ده چیزی که مایکروسافت موفق به اصلاح و یا بهبود آنها در ویندوز ۱۰ نشده است

بدون شک ویندوز 10 یک پلتفرم قدرتمند است که به صورت یکپارچه  با انبوهی از گجت‌های مختلف سازگاری دارد. به زبان ساده‌تر، ویندوز 10 حالا تلفیقی است از آنچه که در ویندوز 7 وجود داشت با رابط کاربری مدرن که در ویندوز 8 دیده بودیم.

0

بدون شک ردموندی ها تمام تلاش خود را برای راضی نگاه داشتن اغلب کاربران و از طرفی ایجاد انگیزه برای جذب توسعه‌دهندگان بیشتر در زمان عرضه ویندوز 10 به کار گرفته‌اند، این در حالیست که یک پلتفرم به وسعت کاربری ویندوز 10 هیچ‌گاه عاری از هرگونه مشکل و ضعف نخواهد شد. در همین رابطه در ادامه در فارنت قصد داریم ده چیزی که مایکروسافت موفق به اصلاح و یا بهبود آن‌ها در ویندوز ۱۰ نشده است را مرور کنیم.

10-حفظ ظاهر برخی از برنامه‌های کاربردی

microsoftedge-100597171-gallery

بر کسی پوشیده نیست که رابط کاربری ویندوز 10، از رابط کاربری مدرن ویندوز 8 مشتق گرفته شده، با این حال در آن شاهد تغییرات و پیشرفت‌هایی هستیم که استفاده از آن را بر روی هر گجتی از جمله سیستم‌های رومیزی، تبلت، گوشی هوشمند، کنسول بازی ایکس‌باکس‌وان و یا هدست واقعیت مجازی لذت بخش تر می‌کنند؛ این در حالیست که فضا داخلی برنامه‌های سیستمی در ویندوز 10 از جمله وان‌درایو، ایکس باکس لایو، آفیس 356 و …  نسبت به نسخه قبلی تغییرات چندانی به خود ندیده‌اند.

البته این موضوع یک مشکل برای افرادی که به رایگان سیستم‌عامل خود را به این نسخه ارتقا داده‌اند به شمار نمی‌آید، با این حال افرادی که قصد دارند برای استفاده از ویندوز 10 هزینه کنند، برآورده نشدن انتظار تغییرات ظاهری در برنامه‌های سیستمی هم یک نقص محسوب می‌شود؛ البته این گونه افراد می‌توانند از نسخه آنلاین سرویس‌های مذکور نیز برای تجربه اینترفیس جدید استفاده کنند.

9- فروشگاه نرم‌افزاری ویندوز

windows-store-surface-tablet-100597177-gallery

پرواضح است که مایکروسافت در چند سال اخیر با بی‌توجهی به توسعه سیستم‌عامل ویندوز برای اجرا بر روی گوشی‌های هوشمند و صفحات لمسی، نتوانسته پتانسیل کافی برای جذب توسعه‌دهندگان را ایجاد کند، از این رو استور ویندوز با فاصله فاحشی در پشت سر نمونه اندرویدی و iOS خود قرار دارد.

حال ردموندی ها انتظار دارند با معرفی ویندوز 10 و از طرفی قرار دادن ابزارهای لازم برای تولید اپلیکیشن‌های یونیورسال که با انواع صفحات نمایش بر روی گجت‌های مختلف سازگاری دارند، طی مدت زمان کوتاهی روند رو به رشد محبوبیت پلتفرم‌های این شرکت چندین برابر شود. ناگفته نماند که روانه شدن حجم وسیعی از اپلیکیشن‌های پورت شده یا مستقیم توسعه یافته برای ویندوز 10، احتمال رواج یافتن اپلیکیشن‌های اسپم را در پی خواهد داشت.

8- عدم کارایی کیبورد Word Flow

wordflowkeyboard-100597179-gallery

نسخه جدید صفحه کلید Word Flow اجازه می‌دهد با کشیدن دست خود بر روی صفحه کلید، حروف را به سرعت انتخاب و کلمه نهایی را تایپ کنید. به زبان ساده‌تر استفاده از ژست‌های حرکتی این امکان را فراهم می‎آورد تا با سرعت بیشتری تایپ کرد. هرچند این قابلیت تا پیش از این نیز به ویندوز فون 8.1 اضافه شده بود، با این حال آوردن این قابلیت برای اجرا بر روی صفحات لمسی بزرگ‌تر در کنار عدم پیشرفت کارایی، کاری کم فایده قلمداد می‌شود.

7- عدم کارایی Windows Defender

windows-10-security-100597173-gallery

مایکروسافت در زمان عرضه ویندوز 8، از یک ابزار امنیتی جدید در سیستم‌عامل خود تحت عنوان Windows Defender رونمایی کرد که به رایگان سطح امنیتی کاربران را افزایش می‌دهد. هرچند این برنامه همواره در آزمون‌های گرفته شده در انتها جدول ابزارهای مؤثر امنیتی رایگان در ویندوز قرار گرفته، با این حال ردموندی ها کماکان استفاده از آن را به کاربران خود پیشنهاد کرده‌اند.

در نسخه‌های قبلی ویندوز با نصب یک انتی ویروس مستقل،Windows Defender به طور خودکار غیرفعال می‌گردید، اما بر اساس آخرین گزارش‌های منتشر شده از سوی دریافت‌کنندگان نسخه نهایی ویندوز 10، مایکروسافت به طور پیش‌فرض اجازه از کار انداختن این دیوار امنیتی را هرچند با نصب یک انتی ویروس جداگانه به کاربر نمی‌دهد. هنوز به طور دقیق مشخص نیست که این مشکل یک باگ است یا ردموندی ها از عمد این کار را کرده‌اند، با این حال اثر سوء آن مستقیماً بر روند اجرای روان برنامه‌ها بر روی سیستم‌های مجهز به این ویندوز 10 مشاهده خواهد شد.

6- نبود قابلیت placeholders در سرویس یکپارچه وان‌درایو

windows-10-onedrive-selective-sync-100597175-gallery

مایکروسافت ادغام و یکپارچه‌سازی سرویس ذخیره‌سازی وان‌درایو در ویندوز 8 را با نام اختصاری smart files آغاز کرده است. با بهره‌گیری از این قابلیت می‌توانید به صورت مستقیم به فایل‌های ذخیره شده در اکانت وان‌درایو خود  بدون نیاز به نصب اپلیکیشن خاصی دسترس داشته باشید. البته امکان یکپارچه‌سازی تمامی فایل‌های ذخیره شده بر روی دستگاه و این سرویس برای کاربران تجاری فراهم شده، به گونه‌ای که تنها با کلیک بر روی placeholder در your PC دریافت فایل‌های حذف شده آغاز می‌شود.

خبر ناخوشایند اینکه استفاده از قابلیت placeholders در ویندوز 10، علیرغم ارتقا سرویس OneDrive تا اطلاع ثانوی امکان‌پذیر نخواهد بود. در صورت نصب Windows Live Essentials بر روی سیستم خود، برنامه‌ی OneDrive حذف شده و با نسخه‌ی اینباکس OneDrive جایگزین می‌شود.

5-وضعیت مرورگر

windows-10-edge-browser-100597169-gallery

یکی از ویژگی‌های اصلی آخرین نسخه از سیستم‌عامل ویندوز، دارا بودن مرورگر جدیدی به نام مایکروسافت اج به جای اینترنت اکسپلورر است. نسخه‌ای از اینترنت اکسپلورر که در ویندوز 8 قرار داده شده بود، امکان اجرا بر روی محیط مترو در کنار دسکتاپ را نداشت، از این رو کاربر می‌بایست یک نوع رابط کاربری را به طور پیش‌فرض انتخاب می‌کرد.

با معرفی ویندوز 10 و امکان اجرای اپلیکیشن‌های یونیورسال در دو محیط، انتظار می‌رفت که مایکروسافت اج نیز به رابط کاربری تعاملی تجهیز گردد، با این حال هنوز از این قابلیت در این مرورگر خبری نیست. در بررسی‌های صورت گرفته، هرچند مرورگر جدید مایکروسافت رکوردهای خوبی از خود در بارگذاری صفحات نسبت به اینترنت اکسپلورر و یا موزیلا به جای گذاشته، با این حال اج هنوز یک مرورگر نوپاست که به مرور زمان امکانات جانبی به آن افزوده خواهد شد؛ از این رو مایکروسافت در ویندوز 10 در کنار این مرورگر، اینترنت اکسپلورر را هم برای باز کردن وب‌سایت‌هایی قدیمی‌تر نیز قرار داده است.

4- به‌روزرسانی‌های اجباری

windows-10-forced-updates-100597170-gallery

هرچند انجام به‌روزرسانی‌های امنیتی به طور کلی به سود کاربران است، با این حال مایکروسافت ویندوز 10 را به قابلیتی تجهیز کرده که به طور خودکار و بدون اجازه از کاربر اقدام به دریافت به‌روزرسانی‌های امنیتی و غیرامنیتی خواهد کرد؛ پرواضح است که این امر نگرانی کاربران را در پی خواهد داشت.

اجبار کاربران برای دانلود آپدیت و همچنین بروز اشکال در حین فرآیند آپدیت از عوامل نگرانی کاربران است. دسترسی کاربران به اینترنت و سرعت مورد نیاز برای دانلود و نصب آپدیت‌ها نیز در نوع خود مشکل ایجاد می‌کند، از طرف دیگر این آپدیت‌ها تنها وصله‌های امنیتی را شامل نمی‌شود و سایر قسمت‌های ویندوز از این طریق آپدیت خواهند شد به این ترتیب حجم فایل‌های آپدیت نیز دردسرساز خواهد شد و ترافیک مصرفی بیشتری را به کاربر تحمیل می‌کند.

3-ناامن بودن قابلیت Wi-Fi Sense

windows-10-login-screen-100597172-gallery

یکی از قابلیت‌های ویندوز فون 8.1 این است که به کاربر امکان می‌دهد رمز عبور شبکه وای‌فا را با افرادی که نام آن‌ها در لیست دفتر تلفن موجود است به اشتراک بگذارد. حال این قابلیت به ویندوز 10 نیز اضافه شده که این اتفاق می‌تواند در نسخه موبایلی و دسکتاپ سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ باعث بروز ناامنی جدی شود. این ویژگی به طور خودکار کاربران را به شبکه‌ی Wi-Fi متصل می‌کند و شرایط استفاده از شبکه‌ی Wi-Fi را از جانب آن‌ها می‌پذیرد.

2- عدم توجه به قسمت تنظیمات سیستمی در حالت مدرن

windows-10-settings-vs-control-panel-100597176-gallery

ویندوز 8 علیرغم برخورداری از یک رابط کاربری جدید به نام مترو برای اجرا بر روی صفحات لمسی، از نداشتن یک کنترل پنل و تنظیمات واحد برای این گونه گجت ها رنج می‌برد. اوضاع با آمدن ویندوز 8.1 به اندازه‌ای بهبود یافت، به طوری که کاربر می‌توانست از طریق سوایپ کردن منوی charm bar و انتخاب گزینه setting، به قسمت تنظیمات سازگار با رابط صفحات لمسی دسترسی داشته باشد.

انتظار می‌رفت با عرضه ویندوز 10، دارندگان تبلت های مبتنی بر ویندوز 10 شاهد عدم اجبار مراجعه به کنترل پنل سنتی ویندوز برای تغییر تنظیمات سیستمی باشند. از حق نباید گشت که این قسمت نسبت به نسخه قبلی پیشرفت‌های چشمگیری داشته، با این حال هنوز تا گزینه ایده آل فاصله دارد. شما در یک تبلت مجهز به ویندوز 10 به دلیل فقدان برخی قابلیت‌ها، برای تغییر برخی پارامترهای ساده بایستی به کنترل پنل سنتی ویندوز رجوع کنید.

1-عدم پشتیبانی مطلوب از دیسک‌های سخت‌افزاری

optical_disc_dvd-100597174-gallery

یکی از ضعف‌های همیشگی مدیا پلیر سیستم‌عامل ویندوز، پشتیبانی کردن از تعداد انگشت شماری فرمت مولتی‌مدیا بوده است. هرچند مایکروسافت در ویندوز 10 از به کار گیری WMC صرف نظر کرده و جایگزینی برای آن با نام Windows DVD Player تعبیه کرده، با این حال هنوز هم برنامه پخش جدید ویدئو پیش‌فرض ویندوز نمی‌تواند اکثر فرمت‌های رایج را پشتیبانی کند.

در ویندوز 8 کاربر می‌توانست با خرید و نصب یک افزونه برای ویندوز مدیا پلیر، فایل‌های دی‌وی‌دی یا سایر فرمت‌ها را با آن اجرا کند، این در حالیست که برنامه Windows DVD Player هم‌اکنون این قابلیت را نداشته به طور که پیشنهاد می‌شود برای اجرای بدون مشکل فایل‌های مدیا خود به سراغ برنامه ثالثی بروید.

pcworld

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.