۱۳ درس برای آموزش عکاسی به کودک خود

یکی از بهترین سرگرمی‌های یک کودک که در آینده هم به کارش خواهد آمد عکاسی است.

0

بیشتر کودکان به عکاسی علاقه دارند و به محض اینکه دوربین را در اختیارشان می‌گذاریم، شروع به عکاسی از در و دیوار و … می‌کنند. با وجود انبوه عکس‌های ناشیانه، گاهاً به عکس‌هایی برمیخوریم که در نوع خود جذاب و زیبا هستند. پس چرا به کودکان خود عکاسی آموزش ندهیم؟

قطعاً اگر آنها را در مسیر درست عکاسی قرار داده و توصیه‌های لازم را به آنها بکنیم، آنها عکس‌های بهتر بیش‌تری خواهند گرفت و یادگیری عکاسی و تجربه کردن آن، در آینده به دردشان خواهد خورد. در این مقاله فارنت قصد داریم ۱۳ نکته‌آی را بگوییم که در آموزش عکاسی به کودک خود باید مدنظر قرار دهید. البته می‌توانید وقت زیادی برای آموزش عکاسی به کودک خود بگذارید، اما به این نکته توجه کنید که نباید آموزش‌های شما به سمتی برود که خلاقیت‌ها و بازیگوشی‌های کودکانه فرزند شما از عکس‌هایش محو شود.

با فارنت همراه باشید:


1۱ . «تجربه کن»

فرزند خود را از درجا زدن در کلیشه‌های عکاسی و قاب‌های بی خطر منع کنید. او را ترقیب کنید به تجربه شکل‌ها و دید‌های متفاوت تا به زیبایی‌شناسی شخصی خود برسد. در این زمینه می‌توانید توصیه‌های زیر را بکنید؛

. از پرسپکتیوهای متفاوت عکاسی کن؛ از زاویه بالا، از زاویه پایین، …

. از سوژه دور و یا به آن نزدیک شود تا قاب‌های متفاوت‌تری را تجربه کنی

. اطراف سوژه خود بچرخ و از زاویه‌های متفاوت آن عکاسی کن

. عکاسی در تنظیمات متفاوت دوربین را تجربه کن (باید کار با تنظیمات دوربین را قبل‌تر به آموزش داده باشید)


2۲ . «حواست به پس زمینه باشه»

یکی از چیزهای ساده‌ای که اغلب کودکان هنگام عکاسی فراموش می‌کنند، توجه به پس زمینه و پیش زمینه عکس است.

به او آموزش دهید که قبل از گرفتن عکس پس زمینه و پیش زمینه را چک کند تا چیزی عکس را دچار مشکل نکند و در صورتی که چنین بود، با تغییر زاویه و قاب، این مشکل را برطرف کند.


3۳ . «دوربینو صاف بگیر»

مشکل ساده دیگیر که اغلب کودکان در هنگام عکاسی با آن مواجه هستند، کج بودن قاب بندی‌های آنها است. البته صاف بودن قاب قاننی غیر قابل تخطی نیست و این کج بودن گاهی باعث می‌شود که عکس آنها جذاب‌تر و کودکانه‌تر باشد. اما ابتدا آنها باید گرفتن عکس با قاب صاف را یادبگیرند و بعد از آن تخطی کنند.

از کودک خود بخواهید که قبل از فشردن دکمه شاتر، از صاف بودن قاب خود مطمئن شود.


4۴ . چگونگی در دست گرفتن دوربین

واقعیت آن است که نه تنها کودکان، بلکه بسیاری از بزرگسالان نیز بلد نیستند چگونه دوربین را در دست بگیرند. درست در دست گرفتن دوربین باعث می‌شود لرزش کمتری وارد عکس‌ها شده و کنترل بیش‌تر و بهتری بر عکس‌ها داشته باشید.

به راحتی و با چند تذکر ساده می‌توانید نحوه درست دست گرفتن دوربین را به کودک خود آمزش دهید. شاید در ابتدای کار کمی برایش سخت باشد، اما به مرور و اندکی سخت‌گیری از سوی والدین، او به حالت درست گرفتن دوربین عادت خواهد کرد.


5۵ . «از نزدیک عکس بگیر»

مسئله‌ای که اغلب کودکان از آن درک درستی ندارند این است که نمی‌دانند چقدر باید به سوژه خود نزدیک شوند. اغلب از یک فاصله ثابت معمولاً دور از سوژه‌های خود عکاسی می‌کند.

باید این مفهوم را به آنها آموزش دهید که برای بهتر دیده شدن جزئیات سوژه خود در عکس، باید به آن نزدیک شوند. یکی از مسائل فنی‌ای که باید در این زمینه یاد بگیرند استفاده از قابلیت زوم لنز است.


6۶ . «زیاد عکس بگیر»

«زمان ما» گرفتن عکس هزینه زیادی داشت. خریدن فیلم هزینه جدا و ظاهر و چاپ کردن عکس‌ها هزینه دیگری داشت. اما در حال حاضر و به لطف عکاسی دیجیتال، گرفتن عکس تقریباً هیچ هزینه‌ای ندارد. بهتر است از کودک خود بخواهید که عکاسی کند و عکاسی کند. گرفتن عکس‌های زیاد باعث بالا رفتن تجربه او و همچنین تسلط به تکنیک‌های عکاسی می‌شود.

به او آموزش دهید که از موضوعی که به نظرش جذاب می‌آید از زاویه‌ها و قاب‌های متفاوتی عکاسی کند و برای رسیدن به عکس بهتر شات‌های زیادی ثبت کند.


7۷ . «از همه چیز عکس بگیر»

اگر به عکس‌های کودکان از یک سفر یا یک اتفاق دقت کنید، می‌بینید که اغلب بر روی یک سوژه تمرکز کرده‌اند و باقی چیزها را فراموش کرده‌اند. مثلاً اگر از یک اردوی دانش‌آموزش عکاسی کرده‌باشند، یا تمام عکس‌هایشان از دوستانشان است، یا همه عکس‌ها از ساختمان‌ها و محلی که بازدید کرده‌اند. یا مثلاً وقتی از یک جشن تولد عکس گرفته‌اند، همه تمرکزشان بر روی شخص اول جشن و کیک است و از باقی مهمانان عکس نگرفته‌اند.

به کودکان خود آموزش دهید که وقتی قصد عکاسی از یک مکان و یا اتفاق را دارند، تمام جنبه‌های آن را مدنظر قرار دهند؛ از جمله ساختمان‌ها، مردم، طبیعت و … . البته باید اضافه کنم که بسیاری از ما بزرگسالان نیز هنوز همین مسئله را یاد نگرفته‌ایم.


8۸ . «از متفاوت‌ها عکس بگیر»

عکس‌های متفاوت، دارای عنصر متفاوت و دیدی متفاوت هستند. به کودکان خود آموزش دهید که چگونه متفاوت‌ها و جذاب‌ها را قبل از اینکه عکس بگیرد پیدا کند.

قطعاً پس از یادگیری این مسئله به چگونه جلوه‌مند کردن این تفاوت‌ها فکر خواهد کرد که این خود نیازمند آموزش دیگری از سوی شماست.


9۹ . قانون یک سوم‌ها

یکی از چیزهایی که به کودکان کمک می‌کند تا به ترکیب بندی‌های بهتر رسند، یادگیری قانون یک سوم‌ها است. اکثر دوربین‌های عکاسی قابلیت نمایش خطوط راهنمای یک‌سوم‌ها را بر روی نمایشگر خود دارند، که با استفاده از آن می‌توانید ساده‌تر این قانون را به فرزند خود تفهیم کنید.

اگر فرزند شما هنوز آنقدر کوچک است که درک قانون یک سوم‌ها برای او مشکل است، یادگیری قرار دادن سوژه اصلی در وسط کادر برای او کافی است.


10۱۰ . عکس‌های کودک خود را برای او تحلیل کنید

یکی از چیزهایی که قطعاً به پیشرفت فرزند شما در زمینه عکاسی کمک می‌کند، نشستن در کنار ا روبروی کامپیوتر و دیدن عکس‌های او و نظر دادن دربراه آنها است.

با دیدن عکس‌های فرزند خود، نکات مثبتی که در عکس دیده‌اید به او گفته و نکاتی که با رعایت آنها به عکس‌های بهتری دست می‌یابد نیز به او آموزش دهید. این مساله نه تنها به عکاسی آنها کمک می‌کند، بلکه رابطه شما با فرزندتان را نیز صمیمی‌تر می‌کند.


11۱۱ . فوکوس کردن

یکی از مسائل مهمی که باید به کودک خود بیاموزید این است که چگونه درست فوکوس کند. حالت فوکوس خودکار اغلب دوربین‌های عکاسی، بر روی سوژه مرکز کادر فوکوس می‌کند. حال اگر کودک عکسی ثبت کند که سوژه اصلی در مرکز قاب نباشد، قطعاً عکس فوکوس درستی نخواهد داشت.

به فرزند خود آموزش دهید که چگونه با استفاده از فشردن نیمه دکمه شاتر روی سوژه اصلی خود فوکوس کند سپس قاب مورد نظر خود را ببندد.


12۱۲ . استفاده از حالت‌های مختلف دوربین

در حال حاضر تقریباً همه دوربین‌های دیجیتال حالت‌های تنظیمی مختلفی مانند پرتره، منظره، ورزشی و … به صورت پیش فرض بر روی خود دارند. این حالت‌ها می‌توانند کمک موثری به عکاسی فرزند شما بکنند.

با آموزش نحوه استفاده از این حالت‌ها و ویژگی‌ها و تفاوت‌های آنها به کودک خود، او را ترغیب کنید تا در شرایط مختلف از تنظیمات مختلف دوربین استفاده کند.


13۱۳ . نحوه عکاسی در حالت دستی (Manual)

اگر زمینه لازم را در کودک خود می‌بینید، بهتر است به آموزش و تفهیم مسئله نوردهی به او بپردازید. او با آشنایی با مفهوم نوردهی و مفاهیم وابسته به آن می‌تواند درحالت دستی عکاسی کند.

برای شروع بهتر است مفاهیم دیافراگم، سرعت شاتر و حساسیت را به او آموزش دهید. سپس و با درک او از این مقولات، سراغ عمق میدان و تاثیرات آن بپردازید و در نهایت مفهوم نوردهی را به او آموزش دهید و به او یاد دهید که چگونه در حالت دستی عکاسی کند.


digital-photography-school

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.