آموزش: چگونه یک آهنگ را بر روی دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل‌های متفاوت شناسایی کنیم

گوش فرا دادن به آهنگ‌های قدیمی و یا آهنگ‌هایی که با آن‌ها خاطره دارید همواره یکی از بهترین لحظات را برای شما تداعی می‌کند اما بر اثر مرور زمان حتی ممکن است نام خواننده چنین آهنگی را هم فراموش کنید. یکی از روش‌های ساده، پرسیدن مشخصات آهنگ از دوستان و یا جستجوی تحت وب شعر آهنگ به‌منظور رسیدن به صاحب اثر است.

0

با این اوصاف با توجه به پیشرفت دستگاه‌های هوشمند، تبلت‌ها و رایانه‌های شخصی، روش‌های بهتری نیز وجود دارند تا بتوانید از سیستم‌عامل‌های این تجهیزات الکترونیکی یاری بطلبید. یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های موجود در این زمینه Shazam نام دارد که در واقع این قابلیت را به دستگاه‌های مدرن آورد اما آیا دستیارهای صوتی مانند Siri، Google Now و یا کورتانا هم می‌توانند چنین نقشی را ایفا کنند؟

در ادامه به بررسی روش‌های متفاوت برای تشخیص آهنگ‌ها بر روی دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل‌های مختلف خواهیم پرداخت.

آیفون و آی‌پد

کافی است با فشردن طولانی مدت کلید هوم، نرم‌افزار Siri را اجرا کنید و از عبارتی مانند What song is playing? یا Name that tune استفاده کنید. Siri خیلی سریع دست‌به کار شده و شروع به گوش فرادادن به آهنگ خواهد کرد تا آن‌را برای شما شناسایی کند. اگرچه این قابلیت نیز توسط Shazam پشتیبانی می‌شود اما به‌ برنامه مستقل Shazam برای بهره‌گیری از چنین قابلیتی نیاز نخواهید داشت.siri

Siri به کلید خرید به‌منظور امکان تهیه آهنگ از آیتونز نیز تجهیز شده اما می‌توانید با مشاهده نام هنرمند و آهنگ، آن‌را بر روی دستگاه‌های دیگر خود نیز بیابید.

اندروید

گوگل این قابلیت را در قالب برنامه جستجوی خود بر روی اندروید ارائه کرده است. این قابلیت قسمتی از برنامه Google Now بوده و یکی از فرامین صوتی موجود در دسته OK Google است که می‌توانید بر روی دستگاه‌های اندرویدی از آن استفاده کنید.google now

برای استفاده از این قابلیت تنها کافی است از عبارت OK Google, what is this song? استفاده کنید یا اینکه میکروفون موجود در نوار جستجوی هوم اسکرین دستگاه خود را لمس کرده و عبارتی مانند What is this song? را به کار ببرید. در صورتی که برنامه Shazam بر روی دستگاه شما نصب باشد علاوه بر استفاده مستقیم از این برنامه می‌توانید از میان‌بر Okay Google, Shazam this song نیز استفاده کنید تا برنامه یادشده سریعا به جای قابلیت تشخیص آهنگ گوگل، روند تشخیص آهنگ را برعهده بگیرد.

ویندوز 10

دستیار هوشمند کورتانا نیز قابلیت تشخیص آهنگ را در ویندوز 10 انجام می‌دهد. تنها کافی است کورتانا را بازکنید و یا از عبارت Hey Cortana استفاده کنید و پس از آن از عبارتی مانند What is this song? یا عبارتی مشابه به‌منظور فعال‌سازی این قابلیت استفاده کنید. کورتانا به واسطه بهره‌گیری از میکروفون رایانه شما به آهنگ‌ها گوش فراخواهد داد و آن‌ها ‌را شناسایی می‌کند.cortana

با استفاده از این روش می‌توانید آهنگ‌های پخش‌شده بر روی رایانه شخصی خود را شناسایی کنید. تنها کافی است اطمینان حاصل کنید که آهنگ از هدفون‌ پخش نمی‌شود و میکروفون رایانه شما نیز در حالتی قراردارد که صدا را از اسپیکرها دریافت می‌کند. این روند بر روی گوشی‌های هوشمند مجهز به ویندوزفون 8.1 و ویندوزفون 10 نیز قابل استفاده خواهد بود و از سوی دیگر بر روی دستگاه‌های اندرویدی و یا مجهز به سیستم‌عامل iOS نیز می‌توانید به‌واسطه نصب کورتانا به تشخیص آهنگ اقدام کنید.

Mac OS X

شرکت اپل هنوز روندی مشابه استفاده جاری از کورتانا بر روی رایانه‌های مجهز به ویندوز 10 را برای استفاده از Siri بر روی Mac OS X فراهم نکرده است. با این اوصاف Shazam نسخه رایگانی از برنامه تشخیص آهنگ خود را برای کاربران مک نیز ارائه کرده است که می‌توانید آن‌را از اپ استور مک دانلود کنید.shazam in os x

نکته جالب اینکه این برنامه به‌طور خودکار در پس‌زمینه در حال اجرا بوده و به آهنگ‌های در حال پخش شما گوش فراداده و یک لیست از آهنگ‌هایی که به آن‌ها گوش فرا می‌دهید را می‌سازد. در صورتی که این پرسش برای شما به وجود بیاید که این آهنگی که به تازگی هم به آن گوش فراداده‌اید از کدام هنرمند بوده است می توانید در صورت روشن بودن رایانه مجهز به مک خود در زمان پخش آهنگ، اکنون در میان لیست آهنگ‌ها به دنبال گزینه مورد نظر خود جستجو کنید.

ویندوز 7، لینوکس، Chrome OS و هر دستگاه دیگر مجهز به مرورگر وب

وب‌سایت Midomi.com که در واقع ابزاری تحت وب، ارائه شده از سوی SoundHound (رقیب Shazam) است یکی از نزدیک‌ترین گزینه‌ها ( البته به صورت آنلاین) به سرویس Shazam به حساب می‌آید.midomi

این ابزار به شما آموزش خواهد داد تا بخوانید و یا نجوا کنید! اما نیازی به تبعیت از این قانون ندارید. تنها کافی است آهنگ مدنظر خود را پخش و آن‌را به میکروفون رایانه برسانید تا نهایتا فرایند تشخیص انجام شود. مشخصا این ترفند به تطبیق آهنگ با نسخه موجود در پایگاه داده‌ای این برنامه بستگی دارد و بر اساس آن نتیجه‌گیری خواهد کرد.

با این تفاسیر در صورتی که همچنان امکان استفاده از هیچ یک از روش‌های گفته شده را نداشتید می‌توانید قسمتی از شعر را در موتورهای جستجو مانند گوگل دنبال کنید. استفاده از علامت‌های نقل قول نیز می‌تواند به یافتن نتایج در صفحاتی که چنین عباراتی وجود دارند کمک کند تا نهایتا شعرهای مرتبط با آهنگ مورد نظرتان را بیابید و مشخصات آهنگ را پیداکنید.

howtogeek

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.