برخی بازی‌های قدیمی بر روی ویندوز 10 اجرا نخواهند شد!

درست است که ویندوز 10 بهینه‌سازی‌هایی برای اجرای بازی‌های جدید به همراه دارد اما برخی محدودیت‌های این سیستم‌عامل شاید باعث شود گیمرها حداقل فعلاً از نسخه‌های قبلی ویندوز استفاده کنند.

1

چند روز قبل خبر دادیم که ویندوز 10 می‌تواند قانوناً از اجرای بازی‌های کرک شده توسط شما جلوگیری کند و این خبر بدی برای گیمرهای ایرانی خواهد بود! خبر بد دیگر برای علاقمندان به بازی‌های نسبتاً قدیمی امروز منتشر شده است. به علت عدم پشتیبانی ویندوز 10 از SecuRom و همچنین SafeDisc DRM برخی بازی‌های قدیمی در این سیستم عامل اجرا نخواهد شد. اگر به خاطر داشته باشید برای اجرای برخی بازی‌ها لازم بود تا سی‌دی آن همیشه در درایو قرار داشته باشد؛ این نوع بازی‌ها همان بازی‌های با فناوری DRM هستند که ویندوز جدید اجازه اجرای آن‌ها را نخواهد داد. دلیل غیرفعال کردن DRM توسط مایکروسافت در ویندوز جدید این است که DRM گاهی اوقات مشکلاتی سخت‌افزاری ایجاد می‌کرد و از نظر امنیتی نیز راه را برای فعالیت ویروس‌ها هموارتر می‌کرد.

آقای “بوریس اشنایدر” مدیر بازاریابی آلمان مایکروسافت در این مورد در نمایشگاه گیمزکام گفته است:

تمام چیزهایی که در ویندوز 7 اجرا می‌شد بر روی ویندوز 10 نیز سازگار است؛ به جز دو استثنای احمقانه: نرم‌افزار آنتی ویروس و چیزهایی که عمیقاً در دل سیستم جاسازی شده است… بازی‌های قدیمی سی‌دی‌رام که DRM دارند و اینجا جایی است که ویندوز می‌گوید: “ببخشید، ما نمی‌توانیم اجازه اجرا را بدهیم، چرا که باعث یک روزنه برای نفوذ ویروس خواهد شد.”

البته بازی‌های با فناوری DRM اغلب در بین سال‌های 2003 تا 2008 میلادی عرضه شدند و حالا تعداد بازی‌هایی از آن دوران که هنوز ارزش بازی کردن داشته باشد زیاد نیست (مثل GTA IV و Spore). اما چاره چیست؟ برخی پچ‌ها برای بعضی بازی‌ها عرضه شده که بازی را از وابستگی به DRM آزاد می‌کند و همچنین امکان خرید نسخه‌های جدید بدون این محدودیت هم وجود دارد. آخرین راه هم شاید استفاده همزمان از دو ویندوز و یا استفاده از ماشین مجازی برای اجرای نسخه‌های قبلی ویندوز باشد.

PCWorld

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. احمد می‌گوید

    پس این اطمینان خاطر ایجاد میشه که تمام بازی هایی روی ویندوس 7 و 8 اجرا میشن روی ویندوس 10 هم اجرا بشن؟ همینطور سازگاری بازی ها با دایرکس 11 و 12؟