حالا می‌توانید به فیس‌بوک بگوئید چه چیزهایی را دوست دارید در نیوزفید صفحه خود ببینید

فیس‌بوک روش تازه‌ای برای مشخص کردن اینکه چه چیزی را برایتان نمایش دهد پیدا کرده است، به سادگی از خودتان می‌پرسد.

0

این شبکه اجتماعی که به علت الگوریتم‌هایی که در بخش نیوزفید خود استفاده می‌کند و همیشه در حال تغییر هستند معروف شده، از روز پنجشنبه، گزینه جدیدی به نام See first را برای استفاده کاربران اضافه خواهد کرد. با استفاده از این گزینه کاربر می‌تواند تا حداکثر 30 مورد از دوستان یا صفحات دیگر را برای فیس‌بوک مشخص کند تا هر بار پس از وارد شدن به این شبکه اجتماعی، ابتدا اخبار و پست‌های مربوط به آن‌ها نشان داده شوند.

شاید مستقیماً سؤال کردن از کاربران برای اینکه به دیدن چه چیزی تمایل دارند، روشی واضح و مناسب باشد، اما برای فیس‌بوک کاری غیرمعمول است. این شرکت سال‌ها زمان صرف کرده تا سیستمی بسازد که به صورت خودکار بتواند از بین هزاران چیزی که شخص ممکن است به دیدنشان تمایل داشته باشد، بهترین‌ها را غربال کرده و به وی نشان دهد. برای بهبود دادن به این سیستم، فیس‌بوک به چیزهایی نظیر هر حسابی که بر آن کلیک می‌کنید، چه دوستانی دارید و اینکه مثلاً حتی چقدر زمان برای دیدن ویدئو زمان می‌گذارید، توجه می‌کند.

بااین‌حال این الگوریتم‌ها کامل نیستند، قسمتی از ناقص بودن الگوریتم‌ها به‌این‌علت است که بیشتر نشانه‌هایی که سیستم برای غربال کردن بر آن‌ها تکیه می‌کند، بسیار دقیق و ظریف هستند و یا باید از چیزهای مختلف استنباط شوند. راه‌هایی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به فیس‌بوک نشان دهید چه چیزهایی را دوست دارید؛ مثلاً می‌توانید پست‌هایی را که به نظرتان جالب نبوده با انتخاب Hide از دید خود مخفی کنید یا دوستی را با Close نشانه‌گذاری کنید؛ اما حتی انجام این کارها هم تضمین نمی‌کنند دفعه بعدی که می‌خواهید از سرویس فیس‌بوک استفاده کنید، چیزهایی شبیه به آن را ببینید یا خیر.

Facebook-News-Feed-iPhone-screenshot-001

شاید به‌کارگیری گزینه See first که قرار است از روز پنجشنبه اضافه شود بتواند شما را به خواسته‌تان برساند، اما می‌تواند بر کسب‌وکار فیس‌بوک هم تأثیر بگذارد. اگر هر بار که به فیس‌بوک وارد می‌شوید، تمام چیزهایی که مایل به دیدنشان هستید در بالای صفحه قرار داشته باشند، شاید دیگر نخواهید به پایین صفحه هم بروید تا پست‌های هیجان‌انگیز و جالب را پیدا کنید. زمانی که برای بالا و پایین رفتن در صفحات مختلف زمان صرف می‌کنید، فیس‌بوک با نشان دادن تبلیغ‌های متفاوت به شما کسب درآمد می‌کند.

این مشکلی است که توییتر در طول سال گذشته سعی در حل کردن آن داشته است. اندازه‌گیری اینکه کاربران چند وقت یک‌بار تایملاین خود را دوباره بارگذاری می‌کنند را حذف کرده و در دفاع از حرکت خود استدلال می‌کرد که هرچه در طول زمان محصول بهبود بیشتری پیدا کند، کاربران سریع‌تر می‌توانند آنچه را که به دنبالش هستند پیدا کنند و زمان کمتری را برای جست‌وجو صرف خواهند کرد.

فیس‌بوک هم امیدوار است که بتواند چنین کاری انجام دهد. این شرکت باور دارد که اگر بتواند تجربه‌ای لذت‌بخش از صفحه اصلی که درباره پست‌های دوستانتان می‌بینید برایتان به وجود بیاورد، بیشتر می‌خواهید که از آن استفاده کنید.

یکی از سخنگویان فیس‌بوک گفته: به نظر غیرمنطقی می‌آید، اما هرچه در رتبه‌بندی‌ها نتایج بدتری دریافت کنیم، کاربران بیشتر در صفحات به جست‌وجو می‌پردازند و درنهایت بیشتر فراری می‌شوند. اگر چیزهایی که واقعاً دوست دارید را در همان ابتدا به شما نشان دهیم، احتمال اینکه باز هم بخواهید از فیس‌بوک استفاده کنید بیشتر می‌شود.

بنا به گفته‌های Greg Marra یکی از مدیران تولید در بخش نیوزفید فیس‌بوک، این شرکت از لیستی که در قسمت See first برای خود می‌سازید به عنوان روشی برای هدف گرفتن شما با انواع تبلیغات استفاده نخواهد کرد؛ به‌عبارت‌دیگر، مثلاً اگر انتخاب کنید که پست‌هایی از صفحه رسمی Nike در فیس‌بوک را زودتر از بقیه ببینید، تبلیغ‌هایی که می‌بینید بر اساس این تصمیم شما برنامه‌ریزی نمی‌شوند.

شما می‌توانید گزینه See first و بخش تنظیمات را که دوباره طراحی شده است به عنوان آپدیتی برای برنامه فیس‌بوک در نسخه iOS در روز پنجشنبه دریافت کنید. این آپدیت برای کاربران اندروید و وب در روزهای آتی آماده خواهد شد.

recode

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.