شش مورد که باید حتما در خصوص تنظیمات ISO در عکاسی بدانید

یکی از ارکان اصلی نوردهی در عکاسی دیجیتال، تنظیمات ISO یا میزان حساسیت حس‌گر دوربین به نور است که استفاده‌ی درست و به‌جا از آن منجر به خلق تصاویری بدون نویز و باکیفیت خواهد شد. در این مطلب قصد داریم به 6 نکته‌ی کم‌تر اشاره‌شده درباره‌ی ISO بپردازیم که مطمئناً برای دوستداران عکاسی دیجیتال مفید خواهد بود.

0

شاید پیش‌تر مقالاتی از قبیل «چگونه در عکاسی ایزوی مناسب انتخاب کنیم؟» و یا «آموزش عکاسی از ستارگان برای تازه‌کارها» را در فارنت مطالعه کرده باشید که در آن‌ها به مبحث ISO پرداخته شده است؛ اما این مقاله کمی متفاوت از آن‌هاست.

شاید در ابتدا این‌گونه به‌نظر برسد که تنظیم ایزو چندان مؤثر نیست و یا می‌توان با چند بار تنظیم آن، فوت‌وفن ایزوهای مختلف در مکان‌ها و شرایط مختلف را یاد گرفت. با این حال می‌توانید قبل و بعد از مطالعه‌ی این نکات، دانش خود را مقایسه کنید.

  1. چرا پای ISO به میان عکاسی دیجیتال آمده است؟

بد نیست بدانید که اصطلاح ISO در جاهایی استفاده می‌شود که نیاز به سنجش میزان حساسیت وجود دارد و درواقع کوتاه شده‌ی International Standards Organization یا سازمان بین‌المللی استانداردهاست که وظیفه‌ی آن تعیین استانداردهای جهانی در موارد مختلف است؛ از کیفیت هوایی که تنفس می‌کنیم تا میزان چربی موجود در بستنی!

درواقع منشأ ورود این عبارت به دنیای عکاسی از فیلم‌های عکاسی است که روی آن‌ها عددی نوشته شده بود که حساسیت آن فیلم به نور را نشان می‌داد. برای مثال اگر یک فیلم عکاسی را با ایزوی 1600 یا 3200 تهیه می‌کردید، در مقایسه با یک فیلم با ایزوی 100 یا 50، نیاز کم‌تری به دریافت نور برای ثبت تصویر داشت. به‌مرورزمان ISO به دوربین‌های دیجیتال هم راه پیدا کرد و حالا معیاری برای سنجش حساسیت به نور در آن‌هاست.

اگر کمی با عکاسی دیجیتال آشنا باشید می‌دانید که میزان نوردهی با سه عامل گشادگی دیافراگم، سرعت شاتر و درنهایت ISO تعیین می‌شود. همان‌طور که سرعت شاتر و گشادگی دهانه‌ی دیافراگم عوامل تعیین‌کننده‌ای هستند و با تغییر آن‌ها کیفیت تصویر هم تغییر می‌کند، ISO هم نقش فعالی در امر عکس‌برداری دارد و اگر بخواهیم بحث را فنی‌تر و تخصصی‌تر کنیم، می‌توانیم بگوییم برای تغییر استاپ دیافراگم و شاتر، باید استاپ ایزو را هم در جهت مخالف تغییر داد.

  1. تنظیمات پایه‌ی ISO

یکی از کابوس‌های عکاسی آنالوگ، این بود که عکاس مجبور بود در هنگام خرید فیلم عکاسی، تنظیمات ایزوی 24 یا 36 عکس بعدی که قصد ثبت آن‌ها را دارد را تعیین کند(!) و از این نظر محدود بود. یکی از مزایای اصلی عکاسی دیجیتال این است که عکاس می‌تواند برای هر شات یا عکسی که می‌گیرد، ایزوی دلخواه و مناسب خود را تعیین کند.

گرچه دوربین‌های دیجیتال تنظیمات زیادی برای ISO دارند، اما تنظیم اصلی آن‌ها روی ایزوی 100 یا 200 است که بهترین تنظیمات محسوب می‌شوند. عکاس می‌تواند بسته به شرایط ایزو را افزایش یا کاهش دهد که البته افزایش آن درهرصورت ایجاد نویز -خواه کم یا زیاد- را در پی دارد که به‌اصطلاح در تصویر grain ایجاد می‌شود.

ISO-200-and-ISO-3200

  1. تنظیمات و گستره‌ی معمولی ISO

تولیدکنندگان دوربین معمولاً دوربین‌های خود را با یک گستره‌ی استاندارد ایزو روانه‌ی بازار می‌کنند که در اغلب مواقع بین 100 تا 6400 است. این بازه معمولاً شامل اعدادی است که بهترین تنظیمات و قابل‌قبول‌ترین آن‌ها را به عکاس ارائه می‌کند و اگر ایزو بالاتر از آن باشد، درواقع عکس خراب می‌شود و سازنده نیازی به گنجاندن اعداد بالاتر در تنظیمات دوربین نمی‌بیند. بااین‌حال عکاسانی هستند که می‌خواهند تصاویری غیرمعمول بگیرند و یا به هر دلیلی نیاز به ایزوی بالاتر داشته باشند. تولیدکنندگان دوربین‌های دیجیتال به فکر آن‌ها هم هستند و تنظیماتی در دوربین است که می‌توان با آن گستره‌ی ایزوی استاندارد را انبساط داد.

عکاس با استفاده از نویز تصویری زیبا خلق کرده است
عکاس با استفاده از نویز تصویری زیبا خلق کرده است
  1. تنظیمات ایزوی پایین‌تر از حد معمول با تصاویر چه می‌کند؟

تصاویری که تحت ایزوی 64 یا 50 به ثبت می‌رسند از نویز بیش‌ازحدی که در ایزوهای بالا پدید می‌آید رنج نمی‌برند، اما به‌قول‌معروف از طرف دیگر بام به پایین سقوط می‌کنند! این تصاویر کیفیتی معادل تصاویری که در ایزوی 100 یا کف استاندارد به ثبت رسیده‌اند ندارند و درواقع برخی عوامل در آن‌ها قربانی ایزوی بیش‌ازحد کم شده است.

در این‌گونه تصاویر شاهد جزئیات کم‌تر هستیم و داینامیک‌رنج هم در آن‌ها محدودتر شده است که همه‌ی این‌ها منجر به کاهش کیفیت سایه‌ها و روشنایی‌ها در تصویر می‌شود. درنهایت پیشنهاد می‌شود از گستره‌ی استاندارد ایزو پایین‌تر نیایید که عاقبتی جز کاهش کیفیت تصویر ندارد!

iso-625x1000

  1. انواع نویز ایجادشده در ایزوی بالا

هرچه میزان حساسیت به نور افزایش یابد، میزان نویز ایجادشده در تصویر هم بیش‌تر می‌شود؛ مخصوصاً در محیط‌های کم‌نور و تاریک. این نویز ایجادشده در دو نوع دیده می‌شود؛ اولی نویز رنگی یا Chroma و دومی نویز درخشنده یا Luminance که هر دو حالت‌هایی از رنگ و روشنایی مختلف در پیکسل‌ها هستند که چون تصویر را بد جلوه می‌دهند به آن‌ها نویز گفته می‌شود.

chroma luminance noise

نوع اول یا همان نویز رنگی را می‌توان آزاردهنده‌تر از نوع دوم دانست، چراکه تصویر را غیرطبیعی نشان می‌دهد؛ اما نویز Luminance قابل‌قبول‌تر است.

میزان و پراکندگی نویز در واحد مساحت، به همان اندازه در کیفیت عکس تأثیر دارد که اندازه‌ی دانه‌های آن می‌تواند مؤثر باشد. نویز با بسامد کم‌تر، بافت خشنی به تصویر می‌بخشد که قابل‌تحمل نیست و حتی در برخی موارد نویز با بسامد بالاتر و اندازه‌ی درشت‌تر از تصویری با نویز کم‌تر موردپسندتر و طبیعی‌تر جلوه می‌کند که برای درک بهتر این مورد می‌توانید به مقایسه‌ی این‌گونه تصاویر نویزدار بپردازید.

What_is_ISO_settings_noise
نویز رنگی در برش تصویر مشهود است
  1. کاهش نویز

بد نیست بدانید که خود دوربین‌ها سیستمی بانام کاهش نویز دارند که با الگوریتم‌های پیچیده و تحلیل تصاویر، می‌تواند نویز موجود در تصویر را تشخیص داده و از تأثیر آن بکاهد. گرچه استفاده از این سیستم برای کاهش نویز رنگی منجر به کاهش اشباع رنگ‌ها و برای کاهش نویز Luminance درنهایت باعث کاهش جزئیات و نرم شدن بافت تصویر می‌شود. گاهی هم دوربین برای برطرف کردن این نرمی در تصویر، اقدام به شارپ‌تر کردن تصویر می‌کنند که می‌تواند باعث آبرنگی شدن -خطوط درشت دور عناصر تصویر و رنگ یکنواخت بین آن‌ها- تصویر شود که البته تنها با برش 100 درصد می‌توان به آن پی برد.

camera iso settings

درنهایت این نکته مهم است که اگر هم نیاز به ثبت تصویر با ایزوی بالا پیدا کردید، آن را در فرمت RAW یا خام ذخیره کنید تا بعدها بتوانید با نرم‌افزارهای ویرایش تصویر، اقدام به تصحیح اشکالات و یا کاهش نویز تصویر کنید.

Digital Camera World

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.