مقایسه کامل عملکرد ویندوز 10 در برابر ویندوز 8؛ رقابت نزدیک برای کسب عنوان “سریع‌تر”!

کارایی و عملکرد ویندوز 10 یکی از مواردی است که در حال حاضر کاربران زیادی مشتاق شنیدن خبرهای موثق در مورد آن هستند. با این وجود مطمئنا پیش از عرضه رسمی این نسخه جدید از سیستم‌عامل ویندوز نمی‌توان نظری قطعی در مورد آن ارائه داد.

0

از سوی دیگر در حال حاضر کاربران معمولی نمی‌توانند از نسخه RTM این سیستم‌عامل استفاده کنند و نسخه یادشده ممکن است در مقایسه با بیلدهای پیشین تغییراتی داشته باشد. شرکای سخت‌افزاری مایکروسافت نیز تاکنون هیچ اظهار نظر رسمی در خصوص عملکرد این سیستم‌عامل در مقایسه با نسخه‌های پیشین ویندوز ارائه نکرده‌اند.

با این اوصاف در میان خبرهای منتشره، صحبت‌هایی از بهبود کارایی ویندوز10 از نقطه‌نظر گرافیکی در اجرای بازی‌های رایانه‌ای شنیده می‌شود. این کارایی از جهاتی به علت بهره‌گیری از جدیدترین نسخه دایرکت ایکس یعنی ورژن 12 می‌باشد. با این اوصاف بد نیست آزمایشاتی به‌منظور مقایسه کارایی این سیستم‌عامل در مقایسه با ویندوز 8.1 انجام دهیم تا این واقعیت در صورت صحت، بیش از پیش مبرهن شود. به‌منظور انجام آزمایشات از دو لپ‌تاپ مشابه HP Spectre x360 بهره گرفته شد. یکی از این دو لپ‌تاپ سیستم‌عامل ویندوز 10 هوم بیلد 10240 و دیگری ویندوز 8.1 هوم را بر روی خود نصب می‌بیند.

هر دو لپ‌تاپ از صفحه‌نمایش و باتری مشابه و البته 8 گیگابایت رم LPDDR3، 128 گیگابایت حافظه SSD، پردازنده Core i5-5200 اینتل و نهایتا بایوس مشابه بهره می‌برند و تنها سیستم‌عامل این دو متفاوت است. با استفاده از بنچمارک‌های متعدد آنچه مشهود است عملکرد نزدیک به هم این دو سیستم‌عامل است.

به‌‌عنوان مثال عملکرد دو دستگاه در PCMark 8 Creative Conventional مورد بررسی قرار گرفت. این نرم‌افزار در واقع شبیه‌سازی اجرای برنامه‌ها در محیطی واقعی را انجام می‌دهد. به‌عنوان مثال تست‌های شبیه‌سازی مرور وب، ویرایش عکس، ویرایش ویدئو، اجرای بازی‌های رایانه‌ای و گفتگوی ویدئویی گروهی، از جمله آزمایشات انجام شده است.windows10_pcmark_8_creative_convetional

همان‌طور که مشاهده می‌کنید شاهد عملکردی تقریبا مشابه هستیم و این نتایج در زمینه‌های مختلف میان ویندوز 8.1 و 10 تکرار می‌شوند. تنها تفاوتی جزئی باعث می‌شود ویندوز 10 کمی بالاتر از ویندوز 8.1 قرارگیرد. عملکرد و امتیازات ثبت شده در شبیه‌سازی برنامه‌های مختلف تقریبا چیزی مانند کپی کردن اعداد بدست آمده در قسمت نتایج برای هر دو ویندوز به‌نظر می‌رسد.win10perf

مقایسه عملکرد در بازی‌های رایانه‌ای

در خصوص اجرای بهینه‌ بازی‌های رایانه‌ای تاکید بیشتری بر قابلیت های ویندوز 10 می‌شود. آن‌طور که از شواهد پیداست دایرکت ایکس 12 در بازی‌هایی که از این موتور استفاده می‌کنند باعث بهبود روند اجرای بازی‌ها خواهد شد اما در بازی‌هایی که از این قابلیت استفاده چندانی نمی‌کنند شاهد نتایج نزدیک‌تری خواهیم بود.

با اجرای بازی Tomb Raider بر روی رایانه‌ای مجهز به پردازنده Core i7-4770K با 16 گیگابایت رم و کارت گرافیک GeForce GTX 980 و اجرای بنچمارک بر روی ویندوز 10 بیلد 10162 ( جدیدترین بیلد ویندوز 10 که ایمیج آن منتشر شده است ) شاهد برتری هرچند ناچیز ویندوز 10 در آزمایش‌های انجام شده بودیم.windows10_tomb_raider_performance

در دیگر آزمایشات انجام شده شاهد برتری محسوس‌تر ویندوز 10 در عملیات گرافیکی بازی‌ها بودیم اما این برتری آنچنان محسوس نیست که پشتیبانی از دایرکت ایکس 12 را دلیلی برای خرید یک بازی بدانیم. نکته مهم اینجاست که ویندوز 8 نیز علی‌رغم داشتن مخالفان زیاد، به اندازه کافی سریع بوده و عملکرد مطلوبی دارد که ویندوز 10 نتواند آنچنان که باید و شاید در برابر آن عرض اندام کند.windows10_bioshock_infinite_medium

شاید بهتر باشد پیش از قضاوت کامل در خصوص عملکرد و کارایی ویندوز 10، بررسی‌هایی نیز بر روی میزان زمان ممکن استفاده از باتری، بهبودهای انجام شده بر روی فایل‌های سیستمی و دیگر موارد موجود در ویندوز 10 داشته باشیم. از سوی دیگر چالش‌هایی نیز برای مقایسه سیستم‌عامل‌ها وجود دارند که ما را از بررسی بیشتر منع می‌کنند. در واقع اکثر نرم‌افزارهای موجود در زمینه بنچمارک، به بررسی سخت‌افزار و نه سیستم‌عامل می‌پردازند و همین عاملی بازدارنده به شمار می‌آید. به عنوان مثال Cinebench R15 یک نرم‌افزار صرف برای آزمایش پردازنده است و سیستم‌عامل تاثیر کمی در نتایج آن دارد.

نتیجه گیری

به‌نظر می‌رسد ویندوز 10 آنچنان که باید و شاید در آزمایشات انجام شده در مقایسه با ویندوز 8 بهبود کارایی و عملکرد نداشته است اما مدنظر داشته باشید که ارائه عملکردی حتی مشابه با ویندوز 8.1 نیز کاربران را راضی و خشنود خواهد کرد. از سوی دیگر بهره‌گیری ویندوز 10 از دایرکت ایکس 12 هرچند بسیار ناچیز، می‌تواند عملکرد رایانه در اجرای بازی‌های ویدئویی را بهبود بخشد.

Pcworld

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.