ببینید: طراحی دوباره لوگوی اسپانسرهای جام جهانی قطر در اعتراض به سوءاستفاده از کارگران!

جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر در راه است و گزار‌ش‌ها از سوء استفاده دست‌اندرکاران ساخت و ساز استادیوم و هتل‌ها در این کشور از کارگران خبر می‌دهند. گفته می‌شود در اواخر سال گذشته هر دو روز یک‌بار یک کارگر در حین ساخت و ساز عمارت‌های مجلل و استادیوم‌ها در قطر جان خود را از دست داده است کارگران بخت‌برگشته‌ای که حدود ۲۰ درصد از آنها اهل نپال هستند،

0

بر اساس گزارش منتشر شده از جانب گاردین،‌ گرمای هوا و عدم رعایت استانداردهای مجاز ایمنی نیز مزید بر علت شده تا روز به روز شاهد تلف شدن این کارگران باشیم. قانون کارگری هم برای این کارگران، آنچنان که باید اعمال نمی‌شود و پاسپورت کارگران در ابتدای کار در اختیار کارفرما قرار می‌گیرد تا در صورت بروز مشکل کارگر صدایش به جایی نرسد، از قرار معلوم تسویه حساب درست و درمانی هم از جانب کارفرما با این بخت برگشته‌ها صورت نمی‌گیرد.

زلزله ماه گذشته نپال را حتماً‌به خاطر دارید، گاردین گزارش داد که کارفرمایان از خدا بی‌خبر قطری حتی به کارگران نپالی که آشنایان و اقوام خود را در این زلزله از دست داده بودند اجازه مرخصی برای بازگشت به دیار خود و عزاداری را نداده بودند.

این گزارش‌ها منجر شده تا انگشت اتهام به سمت اسپانسرهای جام جهانی نیز نشانه رود. کوکاکولا، ویزا و آدیداس از شرکت‌هایی هستند که نگرانی‌ خود را در این خصوص ابراز کرده‌اند اما فعالان سازمان‌های انسان دوستانه مدعی هستند ابراز نگرانی دردی از دردهای این کارگران باز نمی‌کند و باید طرحی نو در انداخت.

quatar-world-cup-2022-human-rights-abuse-brand-support-logo-3

در این بین چند طراح خلاق و انسان دوست، دست به کار شده‌اند و لوگوی شرکت‌های اسپانسر را دوباره طراحی کرده‌اند،‌در این طراحی مجدد ابعاد فاجعه انسانی صورت گرفته در قطر لحاظ شده است. طرح‌های این طراحان که در وب‌سایت Bored Panda منتشر شده‌ است، لوگوی شرکت‌های معتبری نظیر کوکاکولا، مک‌دونالد، بودوایزر و آدیداس را به سخره گرفته است.

quatar-world-cup-2022-human-rights-abuse-brand-support-logo-2 quatar-world-cup-2022-human-rights-abuse-brand-support-logo-7

در طراحی اعتراض آمیزِ این لوگوها، شعارهای تبلیغاتی اسپانسرها نیز به طرزی خلاقانه و اعتراض آمیز بازسازی شده است. هیچ چیزی ناممکن نیست، شعار تبلیغاتی کمپین آدیداس است که طراحان آنرا با خلاقیت به همه چیز با بیگاری کشیدن از کارگران ممکن است، تغییر داده‌اند.

quatar-world-cup-2022-human-rights-abuse-brand-support-logo-4

quatar-world-cup-2022-human-rights-abuse-brand-support-logo-6

فیفا نیز بر اثر فشارهای وارد شده از جانب مجامع انسانی مجبور به ابراز نظر شده است،‌ این صحبت‌ها از تغییر مکان برگزاری جام‌جهانی ۲۰۲۲ حکایت دارد. اما هر جایی که پول وجود داشته باشد فساد هم در آن جا رخنه می‌کند، اخیرا در اخبار داشتیم که چند مقام ارشد فیفا در سوئیس با اتهام فساد مالی و پول‌شویی دستگیر شده‌اند و این امر ممکن است به گرفتن حق امتیازِ برگزاری جام‌جهانی ۲۰۲۲ از قطر دامن بزند؛ اما تاکنون مقامات فیفا اعلام نظر رسمی در این خصوص نکرده‌اند.

quatar-world-cup-2022-human-rights-abuse-brand-support-logo-5

quatar-world-cup-2022-human-rights-abuse-brand-support-logo

در این بین مقامات قطری وعده‌های واهی برای بهبود شرایط کاری ۱.۵ میلیون کارگر مشغول به کار در این کشور داده‌اند. به هر ترتیب امید داریم فشارها‌ی جهانی و حرکات خود جوشی نظیرِ طراحی مجدد لوگوی اسپانسرهای جام‌جهانی ۲۰۲۲ باعث شود تا شرکت‌های زر اندوز و کارفرمایان پول دوست به خود آمده و شرایط کاری مناسبی را برای کارگران مشغول به کار در قطر فراهم آورند.

theverge.com

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.