آموزش: چگونه از گوگل مپس در اندروید به‌صورت آفلاین استفاده کنیم؟

نقشه‌های گوگل بی‌شک از بهترین نقشه‌های موجود است که تمامی مسیرها را در درون خود دارد و با قابلیت مسیریابی خود، یکی از بهترین گزینه‌های موجود در سفرهای ما محسوب می‌شود. اما مشکل این‌جاست که برای استفاده از گوگل مپس باید به اینترنت متصل باشید. برای حل این مشکل با فارنت همراه شوید.

2

اگر به سفر می‌روید و هزینه‌های رومینگ و اتصال به اینترنت در خارج از محل سکونت زیاد است، شاید از استفاده از گوگل مپس منصرف شوید و فکر کنید که به کارتان نخواهد آمد. به نظر هم نمی‌رسد گوگل برنامه‌ای برای امکان دانلود نقشه‌ی جهان توسط کاربران در سر داشته باشد؛ اما در عوض گوگل این امکان را به شما می‌دهد که نقشه‌ی منطقه‌ای محدود را دانلود کنید؛ بنابراین اگر به جایی جدید می‌روید و اینترنت هم ندارید، این قابلیت بسیار کاربردی خواهد بود.

در این مقاله می‌خواهیم به شما بگوییم که چگونه نقشه‌ی یک منطقه را دانلود کنید و بتوانید بعداً از آن به صورت آفلاین استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که به دلیل مشکلات حقوقی دانلود نقشه‌ی بعضی از کشورها میسر نیست. با این حال در لیست بلند بالایی که توسط گوگل منتشر شده، نام بسیاری از کشورها و از جمله ایران را می‌بینید که برای دانلود نقشه‌ی آن‌ها به هیچگونه مشکلی برنخواهیدخورد.

دانلود نقشه برای استفاده‌ی آفلاین

اگر اپلیکییشن گوگل مپس را ندارید، می‌توانید آن را از پلی استور گوگل نصب کنید. بعد برنامه را اجرا کرده و در نوار جستجوی بالایی آن، نام منطقه‌ای که می‌خواهید نقشه‌ی آن را دانلود کنید، وارد نمایید.

GoogleMapsOffline-1

حالا که اپلیکیشن شما را به منطقه‌ی خواسته شده هدایت کرده‌است، یک بار دیگر روی نوار جستجو ضربه بزنید و این‌بار عبارت “Ok Maps” را وارد و دکمه‌ی “Search” را بفشارید. حالا از شما پرسیده خواهد شد که آیا می‌خواهید نقشه را ذخیره کنید؟ در این صفحه می‌توانید بزرگنمایی را نیز تغییر بدهید تا بتوانید منطق دقیق‌تری را برای ذخیره انتخاب کنید.

GoogleMapsOffline-2

باید توجه داشته باشید همانطور که گفتیم، از این قابلیت تنها برای دانلود منطقه‌ی محدود می‌توانید استفاده کنید که البته زیاد هم کم نیست: منطقه‌ای با وسعت ۵۰ کیلومتر در ۵۰ کیلومتر، یعنی ۲۵۰هزار هکتار. وقتی منطقه‌ی مورد نظرتان را با بزرگنمایی مشخص کردید، روی “SAVE” کلیک کنید. حالا از شما می‌پرسد که چه نامی برای منطقه‌ی مورد نظر می‌خواهید انتخاب کنید؟ بعد از نوشتن نام مربوطه، روی “Save” کلیک کنید تا فرایند دانلود نقشه شروع شود. در مثال ما، حجم نقشه‌ی دانلودی شهر رشت حدود ۹ مگابایت شد.

GoogleMapsOffline-3

توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید منطقه‌ی وسیع‌تری را دانلود کنید، می‌توانید چنین فرایندی را دوباره و چندباره تکرار کنید و منطقه‌ی وسیع مورد نظر را در قسمت‌های جدا جدا ذخیره کنید.

دسترسی به نقشه‌ی دانلود شده

حالا که به مسافرت رفته‌اید و می‌خواهید از نقشه‌ی دانلود شده‌ی خود استفاده کنید، کافی‌ست بعد از باز کردن اپلیکیشن گوگل مپس، منوی برنامه از سمت چپ صفحه بکشید و روی “Your Places” کلیک کنید. در پایین صفحه لیست مناطقی را که قبلاً دانلود کرده بودید، خواهید دید و کافی‌ست روی آن‌ها کلیک کنید تا منطقه مربوطه نمایش داده شود.

GoogleMapsOffline-4

کارکردهای نقشه‌های دانلود شده

مسلماً تمام کارکردهایی که وقتی آنلاین هستید می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، در حالت آفلاین قابل استفاده نیستند. خصوصاً اینکه دیگر آخرین تغییرات منطقه‌ی مربوطه برای شما نمایش داده نخواهند شد. البته قابلیت‌هایی مثل مسیریابی، مشاهده‌ی ساختمان‌های سه‌بعدی یا نقشه‌های داخل ساختمانی همچنان فعال خواهند بود.

علاوه‌براین، نقشه‌هایی که دانلود می‌کنید دارای تاریخ انقضای ۳۰ روزه هستند و بعد از این ۳۰ روز دیگر نمی‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و باید مجدداً منطقه‌ی مربوطه را ذخیره کنید. گوگل این کار را کرده که مطمئن شود حتماً از آخرین تغییرات منطقه‌ی مورد نظر آگاه خواهید بود.

راهی دیگر برای ذخیره‌ی نقشه

اگر با روشی که در ابتدا پیشنهاد دادیم که استفاده از دستور “OK Maps” بود، راحت نیستید، راه دیگری هم برای دانلود نقشه‌ها وجود دارد. بعد از این‌که منطقه‌ی مورد نظرتان را جستجو کردید و گوگل مپس آن را به شما نشان داد، روی نام منطقه در پایین صفحه کلیک کنید تا به صفحه‌ی مربوط به مشخصات کامل آن منطقه وارد شوید.

در این صفحه روی دکمه‌ی منو که همان سه نقطه‌ی عمودی بالا سمت راست صفحه هستند کلیک کنید و “Download offline area” یا “Save offline map” را بفشارید تا بتوانید منطقه‌ی مربوطه را با همان توصیفاتی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، دانلود کنید.

GoogleMapsOffline-5

اگر سؤال و یا نکته‌ای در این زمینه در ذهن دارید، با ما و خوانندگان فارنت در میان بگذارید.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. quietly brilliant می‌گوید

    انتقضا داره.منطقه ای ک پوشش میده کمه.ایشالا گوگل مپس هم افلاین شه..

  2. میثم می‌گوید

    سلام. لطفا کسی میتونه بگه چرا وقتی نقشه رو دانلود کردیم بعد دو سه روز استفاده وقتی میریم روی اسم منطقه ذخیره شده تا بصورت افلاین استفاده کنیم برنامه مینویسه باید نقشه رو اپگرید کنی که اون هم اینترنت میخواد .مگه حالت افلاین تاریخ انقضا سی روزه نداره .چرا ظرف مدت خیلی کمتراز این سی روز اینترنت میخاد؟ با تشکر.