5 قابلیت گلکسی اس 6 که تبلت گلکسی تب اس بعدی برای رقابت با آی‌پد به آن‌ها نیازخواهد داشت

اندروید در حال حاضر بازار گوشی‌های هوشمند را به تسخیر خود در آورده است، اما این موضوع در مورد تبلت‌ها نمی‌تواند صادق باشد. با وجود محصول موفقی مانند آی‌پد اپل، هیچکدام از تبلت‌های اندرویدی نتوانستند خود را به عنوان پیشتاز این بازار معرفی کنند.

0

سالهاست مشکلاتی نظیر صفحه نمایش نه چندان عالی، کیفیت ساخت نامطلوب و مشخصات سخت افزاری پایین‌تر باعث شده‌اند اندروید در زمینه تبلت‌ها از رقیب سرسخت خودش iOS عقب بماند. اما سال گذشته سامسونگ با عرضه تبلت فوق العاده گلکسی تب اس نشان داد که تغییراتی در شرف وقوع است.

Samsung-Galaxy-Tab-S2-9.7

این تبلت با الهام‌گیری از نکات مثبت و منفی موجود در گوشی هوشمند گلکسی اس 5 روانه بازار شد. گلکسی تب اس اگرچه یک تبلت اندرویدی بی‌نقص نبود اما از نظر بسیاری از کارشناسان یکی از بهترین تبلت‌های اندرویدی ساخته شده محسوب می‌شد. به همین دلیل بسیاری از کاربران با هیجان زیادی خبرهای مربوط به نسل دوم این تبلت خوش ساخت را دنبال می‌کنند.

در تصویر رندر شده‌ای که از گلکسی تب اس 2 منتشر شد، به‌نظر می‌رسد این بار سامسونگ در طراحی آن از پرچمدار جدید خانواده گلکسی اس یعنی اس 6 و اس 6 اج الهام گرفته باشد. گلکسی تب اس در مردادماه سال گذشته عرضه شد و از یک صفحه نمایش 8.4 اینچی بهره می‌برد. در این مطلب پنج ویژگی گلکسی اس 6 و اس 6 اج که به نظر لازم است در گلکسی تب اس 2 به‌کار گرفته شود را در فارنت با هم مرور می‌کنیم.

1) نرم افزارهای اضافی و لگ کمتر

این یکی از مشکلات اساسی گلکسی تب اس بود و خوشبختانه تا حد زیادی در گلکسی اس 6 برطرف شد. تجربه نرم افزاری بر روی تبلت گلکسی تب اس بسیار بد بود چرا که همواره 2 گیگابایت از 3 گیگابایت حافظه رم تبلت توسط سیستم و سرویس‌های مختلف و اضافی مشغول بود و نتیجه چیزی جز کاهش سرعت و لگ‌های متعدد نبود. این مشکلات در گوشی گلکسی اس 5 نیز دیده شده بودند.

اما سامسونگ در گلکسی اس 6 در مسیر درست قدم برداشت و علاوه بر کم کردن سرویس‌ها و نرم افزارهای اضافی، رابط کاربری تاچ‌ویز را سبک و ساده‌تر کرد و پردازنده اگزینوس 7420 خود را نیز برای کارایی بهتر در این گوشی، بهینه نمود. اگر همین تجربه بسیار خوب را در تبلت گلکسی تب اس 2 نیز شاهد باشیم، احتمالاً بهترین تبلت اندرویدی بازار را در اختیار خواهیم داشت.

2) استفاده از شیشه

بدون شک دو گوشی گلکسی اس 6 و اس 6 اج به لطف طراحی جذاب و استفاده از مواد اولیه با کیفیت نظیر فلز و شیشه، بسیار دوست داشتنی هستند. در تصاویر درز کرده از تبلت آینده سامسونگ نیز به‌نظر از فلز در کناره‌ها استفاده شده اما هنوز مشخص نیست آیا کره‌ای از شیشه نیز در گلکسی تب اس 2 استفاده خواهند کرد یا خیر.

اما مشکلی که اکنون سامسونگ با آن دست و پنجه نرم می‌کند وجود تعداد زیادی تبلت‌ تحت عناوین Galaxy Tab A، Galaxy Tab S، Galaxy Note 10.1، Galaxy NotePro، Galaxy Tab 4 و Galaxy TabPro می‌باشد که واقعاً مشخص نیست کدام یک از آنها تراز اول یا به اصطلاح پرچمدار هستند. اما از نظر سطح امکانات و مشخصات سخت افزاری به‌نظر می‌رسد گلکسی تب اس بالاترین رده تبلت‌های سامسونگ باشد و اگر این شرکت کره‌ای از مواد اولیه با کیفیت نظیر فلز و شیشه در آن استفاده کند، ناخودآگاه سری Tab S به سری اول یا پرچمدار در بین تبلت‌ها بدل خواهد شد.

3) دوربین

اگرچه دوربین گوشی‌های هوشمند پیشرفت‌های قابل توجهی را داشته، اما در مورد تبلت‌ها متاسفانه در بهترین حالت شاهد یک سنسور متوسط به بالا هستیم و بنابراین بدون شک نیاز به ارتقاء دوربین تبلت‌ها احساس می‌شود. حتی دوربین آیپد نیز چند قوی عمل نمی‌کند، در واقع این که کاربران فکر می‌کنند تصاویر خوبی را ثبت کرده‌اند، به علت نمایش تصاویر در همان نمایشگر آیپد است، وگرنه اگر آن تصاویر را در یک صفحه نمایش بزرگ یا مثلاً مانیتور کامپیوتر مشاهده کنید، کیفیت چندان بالایی نسبت به گوشی‌های هوشمند ندارند.

Samsung-Galaxy-Tab-S-8.4

یکی از زمینه‌هایی که تولیدکنندگان در بازاریابی محصولات خود در آن مانور می‌دهند، مقایسه با آیفون و آیپد می‌باشد. اگر سامسونگ بتواند دوربین تب اس 2 را ارتقاء دهد یا حتی در صورت امکان از همان دوربین گلکسی اس 6 در این تبلت استفاده کند، قطعاً در کمپین‌های تبلیغاتی خود حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. کافیست یک صفحه نمایش فوق العاده را نیز در تب اس 2 به‌کار ببرد تا به‌راحتی یک رقیب تمام عیار را برای آی‌پد اپل روانه میدان کند.

4) صفحه نمایش QHD بهتر

صفحه نمایش QHD که در نسل اول گلکسی تب اس به‌کار گرفته شد بدون شک یکی از بهترین مواردی بود که در یک دستگاه اندرویدی می‌توانستید پیدا کنید، اما گلکسی اس 6 عملکرد حتی بهتری را ارائه کرد و اگر سامسونگ بتواند همین کیفیت را بر روی تب اس 2 نیز پیاده کند، قطعاً صفحه نمایش این تبلت پیشتاز دنیای تبلت‌ها خواهد بود.

samsung-galaxy-tab-s-8.4 03

البته شکی در این نیست که سامسونگ رزولوشن صفحه نمایش را در مدل جدید این تبلت کاهش نخواهد داد، اما همه چیز تنها رزولوشن نیست. کیفیت تصاویر و زوایای دید نیز نقش بسزایی را ایفا می‌کنند. اگر سامسونگ زوایای دید مناسبی را در این تبلت به‌کار ببرد قطعاً مورد استقبال بیشتر کاربران قرار خواهد گرفت و بدین ترتیب قیمت بالاتر آن نیز توجیه خواهد شد.

در آینده: صفحه نمایش خمیده

هدف طراحی قسمت‌های خمیده در صفحه نمایش گلکسی اس 6 اج ساده است: نمایش ساعت شبانه، اطلاعات مختلف شامل اخبار و توییت‌های جدید یا اعلان‌های مختلف شامل نمایش نور رنگی در هنگام تماس مخاطبین مشخص شده است. یک صفحه نمایش خمیده بزرگتر در یک تبلت می‌تواند استفاده‌های مختلفی را برای هر کاربری داشته باشد. نمایش اعلان‌ها، اطلاعات مختلف یا ساعت شبانه، تنها موارد ساده و پیش‌و‌پا افتاده‌‌ای در این زمینه محسوب می‌شوند.

پس از یک‌ماه استفاده از گوشی گلکسی اس 6 اج به این اعتقاد رسیدم که استفاده از یک صفحه نمایش خمیده در تبلت، یکی از گام‌هاییست که سامسونگ باید هر چه زودتر آن را به انجام برساند. البته به‌نظر نمی‌رسد خیلی زود شاهد این نمایشگرها باشیم، اما اگر سامسونگ موفق شود این نوع صفحه‌ها را در تبلت‌های جدیدش به‌کار بگیرد و قیمت نهایی نیز افزایش انفجاری نداشته باشد، بدون شک اپل و آیپدش را نگران خواهد کرد.

خب اینها تنها چند ویژگی اس 6 و اس 6 اج بودند که دوست داریم بر روی گلکسی تب اس 2 به‌کار گرفته شوند. تب اس اگرچه بیش از یک‌سال از زمان ورودش به بازار می‌گذرد، اما همچنان یکی از بهترین‌ تبلت‌های اندرویدی ساخته شده تاکنون می‌باشد. اما سامسونگ این فرصت را دارد تا با عرضه نسل دوم این تبلت، فشار زیادی را به اپل وارد کند.

تبلت‌ها اصلاً به هدف خود که نابود کردن بازار کامپیوترهای شخصی بود نرسیده‌اند و علت آن تسخیر بازار تبلت‌ها توسط آیپد اپل می‌باشد. بازاری که نه اپل نیازی به نوآوری و ارتقای آنچنانی آیپدهای خود را دارد و نه سایر تولیدکنندگان توانسته‌اند مرزهای توانمندی‌های کنونی تبلت‌ها را بشکنند.

اپل طراحی آیپد خود را از زمانی که برای اولین بار در سال 2010 معرفی شد تاکنون تقریباً ثابت نگه داشته است و از آنجایی که هیچ‌کدام از تولیدکنندگان دیگر نتوانستند از نظر کیفیت ساخت و طراحی به پای آیپد اپل برسند، این محصول خوش فروش اپل در واقع هیچ رقابت سنگینی را احساس نکرده است. اما یک تبلت با الهام گیری از ویژگی‌های مثبت گوشی هوشمند گلکسی اس 6 و حتی یک صفحه نمایش خمیده می‌تواند باعث شود اپل به نوآوری در آیپد جدیدش روی بیاورد. این رقابت و نوآوری می‌تواند منجر به شکوفایی دوباره و پایه‌گذاری عصری جدید در دنیای تبلت‌ها شود.

androidauthority

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.