پوشه LOST.DIR در اندروید چیست و آیا حذف آن اشکالی ندارد؟

امروزه اپلیکیشن‎های فایل منیجر جزء لاینفک هر گوشی محسوب می‎شوند. اگر توسط یک فایل منیجر به بررسی کارت حافظه‎ی گوشی اندرویدی خود بپردازید، پوشه‎ای با نام LOST.DIR را نیز خواهید یافت. آیا می‎توانید بگویید که این چه پوشه‎ای است؟ در این مقاله قصد داریم تا اطلاعاتی درباره‎ی پوشه‎ی LOST.DIR در اختیار شما قرار دهیم و نقش آن در دستگاه‎های اندرویدی را به اختصار شرح دهیم. با فارنت همراه باشید!

6

بدیهی است که هیچ اپلیکیشنی به نام LOST.DIR در گوشی خود نصب نکرده‎اید که سبب ایجاد این پوشه شده باشد اما گاهی اوقات حجم محتویات درون این پوشه به چند گیگابایت نیز می‎رسد! در چنین شرایطی ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که محتویات این پوشه چه هستند و به چه دردی می‎خورند و آیا حذف این پوشه برای گوشی خطرناک است یا نه. در انجمن‎های اندرویدی مختلف درباره‎ی این پوشه‎ی مرموز سوالات زیادی پرسیده شده است و اکنون ما قصد داریم تا به چند پرسش اساسی پاسخ دهیم.

Maldar-Lost.Dir

پوشه‎ی LOST.DIR چیست؟

پوشه‎ی LOST.DIR یک پوشه‎ی سیستمی است. سیستم عامل اندروید فایل‎هایی را که در طی بوت شدن سیستم (یعنی زمانی که گوشی خود را خاموش و روشن می‎کنید) بازگردانی شده‎اند را در این پوشه قرار می‎دهد. می‎توان گفت که این پوشه همانند Recycle Bin (سطل بازیافت) سیستم عامل ویندوز است. فایل‎هایی که داخل این پوشه ذخیره می‎شوند اغلب قابل بازگردانی هستند. البته بیشتر اوقات در پوشه‎ی LOST.DIR هیچ فایلی یافت نخواهد شد.

چه فایل‎هایی در پوشه‎ی LOST.DIR ذخیره می‎شوند؟

اگر بخواهیم با ساده‌ترین عبارات توضیح دهیم باید بگوئیم که زمانی که شما در حال ذخیره‎ی فایلی هستید و ناگهان گوشی خاموش شود و یا وقتی که در حال ذخیره‎ی فایلی در کارت حافظه هستید و در همان حال کارت حافظه را از گوشی در آورید، آن‎گاه سیستم عامل اندروید یک نسخه از آن فایل‎ها رادر پوشه‎ی LOST.DIR قرار می‎دهد تا بتواند بعد از اولین بوت شدن، آن‎ها را بازگردانی کند. فایل‎هایی که در حال کپی بودند نیز نام‎شان تغییر می‎کنند و Rename می‎شوند. بنابراین اگر در این پوشه فایل‎هایی با نام‎های عجیب و غریب دیدید تعجب نکنید زیرا این فایل‎ها فقط نسخه‎های تغییر نام یافته‎ی فایل‎های موجود در گوشی‎تان هستند.

به دلایل زیر ممکن است که فایل‎هایی در پوشه‎ی LOST.DIR ذخیره شوند:

  • بیرون کشیدن ناگهانی کارت حافظه (SD Card)
  • وقفه در طی دانلود فایل‎ها در دستگاه‎های اندرویدی
  • هنگ کردن ناگهانی سیستم عامل دستگاه‎های اندرویدی
  • خاموش کردن دستگاه در زمانی که فرایند خواندن و نوشتن (مانند Move و Paste) در حال انجام باشد

چگونه فایل‎های پوشه‎ی LOST.DIR را بازگردانی کنیم؟

برای این که فایل‎های پوشه‎ی LOST.DIR را برای همیشه از دست ندهید باید قبل از این که فضای حافظه‎ی گوشی هوشمند اندرویدی توسط اطلاعات جدید بازنویسی شود، به سرعت مبادرت به بازگردانی فایل‎های از دست رفته کنید. از این رو پیشنهاد می‎شود که از ابزارهای مربوط به بازگردانی پوشه‎ی LOST.DIR استفاده کنید. نرم‎افزارهای Yodot Android Data Recovery و Recuva از این نوع ابزارها محسوب می‎شوند.

آیا می‎توان محتویات پوشه‎ی LOST.DIR را حذف کرد؟

حذف محتویات پوشه‎ی LOST.DIR کاملاً امن و بی خطر است زیرا این پوشه همانند سطل بازیافت عمل می‎کند و هیچ خللی در کار سیستم اندروید ایجاد نمی‎کند. همچنین می‎توانیدخود پوشه‎ی LOST.DIR را نیز حذف کنید با این حال در اولین بوت، این پوشه به طور خودکار ساخته خواهد شد. زمانی که سیستم اندرویدی شما پیغام “آماده سازی کارت حافظه” (Preparing external SD card) را نشان می‎دهد در واقع در حال بررسی محتویات پوشه‎ی LOST.DIR است و اگر نتواند این پوشه را پیدا کند، آن‎گاه آن پوشه را می‎سازد.

در پایان چند نکته‎ی ضروری را گوشزد می‎کنیم:

  • در هنگام انتقال داده‎ها از/به دستگاه اندرویدی، از برداشتن کارت حافظه‎ی آن دستگاه اجتناب کنید.
  • همیشه از تصاویر یا دیگر فایل‎های‎تان یک نسخه‎ی پشتیبان تهیه کنید و آن را در دستگاه ذخیره‎سازی دیگری قرار دهید.
  • برای محافظت از اطلاعات خود در برابر حملات ویروسی، از یک آنتی ویروس اندرویدی معتبر استفاده کنید.

TheSundayCoder

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

6 نظر برای این مطلب
  1. NO EXO NO LIFE می‌گوید

    سلام
    خیلی ممنون واقعا خیالمو راحت کردین این حجم برای من خیلی زیاد بود و همیشه نگران بودم که نکنه با پاک کردنش فایلام پاک بشن ولی الان خیالم راحت شد واقعا ممنونم ازتون

  2. lucifer می‌گوید

    یه سوال من حافظه داخلی گوشی هواویم پر شده وقتی میرم رو اطلاعات حافظه میبینم بیشتر حجمش متفرقه گرفته وقتی هم رو متفرقه کلیک میکنم دوتا پوشه هست که نزدیک ۲ گیگ حجمرفته کدومو میتونم پاک کنم systemیا mktlog?????

    1. مشد علی اکبر می‌گوید

      چه کار کنیم که پاک یا حذف شود

  3. پروین می‌گوید

    با سلام و تشکر از توضیحات کاملتون. من واقعا نگران بودم و نمی دانستم که حافظه داخلی رو چه جوری خالی کنم. باز هم سپاسگزار

  4. هادی می‌گوید

    ببخشید اگر پوشه.android_secure پاک کنیم اشکالی پیش می آید؟

  5. حامد می‌گوید

    سلام، ممنون از شما. خیلی نگران بودم که آیا پوشه رو حذف کنم یا نه،چون حافظه داخلی رو پر کرده بود جرات حذفش نداشتم، با خواندن این مقاله منو از نگرانی درآوردید سپاسگزارم

  6. quietly brilliant می‌گوید

    این پوشه برامن اکثر مواقع خالیه،منم پاک میکنم!