5 دلیل قانع‌کننده که از همین حالا به فکر مهاجرت به ویندوز 10 باشید

ویندزو 10 مایکروسافت پس از عرضه در تاریخ هفتم مردادماه سال جاری مطمئنا قصد دارد سال‌های سال بر روی رایانه‌های شخصی و لپ‌تاپ‌ها جا خوش کند. مایکروسافت نیز با رایگان کردن به‌روزرسانی به این نسخه از سیستم‌عامل خود (حداقل برای برخی از کاربران)، با روش‌های مختلف باعث خواهد شد کاربران بیشتری به سمت استفاده از این نسخه از سیستم‌عامل این شرکت ترغیب شوند.

1

با این اوصاف موارد و دلایلی وجود دارند که باعث خواهند شد شما نیز به‌طور ناخودآگاه به سمت استفاده از این نسخه از سیستم‌عامل ویندوز ترغیب شوید. در ادامه به بررسی پنج مورد از مهم‌ترین این دلایل خواهیم پرداخت.

منوی استارت

مطمئنا یکی از نقاط ضعف ویندوز 8 در مقایسه با ویندوز 7 را باید عدم بهره‌گیری از منوی استارت عنوان کرد. ویندوز 8 یکی از اصلی‌ترین و کاربردی‌ترین منوهای موجود در سیستم‌عامل ویندوز را با طراحی جدید تمام صفحه، جایگزین کرد.

رابط کاربری مترو اگرچه به‌منظور استفاده در دستگاه‌های لمسی بسیار کاربردی است اما طیف وسیعی از کاربران که با استفاده از صفحه‌کلید و ماوس از ویندوز استفاده می‌کنند همواره از این گزینه و یا بهتر است بگوییم نبود گزینه دیگری جهت استفاده در دستگاه‌های اینچنینی نالان بوده‌اند. این نارضایتی تا حدی است که برخی کاربران با بهره‌گیری از برنامه‌های جانبی به بازگرداندن این منوی استارت اقدام کرده و می‌کنند.start menu

ویندوز 10 منوی استارت را در شکل و شمایلی جدید و به‌نوعی با قابلیت شخصی‌سازی به رایانه‌ها بازخواهدگرداند. با بهره‌گیری از ویندوز 10 می‌توانید سبک قدیمی را در مشاهده لیست پوشه‌ها و لینک‌ها در اختیار داشته باشید و نسخه فشرده‌ای از لانچر کاشی‌وار را نیز در پیش‌رو خواهید داشت. بنابر آنچه تا کنون توسط مایکروسافت به تصویر کشیده شده است، کاربران می‌توانند المان‌های مختلف را بسته به سلیقه و دستگاهی که از آن استفاده می‌کنند به‌منظور راحتی هرچه بیشتر عملکرد، تغییر دهند.

ابزار ادغام شده جستجو که از زمان ویندوز ویستا در ویندوز وجود داشته نیز بهینه‌سازی شده تا بتواند هماهنگی بیشتری به‌منظور بهره‌گیری از قابلیت جستجوی تحت وب از طریق بینگ داشته باشید. از سوی دیگر لینک‌های موجود در وب را می‌توانید با بهره‌گیری از مرورگر دلخواه خود بازکنید.

کورتانا

شرکت‌هایی مانند گوگل و اپل به‌منظور اجرای فرامین صوتی و حتی چیزی بیشتر یعنی پرسش و پاسخ صوتی از دستیارهای هوشمند صوتی بهره گرفته‌اند. شرکت مایکروسافت نیز که پیش از این از کورتانا در سیستم‌عامل گوشی‌های همراه استفاده کرده بود اکنون قصد دارد این قابلیت را به سیستم‌عامل ویندوز نیز بیفزاید. کورتانا تا حدی به عنوان قلب سیستم‌عامل ویندوز شناخته خواهد شد که شرکت‌هایی مانند توشیبا قصد دارند کلیدی اختصاصی را به‌منظور استفاده از آن بر روی لپ‌تاپ‌های خود تعبیه کنند.cortana

کورتانا می‌تواند جستجوهای استاندارد تحت وب و اطلاعات ترکیبی را به‌خوبی رصد و مدیریت کند. به‌عنوان مثال در صورتی که سوال کنید ” امروز هوا در تهران چطور است؟” سریعا پاسخی مبنی بر اعلام وضعیت فعلی هوا دریافت خواهید کرد. در صورتی که به این دستیار صوتی اجازه دهید، می‌تواند به اطلاعات شخصی شما بر روی سرویس‌های به‌هم متصل مایکروسافت نیز دسترسی داشته باشد و با استفاده از فرامین صوتی، عملیات مورد نظر شما را در رایانه انجام دهد. کورتانا بر روی گوشی‌های ویندوزفونی، ایکس‌باکس، اندروید و iOS نیز عرضه خواهد شد تا کاربران بتوانند با هماهنگی بیشتری از این قابلیت‌های موجود بهره ببرند.

مرورگر اینترنتی Edge

مرورگر اینترنت اکسپلورر مایکروسافت، سال‌های متمادی است که مورد انتقاد کاربران و البته توسعه‌دهندگان وب قرارگرفته است. این در حالی است که نسخه‌‌های جدیدتر این مرورگر، پایدارتر بوده و مشکلات کمتری نسبت به گذشته دارند. با این اوصاف نمی‌توان انکار کرد که این مرورگر، آینده درخشانی در رقابت با مرورگرهایی مانند گوگل کروم و یا فایرفاکس نخواهد داشت.edge ineternet browser

با این تفاسیر مایکروسافت مرورگر اج را به‌منظور رقابت با این غول‌های دنیای وب آماده کرده تا با بهره‌گیری از طراحی جدید و ساختار نو و موتور رندرینگ سریع‌تر، رقبای خود را به چالش بکشد. علاوه بر بهبود سرعت، اج مانند یک چاقوی سوئیسی از قابلیت‌هایی مانند امکان بهره‌گیری از فرامین صوتی از طریق کورتانا، وجود لیست مطالب خوانده شده و البته پشتیبانی از جوهر الکترونیکی در کنار رابط کاربری ساده و بی‌آلایش بهره خواهد برد. این مرورگر در مقایسه با اینترنت اکسپلورر بدون شک یک برتری محسوس خواهد بود و کاربران را به استفاده از آن به عنوان مرورگر پیش‌فرض ترغیب خواهد کرد.

رابط‌ کاربری بهبود یافته

اضافه‌شدن منوی استارت تنها تغییر ویژه در رابط کاربری نسخه جدید سیستم‌عامل ویندوز نیست. برای اثبات این ادعا، ویندوز 8 را به‌یاد بیاورید که در بهره‌گیری از برنامه‌های رابط کاربری مترو محدودیت‌های بسیاری داشت اما اکنون در ویندوز 10 پنجره این برنامه‌ها را می‌توانید به راحتی تغییر اندازه دهید و یا آن‌ها را کمابیش همانند دیگر برنامه‌های مورد استفاده به‌راحتی جابجا کنید.

در ویندوز 10 همچنین می‌توانید از قابلیت استفاده از چندین دسکتاپ مجازی استفاده کنید، قابلیتی که پیش از این در سیستم‌عامل‌های مک و لینوکس وجود داشت و البته از طریق برنامه‌های جانبی می‌توانستید به ویندوز خود نیز اضافه کنید.

دیگر بهینه‌سازی‌های کوچک موجود در ویندوز عبارتند از دسترسی راحت‌تر و سریع‌تر به برنامه‌ها و همچنین اطلاعات موجود در رایانه، بدین صورت که به عنوان مثال  بهره‌گیری از ابزارهایی مانند یک سوئیچر ویژه با نام Task View باعث خواهد شد با بهره‌گیری از یک نمایه حرکتی ساده، تمامی پنجره‌های باز برنامه‌ها قابل مشاهده باشند و بهره‌گیری از یک نسخه مینیاتوری از این قابلیت نیز در صورتی که از قابلیت Snap استفاده کنید می‌تواند به تغییر اندازه سریع پنجره فعال برنامه‌ها کمک کند. دیگر تغییرات انجام شده نیز به استفاده بی‌سیم از قابلیت‌های مشترک میان رایانه‌های رومیزی، لپ‌تاپ، دستگاه‌های تبدیل شدنی، تبلت‌ها و دیگر دستگاه‌های بهره‌گیرنده از  این سیستم‌عامل کمک خواهند کرد.

خط فرمان بهینه‌شده و جدید

سالیان سال شاهد آن بودیم که برنامه صدور فرامین نوشتاری در ویندوز در مقایسه با سیستم‌عامل‌هایی مانند OS X و لینوکس از کارایی لازم برخوردار نبود. شاید بالاخره مایکروسافت متوجه شده که کاربرانی که از حداقل اطلاعات به‌منظور استفاده از این خط فرمان برخوردارند نیاز به چیزی فراتر از خط فرمان معمولی ویندوز دارند.Wrapping

نهایتا ویندوز 10 این خط فرمان را با اضافه‌کردن گزینه‌هایی مانند کپی و الصاق و البته افزودن قابلیت‌هایی مانند تغییر اندازه پنجره، تغییر چیدمان متن و البته تغییر میزان تاری رنگ‌ها بهبود داده است.

نتیجه‌گیری

این قابلیت‌ها به همراه دیگر قابلیت‌هایی مانند امنیت و سرعت که به‌نظر می‌رسد تنها با نصب و استفاده از نسخه جدید سیستم‌عامل ویندوز مایکروسافت به چشم خواهند آمد در صورتی که از یک دستگاه گوشی هوشمند مجهز به سیستم‌عامل ویندوزفون و البته یک ایکس‌باکس مجهز به قابلیت‌های مطابق با ویندوز بهره ببرید به اوج توانایی‌های خود خواهند رسید و می‌توانید با بهره‌گیری از ارتباط بی‌سیم نهایت استفاده را از آن‌ها ببرید. با این اوصاف اگرچه این دلایل می‌توانند کاربران را به‌منظور تغییر ویندوز دستگاه خود مجاب کنند اما باید منتظر ماند و دید با عرضه رسمی این نسخه از سیستم‌عامل ویندوز مایکروسافت، چه بازخوردهایی را از کاربران شاهد خواهیم بود.

digitaltrends

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. محمد می‌گوید

    عالیه! بی صبرانه منتظر ویندوز 10 هستیم … ویندوز 8 آنقدر دلچسب و راحت نبود که بتونه کاربرها رو متقاعد کنه که از ویندوز 7 کوچ کنند….