست در مقابل رقبای دیرینه این بازار قد علَم کرده و به سومین فروشنده گوشی‌های موبایل بعد از سامسونگ و اپل تبدیل شود. آمار و گزارش‌ها نشان می‌دهند که شیائومی رسماً بازار گوشی‌های همراه چین را قبضه کرده است و تنها در سال گذشته توانسته ۶۱ میلیون دستگاه گوشی همراه هوشمند روانه بازار چین کند.

برخلاف موفقیت شیائومی در چین، این شرکت از محبوبیت چندانی در بازار اروپا برخوردار نیست و اروپایی‌ها شیائومی را به کپی برداری از شرکت‌های تراز اول و ساخت و عرضه گوشی‌های ارزان قیمت متهم می‌کنند. البته در این بین کارشناسانی هم هستند که روی خوش به شیائومی نشان می‌دهند.

بِن تامسون، وب‌لاگ‌ نویسی که مطالب وی مورد توجه افراد صنعت موبایل قرار دارد در مطلبی در خصوص گوشی‌های هوشمند سری Mi شیائومی نوشته است این محصولات افراد جوانی را هدف گرفته‌اند که توان خرید گوشی‌های طراز اول اپل و سامسونگ را ندارند. به کارگیری پردازنده‌های سریع‌ در کنار صفحه‌نمایش‌هایی با رزولوشن‌ بالا و انتشار به‌روزرسانی‌های مختلفِ هفتگی بر اساس نیاز کاربران را می‌توان از  نقاط قوت شیائومی ذکر کرد.

xiaomi-tv-Apple-tv

جالب اینجاست که این شرکت بزرگ چینی روزبه‌روز بازار خود را گسترده‌تر می‌کند و به غیر از تولید گوشی‌ همراه از تولید محصولات دیگر نظیر تلویزیون‌های باکیفیت 4K‌ و حتی دستگا‌ه‌های تصفیه هوا نیز قصد سودآوری و گسترش بازار را دارد.

از طرف دیگر اپل نیز کاروکاسبی سکه‌ای در چین دارد، گوشی‌های آیفون این شرکت، جنبه پرستیژی دارند و همین امر باعث شده‌ است اپل بازار خاص خود را در چین داشته باشد. جالب است بدانید اپل در بازه زمانی شش ماه پشت سر هم توانسته فروش بیشتری نسبت به شیائومی در چین داشته باشد.

جاه‌ طلبی‌ و رقابت اپل و شیائومی بیشتر از این نیز خواهد شد چراکه شیائومی قصد دارد حضور پررنگ‌تری در بازارهای خارج از چین داشته باشد. شیائومی بسیار هوشمندانه عمل می‌کند و تاکنون با عرضه هدفون و تجهیزات هوشمند ورزشی به بازار آمریکا و اروپا سعی داشته تا شانس خود را در این بازار محک بزند. در این بین شیائومی از عدم مالکیت پتنت‌های مختلف نیز رنج می‌برد و این امر باعث می‌شود تا به نوعی حضور محصولات این شرکت در بازارهای جهانی با مشکل روبرو شود.

همان‌گونه که ذکر شد گوشی‌های آیفون در چین کالای تجملاتی محسوب می‌شوند و این امر به یکی از اهرم‌های فروش آیفون در چین تبدیل شده است اما محصولات تراز اول شیائومی در کشورهای توسعه‌ یافته رنگ‌ و لعاب زیادی ندارند. برای مثال در آمریکا هر کسی‌ که به محصولات اپل علاقه‌مند باشد به راحتی قادر است آیفون مورد نظر خود را خریداری کند بدون اینکه مجبور باشد پولِ خونِ پدر خود را برای خرید آیفون هزینه کند.

به این ترتیب اگر شیائومی نگاه دقیقی به بازار کشورهای اطراف خود داشته باشد احتمال می‌رود بازار بالقوه بعدی خود را کشور هند انتخاب کند. برزیل نیز از دیگر کشورهایی است که شیائومی توانسته کاروکاسبی سکه‌ای در آن برای خود دست و پا کند، گوشی Redmi 2 شیائومی با قیمت ۱۶۰ دلار فروش خوبی در برزیل داشته است.

بِن باجارین، تحلیل‌گر موسسه استراتژی‌های خلاق، معتقد است بازارهای بزرگ برای گوشی‌های همراه هوشمند در حال اشباع شدن است و شرکت‌های بزرگ تولید‌ کننده گوشی همراه همانند روزهای اول قادر به فروش محصولات خود نیستند اما در این آشفته بازار، شیائومی توانسته با سرعت زیاد خود را به پای غول‌های سازنده گوشی‌ موبایل برساند.

در مجموع باید دید شیائومی خواهد توانست به رشد خود ادامه دهد یا اینکه این سکه‌ روی دیگری نیز دارد و سرنوشت غول‌های این صنعت در انتظار شیائومی نیز خواهد بود.

fastcompany.com

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.