رونمایی بیامدبلیو از خودورهای جدید مجهز به سیستم تزریق آب بهمنظور افزایش توان خودرو
شرکت بیامدبلیو در رویدادی که در مرکز آزمایش خودروهای خود در Miramas فرانسه برگزار نمود از تکنولوژیهای جدید بهکار گرفته شده در تولید خودروهای خود رونمایی کرد.
نمایش برتر این رویداد به عقیده بسیاری از منتقدان تکنولوژیهای بهکار رفته در سری i8 به همراه استفاده از سلول سوخت هیدروژنی بود. در کنار این نمایش شرکت بیامدبلیو از یک گرند توریسمو سری 5 مجهز به سوخت سلولی و یک نسخه اولیه هیبریدی Active Tourer و یک طرح اولیه سری یک مجهز به سیستم تزریق آب در سیستم سوخترسانی بهمنظور افزایش کارایی نیز رونمایی کرد.
سیستمهای تزریق آب تکنولوژی جدیدی نیستند اما به ندرت شاهد استفاده از آن در صنایع خودروسازی و خودروهای موجود در بازار بودهایم. این سیستم جدید برای موتورهای توربوشارژ طراحی شده و افشانهای از آب را در ورودی و بهطور مستقیم در داخل سیلندر اسپری میکند تا ترکیب فشرده هوا و سوخت، پیش از احتراق خنک شود. این عمل خنک کردن باعث بالاتر رفتن بازده احتراق شده و نهایتا باعث افزایش توان و بازده کلی خواهد شد. بیامدبلیو اعلام کرده 10 درصد افزایش توان و 8 درصد افزایش کارایی را با استفاده از این روند میتوان بدست آورد.
آنچه باید مدنظر قرارداد آن است که این میزان بازده هنگامی که شما خودرو را تحت شرایط سختتری میرانید افزایش خواهد یافت. نهایتا باید گفت متوسط مصرف سوخت در صورتی که شما از تیپ رانندگانی هستید که به سبک به اصطلاح اسپرت میرانید کاهش مییابد. این میزان افزایش بازده به این دلیل حاصل میشود که تاثیر خنککنندگی، میزان دمای لازم را کاهش داده تا نیازی به تزریق سوخت بیشتر نسبت به آنچه در حد نهایی قدرت خودرو نیاز است نباشد.
از سوی دیگر دمای پایینتر، خطر آسیب وارد شدن به موتور را کاهش خواهد داد و امکان بهرهگیری از نرخ فشردهسازی بالاتر را برای شما فراهم خواهد کرد. به عنوان مثال در نسخه اولیه سری 1 نمایش داده شده، از موتور سه سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ به همراه سیستم تزریق آب استفاده شده و همین عمل موجب شده نرخ فشرده سازی از 9.5:1 به 11.0:1 برسد.
از سوی دیگر استفاده از سیستم تزریق آب، فشار ناشی از دمای بالا را بر روی قطعات و مولفههای موتور کاهش داده و باعث کاهش میزان آلودگی تولیدی نیز خواهد شد.
بیامدبلیو پیش از این نیز در مدل M4 حاضر در MOTOGP از ترکیبی اینچنینی بهره برده بود اما در خودروی یادشده فرد مجبور بود با سوختگیری مجدد خودرو، مخزن آب را نیز پر کند اما در نسخه اولیه سری یک، منبع آب مورد استفاده در سیستم تزریق آب با بازیابیِ آب متراکم شده از طریق سیستم تهویه مطبوع پر میشود. با هر بار خاموش شدن موتور نیز آب موجود در این سیستم به داخل تانک آب تخلیه میشود.
این عمل باعث خواهد شد از یخ زدگی قطعات در دمای زیر صفر درجه سانتیگراد جلوگیری شود و موتور نیز دچار فرسایش نشود. منبع آب نیز در مکانی از خودرو قرارگرفته که در مقابل یخزدگی محافظت شده است.
بیامدبلیو هنوز زمان عرضه این سیستم را اعلام نکرده اما با استناد به گزارشهای منتشر شده به نظر میرسد در سال جاری شاهد بهرهگیری از این سیستم بر روی حداقل یک خودروی تولیدی این شرکت خواهیم بود.