5 ترفند و نکته فوق‌العاده برای افزایش کیفیت عکاسی خیابانی شما

هنر عکاسی خیابانی برای عکاسانی که به دنبال ثبت حالت‌های فعلی بشر در لحظه هستند، می‌تواند تجربه­ای بسیار لذت‌بخش و عمیق باشد. عکاسی خیابانی بدون در جریان گذاشتن سوژه‌ها باعث شده که هنرمندان بتوانند رفتار واقعی مردم در زمانی که از حضور دیگران اطلاع دارند را ثبت کنند.

0

اگر به تازگی جرئت عکاسی خیابانی را پیدا کرده‌اید و از مبانی عکاسی هم اطلاعات کافی دارید، در اینجا می‌توانید نکاتی را برای پیشرفت کردن در این مسیر بخوانید.

نکته‌ای قبل از شروع: عکس‌هایی که در این مقاله استفاده‌شده توسط یک عکاس معمولی ثبت‌شده‌اند تا برای رساندن مفاهیم این مقاله مناسب باشند. توجه کنید که اگر با برخی نکات آن موافق نبودید، هرکس روش عکاسی خودش را دارد و این کاملاً طبیعی است.

از مردم نترسید

betterstreetphotography1

مهم‌ترین مشکلی که برای عکاسان خیابانی تازه‌کار و هنرشان پیش می‌آید، ترس از نزدیک شدن به مردم است. با توجه به این ایده که عکاسی خیابانی در حقیقت راهی برای توجه به بشریت در اطراف ماست، این ترس می‌تواند مشکلات بزرگی ایجاد کند. یک راه خوب برای غلبه بر ترس این است که متوجه شوید دقیقاً چه چیزی درباره مردم شما را می‌ترساند؟ آیا فکر می‌کنید سر شما داد می‌زنند؟ آیا فکر می‌کنید به شما حمله خواهند کرد؟ در عمل کمتر کسی با خشونت و حرکت زشت به یک عکاس خیابانی واکنش نشان خواهد داد. البته عقل حکم می‌کند در مکان‌هایی که ممکن است از کسی که به نظر می‌رسد غیردوستانه رفتار کند و دوربین را از دستتان بیرون بکشد عکس نگیرید.

betterstreetphotography2

دو راه برای عکس گرفتن از آدم‌ها وجود دارد: یکی اینکه اول از آن‌ها اجازه بگیرید و دیگری اینکه اجازه نگیرید. ساده است نه؟ مشخصاً اگر ابتدا از آن‌ها اجازه بگیرید، از حالت طبیعی خود خارج می‌شوند و حس بی‌خبری طبیعی در عکس ثبت‌شده کمتر خواهد شد، اما در این صورت هم می‌توانید چند پرتره عالی از آن‌ها بگیرید. در هفته گذشته، عکاسی با دوربینش در یک رستوران بود که مرد متشخصی با کت‌شلوار شیکی به رستوران داخل شد. عکاس از این مرد سؤال کرد که آیا می‌تواند از وی عکسی بگیرد و به این صورت توانست او را دقیقاً به جایی که می‌خواست بفرستد و عکسش را بگیرد. حالا عکاس، عکس موردنظرش را گرفته و این عکس برای ویرایش آماده است. بدترین اتفاقی که می‌توانست بیفتد چه بود؟ مرد متشخص نگاه ناجوری به عکاس می‌انداخت و جواب رد می‌داد، بعد عکاس به ادامه آن روزش می‌رسید.

betterstreetphotography3

وقتی‌که مردم دوربین شما را می‌بینند، می‌خواهند بدانند که چرا عکس می‌اندازید و مطمئن شوند که قصد بدی ندارید. اگر از کسی عکس انداختید و بعد به شما نگاه کرد به سادگی لبخند بزنید و سرتان را برایش تکان دهید، کار ساده‌ای مثل این نشانه‌ی خوبی برای آن‌هاست و به آرام کردن مردم محتاط کمک می‌کند. اگر کسی از شما پرسید که چرا از او عکس گرفته‌اید، بگویید که از مدل موهایشان، لباس‌هایی که پوشیده‌اند یا نحوه تابش نور بر روی آن‌ها خوشتان آمده. اگر تصمیم گرفتید برای گرفتن عکس به کسی نزدیک شوید، مطمئن شوید که لبخند می‌زنید و گفته‌هایتان اندکی با هیجان همراه باشد. بهترین کار، آسوده کردن مردم است.

betterstreetphotography4

غلبه بر ترستان از مردم زمان خواهد برد. برای افزایش اعتمادبه‌نفس، تنها راه ممکن بیرون رفتن و گرفتن عکس‌های بیشتر از مردم است. تنها به یاد داشته باشید که لبخند بزنید و با سوژه‌های خود صادق باشید، آن‌ها شاید درباره شرایط محتاطانه عمل کنند، اما رفتار و حرکات شما این شرایط را به کلی تغییر خواهد داد. نکته دیگر اینکه همیشه کارت‌های کاری خود را همراه داشته باشید، بسیاری از مردم دوست دارند عکس خودشان را بعد از حاضر شدن ببینند!

یاد بگیرید که زمان مناسب را پیدا کنید

betterstreetphotography5

بسیاری از عکاسان وقتی برای عکاسی بیرون می‌روند، نمی‌دانند که از چه چیزی باید عکس بگیرند. بهتر است وقتی‌که بیرون می‌روید به کاری که مردم در حال انجامش هستند و حالت چهره‌شان توجه کنید. برای برخی احساسات قسمت مهم عکاسی خیابانی را تشکیل می‌دهد. می‌توانید به ثبت خوشحالی یا سختی زندگی با دوربینتان بپردازید. به دقت به چیزهایی که اطرافیان آن‌ها را احساس یا تجربه می‌کنید نگاه کنید؛ مثلاً چند لبخند که سر میز قهوه ردوبدل می‌شود، زنی که از شدت استرس غش می‌کند، یا مردی که در افکارش غرق‌شده، سوژه‌های خوبی برای عکاسی هستند.

betterstreetphotography6

شاید متوجه شوید که در هنگام عکاسی علایق خودتان به بافت عکس‌هایی که ثبت می‌کنید راه میابد؛ مثلاً کسی که اهل مطالعه باشد، از ثبت عکس‌هایی از کتاب یا مجله خواندن مردم لذت زیادی می‌برد. یا کسی که به تضاد علاقه­مند است عکاسی از مرد متشخصی که در مقابل یک محیط ناسازگار مثلاً کاشی‌های ناموزون یک دیوار قرارگرفته را بسیار فرح‌بخش می‌داند.

باید علایق خود را پیدا کنید و آن‌ها را به عکاسی خود وارد کنید. تنها به یاد داشته باشید که در حال ثبت زندگی که در اطرافتان جریان دارد هستید و این زندگی از احساس که یک عنصر انسانی است ساخته شده.

یاد بگیرید که برای زمان مناسب صبر کنید

betterstreetphotography7

نقطه مقابل بخش قبلی این است که یاد بگیرید برای لحظه مناسب صبر کرده و صبور باشید. مگر اینکه در خیابان‌های یک کلان‌شهر بزرگ و مهم قرار داشته باشید، احتمالاً میلیون‌ها فرصت مناسب برای عکاسی در حال راه رفتن به مکان‌های مختلف نیستند. بااین‌حال می‌توانید فرصت مناسب را خودتان خلق کنید.

مکانی را پیدا کنید که پس‌زمینه و نور آن دقیقاً همانی باشد که می‌خواهید و بعد فقط صبر کنید. احتمال دارد که کسی از همان مکانی که شما در آن انتظار می‌کشید عبور کند و بعد می‌توانید عکسی را دقیقاً در همان صحنه و وضعی که می‌خواهید از آن‌ها بگیرید. اگر آن‌قدر شانس داشته باشید که در یک محیط شلوغ قرار بگیرید، شاید بتوانید برای پیدا کردن بهترین سوژه صبر کنید.

betterstreetphotography8

فرض کنید از در فلزی قدیمی یک گاراژ در کنار پیاده‌رو خوشتان آمده، در همین زمان می‌بینید که مردی به در نزدیک می‌شود تا از کنار آن عبور کند، دوربین خود را به سمت این در بگیرید و منتظر باشید، به محض اینکه مرد به کادر وارد شد عکس را بگیرید.

درحالی‌که جهان اطرافتان ممکن است پر از حرکت باشد، از چشمانتان برای پیدا کردن نقاط جالب‌توجه مثل جایی که نور خوب یا پس‌زمینه مناسبی دارد استفاده کنید، بعد برای وارد شدن سوژه به کادر عکس صبر کنید. مثل گفته معروفی که می‌گوید اجازه دهید چیزها به سمت شما بیایند.

از مردم عکس نمای نزدیک بگیرید

betterstreetphotography9

به نظر می‌رسد که بیشتر عکاسی‌های خیابانی امروز، از فاصله‌ی دور انجام می‌شود. عکاس‌ها یا از لنز تله فوتو و یا از زاویه باز استفاده می‌کنند و کسی نمی‌خواهد به سوژه نزدیک شود. بااین‌حال، آیا می‌دانستید که می‌توانید از مردم بدون اینکه خودشان متوجه شوند عکس کلوز آپ بگیرید؟

یک راه برای گرفتن چنین عکسی نزدیک شدن به افراد و گرفتن عکس چیزی در بالای سر آن‌هاست (مثلاً برگ یک درخت، خلاق باشید). بعد زمانی که می‌خواهید دوربین را پایین بیاورید از آن‌ها عکس می‌گیرید. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که در حال مشاهده عکسی که قبلاً گرفته‌اید هستید. فکر نمی‌کنند که شما عادت به بررسی هر عکس، پس از ثبت آن ندارید و فقط در حال ادامه دادن به عکاسی هستید. با این روش می‌توانید عکس‌های نمای نزدیک فوق‌العاده‌ای خلق کنید.

betterstreetphotography10

راه دیگر این است که وانمود کنید می‌خواهید عکس پانارومای سریعی بگیرید و وقتی به سوژه رسیدید سریعاً عکسش را ثبت کنید. به خاطر سپردن آن، به خاطر نوع حرکتت دستتان مهم است. در ضمن برای استفاده از این حقه به سرعت شاتر بالا نیاز خواهید داشت.

روش دیگر استفاده از قابلیت وای فای دوربینتان درصورتی‌که از آن برخوردار باشد است. به سادگی دوربین را از گردنتان آویزان کنید، برنامه مخصوص کنترل از راه دور آن را در گوشی هوشمندتان باز کرده و بعد بدون اینکه دیگران متوجه شوند در حال انجام چه کاری هستید، عکس موردنظر را بگیرید. یکی از مثال‌های این روش دوربین Fujifilm X100T است که برنامه نسخه iOS آن کنترل دستی کامل دوربین را به کاربر می‌دهد.

این روش‌ها همیشه جواب نمی‌دهند، اما راه خوبی برای امتحان کردن و رسیدن به عکس نمای نزدیکی که می‌خواهید هستند.

بدانید که عکاسی خیابانی بی‌عیب نیست

betterstreetphotography11

در آخر باید کم‌کم شروع به فهمیدن این نکته کنید که کار عکاسی خیابانی بی‌عیب و عالی نیست. بااینکه بیشتر حالت‌های دیگر عکاسی به شما این اجازه را می‌دهد که از قبل محیط را مطابق میل خود تغییر دهید، بعضی وقت‌ها در این سبک عکاسی باید برای تعیین لحظه مناسب، فقط در چند ثانیه تصمیم بگیرید. درنتیجه شاید عکس‌ها اندکی تار باشند، زیرا فوکوس در محل مناسب به صورت صددرصدی تنظیم نشده است.

بااینکه ممکن است با عکاسی خیابانی عکس‌های عالی بگیرید، بعضی از بهترین اثرهایتان ازلحاظ تکنیکی عالی نخواهد بود. یاد بگیرید که کار خود را دوست داشته باشید و از آن لذت ببرید. شما دارید بشریت را با یک لنز ثبت می‌کنید.

petapixel

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.