کشتن کورتانا؛ چگونه دستیار دیجیتالی تشنه اطلاعات شخصی را در ویندوز ۱۰ غیرفعال کنیم؟

کورتانا دستیار دیجیتالی با هوش و ذکاوت ویندوز ۱۰ است که یکی از ویژگی‌های مثبت این سیستم‌عامل محسوب می‌شود، اما همه از آن راضی نیستند. چرا که برای مفیدتر بودن، اطلاعات شخصی زیادی را از صاحبش دریافت می‌کند.

5

کورتانا دستیاری دیجیتالی‌ست که مشابهش را در ویندوزهای پیشین ندیده بودیم و خیلی‌ها منتظر استفاده و دیدن قابلیت‌های آن هستند. قدرت جستجوی کورتانا چیزی عادی‌ست ولی شناخت او از شما و اینکه در چه زمانی چه توصیه‌هایی بیشتر برای خود شما مهم است، حیرت‌آور است. کورتانا خیلی خوب و حساب شده خودش را با صاحبش سازگار می‌کند و این یک امتیاز بسیار مثبت برای مایکروسافت و ویندوز ۱۰ محسوب می‌شود.

مسلماً این حجم از شناخت باید منبعی داشته باشد و این منبع برای کورتانا چیزی نیست جز اطلاعات شخصی شما: کجا می‌روید، در اینترنت به دنبال چه چیزهایی می‌گردید، دوستانتان چه کسانی هستند و حتی در تقویمتان چه چیزهایی را ثبت کرده‌اید و یا چه ایمیل‌هایی رد و بدل کرده‌اید. بدیهی‌ست که ممکت است خیلی‌ها دوست نداشته باشند این حجم از اطلاعاتشان در سرورهای مایکروسافت ذخیره شود.

خوشبختانه مایکروسافت این ترس برخی کاربران را محترم شمرده و امکاناتی را فراهم کرده که ضمن کشتن کورتانا، بتوانید رد پای خود را از سرورهای این شرکت پاک کنید. با فارنت برای یافتن چگونگی این کار همراه باشید.

کشتن کورتانا

مایکروسافت کار را بسیار آسان کرده. تنها کافی‌ست کورتانا را باز کنید، از منوی سمت چپ Notebook را باز کرده و بعد روی “Settings” کلیک کرده و گزینه‌ی “Cortana can give you suggestions, ideas, reminders, alerts and more” را خاموش کنید. با این کار کورتانا غیرفعال شده و تمام اطلاعاتی که از شما در سیستم خودتان ذخیره شده بود، پاک می‌شوند. اما هنوز تمام نشده. هنوز اطلاعات شما در سرورهای مایکروسافت بر روی ابرها وجود دارند.

kill-cortana

کورتانا مقدار بسیار زیادی از دانشش را از روی ابرها دریافت می‌کند. بنابراین باید این ابرها را هم پیدا و اطلاعات خود را از آن‌ها پاک کنیم. برای این کار در همان صفحه‌ی تنظیمات کورتانا روی لینک “Manage what Cortana knows about me in the cloud” کلیک کنید تا مرورگر پیش‌فرض شما باز شده و شما را به صفحه‌ی مربوط به تنظیمات شخصی‌سازی بینگ ببرد. حالا در ۲ قسمت دکمه‌های “Clear” را خواهید دید که باید روی آن‌ها کلیک کنید. اگر هم به کورتانا اجازه داده بودید که قدم به قدم جاهایی که رفته‌اید را بداند، با کلیک بر روی لینک “Bing Maps” در همین صفحه، این اطلاعات را هم پاک کنید.

clear-bing-data

اگر خیلی نگران هستید می‌توانید با رفتن به تنظیمات سیستم در مسیر “Settings -> Privacy” تمامی راه‌های ارتباطی خود با ردموند را بررسی و مسدود کنید. حتی می‌توانید قابلیت همگام‌سازی اطلاعات را هم با رفتن به مسیر “Start menu -> Settings -> Accounts” غیرفعال کنید.

با این کارها دیگر از امکانات ویژه‌ی کورتانا برخوردار نخواهید بود و تنها می‌توانید در رایانه‌ی خود به صورت کاملاً عادی، همانطور که همه با آن آشنا هستیم، دنبال فایل‌های مورد نظر خود بگردید. البته هر وقت خواستید می‌توانید دوباره کورتانا را روشن کنید تا با آغوشی باز از شما استقبال کند!

welcome-back-cortana

PCWorld

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

5 نظر برای این مطلب
  1. فرید می‌گوید

    سلام

    نویسنده ی محترم،دقیقا دلیل مخالفت شما با ماکروسافت رو نمیدونم.ولی کلمات شما توی این مطلب یک طرفه بوده.حتی عبارت کشتن کورتانا هم برخلاف موازین نویسندگیه. بیشتر رعایت کنید.
    موفق باشید

  2. hamed می‌گوید

    جک قشنگی بود

  3. مهدی می‌گوید

    اینجور که شما میگین مایکروسافت شد دزد اطلاعات و همه سیستم عامل های دیگه امین مردمن
    . ن برادر تا اونجا که همه میدونن امنیت در مایکروسافت از همه چیز مهم تره تا اونجا که در ویندوزفون اصلا چیزی به عنوان ویروس وجود نداره. اینم به ویندوز 10 انتقال داده. حالا این پدر کشتگی که بعضی از سایت ها با مایکروسافت دارن رو نمی دونم. این فضای ابری هم متصل به اکانت مایکروسافت که اگه اکانت نداشته باشی فضای ابری در اختیارت قرار نمی گیره. اگه کسی اکانت مایکروسافت داشته باشه میدونه ک هرگونه ورود یا خروج غیرقانونی یا حتی تغییر ای پی به کاربر گزارش میشه و در اصرع وقت اکانتت قفل میشه تا خودت وارد اکانت نشی و اطلاعات و کدی را که برات میفرسته وارد نکنی. برادر من اطلاعات تکمیل کن بعد بیا مطلب بنویس

    1. روزبه رضوی می‌گوید

      سلام همراه عزیز، توضیحاتی که راجعبه امنیت حساب کاربری مایکروسافت دادید، این روزها امری عادی محسوب میشه. حتی توییتر هم این قابلیت‌ها رو داره. اگر فکر کنید منظور دزدی اطلاعات توسط مایکروسافت از کاربران ایرانی و استفاده از اونه، کوته فکری کردید. بیشتر مسایلی که در باب امنیت زده میشه برای موقعی به درد میخوره که کسی بدون اطلاع شما به اطلاعات حسابتون دسترسی پیدا کنه و بتونه بعدا از اطلاعاتی که در سرویس‌های اینترنتی از شما ذخیره شده سوء استفاده بکنه. اگر شرکتی بخواد از کاربرانش جاسوسی بکنه، قطعا راه‌های بهتر و محرمانه‌تری برای این کار داره که من و شما به این راحتی‌ها متوجهش نخواهیم شد. موفق و مؤید باشید :)

    2. مسعود می‌گوید

      برادر من اول برو در اسرع وقت زبان مادری تو درست یاد بگیر، ویندوز فون پیشکش