جدال بیل گیتس و استیو جابز در سری جدید مستندهای نشنال جئوگرافی

شبکه نشنال‌جئوگرافی قصد دارد سری مستند‌های جالبی با نام نابغه‌های آمریکایی (American Genius) را به نمایش بگذارد، قسمت اول این سری مستند با جدال بیل‌ گیتس و استیو جابز شروع خواهد شد.

0

رقابت بین دو شرکت بزرگ اپل و مایکروسافت در صنعت کام‍پیوتر مثال زدنی است؛ دو رهبر این شرکت از هر فرصتی برای متلک‌پراکنی و به چالش کشیدن یک دیگر استفاده می‌کردند. اردیبهشت ماه سال ۸۶ این دو نابغه بزرگ در فضای دوستانه کنفرانس D5 technology نظرات خود را به اشتراک گذاشتند که قسمتی از این بحث در این مجموعه مستند نمایش داده می‌شود.

در این سری مستند جدید، شبکه نشنال جئوگرافی به غیر از بیل‌ گیتس و استیو جابز، رقابت نابغه‌های دیگری نظیر برادران رایت و کِرتیس (Curtiss)، وِسِن و اوپنهامیر در مقابل هایزنبرگ را به تصویر خواهد کشید. در تبلیغ این سری مستند جدید ذکر شده است که عصر دیجیتال در آرامش به وجود نیامده، این عصر حاصل تلاش و رقابت شانه به شانه دو مغز بزرگ و متفکر بوده است.

با کمال تاسف استیو جابز در مهر ماه سال ۹۰ بر اثر سرطان لوزالمعده درگذشت اما از آن زمان تاکنون کتاب‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های زیادی بر اساس شخصیت و دست‌آوردهای این مرد بزرگ ساخته شده است. مستند جدید نشنال جئوگرافی جدیدترین نمونه از برنامه‌های تلویزیونی است که به عملکرد استیو جابز فقید می‌پردازد.

این مجموعه جدید بیننده را به دوران شروع عصر کام‍پیوترهای مدرن در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی می‌برد. در آن زمان دو جوان یاغی با ایده ساخت کامپیوتر و نرم‌افزار درس و زندگی خود را رها کردند؛ تا آغازگر عصر دیجیتال فعلی باشند.

جابز در آن زمان جوانی هیپی و رویایی بود که گذر زمان وی را به تاجری سرسخت و لجباز تبدیل کرد و بیل گیتس جوانی بود خوره کام‍پیوتر با عشق فراوان به برنامه نویسی. در مستند رقابت این دو نابغه با افراد مطرح صنعت آی‌تی دنیا مصاحبه می‌شود، افرادی که دوستان نزدیک جابز و گیتس بوده‌اند.

بیز استون (Biz Stone)، موسس توییتر، میت رامنی (Mitt Romney)، سیاست‌مدار و تاجر معروف و استیو وازنیاک بزرگ، از جمله افرادی هستند که در این مستند حضور دارند. استیو زانیاک از ابتدای ایجاد اپل در این شرکت حضور داشت و در صحبت‌های اخیر خود مدعی شد آنچنان که باید اهل سیاست و تجارت نیست؛ اما استیو جابز با کاریزمای بالای خود از عهده هر سیاست‌مدار و تاجری بر می‌آمد.

وازنیاک در جایی گفته که فرق اصلی بین گیتس و جابز نگاه آنها به خلق محصولات است. جابز نگاه کمال‌گرایی به ساخت محصولات داشت در حالی‌ که گیتس بیشتر بر روی فرآیند انجام کار تمرکز دارد.

در این سری مستند به غیر از پرداختن به رقابت استیو جابز و بیل گیتس، رقابت برادران رایت و گِلِن کِرتیس برای ساخت هواپیما، رقابت بر سر ساخت بهترین اسلحه بین ساموئل کُلت و دانیل وِسِن، و رقابت اتمی میان هایزنبرگ و اوپنهامیر به تصویر کشیده خواهد شد. شبکه نشنال جئوگرافی وعده داده تا این سری مستند جالب را از ۱۱ خرداد به روی آنتن ببرد.

cnet.com

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.