آموزش: چگونه از صفحه نمایش گوشی اندرویدی خود فیلمبرداری کنیم؟ (بدون روت و رایگان)

فیلم‌برداری از صفحه‌نمایش دستگاه‌های اندرویدی اگرچه در نگاه اول ممکن است ساده به‌نظر برسد اما با در اختیار نداشتن اطلاعات لازم به‌منظور اجرای آن مطمئنا با مشکل مواجه خواهید شد. برخلاف ویندوز، اندروید به توسعه‌دهندگان امکان توسعه برنامه‌ای برای فیلم‌برداری از صفحه‌نمایش دستگاه‌های مجهز به این سیستم‌عامل را به این سادگی‌ها نمی‌دهد.

1

برنامه‌های مخصوص فیلم‌برداری که در حال حاضر در پلی‌استور گوگل وجود دارند نیز اکثرا به روت کردن دستگاه به‌منظور بهره‌گیری از قابلیت‌ها نیاز دارند و اکثر آن‌ها نیز باید پیش از هر چیز خریداری شوند. برنامه‌های رایگان موجود در پلی‌استور نیز اکثرا به روت نیاز دارند و قابلیت‌های موجود در آن‌ها نیز محدود است.

اگر چه بسته توسعه‌نرم‌افزاری یا همان SDK از قابلیت پیش‌فرض فیلم‌برداری از صفحه‌نمایش بهره می‌برد اما به‌منظور بهره‌گیری از این روند به نصب Android SDK بر روی رایانه و طی مراحل پیچیده به‌منظور فیلم‌برداری از صفحه‌نمایش نیاز خواهید داشت.

با این تفاسیر در این مطلب قصد داریم با استفاده از یک اسکریپت مخصوص در عوض استفاده از فرایندهای پیچیده و ابزارهای توسعه، این عمل را به‌ روشی ساده‌ انجام دهیم. استفاده از این اسکریپت در واقع مشابه با روند استفاده از Android SDK بوده اما تنها شامل فایل‌های مورد نیاز به‌منظور ضبط ویدئو از صفحه‌نمایش دستگاه‌های اندرویدی است تا روند فیلم‌برداری کاملا ساده و سبک شود.

فعال‌کردن USB Debugging

پیش از دانلود اسکریپت باید قابلیت USB Debugging را در دستگاه اندرویدی خود فعال کنید. این قابلیت به شما این امکان را خواهد داد تا با متصل کردن دستگاه اندرویدی خود به رایانه بتوانید فرامین را از طریق Android SDK  یا اسکریپت‌ها صادر کنید. این قابلیت را می‌توانید از قسمت Developer Options که در همه دستگاه‌های اندرویدی به‌طور مخفی وجود دارد فعال کنید.Record-Screen-of-Android-phone-11

مدنظر داشته باشید که گزینه‌های مخصوص توسعه‌دهندگان در صورتی که بدون اطلاع کافی تغییر یابند می‌توانند منجر به ایجاد تاثیر منفی در عملکرد دستگاه هوشمند شما شوند. با فعال‌کردن نمایش این گزینه‌ هیچ راهی برای غیرفعال کردن آن به‌جز بازگشت به تنظیمات کارخانه باقی نمی‌ماند.

به‌منظور فعال‌کردن گزینه Developer Options (در صورتی که این گزینه در حال حاضر فعال نیست) کافی است به قسمت تنظیمات گوشی اندرویدی خود رفته و گزینه About Phone/Device را لمس کنید. در این قسمت به سمت پایین منوی موجود پیمایش کرده و گزینه Build number/version را 7 مرتبه سریعا لمس کنید. در این زمان باید پیغامی مبنی بر فعال‌شدن گزینه Developer Options مشاهده کنید.Record-Screen-of-Android-phone-12

اکنون به قسمت تنظیمات بازگردید تا گزینه Developer Options را در قسمت پایینی منو مشاهده کنید. این گزینه را انتخاب و تیک کنار گزینه USB Debugging را بزنید و گزینه به‌نمایش درآمده به منظور فعال‌سازی را تایید کنید.

ضبط فیلم از صفحه‌نمایش دستگاه اندرویدی

پیش از هر چیز اسکریپت ویژه این کار را از این لینک در رایانه خود دانلود کنید. با استفاده از نرم‌افزاری مناسب مانند 7-Zip فایل دانلود شده را از حالت فشرده خارج کنید. پوشه یادشده باید شامل فایل‌هایی مشابه آنچه در تصویر زیر مشاهده می‌کنید باشد.Record-Screen-of-Android-phone-14

حالا با استفاده از یک کابل یو‌اس‌بی گوشی یا تبلت خود را به رایانه متصل کنید. پس از چند لحظه یک گزینه به‌منظور اعطای مجوز به‌منظور اتصال به رایانه را مشاهده خواهید کرد. تنها کافی است چک‌باکس موجود را تیک زده ( در صورتی که قصد دارید این اجازه و دسترسی دائمی شود) و اکنون گزینه OK را انتخاب کنید و گوشی شما آماده برقراری ارتباط به‌منظور دریافت فرامین خواهد بود.Record-Screen-of-Android-phone-13

حالا به پوشه دانلود شده حاوی اسکریپت رفته و با دابل کلیک بر روی فایل AndroidRecordScreen.bat این فایل را اجرا کنید.

Record-Screen-of-Android-phone-21

اکنون به‌منظور آغاز فرایند ضبط تصویر صفحه‌نمایش دستگاه اندرویدی شما کافی است یک کلید را بر روی صفحه‌کلید بفشارید. بنابراین پیش از هر چیز از قرارگرفتن در مکان مناسبی که قصد دارید فیلم‌برداری از صفحه‌نمایش را از آنجا آغاز کنید اطمینان حاصل کنید.

با فشردن یک کلید صفحه‌کلید، یک پنجره جدید به‌منظور تایید آغاز فرایند ضبط تصویر باز خواهد شد. به‌منظور اتمام فیلمبرداری کافی است پنجره جدید بازشده را ببندید تا فرایند فیلم‌برداری متوقف شود.Record-Screen-of-Android-phone-3Record-Screen-of-Android-phone-4

مدنظر داشته باشید که اگرچه فرایند فیلم‌برداری کاملا روان انجام می‌شود اما محدودیت زمانی سه دقیقه‌ای وجود خواهد داشت و هیچ خبری هم از صدا نیست. به‌منظور ضبط صدا باید به‌طور جداگانه ( به‌عنوان مثال از طریق برنامه ضبط صدای موجود بر روی گوشی) اقدام کنید و در صورتی که به ویدئوهایی طولانی‌تر نیاز دارید باید چندین ویدئو را با استفاده از ابزاری مانند Freemake به هم متصل کنید.

پس از بستن پنجره جدید، پنجره قبلی که در اولین مرحله باز کرده بودید ویدئو را در داخل همان پوشه موجود بر روی رایانه شخصی و همچنین گوشی شما ذخیره خواهد کرد تا بتوانید از طریق گالری گوشی نیز به آن دسترسی داشته باشید. این بدان‌معناست که نباید پنجره اول را پس از بازشدن پنجره جدید ببندید زیرا در این صورت ویدئوی شما ذخیره نخواهد شد.Record-Screen-of-Android-phone-51Record-Screen-of-Android-phone-6

تغییر تنظیمات ویدئو

به‌منظور تغییر تنظیمات ویدئو البته به صورت محدود کافی است فایل AndroidRecordScreen_advanced.bat را اجرا کرده و کلید n را بر روی صفحه‌کلید خود فشرده و سپس کلید اینتر را بزنید.Record-Screen-of-Android-phone-71Record-Screen-of-Android-phone-8

در این قسمت می‌توانید سه گزینه متفاوت موجود یعنی رزولوشن، بیت‌ریت و زمان بیشینه ویدئو ( که البته نمی‌تواند فراتر از سه دقیقه باشد) را تغییر دهید. تنها کافی است مقادیر جدید را وارد کرده و کلید اینتر را بزنید. اکنون گزینه‌ای برای شروع ضبط ویدئو مشاهده خواهید کرد و با فشردن یک کلید بر روی صفحه‌کلید رایانه خود می‌توانید فرایند ضبط ویدئو بر اساس این تنظیمات جدید را آغاز کنید.

مدنظر داشته باشید که این تنظیمات جدید تنها بر روی یک ویدئو اعمال خواهد شد و هنگامی که پنجره را ببندید این تنظیمات به مقادیر پیش‌فرض بازخواهند گشت.Record-Screen-of-Android-phone-9Record-Screen-of-Android-phone-10

روش‌های دیگر برای ضبط ویدئو از صفحه‌نمایش دستگاه‌های اندرویدی

روش یادشده در بالا محدودیت‌های خاص خود را دارد و از طرف دیگر نیازمند اتصال گوشی به رایانه است اما از نقطه‌نظر مثبت، این روش کاملا رایگان بوده و در اکثر موارد نیازهای کاربران را برطرف می‌کند. با این وجود در صورتی که از این روند رضایت کافی را ندارید می‌توانید از برنامه‌های اندرویدی موجود استفاده کنید.

احتمالا پیش از هرچیز به روت‌کردن دستگاه اندرویدی خود و البته خرید برنامه‌های معتبر به‌منظور استفاده از تمامی قابلیت‌ها بدون محدودیت‌های موجود نیاز خواهید داشت. برخی از برترین برنامه‌های ضبط صفحه‌نمایش شامل Rec.، Screen Recorder for kitkat، No Root Screen Video Recorder و نهایتا Screen Record ( برای کیت‌کت و بالاتر) را می‌توانید با کلیک بر روی نام‌ آن‌ها دانلود کنید.

در صورتی که از نظر شما روش‌های بهتری به‌منظور انجام این فرایند وجود دارند حتما در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

Ubergizmo

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. راضیه می‌گوید

    سلام گزینه ی allow…موقع اتصال usbبرای من نیمد و درنتیجه ضبط نکرد
    چیکارکنم؟