9 پرسش اساسی درباره ویندوز 10 که بهتر است پاسخ آنها را بدانید

مدت‌زمان زیادی تا عرضه نسخه نهایی ویندوز 10 باقی نمانده است. به گفته بسیاری از علاقه‌مندان و یا حتی منتقدین محصولات مایکروسافت، ویندوز 10 کامل‌ترین و جذاب‌ترین سیستم عاملیست که تا به امروز ردموندی ها تولید کرده‌اند. این پلتفرم قابلیت‌های بسیاری داشته که در مقالات گوناگون به آن‌ها پرداخته‌ایم و این سری در ادامه در فارنت قصد داریم 9 پرسش رایجی که ممکن است کاربران قبل از مهاجرت به این سیستم‌عامل با آن مواجه شوند را مورد بررسی قرار دهیم.

1

9- چه زمانی می‌توانیم سیستم‌عامل خود را به این نسخه ارتقا دهیم؟ هزینه این ارتقا به چه میزان خواهد بود؟

بر اساس اعلام قبلی مایکروسافت، نسخه نهایی ویندوز 10 حدود دو هفته دیگر و یا به عبارتی در تاریخ  ۷ مردادماه قابل دسترس خواهد بود. هرچند استفاده از نسخه‌های پیش‌نمایش این سیستم‌عامل برای توسعه‌دهندگان یا ویندوز اینسایدر ها رایگان بوده، با این حال اگر خواهان خرید نسخه پایه ویندوز 10 باشید باید ۱۱۹ دلار کنار بگزارید، این در حالیست که نسخه Pro آن، ۱۹۰ دلار ارزش گزاری شده است.

نکته رضایت بخش و خوشحال کننده برای افرادی که از نسخه‌های قانونی ویندوز 8، 8.1 و یا 7 استفاده می‌کنند اینکه نه تنها می‌توانند به رایگان سیستم‌عامل خود را به این نسخه ارتقا دهند، بلکه خواهند توانست حدود یک سال نیز به‌روزرسانی‌های جدید آن را دریافت نمایند. بدین ترتیب اگر یکی از دارندگان نسخه قانونی ویندوز 7، 8 یا 8.1 هستید در روزهای آینده اعلانی از سوی مایکروسافت مبنی بر آماده بودن نسخه نهایی و امکان ارتقا را دریافت خواهید کرد.

8- من از سیستم رومیزی، تلبت و گوشی مبتنی بر ویندوز استفاده می‌کنم، شیوه کار ویندوز 10 بر روی این دستگاه‌ها چگونه خواهد بود؟

شما قادر خواهید بود با استفاده از قابلیت پیوستگی یا همان کوانتوم در ویندوز ۱۰، پس از اتصال یک کابل HDMI به تلفن همراه خود از برنامه‌های یونیورسال با همان شیوه‌ای که در لپ‌تاپ یا پی‌سی بهره می‌برید، استفاده نمایید؛ البته اگر موس و کیبورد هم به آن متصل کنید، دیگر تلفن همراهتان تقریباً تفاوتی با سیستم رومیزی نخواهد داشت.

Wunderlist-Windowsاگر از دستگاه‌هایی با صفحه‌نمایش لمسی استفاده کنید، رابط کاربری سیستم‌عامل با توجه به نوع دستگاه شما تغییر یافته و شما با ظاهر مدرن آن مواجه می‌شوید. در حالت مدرن استارت سنتی ویندوز برای شما نمایان نمی‌شود اما در حالت دسکتاپ شما منوی استارت را در همان جای همیشگی خواهید یافت. در دستگاه‌هایی نیز همچون لپ‌تاپ‌های هیبریدی و یا تبلت های ویندوزی همچون سرفیس 3 پرو که قابلیت اتصال کیبورد را دارند نیز با رابط کاربری دوگانه رو به رو خواهید شد. به زبان ساده‌تر هم محیط دسکتاپ را خواهید داشت و هم رابط کاربری مدرن یا همان متروی ویندوز 8.

اگرچه نباید انتظار تجربه محیط دسکتاپ را در این روش داشته باشید، اما به لطف برنامه‌های یونیورسال که قابلیت تطبیق با هر صفحه‌نمایشی را دارا هستند، از تمامی ویژگی‌های برنامه بهره خواهید برد. به گفته رئیس بخش توسعه ویندوز ۱۰ موبایل، کاربران از اجرا برنامه‌های Win32 منع شده‌اند، این در حالیست که امکان نصب و اجرا برنامه‌هایی که به صورت پایه برای ویندوز ۱۰ نوشته شده‌اند مشکلی نخواهد داشت.

7- وضعیت اپلیکیشن‌های مبتنی بر این سیستم‌عامل چگونه خواهد بود؟

ردموندی ها هفته گذشته سرانجام فروشگاه‌های نرم‌افزاری ویندوز و ویندوز فون را ادغام کردند. این بدان معناست که توسعه‌دهندگان موظف‌اند از طریق ابزاری که‌ این شرکت در اختیارشان قرار می‌دهد، اپلیکیشن های خود را برای اجرا بر روی انواع گجت ها از قبیل سیستم رومیزی، تبلت و یا گوشی‌های هوشمند بهینه کنند.

Windows-10_Product-Family

نسخه جدید ورد، پاورپوینت، اوت‌لوک و برنامه جدید پرینت وایرلس از اولین اپلیکیشن‌های یونیورسال هستند که می‌توان از آن‌ها بر روی گجت های مختلف بهره برد. مایکروسافت از موتور واژه‌پردازی ورد در اوت‌لوک مخصوص گوشی‌های هوشمند استفاده کرده، همچنین امکان قرار دادن پس‌زمینه در این برنامه گنجانده شده است. جو بلفیوری اعلام کرد که نسخه iOS و OS X برنامه ورد زین پس قابلیت سازگاری با موس و صفحات لمسی را خواهد داشت.

6- در رابطه کاربری جدید، سرنوشت اپلیکیشن‌های مدرن تمام صفحه چه خواهد شد؟

ساخت اپلیکیشن های مدرن یا مترو که به صورت تمام صفحه اجرا خواهند شد و با رابط کاربری صفحات لمسی سازگاری کامل دارند، برای اولین بار هنگام معرفی ویندوز 8 مطرح شد. این نوع برنامه‌ها در ویندوز 10 نیز به لطف فناوری کوانتوم باز هم امکان اجرا را خواهند داشت با این تفاوت که اگر دستگاه شما به موس و کیبورد متصل باشد، شاهد نسخه دسکتاپ آن برنامه‌ها خواهید بود، اما اگر از آن‌ها بر روی تبلت یا صفحات لمسی استفاده کنید به صورت مدرن و تمام صفحه اجرا می‌شوند.

همان‌طور که گفته شد، سازگاری برنامه با محیط کاربری دستگاه به صورت خودکار انجام خواهد شد، بدین ترتیب شما در هر صورت می‌توانید به آن‌ها در این نسخه از سیستم‌عامل ویندوز دسترسی داشته باشید.

5- من از سر علاقه تعدادی از اپلیکیشن های مدرن را خریداری کرده ام، اکنون چه اتفاقی برای آن‌ها خواهد افتاد؟

همان‌گونه که گفته شد، اپلیکیشن های مدرن به لطف وجود قابلیت کوانتوم کماکان قادر خواهند بود بر روی ویندوز 10 در تمامی گجت ها اجرا شوند. این قابلیت نرم‌افزارهای یونیورسال را به نرم‌افزارهایی هوشمند تبدیل می‌کند که قابلیت شناسایی دستگاه در حال استفاده توسط کاربر را دارند و مطابق با نوع دستگاه، رابط کاربری نرم‌افزارها را شکل می‌دهد. اگر از رابط کاربری دسکتاپ استفاده می‌کنید، برنامه‌های مذکور در قالب پنجره نمایان می‌شوند و اگر از رابط کاربری مترو استفاده کنید، برنامه‌ها در حالت تمام صفحه اجرا خواهند شد.

4- سرانجام منوی استارت چگونه نمایش داده خواهد شد؟

اگر جزو آن دسته از کاربران هستید که نتوانستند رابطه خوبی با منوی محیط مترو و تمام صفحه ویندوز 8 برقرار کنند، خبر خوش اینکه در آخرین نسخه از سیستم‌عامل ویندوز منوی استارت بازهم به جای خود بازگشته و البته این بار می‌توانید از قابلیت‌های بهبودیافته جهت شخصی‌سازی و سازمان‌دهی برنامه‌ها استفاده کنید. صفحه آغازین تمام قواره نیز در مقابل شما قرار خواهد گرفت تا به طور دلخواه بین این دو گزینه سوئیچ کنید.

windows 10

برای باز شدن منوی استارت، بر روی کلید پنجره کلیک کنید و یا این کلید را از روی صفحه‌کلید بفشارید. اکنون می‌توانید به نحو دلخواه به اضافه کردن پوشه‌ها، مخاطبین و برنامه‌های مختلف اقدام کنید. می‌توانید ابعاد کاشی‌ها را تغییر دهید و یا منوی استارت را کوچک و بزرگ کنید. البته اگر از ویندوز 10 بر روی یک گجت مجهز به صفحه لمسی استفاده می‌کنید، منوی استارت به طور خودکار برای دسترسی سریع به حالت تمام صفحه سوئیچ خواهد کرد.

3- در بخش اجرای برنامه‌ها، چه پیشرفت‌هایی صورت گرفته است؟

ویندوز 10 این قابلیت را دارد که بتوانید در آن چندین برنامه (مدرن و دسکتاپ) را اجرا کرده و در چهار قسمت صفحه آن‌ها را قرار دهید. برخلاف ویندوز 8.1، اکنون اپلیکیشن های طراحی شده برای رابط کاربری هم می‌توانند در حالت دسکتاپ اجرا و با موس کنترل شوند. برای انجام فعالیت‌هایی مانند جستجو، چاپ و یا تغییر برنامه‌ها هم می‌توانید بر روی دکمه تنظیمات و گزینه‌های برنامه که با (…) مشخص شده کلیک کنید. با انتخاب گزینه Task View در نوار وظیفه می‌توانید بهره بیشتری از برنامه‌ها ببرید و به راحتی بین برنامه‌ها در بین دو حالت سوئیچ کنید.

مایکروسافت برای تکمیل امکانات ونیدوز 10، دستیار صوتی خود را از گوشی‌های هوشمند به این نسخه آورده است. یکی از مشخصات جالب کورتانا قابلیت فراخوانی آن با صدا زدن سلام کورتانا یا “Hey Cortana” است. شما با بهره‌گیری از این قابلیت می‌توانید دستیار صوتی ویندوز ۱۰ را به منظور جستجو مطلبی در اینترنت و یا خود سیستم، ثبت یادآوری جدید به راحتی فراخوانید.از طریق این دستیار صوتی همچنین قادر خواهید بود برای دوستانتان ایمیل ارسال کنید و یا از آخرین وضعیت آب‌وهوا و وضعیت ترافیکی محل زندگی خود آگاه شوید.

2- آیا مرورگر اینترنت اکسپلورر در ویندوز 10 کماکان وجود دارد؟

بله و خیر! این بهترین پاسخیست که می‌توان به سوال مطرح شده داد. به گفته ردموندی ها، هرچند اینترنت اکسپلورر بر روی ویندوز 10 وجود خواهد داشت، با این حال مرورگر پیش‌فرض این نسخه از سیستم‌عامل ویندوز مایکروسافت اج است. مایکروسافت اج قابلیت‌های منحصر به فردی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بهره‌مندی از موتور رندر اختصاصی و امکان حاشیه‌نویسی لحظه‌ای اشاره کرد؛ با این حال مایکروسافت به مرور زمان قابلیت‌های دیگری همچون امکان نصب افزونه‌های اختصاصی و افزونه‎های طراحی شده برای فایرفاکس را به مرورگر اج اضافه خواهد کرد.

11 Tips and Tricks for Microsoft Edge on Windows 10

البته مایکروسافت دستیار صوتی کورتانا را با این مرورگر همگام کرده، به گونه که کاربر می‌تواند به صورت صوتی دستور مختلف را در سربرگ جدید به آن دیکته کند. به‌عنوان مثال زمانی که اقدام به چک کردن آب‌وهوای محلی خود می‌کنید، به همین سادگی، با تایپ “آب‌وهوا ” در نوار آدرس، کورتانا فوراً پاسخ آن را ارائه می‌دهد بدون اینکه  حتی نیاز به ضربه وارد کردن اینتر توسط شما باشد.

1- آیا ویندوز ۱۰ بر روی تمام سیستم های رومیزی اجرا خواهد شد؟

در این روزها نسخه‌های پیش‌نمایش ویندوز ۱۰ بر روی بسیاری از پی‌سی‌ها در حال اجرا است، اما عده‌ای دیگر منتظر نسخه نهایی مانده‌اند و ترجیح می‌دهند سیستم‌عاملی با کمترین ایرادات داشته باشند. به هر میزان سخت افزار دستگاه شما بهتر باشد در پردازش اطلاعات سریعتر است و نهایتا تجربه کاربری بهتری را در اختیارتان می‌گذارد.

به گفته مایکروسافت سیستم هایی که هم‌اکنون بدون مشکل می‌توانند ویندوز 7 یا 8.1 را اجرا کنند، در آینه نیز خواهند توانست به ویندوز 10 ارتقا یابند. حداقل مشخصات سخت افزاری این گونه دستگاه‌ها عبارتند از: پردازنده با سرعت ۱ گیگاهرتز و به بالا، حافظه رم ۱ گیگابایت برای نسخه ۳۲ بیتی و ۲ گیگایت برای نسخه ۶۴ بیت، کارت گرافیک‌هایی که از دایرکس ۹ با درایور WDDM پشتیبانی می‌کنند و 16 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی آزاد.

البته مایکروسافت هشدار داده که وجود برخی درایور های قدیمی از جمله درگاه فلاپی دیسک‌ ممکن است در روند اجرا صحیح ویندوز، اختلال ایجاد کند.به عنوان نکته پایانی باید یادآور شویم که بهره مندی از برخی قابلیت‌ها همچون windows Helloo مستلزم داشتن سخت افزار پیش‌نیاز آن است.

cnet

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. am3851 می‌گوید

    ویندوز 10 هنوز مشکلات زیادی داره.خو ماکرسافت می دونه.هنوز نسخه پایدارتری مثل xp یا ویندوز7 که موفقیت زیادی برای ماکرو سافت داشت را نداره.ویندوز10 هرکی نصب کنه از طریق اینترنت با شرکت ماکرو سافت بدونه اطلاع کاربر در ارتباط.و این بدونه اطلاع کاربر کار درستی نیست