مشکل عجیب ویندوز 10: به اشتراک‌گذاری رمز وای‌فای با دوستانِ شما!

قابلیت موجود در ویندوز 10 با نام Wi-Fi Sense ممکن است به عنوان یک مشکل امنیتی موجب نارضایتی کاربران شود. این قابلیت به‌نوعی کار می‌کند که گذرواژه‌های وای‌فای را با لیست مخاطبین کاربر به اشتراک می‌گذارد.

4

این لیست شامل مخاطبین Outlook.com، اسکایپ و البته دوستان فیس‌بوکی شما خواهد بود. به‌طور کلی عملکرد این قابلیت این گونه است که با ذخیره‌کردن گذرواژه وای‌فای توسط آن در صورتی که شما نزدیک یک شبکه بی‌سیم شوید که دوست شما در آن حوالی گذرواژه آن را می‌داند شما نیز با استفاده از قابلیت وای‌فای سنس می‌توانید به آن شبکه متصل شوید.

وای‌فای سنس گذرواژه یادشده را به صورت متنی در اختیار دیگران نمی‌گذارد اما در صورتی که شما به شبکه وای‌فای منزل خود متصل شده باشید، آن‌ها نیز می‌توانند به این شبکه متصل شوند.

در قسمت پرسش و پاسخ وای‌فای سنس اینگونه می‌خوانیم:

برای شبکه‌هایی که شما به‌منظور به اشتراک گذاشتن دسترسی انتخاب می‌کنید، گذرواژه به صورت کاملا رمزگذاری شده و از طریق یک فایل رمزگذاری شده بر روی سرورهای مایکروسافت به دوستانتان ارسال خواهد شد. این عملکرد به گونه‌ای است که هر دو طرف باید از قابلیت وای‌فای سنس استفاده کنند و در محدوده پوشش شبکه باشند.

از سوی دیگر مایکروسافت تاکید کرده که وای‌فای سنس تنها اجازه دسترسی به اینترنت را به کاربر خواهد داد و دسترسی به دیگر محتوای موجود بر روی شبکه ممنوع خواهد بود. به‌عنوان مثال کاربران دیگر نمی‌توانند به رایانه‌ها و دستگاه‌های دیگر و یا حتی فایل‌های موجود بر روی شبکه شما دسترسی داشته باشند.

با این اوصاف همچنان پرسش‌های بدون پاسخی باقی خواهند ماند! در صورتی که یک رایانه به یک شبکه وای‌فای متصل شود مطمئنا گذرواژه را می‌داند و همان‌طور که می‌دانیم روش‌های مختلفی برای بازیابی این گذرواژه وجود دارد و حداقل نفوذگران می‌توانند این گذرواژه را کشف و با استفاده از آن از طریق استفاده از رایانه‌ای متفاوت به آنچه بر روی شبکه شما قرارگرفته است دسترسی کاملی داشته باشند.wifisense

از نقطه نظر تئوری افرادی که می‌خواهند به شبکه شرکت شما دسترسی داشته باشند ( که این افراد ممکن است از دوستان شما و یا کارمندان همان شرکت باشند) می‌توانند با قرارگرفتن در پارکینگ شرکت و یا به‌طور کلی در محدوده تحت پوشش شبکه وای‌فای به این شبکه دسترسی پیدا کنند. لازم به ذکر است که این ویژگی از زمان عرضه ویندوز 8.1 در دسترس کاربران قرارگرفته بود و در صورتی که گذرواژه شبکه را بر روی دستگاه لومیا خود وارد می‌کردید نیازی به تایپ مجدد در رایانه رومیزی نداشتید زیرا شما دوست خودتان هستید! با توجه به تعداد انگشت‌شمار گوشی‌های ویندوز فونی این مشکل آنچنان خطر بزرگی برای کاربران محسوب نمی‌شد.

اما اکنون و با امکان استفاده از ویندوز 10 بر روی هر لپ‌تاپ و رایانه رومیزی، این مشکل امنیتی می‌تواند بسیار حاد شود. مشکل دوم اینکه با دسترسی وای‌فای سنس به دوستان و مخاطبین شما در فیس‌بوک، در واقع شما لیستی از این افراد را به مایکروسافت می‌دهید.

شرکت مایکروسافت در مطلبی که به‌منظور آدرس دادن این مشکل امنیتی منتشر کرده اعلام نموده کاربران می‌توانند از پسوند _optout در ادامه SSID ( نام شبکه) به‌منظور جلوگیری از عملکرد این قابلیت به‌واسطه استفاده از وای‌فای سنس استفاده کنند. با این تفاسیر در صورتی که می‌خواهید مشکل ایجاد شده را در خصوص گوگل مپس و وای‌فای سنس به‌طور همزمان برطرف کنید در صورتی که نام شبکه شما myhouse باشد باید از ترکیبی شبیه myhouse_optout_nomap استفاده کنید.

مایکروسافت قابلیت وای‌فای سنس را در ویندوز 10 به‌طور پیش‌فرض فعال خواهد کرد و دسترسی به شبکه‌های رمزگذاری شده توسط مخاطبین ممکن خواهد بود، مگر اینکه کاربر در اولین اتصال تیک یک گزینه موجود در فرایند راه‌اندازی را بردارد. اگرچه غیرفعال‌کردن این قابلیت از کارایی روتر شما در زمینه راحتی کار خواهد کاست اما محیطی امن‌تر در اختیار شما قرارمی‌دهد.

با این تفاسیر به‌نظر می‌رسد مایکروسافت با عرضه ویندوز 10 روش‌هایی مبتدیانه به‌منظور یادداشت کردن گذرواژه شبکه وای‌فای میلیون‌ها کاربر در اختیار نفوذگران  قرار می‌دهد.

Theregister

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

4 نظر برای این مطلب
  1. ستاره می‌گوید

    حالا باید چیکار کنیم?اه

  2. امیر می‌گوید

    سوما. امنیت ویندوز هرچی باشه از اندروید ک ب گفته خودتون هر ۱۸ ثانیه یکی از بدافزار هاش کشف میشه بهتره. وای به حال کشف نشده هاش ‎:/‎

  3. امیرamir می‌گوید

    سلام. فارنت اینطوری هایی هم ک شما میگی دیگه نیست.
    اولا که این گزینه اگه فعال باشه میشه انتخاب کرد ک دوستان کدوم یک از شبکه ها از اژن قابلیت استفاده کنند و طرفی مقابلی ک میخاد از این قابلیت برای کانکت شدن استفاده کنه احتیاج به رمزی، اسمی یا چیزی داره. نه رمز شبکه اصلی.
    دوما اون ک میگی اگه رمز یه شبکه رو با لومیا وارد کنی، با لپتاپت هم به همون میتونی وصل بشی مربوط به تنظیمات sync هستش. یعنی میتونی از رمز ها و تنظیمات مشترک بین دستگاه هایی ک به حساب مایکروسافتت وصل هست استفاده کنی.

  4. Technology می‌گوید

    مایکروسافت همیشه گند میزنه . چیز عجیبی نیست !