سونی موبایل: ما تا ابد هیچ برنامه‌ای برای فروش و یا خروج از بازار موبایل نداریم

حرف و حدیث‌های زیادی در مورد شرکت سونی و وضعیت ظاهرا وخیم کسب‌کار تلفن همراه این شرکت وجود دارد. داستان سونی بی‌شباهت به اچ‌تی‌سی نیست. هردو شرکت‌هایی فوق‌العاده در تولید نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای اندرویدی بودند؛ اما با توجه به تسلط دو شرکت قدرتمند سامسونگ و اپل بر بازار گوشی‌های هوشمند، این دو شرکت در راه رسیدن به موفقیت با شکست مواجه شدند.

1

به همین دلیل نیز شنیده می‌شد که سونی (همانند اچ‌تی‌سی) در حال انجام مذاکره در خصوص فروش بخش گوشی‌های هوشمند خود بوده و قصد دارد روی برند پلی‌استیشن خود تمرکز نماید. اگرچه ممکن است این کار تصمیم شما را برای خرید یکی از گوشی‌ها و یا تبلت‌های سونی (نظیر برخی تولیدات جدیدش همچون اکسپریا Z3+ یا تبلت اکسپریا Z4) تحت تاثیر قرار دهد و باعث شود شما در تصمیم خود تجدید نظر نمایید.

Hiroki Totoki، مدیر بخش موبایل شرکت سونی در گفتگو با Arabian Business از تصمیمات خود در خصوص برنامه آینده این شرکت گفته است. شعار سال 2015 میلادی سونی “سال تحول بزرگ” بود. علی‌رغم اینکه این شرکت خواستار رقابت شدید در حوزه موبایل است اما عقیده دارد که می‌تواند برخی از فعالیت‌های خود را متوقف کرده و سال آینده با تمرکز بر تجربه کاربری و تکنولوژی‌های جدید، دوباره به فعالیت خود ادامه دهد.

“بله رقابت بسیار سخت شده است. گوشی‌های هوشمند شامل یک باتری، یک نمایشگر و یک پردازنده هستند. این‌ها قسمت‌های اصلی یک گوشی هوشمند است؛ اما تجربه کاربری چیزی جدا و فراتر از این است چرا که حتی در دو دستگاه مشابه تجربه کاربری می‌تواند متفاوت باشد و این مسئله یکی از نکات بسیار مهم است. مردم یک گوشی هوشمند را به این دلیل که دستگاه و سبک‌ و سیاق آن خوب به نظر می‌رسد خریداری نمی‌کنند بلکه آن را به این دلیل که تجربه خوبی از آن دارند، خریداری خواهند کرد.”

بنابراین در خصوص زیان بزرگ سال گذشته سونی چه توضیحی هست؟ وی در توضیح این موضوع می‌گوید که برخلاف گزارش‌ها جریان نقدی بخش موبایل کاملا سرحال است. وی چنین اظهار داشته است که:

“گمانه‌زنی‌هایی به وجود آمده که در سال 2014 ما ضرر بزرگی در کسب‌وکار موبایل خود داشته‌ایم. عمده این تفکرات ناشی از حسن نیت ما در مورد بیان ضرر مالی شرکت بوده است. هنگامی که ما سهام اریکسون را خریداری نمودیم (در سال 2012) 100 درصد آن را از آن خود کردیم و بدیهی است که هزینه زیادی برای ما در پی داشت. به همین دلیل هم عنوان کردیم که ضرر قابل توجهی به شرکت وارد شده است.

اما این یک ضرر مالی بود که تاثیری بر جریان نقدی ما نداشت و جریان نقدی ما در حال حاضر بسیار سالم و سرحال است. پیش از این نیز ما بخش VAIO که بخش کسب‌وکار رایانه ما بود را از رده خارج کردیم، همین مسئله نیز منجر به این شد که مردم فکر کنند که برای کسب و کار ما در بخش گوشی‌های هوشمند هم چنین تصمیمی اتخاذ خواهد شد اما حقیقت آن است که بازار گوشی‌های هوشمند امری متفاوت از بازار رایانه است. “

با توجه به نگرانی‌هایی که سونی در خصوص بخش موبایل خود دارد، مدیر بخش موبایل این شرکت، Totoki، به صراحت اعلام کرده است که سونی هرگز قصد فروش و یا خروج از بازار موبایل را ندارد. وی همچنین خاطر نشان کرد که پس از گوشی‌های هوشمند، اینترنت اشیا تمرکز بعدی سونی موبایل خواهد بود.

“امروزه گوشی‌های هوشمند به طور کامل با دستگاه‌های دیگر در ارتباط هستند و شکل عمیقی با زندگی مردم پیوند خورده‌اند. این امر موجب شده تا مجال خوبی برای گوناگونی این دستگاه‌ها فراهم شود. ما در حال حرکت به سوی حوزه اینترنت اشیا هستیم و در این مسیر قصد داریم تا دسته‌ای از محصولات جدید را تولید نماییم. در غیر این صورت ما یکی از دامنه‌های بسیار مهم در کسب‌وکار خود را از دست خواهیم داد. این به معنی است که هرگز قصد فروش و یا خروج از بخش موبایل را نداریم.”

ما انتظار نداریم که مدیر عامل شرکت بزرگی همچون سونی به شکست خود اعتراف کند. با این حال اگر تاتوکی نتواند بخش موبایل خود را از بحران خارج کند، درنهایت در مورد واحد موبایل، مدیرعامل شرکت سونی Kaz Hirai تصمیم گیرنده اصلی خواهد بود.

 

phandroid

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. Amir می‌گوید

    اگر چند مدل ویندوز میزد عالی میشد