آیا کسپرسکی با ساخت فایل‌های جعلی به دنبال خراب کردن بازار رقبا بوده است؟

به گزارش رویترز یک نفر از کارمندان سابق کسپرسکی افشا کرده‌اند که این شرکت با دستکاری برخی فایل‌ها باعث شده تا آنتی‌ویروس‌های شرکت‌های رقیب برخی فایل‌ها را به اشتباه به عنوان ویروس شناسایی کرده و به سیستم کاربران آسیب بزنند. اما داستان از چه قرار است.

4

به گفته این کارمند کسپرسکی از ده سال پیش تاکنون چندین بار برای رقابت ناسالم با شرکت‌های رقیبی مانند مایکروسافت، AVG و Avast اقدام به ایجاد False Positive (یا همان تشخیص اشتباه ویروس) در آنتی‌ویروس آن‌ها کرده و بنیان‌گذار این شرکت هم نقش بزرگی در این کار داشته است. ظاهراً روال کار این‌گونه بوده که مهندسان این شرکت فایل‌های نرم‌افزاری که در بیشتر کامپیوترها یافت می‌شود را گرفته و کدهای مخرب در آن تزریق کرده‌اند به نحویل که شبیه به فایل آلوده به نظر برسد. سپس این فایل به VirusTotal ارسال شده و وقتی رقیبان این فایل دستکاری شده را با موتورهای تشخیص خود بررسی می‌کردند آن فایل به عنوان فایل مخرب شناسایی شده و اگر کسپرسکی می‌توانست فایل را به خوبی شبیه به فایل اولیه از آب در بیاورد باعث می‌شد که آنتی‌ویروس رقبا آن فایل را به کلی از سیستم کاربران خود حذف کرده و مشکلاتی ایجاد کند.

malware-blocked

 

مدیران مایکروسافت، AVG و Avast پیش از این در گفتگو با رویترز اعلام کرده بودند که افراد ناشناخته‌ای اقدام به وارد کردن false positive کرده‌اند هر چند هیچ‌کدام اتهامی به کسپرسکی وارد نکرده‌اند. ظاهراً در زمانی که کسپرسکی هنوز محبوبیت امروز را نداشت و رقبا با تکنیک‌های تشخیص مشابه بازار را بسیار رقایتی کرده بودند تصمیم به این کار گرفته و هزاران فایل جعلی تولید و پخش کرده است. به این ترتیب در آزمایشگاه‌های بررسی آنتی‌ویروس‌ها کسپرسکی کمترین میزان False Positive را از خود نشان می‌داد.

به‌تازگی کسپرسکی تمامی این ادعاها را تکذیب کرده و اتهام وارده را کاملاً چرند می‌داند! مدیرعامل این شرکت می‌گوید کسپرسکی هیچ‌گاه هیچ کمپین مخفیانه‌ای برای آسیب زدن به رقبا تدارک ندیده است و در واقع خودش هم به چنین مشکلی دچار بوده است. به ادعای کسپرسکی این حملات از سوی گروه دیگری و مخصوصاً در سال 2012 در کلاینت Steam، مرکز بازی Mail.ru و کلاینت چینی QQ رخ می‌داده است و نهایتاً در سال 2013 جلسه‌ای با حضور مدیران شرکت‌های آنتی‌ویروس برای حل این مشکل برگزار شده است. کسپرسکی می‌گوید کارمندان سابق این شرکت کوچکترین مدرکی در زمینه ادعای خود ندارند. ظاهراً در اواخر سال 2013 و با همکاری این شرکت‌ها حملات متوقف شده و مشکل به کلی رفع شده است.

Venturebeat Venturebeat

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

4 نظر برای این مطلب
  1. رضا می‌گوید

    نمیدونم تا کی میخوایم به این محصول روسی که مدیر عاملش هم از سران ارتش روس بوده اعتماد کنیم. چرا از تاریخ درس نمیگیریم.؟؟؟؟؟!!!!!!

  2. Reza می‌گوید

    کسپر اخر انتی ویروسهاست من چند ساله دارم هیچ مشگل نداره. ابن وصله ها هم بهش نمی چسبه

    1. استاد جعفر می‌گوید

      وقتی eset هست این خبرا بی معنیه

  3. نیما می‌گوید

    کسپرسکی خودش ادعا میکنه بزرگه . کسی قبول نداره حرفاشو .
    سابقه کلاهبرداری و انتشار صدها خبر و گزارش دروغ و کذب داره .
    اینکه بار اولش نیست .