نگاه اول؛ بررسی کوتاه جی 4 ال‌جی در فارنت

شرکت ال‌جی سه‌شنبه گذشته آخرین پرچمدار خود در بازار تلفن همراه یعنی گوشی هوشمند جی 4 را به بازار ایارن معرفی کرد. این گوشی هوشمند قرار است از امروز جمعه به طور رسمی در بازار ایران در دسترس قرار بگیرد. خوشبختانه این گوشی هوشمند را در فرصتی کوتاه و در نگاه اول مورد بررسی کوتاه قرار داده‌ایم. با فارنت همراه باشید.

29

جی 4 ال‌جی مطمئنا گوشی هوشمندی نیست که در یک نگاه بتوان به تمام قابلیت‌های آن رسید و آنها را شرح داد اما خب سعی خواهیم کرد به طور خلاصه آنچه را که از این گوشی هوشمند در یک نگاه می‌توان دریافت، شرح داده و پس از آن در مطلب بررسی کامل این گشوی هوشمند شما را با دیگر قابلیت‌های این دستگاه نوظهور ال‌جی آشنا کنیم.

جی 4 ال‌جی

طراحی جی 4 ال‌جی

نام آن را هر چه که می‌توانید بگذارید اما می‌توانم اطمینان دهم که جی 4 ال‌جی در نگاه اول نظر شما را نیز به خود جلب خواهد کرد. اگر چه نمی‌توان منکر شد که سری جی ال‌جی از جی 2 تا جی 4 از نقطه نظر طراحی کلی تغییر چندانی را تجربه نکرده‌اند که این موضوع مخصوصا در جی 3 مشهود بود اما حالا در جی 4، ال‌جی توانسته با یک تغییر کوچک که اتفاقا به خوبی به چشم می‌اید نظرها را دوباره جلب کند. قاب چرمی!

G4-Lg-Hands-On-in-Farnet-02

اگرچه پیش از معرفی رسمی جی 4، تصاویر غیررسمی مختلف حکایت از بهره‌گیری از چرم در طراحی این دستگاه داشتند اما کاربران زیادی معتقد بودند این چرم از نوع مصنوعی خواهد بود. پس از معرفی رسمی این دستگاه مشخص شد این چرم زیبا، کاملا طبیعی است که علاوه بر نرم‌بودن سطح و حس خوشایند در زمان لمس، گوشی شما را متفاوت از سایر گوشی‌های همراه موجود در بازار نشان خواهد داد و تا آنجا که یادم می‌آید، چرم طبیعی حتی به مرور زمان زیباتر نیز خواهد شد.

G4-Lg-Hands-On-in-Farnet-03

در مدل دیگر جی 4 شاهد حضور یک قاب تقریبا پلاستیکی با حضور سرامیک و فلز هستیم که مطمئنا شما نیز با تجربه این قاب درخواهید یافت که عنوان پلاستیکی مطمئنا برازنده آن نیست.

G4-Lg-Hands-On-in-Farnet-04

طراحی دستگاه به نوعی است که شاهد یک نوع خمیدگی محسوس در آن هستیم که باعث بیشتر خوش‌دست شدن دستگاه می‌شود و قرارگرفتن گوشی در دست را راحت‌تر خواهد کرد. استفاده از دکمه‌های ولوم صدا در قاب پشتی و سایر اجزای طراحی دستگاه دقیقا شبیه چیزیست که در گوشی‌های قبلی سری جی شاهد آن بودیم.

G4-Lg-Hands-On-in-Farnet-06

صفحه‌نمایش جی 4 ال‌جی

صفحه‌نمایش کوانتوم مورد استفاده در جی 4 از اندازه و رزولوشنی مشابه جی‌ 3 یعنی 5.5 اینچ و رزولوشن 1440 در 2560 پیکسل بهره می‌برد که به‌معنای تراکم پیکسلی 538 پیکسل در هر اینچ خواهد بود. با این وجود ال‌جی تلاش زیادی را در بهبود رنگ و روشنایی صفحه‌نمایش به‌کار بسته است.

G4-Lg-Hands-On-in-Farnet-08

نتیجه این تلاش باعث شده صفحه‌نمایش جی 4 بنابر اعلام این شرکت از وسعت رنگی تا 20 درصد بیشتر، میزان روشنایی تا 25 درصد بیشتر و کنتراست تا 50 درصد بالاتر در مقایسه با پرچمدار پیشین بهره‌مند شود.

G4-Lg-Hands-On-in-Farnet-09

حاصل کار، صفحه‌ نمایشی خیره‌کننده است که در آن رنگ‌ها کاملا شفاف بوده و نور صفحه‌نمایش حتی در محیط‌ بیرون نیز کاملا مناسب است. مطمئنا بررسی کامل این صفحه نمایش به فرصت و زمان بیشتری نیاز دارد اما نتایج اولیه و مقایسه آن در کنار سایر گوشی‌ها و با توجه به تخصص ال‌جی در ساخت صفحه نمایش از برتری نسبی آن حکایت داشت.

دوربین جی 4 ال‌جی

جی 4 ال‌جی از سنسور 16 مگاپیکسلی بهره می‌برد که در مقایسه با دوربین 13 مگاپیکسلی جی 3 مشخصا ارتقایی قابل ستایش داشته است. با این اوصاف نباید همه‌چیز را در تعداد پیکسل بالاتر خلاصه کرد. ماژول استفاده شده در دوربین، به‌نحوی طراحی مجدد شده تا در آن از لنزی با دیافراگم f/1.8 استفاده شود.

G4-Lg-Hands-On-in-Farnet-10

این ترکیب با همراهی فیلتر فوق نازک 0.11 میلی‌متری باعث شده تا نتیجه کار یعنی عکس‌های خروجی از نظر رنگی کاملا بهینه شده و میزان نور نیز در مقایسه با جی 3 تا 80 درصد بیشتر شود، حتی عکس‌های گرفته شده در محیط‌های بسته نیز در مقایسه با جی 3 بهتر بوده و در خصوص عکسبرداری از اشیای متحرک نیز کمتر شاهد تار شدن تصاویر هستیم. در ادامه می‌توانید تصویر نمونه که در محیط داخلی و توسط دوربین جی 4 ال‌جی گرفته شده را شاهد باشید.

20150101_171110

دوربین جلویی نیز با رزولوشن 8 مگاپیکسل از یک فیلتر فوق باریک بهره‌مند شده تا رنگ‌های تولیدشده تا حد امکان طبیعی و واقعی به‌نظر برسند. این ویژگی در خصوص نمایش طبیعی رنگ پوست و چشم در هنگام گرفتن عکس‌های سلفی کاملا خودنمایی می‌کند.

توان و کارایی جی 4 ال‌جی

در ال‌جی جی 4 خبری از پردازنده هشت هسته‌ای اسنپ دراگون 810 کوالکام نیست و در عوض، این دستگاه هوشمند به پردازنده شش هسته‌ای اسنپ دارگون 808 تجهیز شده و از سه گیگابایت رم بهره می‌برد. با این اوصاف هیچ خبری از وقفه و یا کاهش سرعت در هنگام اجرای برنامه‌های مختلف نیست.

G4-Lg-Hands-On-in-Farnet-11

تجربه نشان داده که با بهره‌گیری از باتری 3000 میلی‌آمپر ساعتی با استفاده متوسط می‌توانید چیزی در حدود دو روز از دستگاه خود استفاده کنید. بهینه‌سازی‌های مختلف در کنار گزینه‌های متفاوت بهینه‌سازی مصرف باتری (شامل کارت‌های هشدار در خصوص مصرف بیش از اندازه باتری توسط برنامه یا برنامه‌های مختلف) از دیگر مشخصه‌های به‌کار گرفته شده در این دستگاه هوشمند هستند.

این بخش نیز برای بررسی بیشتر نیاز به فرصت بیشتری دارد که در بررسی کامل بیشتر سراغ آن خواهیم رفت.

سیستم‌عامل و رابط کاربری جی 4 ال‌جی

شرکت ال‌جی در جی 4، از اندروید 5 آب‌نبات چوبی به همراه رابط کاربری جدید خود یعنی UX 4.0 استفاده کرده اگرچه ظاهر امر آنچنان متفاوت از ترکیب به‌کار گرفته شده در جی 3 به‌نظر نمی‌رسد اما موارد مختلفی وجود دارند که باید مدنظر قرارداد.

G4-Lg-Hands-On-in-Farnet-12

قابلیت Quick Shot یکی از کاربردی‌ترین قابلیت‌های موجود در امر عکاسی است که به شما امکان گرفتن عکس‌های سریع با دو بار لمس کلید کاهش صدا را می‌دهد. سیستم‌هشدارها نیز به‌واسطه استفاده از قابلیت Smart Notice تا حد زیادی بهینه‌سازی شده و البته امکان شخصی‌سازی بیشتر را به‌کاربر می‌دهند. مواردی مانند آب و هوا و امور مرتبط با سفر نیز به‌طور خودکار به‌روزرسانی می‌شوند تا نیازهای کاربر را برآورده کنند. همچنین این امکان در دستگاه تعبیه شده تا عملکرد آن را بر اساس جابجایی خود تنظیم کنید. به عنوان مثال می‌توانید تنظیمات را به‌گونه‌ای انجام دهید تا با رسیدن شما به منزل، وای‌فای روشن شود.

G4-Lg-Hands-On-in-Farnet-13

گالری نیز به‌نحوی به‌روز رسانی شده تا به کاربر امکان شخصی‌سازی و البته دسته‌بندی هرچه بهتر آلبوم‌های مربوط به وقایع مختلف را بسته به مکان و زمان بدهد.
قابلیت Event Pocket نیز امکان کشیدن و رها کردن تصاویر به داخل تقویم، به‌منظور مرتبط کردن آن‌ها با وقایع روز خاصی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. از سوی دیگر امکان ویرایش زنگ‌ها نیز برای کاربر فراهم شده تا بتوانید زنگ مورد علاقه خود را برای افراد خاص و در هنگام تماس آن‌ها استفاده کنید.

G4-Lg-Hands-On-in-Farnet-14

نتیجه‌گیری

باید اعتراف کرد که ال‌جی با طراحی متفاوت جی 4 به‌نوعی محدودیت‌های موجود در طراحی دستگاه‌های هوشمند جدید را نقض کرده اما قابلیت‌های جی 4 تنها در بهره‌گیری از یک درب پشتی چرمی خلاصه نمی‌شوند و ده‌ها بهینه‌سازی دیگر در آن به‌کار بسته شده است.

G4-Lg-Hands-On-in-Farnet-15

صفحه‌نمایش دستگاه به‌طور محسوسی در مقایسه با مدل‌های پیشین بهینه شده است تا نور صفحه‌نمایش در محیط‌‌های بیرون کاملا مناسب باشد. قابلیت‌های موجود در دوربین و امکان کنترل دستی و البته عکس‌برداری با فرمت RAW نیز نیازهای کاربران حرفه‌ای و آماتور را برآورده خواهد کرد.

G4-Lg-Hands-On-in-Farnet-07

علی‌رغم بهره‌گیری از پردازنده ضعیف‌تر در مقایسه با اچ‌تی‌سی وان ام 9 و سامسونگ گلکسی اس 6، هیچگونه وقفه و یا مورد ناخوشایندی در اجرای برنامه‌ها شاهد نبودیم، حتی در هنگام عکسبرداری با فرمت RAW نیز در مقایسه با عکس‌برداری با فرمت JPEG شاهد هیچ‌گونه افت سرعتی نبودیم.

G4-Lg-Hands-On-in-Farnet-17

دو نکته و یامزیت جی 4 ال‌جی در بازار ایران نیز این است که از ابتدا شاهد عرضه نسخه دو سیم‌کارت آن به بازار هستیم و ضمنا تفاوت چندانی در قیمت مدل‌های متفاوت چرمی و غیرچرمی آن نیز نیستیم. در عین حال ال‌جی برای اولین خریداران این گوشی هوشمند در بازار ایران یک پیشنهاد ویژه دیگر نیز دارد که شامل یک باتری، یک کارت حافظه و یک شارژر قابل حخمل برای شاترژ باتری اضافه است.

G4-Lg-Hands-On-in-Farnet-16

به‌طور کلی باید اعتراف کرد ال‌جی جی 4 پیشنهادی از سوی ال‌جی است که به سختی می‌توان آن‌را در بازار کنونی گوشی‌های هوشمند و حتی در حضور غول‌های مختلف از شرکت‌های متفاوت نادیده گرفت.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

29 نظر برای این مطلب
  1. محمد اکبری می‌گوید

    اگه میخاین بفهمین اپل بهتره یا سامسونگ این کار و مردم مشخص می کنن برید امار فروش تو دنیا رو نگاه کنید بغیر از ایران چون ما ایرانی ها کارامون دقیقا بر عکس تموم دنیاس ببینید فروش گلگسی سری اس بیشتر بوده یا سری ایفون که سری اس بیشتر بوده حالا هی اپلی ها داد بزنن گوشی اپل بهتره سامسونگیا داد گلگسی بهتره اولین و تنهاترین دلیل ساخت یه گوشی فروش خوب و سود بیشتره که سامسونگ فعلا گلگسی های سری اس بیشتر فروش داشتن از اپل سری ایفون

  2. آرش می‌گوید

    من و خواهرم سال ها پیش دو مدل مختلف از گوشی های ال جی رو خریدیم و به شدت پشیمان شدیم. بزرگترین اشکال هر دو مدل از باتری بود. تند و تند شارژ باتری خالی می شد و دائم مجبور بودی به شارژر بزنی. زمان نگهداری شارژ کم تر و کمتر شد تا این که فقط به چند ساعت رسید! هر جا می رفتیم باید شارژر هم می بردیم و در به در دنبال پریز برث می گشتیم تا گوشی رو شارژ کنیم. تازه ما از گوشی هم به ندرت استفاده می کردیم و گوشی همیشه در حالت استندبای و اسکرین سیور صفحه تاریک بود تا مصرف باتری اش حداقل بشه. اگه می خواستی باهاش حرف بزنی که فقط دو – سه دقیقه طول می کشید تا باتری تازه شارژ شده خالی بشه. گفتیم شاید باتری اش کهنه بوده باتری نو براشون خریدیم ولی هیچ فرقی نکرد. به خدمات پس از فروش هم که تلفن کردم آب پاک رو روی دستم ریختند و گفتند همینه که هست! گوشی ها عملا به درد نمی خوردند و انداختمشون ته انبار و هنوزم اونجان و دارند خاک می خورن. نوکیا -آن زمان نوکیا بهترین برند بود- خریدم که وقتی گوشی رو شارژ می کردم برای 13 روز متوالی احتیاج به شارژ مجدد نداشت -البته اگر گوشی در حالت استندبای و اسکرین سیور تاریک باشد-. شفاف بگم که سر آن دو گوشی ال-جی کلاه گشادی سرمان رفت و پولمان رو توی سطل آشغال ریختیم. دیگه یک سر سوزن به ال-جی اعتماد ندارم هر چه قدر هم که تبلیغات کنند و از قابلیت هاش بگن محاله دوباره ریسک کنم و ال-جی بخرم. ما اومدیم که مثلا از تولیدکننده داخلی حمایت کنیم ولی نقره داغ شدیم. اومدیم ثواب کنیم کباب شدیم.

    1. محسن صحافی می‌گوید

      تولیدکننده داخلی؟!!
      مدل گوشی‌ها رو بگدی تا قضاوت بهتری بشه کرد.. سالهاست با انواع گوشی‌ها کار می‌کنم و حداقل گوشی‌های ال‌جی این مشکل رو نداشتن

      1. آرش می‌گوید

        مدل گوشی ها یکی KG110 “آب نبات” و دیگری “شکلات” بودند. تولید کننده هم مادیران بود. از جوابی که خدمات پس از فروش مادیران به من داد حس کردم که خودشان هم از این مشکل اطلاع دارند ولی به روی خودشان نمی آورند.

        1. محسن صحافی می‌گوید

          این گوشی‌هایی که می‌فرمائید به نسبت نسل فعلی گوشی‌های هوشمند قدیمی به حساب میان. الان نمیشهفناوری گوشی‌های امروزی رو با اون زمان مقایسه کرد. اصلا قصد طرفداری ندارم اما شخصا تجربه خوبی روی باتری جی 2 داشتم و اصلا نمیتونم انکار کنم. به نظرم طرز برخورد اون شرکت در خدمات پس از فروش تاثیر بیشتری روی دیدگاه شما داشته. در هر صورت امیدوارم چنین تجربه‌ای دیگه نداشته باشید. موفق باشید

  3. سعید می‌گوید

    بنده تعمیر کار هستم خرابی در ال جی کمه جی ۴ اخرش

  4. milad می‌گوید

    سونی از اپل کپی نکرده؟؟!!!! حاشیه گوشی رو خمیده زد!!! طرح خودش بود

  5. کاویان می‌گوید

    فقط سونی. فقط سونی.نه تقلید میکنه نه….. همه محصولات عالی. سر سونی حرفی باقی نمی مونه

  6. رسول می‌گوید

    شمایی که داری بد ال جی میگی من خودم کارم تعمیر سخت افزار گوشیه ال جی جی 4عالیه حرف نداره بعدشم شما در حد جی 4 نمیدونی که بدش میگی بعدشم ایفون اصلا خوب نیست چون صفرش گیر نمیاد بعد سیستم عاملش اشغاله خودم داشتم

  7. Amir می‌گوید

    نبوغ آندروید دیگه از بین رفته و ارتقاء هر روزه سخت افزار گوشی هم به عادتی همیشگی تبدیل شده
    در این هنگام هست که همه شرکت ها سعی میکنن با طراحی افراد.رو جذب کنن
    غافل از اینکه برنده این ماراتون نه آیفون نه آندروید
    بلکه ویندوز خواهد بود

  8. موسی می‌گوید

    نویسنده محترم، در جی 4 نه فلز به کار رفته و نه سرامیک! اون مدلی که شما دیدی، پلاستیک سفید، با طرح سرامیکه. فلز هم ابدا در این گوشی استفاده نشده. حتی در قاب دور گوشی. از شما که سایت به اصطلاح بررسی تخصصی گجت ها هستید، انتظار می ره اطلاعات غلط به کاربران تون ندید.
    در مجموع هم گوشی خوبیه به نظرم. به ویژه نسخه چرمیش که منحصر به فرده

    1. مهیار می‌گوید

      ال جی هم همین رو اعلام کرده که جنس بدنه در کاورهای پشتی غیرچرمی ترکیبی از فلز« پلاستیک و سرامیکه. من خودم تو بازار چارسو دیدم و اتفاقا بر خلاف بدنه پلاستیکی سامی اصلا نمیشد تا کردش. یه غرفه هم گذاشته بودن که همین ترکیب رو گذاشته بود و جلوشون برای مثال فلز قاشق و چنگال گذاشته بود فک کنم همینجا هم عکسش رو دیدم

    2. مهیار می‌گوید
  9. jocar.ir می‌گوید

    سلام این گوشی بهتره یا زد وان سونی؟؟

    1. مهیار می‌گوید

      زد وان!
      زد وان مال سه سال پیشه اومدی با این مقایسه می کنی!؟

      1. Amir می‌گوید

        گوشی که آخر 2013 معرفی شده
        رو متعلق به سه سال قبل میدونید
        واقعا جای تأسفه در نوع تاریخ شناسی شما

  10. احسان می‌گوید

    باهاش کار کنید بعد بیاید نظز بدید.خیلی خوبه

  11. مهرداد می‌گوید

    من از طراحی این گوشی خیلی خوشم اومده اگرچه قبلاً سامسونگ از کاور چرمی در سری نوت فک کنم استفاده کرده بود اما به این زیبایی نبود همونطور که خودتون گفتید این نوع چرم پس از دست خوردن زیاد حتی قشنگ‌تر هم میشه

  12. همایون می‌گوید

    نمی دونم ملت چرا نمی خوان قبول کنن … عزیز جان مشکل اون پلاتفرم داغون اندروید است.. حالا هی بیا جلد چرمی بزن و .. پلاتفرم مثلن ios یا blackberry os رو تو یه گوشی 1100 پیاده کنن تا ده سال دستت میگیری آخم نمیگه.
    حالا خود دانید پول بالای این اسباب بازیها ندید چه محصولات سامسونگ چه ال -جی این دو شرکت باید برن همون یخچال و جاروبرقی بزنن :))

    1. حسین می‌گوید

      اصولا طرفداران اپل احترامی برای دیگران قائل نیستند

    2. رضا می‌گوید

      منطق شما مث همون بت پرستان زمان انسانهای اولیه است :)

    3. فرهاد می‌گوید

      سهم بازار و تعداد دستگاه و فروش چیز دیگه ای رو میگه به نظر من شما بیشتر از گوشی دسته جاروبرقی رو گرفتی دستت

      1. Amir می‌گوید

        سهم بازار پراید هم بیشتر از خودرو های دیگه هست آی. این دلیل برتری پراید؟؟

    4. فرهان می‌گوید

      اپل پول شهرتش رو میخوره ios هم خوبه ولی در حدی نیست که با اندروید مقایسه بشه گلگسیs6 الان پرچم داره

  13. عنایت می‌گوید

    باسلام خدمت همه دوستان…
    من قبلا از گوشی و لوازم خانگی LG استفاده کردم و یه نصیحت برادرانه میکنم واسه تمام کسائی که میخوان از تجهیزات LG خرید کنن اصلا و ابدا این کارو نکنید…!
    اگه دست پولتون موندید اینکارو بکنید وگرنه در این مورد یه مثال حقیقی بگم که من اواخر سال 91 واسه خونمون از نمایندگی LG تو تبریز (ربکا) یه تلویزیون LED 42 اینچ با سینمای خانوادگی گرفتم و اصلا از این دستگاه حتی تا همین الانشم ناراضی هستم چرا که اولا تو این 3 سال دو بار لنز دستگاه سینمای خانوادگی رو عوض کردم با اینکه خیلی کم ازش استفاده کردم چوم تو خونه هم تبلت دارم و هم لب تاپ به این خاطر خیلی بندرت لازم میشه از DVD دستگاه استفاده کنم جالبیش اینکه انگار لنز دستگاه تایمر داره تا خراب بشه…!خیلی خنده داره…
    دوم اینکه تجهیزات LG بدون اینکه پشتش یه واحد R&D خوبی باشه تا قبل اینکه به تولید انبوه برسن همه چیزها روش فکر بشه همینطوری تجهیزات رو تولید میکنن واسه این موردم باید بگم که یه برادر زاده کوچکی دارم وقتی که همون اوایل خریدمون با تفنگ آبی یه چند قطره ای به سمت تلویزیون آب پخش کرد چندتا از ماژول های این تلویزیون معرکه سوخت و ما حدود یک سال ونیم تصویری تو دو ششم تلویزیون نداشتیم چرا که به فکر LG نرسیده بود تا یه کاور محافظی جلوی صفحه بکشه از آنجایی هم که واحد تعمیرات LG تو تبریز بلد نبودن درستش کنن و کلا خیلی هم بد اخلاق بودن،این تلویزیون 1.5 سال اینطوری موند و کسی جوابگو نبود تا اینکه یه تعمیرگاهی پیدا کردیم و تونست با 600 هزارتومان تعمیرش کنه حالا هرکی خواست میتونه بره از LG خرید کنه…!

    1. همایون می‌گوید

      شرکت ال-جی فقط در وسائل سرد کننده حرف برای گفتن داره… یخچال و کولر گازی و … بقیه محصولاتش مرخصن :))

      1. حسام می‌گوید

        آقا همایون الان انتظار داری بخندیم شما برو با گلگسی پلاستیک حال کن حداقل الجی مثل سامسونگ از سونی و آیفون تقلید نمیکنه

  14. Farhad می‌گوید

    فقط گلکسی S6
    همین و بس

  15. رضا می‌گوید

    من امروز رفتم چارسو اینو دیدم. فوق العاده اس از نظر من.
    دوربینش که خیلی عالی بود. بابام یه اس 6 داره اونم وسوسه شده بفروشه اینو بخره
    یه سری چیزا تو این متن بود که من بی خبر بودم.مرسی از فارنت