این لامپ انرژی مورد نیاز خود را از جاذبه زمین تامین می‌کند

شاید برای شما جالب باشد که بدانید در عصر شکوفایی فناوری، هنوز هم بیش از 1.1 میلیارد نفر بر روی زمین از بهره بردن نیروی الکتریسیته و یک لامپ ساده محروم هستند. این بدان معناست که پس از غروب خورشید، این افراد برای انجام امور روزمره نیاز به سوزاندن سوخت‌های فسیلی برای روشن کردن اطراف خود دارند.

0

اکثر این گونه خانواده‌ها برای داشتن نور در تاریکی شب مجبور به استفاده از فانوس‌هایی هستند که با نفت سفید کار می‌کند. استفاده از نفت سفید نه تنها هزینه بسیار زیادی را برای آن‌ها در پی داشته، بلکه به دلیل تولید دوده سلامتی کل خانواده در معرض خطر قرار می‌دهد؛ از این رو محققان ساخت اولیه لامپی را آغاز کرده‌اند که برای روشن شدن به سوخت فسیلی و الکتریسیته نیاز ندارد.

gravitylight-10-970x647-c

لامپ GravityLight توسط دو محقق ساکنین بریتانیا با نام‌های Jim Reeves و Martin Reddiford طراحی گردیده و قادر است نور مورد نیاز خانه‌های مردم کشورهای در حال توسعه را با هزینه‌ای بسیار اندک تأمین نماید. GravityLight نیازی ندارد که از طریق شبکه برق یا سلول‌های خورشیدی شارژ شود و به هیچ وجه هم از باتری استفاده نمی‌کند. این لامپ تنها از نیرویی جاذبه استفاده می‌کند که عامل اصلی ثابت ماندن اشیا بر روی زمین است.

درست است که GravityLight تنها یک لامپ اضطراری کم نور محسوب می‌شود، اما در کشورهای در حال توسعه می‌تواند تأثیر به سزایی بر معیشت خانواده‌ها داشته باشد. شیوه کار این لامپ شباهت بسیاری به آسیاب‌های آبی داشته به گونه‌ای که نیروی مورد نیاز خود را از حرکت یک وزنه 25 پوندی به دست می‌آورد. کاربر ابتدا لازم است وزنه را با کشیدن طناب بالا ببرد و سپس در اثر حرکت بسیار آهسته آن به سمت زمین زنجیرهای مغناطیسی نیروی برق تولید می‌کنند.

gravitylight-5-1000x667

در وب‌سایت شرکت سازنده علت حرکت بسیار آهسته این وزنه، تولید گشتاور زیاد عنوان شده است. این میزان گشتاور به کمک یک اینورتر ولتاژ مستقیم به انرژی الکتریسیته برای روشن کردن لامپ مورد نظر استفاده می‌شود. با هر بار طی شدن این سیکل، انرژی روشن نگاه داشتن چندین ال‌ای‌دی به مدت 20 الی 30 دقیقه تولید می‌شود، البته این میزان با ارتفاع سقف خانه نیز ارتباط مستقیم دارد.

سازندگان این محصول، نمونه اولیه آن را حدود دو سال پیش با کمک کمپین جمع‌آوری سرمایه اولیه Indiegogo توسعه داده‌اند. این در حالیست که نسخه به روز شده آن که بهینه‌سازی‌های فراوانی را در قسمت پایداری و روشنایی دریافت کرده هم اکنون در صف جمع‌آوری سرمایه باز هم توسط کمپین Indiegogo قرار دارد. سرمایه جمع‌آوری شده در این طرح نه تنها روشنایی را برای خانه‌های کشورهای بعضیا آفریقایی به همراه داشته، بلکه موجب راه‌اندازی کارخانه‌ای در کنیا و ایجاد شغل برای ده‌ها نفر شده است.

digitaltrends

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.