تلفات انسانی جنگ جهانی دوم؛ خونین‌ترین جنگ تاریخ بشریت به تفکیک کشور

جنگ جهانی دوم به نقل از تاریخ، خونین‌ترین جنگی بوده که بشریت تابه‌حال به چشم خود دیده است. جنگ جهانی دوم بین سال‌های 1939 تا 1945 میلادی بین دو جبهه اصلی (نیروهای محور و نیروهای هم‌پیمان) برگزار شد یک گروه‌ شامل آلمان و ایتالیا و ژاپن و … و در طرف دیگر نیز کشورهای آمریکا و انگلستان و روسیه و فرانسه و … قرار داشتند . برخی از کشورها نیز بی‌طرفی خود را در این کشمکش جهانی اعلام کردند که از این دسته می‌شود به ایران و سوئد اشاره کرد.

16

در ابتدا شاید خود جناب آقای هیتلر که به گفته تاریخ عامل اصلی این جنگ بود شاید فکرش را نمی‌کرد که این جنگ قرار است دامن بسیاری از کشورهای جهان را در 5 قاره بگیرد و منجر به از دست رفتن جان میلیون‌ها نفر شود که خود جناب هیتلر نیز از کشته‌شدگان این جنگ محسوب می‌شود!

جنگ جهانی دوم تلفاتی در حدود 50 تا در برخی برآوردها 80 میلیون نفر را داشته است و خونین‌ترین جنگ تاریخ بشریت از زمان حضرت آدم تا به امروز محسوب می‌شود و چیزی در حدود 2.5% از کره زمین در آن جان خود را از دست دادند.

از تلفات جنگ تقریباً نصف آن مربوط به خود جنگ بوده و نیمه دیگر آن مربوط به تلفات ناشی از اثرات مربوط به جنگ مثل قحطی و بیماری بوده است، به‌طور مثال ایران که در جنگ جهانی دوم جزو کشورهای بی‌طرف بوده بیشتر تلفاتش به خاطر قحطی و شیوع بیماری بوده است و کمتر به‌صورت مستقیم از جنگ آسیب‌دیده است.

از تلفات جنگ جهانی چیزی در حدود 38 تا 55 میلیون نفر مربوط به افراد غیرنظامی بوده است و مابقی نیز مربوط به افراد نظامی بوده است، در طول این جنگ خانمان‌سوز چیزی در حدود 5 میلیون نفر اسیر جنگی در مدت حبس و زندان خود کشته‌شده‌اند.

در اینجا برخی از داده‌های جمع شده را خدمت شما عزیزان قرار می‌دهیم ولی جا دارد بدانید که آمار و ارقام مربوط به جنگ جهانی دوم به‌صورت تقریبی است و هیچ‌گاه آمار دقیقی از تلفات، به دلیل مسائل سیاسی در اختیار مردم عادی قرار نگرفته است که شاید هولوکاست نیز یکی از آن‌ها باشد.

این جدول جمعیت کشورها را در سال 1939 میلادی پیش‌بینی کرده است:

world-war-2-was-one-of-the-largest-conflicts-in-recorded-history-with-no-corner-of-the-planet

با توجه به آمار و ارقام نشان داده‌شده می‌شود متوجه شد که اتحاد جماهیر شوروی با میانگین 22 میلیون نفر تلفات بیش‌ترین تلفات را در بین کشورهای درگیر در جنگ متحمل شده است و از طرف دیگر طبق جدول ما کشورهای لهستان و اکراین و روسیه و آلمان بیش‌ترین درصد جمعیت خود را در جنگ از دست دادند، البته در رابطه با ایران اطلاعات دقیقی موجود نیست ولی ظاهر امر این است که ایران تعداد زیادی را در طول جنگ براثر گرسنگی و قحطی ناشی از جنگ ازدست‌داده است.

امید که هیچ‌گاه شعله‌های جنگ در هیچ گوشه جهان بلند نشود.

secondworldwarhistory

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

16 نظر برای این مطلب
  1. بیک محمدی می‌گوید

    چرا تلفات ایران در آمار شما نیست؟ آیا می دانستید بر اساس امار موثق جمعیت ایران در آن دوره از ۲۰ میلیون به ۱۱ میلیون رسید!
    قحطی ایران بی طرف مگر نه اینکه به خاطر سیاست انگلیس بود؛ خرید غلات در آستانه حمله به ایران، ممانعت از وارد کردن آذوقه به ایران … این به جز نسل کشی است؟

    1. حمید می‌گوید

      با سلام.آقا ایران در جنگ جهانی اول دچار قحطی شد و از ۱۸میلیون نفر جمعیت خود ۹ میلیون را از دست داد.در جنگ جهانی دوم که فقط رضا شاه برداشته و محمدرضا شاه جانشین شد.اطلاعات غلط ناخواسته به خورد ملت ندید

    2. حسین می‌گوید

      آمار جهانی رو نشون بده

  2. تیمور می‌گوید

    آفرین به جناب آرش به خاطر این اطلاعات عالی ای که دارید واقعا تحت تاثیر قرار گرفتم

  3. ابوالفضل می‌گوید

    بهتر نیست بگید شوروی

  4. محمد می‌گوید

    نقد متن تلفات انسانی جنگ جهانی دوم:
    اساسی ترین ایراد قابل وارد این هست که مطلب مال این سایت نیست یعنی نه از فناوری حرفی میزند و نه به فناوری میرسد. مخاطب قرار است چه چیزی غیر از آمار و ارقام دستگیرش شود؟آمار و ارقامی هم که کامل و دقیق نیست . یعنی حتی اگر قرار باشد متن فقط آماری از واقعه ای عظیم را بدهد در بیان آماری هم، دست و پا شکسته عمل میکند/
    مشکل متن از فرم است چون نگارنده فرم را درنظر نگرفته محتوا را هم از دست داده. متن گرچه با آغازی نسبتا خوب شروع میشود ولی پایانی بشدت بد و رها شده دارد. ای کاش نگارنده متن قبل از انتشار چند باری آن را بازبینی میکرد و بعد آن را منتشر میکرد
    اگر اینطور فرض کنیم که متن مذکور کپی شده از نگارنده دیگریست، کپی انقدر بد انجام شده که ارزش متن را به حداقل رسانده و اگر اینطور فکر کنیم که این متن خلاصه ای از متن یا کتاب جامعی باشد که فقط خواسته شده به آماری بپردازد، باز هم خلاصه نویسی انقدر بد انجام شده که سطح متن را در پایین ترین درجه خود نگه میدارد.
    //و در آخر آرزوی موفقیت و سرافرازی میکنم برای شما خواننده گرامی و آقای محمدعلی پاپری ثابت//

    1. سلمان صحافی می‌گوید

      دوست عزیز
      ممنون از نقد موشکافانه شما. واقعیتش برخی جاها احساس کردم با نقد یک اثر هنری (فیلم ، داستان و …) طرف هستم. با این حال از ریز بینی و دقتتون ممنون. اما به عنوان یکی از دست اندرکاران فارنت لازم دونستم توضیحاتی بدم:
      محور اصلی مطالب فارنت فناوریه، اما گاهی اوقات و اصطلاحاً برای اینکه حال و هوای خودمون و مخاطبان عوض بشه مطالبی از حوزه‌های دیگر رو هم منتشر می‌کنیم. با توجه به استقبال مخاطبان به نظر میاد کار درستی انجام داده‌ایم.
      این متن ترجمه شده از یک سایت خارجی است که لینک اون در گوشه سمت چپ پایین متن و به رنگ قرمز مشخص شده. طبیعتاً ممکنه متن به لحاظ ویراستاری ضعف‌هایی داشته باشه، اما به عنوان متنی که قراره صرفاً آمار خلاصه‌ای از تلفات جنگ جهانی دوم رو بده به نظر من خوب عمل کرده و تا حدودی نقد شما سختگیرانه است.
      با آرزوی موفقیت برای شما

  5. آرش می‌گوید

    این کاربر عزیز موسوم به sam ظاهرا نه نازیسم را می شناسد و نه لیبرالیسم را! اصلا چیزی درباره علل بروز جنگ جهانی دوم نمی داند. اولا نازیسم در تضاد کامل و صددرصد با لیبرالیسم است. ثانیا جنگ جهانی دوم هیچ ربطی به نبرد حق علیه باطل یا ظالم و مستضعف نداشت. جنگ بین چند کشور قدرتمند بود که نیمی از آن ها کسب قدرت و منابع بیشتر بوده و سهم بقیه را می خواستند و نیم بقیه نمی خواستند که قدرت شان کم شود و سهم خود را از دست بدهند.
    البته هر کسی حق دارد که کامنت بنویسد ولی من فکر می کنم که اگر کسی در زمینه ای معلومات ندارد بهتر است چیزی ننویسد. چون در غیر این صورت در افکار عمومی سبک، سخیف و مضحک جلوه می کند. خود من هرگز در زمینه ای که معلومات ندارم نظر نمی دهم. متاسفانه این یک اخلاق بد ایرانی هاست که همه خود را در همه زمینه ها از سیاست گرفته تا پزشکی و تاریخ و فن آوری و غیره صاحب نظر می دانند.

  6. sam می‌گوید

    این نتیجه لیبرالیسم و نظام استکباری جهانه . حالا میفهمید که استکبار ستیزی چقدر مهمه . همیشه دنیا دو دسته بوده : ظالم و مستضعف

  7. آرش می‌گوید

    دوست عزیز، واقعا معلوم نیست هیتلر خودکشی کرده باشد. هیتلر هرگز به خودکشی اعتقادی نداشت و بارها کسانی را که چنین کاری کرده بودند مسخره کرده و آن ها را ضعیف می دانست. هیچ کس در پناهگاه زیرزمینی جسد هیتلر را ندیده است. شاهدان عینی می گویند که از دفتر کار هیتلر و از پشت در بسته صدای شلیک گلوله شنیده اند. چند نازی وفادار به هیتلر و جزو محارم او بودند فورا به داخل اتاق رفته اند. بعد از مدتی در حالی که چیزی را که در یک ملافه پیچیده شده بود با خود حمل می کردند از اتاق خارج شدند. جسد ادعایی پیچیده شده در ملافه را به خارج از پناهگاه برده و در نقطه ای دور از چشم بقیه با بنزین آتش زدند. مارشال ژوکوف فرمانده لشکر روس ها که از همه زودتر به پناهگاه زیرزمینی هیتلر رسیدند به استالین گفته بود که هیچ جسدی پیدا نکرده اند. در جایی که ادعا می شد جسد را سوزانده اند چیزی به دست نیامد که ثابت کند جسد متعلق به هیتلر بوده است. استالین به چرچیل گفته بود معتقد است که هیتلر به آرژانتین یا اوروگوئه فرار کرده است. سال ها بعد از پایان جنگ، خلبان و بیسیم چی یک هواپیمای بمب افکن آلمانی ادعا کردند که یک روز بعد از اعلام مرگ هیتلر از رادیوی برلین، هنگامی که در فرودگاه در حال سوخت گیری بوده اند از داخل کابین هواپیما و از فاصله حدود 100 متری با کمال حیرت هیتلر را دیده اند که سوار یک هواپیمای شش موتوره هاینکل شده است. این دو گفته اند هیچ شکی ندارند کسی را که دیده اند هیتلر بوده است. گفته شده که هیتلر و چند نازی وفادارش تا پایان عمر در چند ویلای کنار دریاچه در جنوب پاتاگونیا نقطه ای دور افتاده در آرژانتین زندگی کردند. گفته شده که هیتلر در دهه شصت میلادی در آرژانتین در گذشت و او را در بالای تپه ای دور افتاده دفن کردند. گفته شده که هیتلر در آرژانتین بیمار بوده و یک بار هم سکته مغزی کرده بوده که سبب شده تا آخر عمر طرف چپ بدنش بی حس شود.

    می دانیم که در ماه های آخر جنگ نازی ها با کمک خوان پرون دیکتاتور آرژانتین سازمانی سری به نام “اودسا” درست کردند که کارش کمک به فرار نازی های تحت تعقیب بود. بیش از ده هزار جنایتکار نازی از جمله “آدولف آیشمن”، “دکتر ژوزف منگل”، “کلاوس باربی”، “آلویس برونر” توانستند که با کمک این سازمان به آمریکای جنوبی، ایالات متحده و خاورمیانه بگریزند. این سازمان تا چند سال بعد از پایان جنگ هم فعال بوده است. سازمان اودسا ارتباطات بسیار پیچیده ای داشت که با کمک آن ها برای نازی ها اوراق هویت جعلی و راه های فرار پیچیده درست می کرد. بیشتر فرارها از بنادر جنوب اسپانیای فرانکو، بنادر جنوب ایتالیا و سوئیس بوده است. افرادی که به فرار جنایتکاران کمک کردند و برایشان اوراق رسمی با هویت جعلی صادر کردند یا به نازی ها علاقه -سمپاتی- داشتند یا با رشوه های کلان خریده شده بودند. راه های فرار هم هواپیما، کشتی و لااقل یک مورد زیردریایی بوده است. متاسفانه چند اسقف واتیکان یکی در ایتالیا -پدر آلویس هودال- و چند تا در کرواسی که به نازی ها سمپاتی داشته اند به مخفی شدن و صدور اوراق هویت جعلی و فرار جنایتکاران هالوکاست کمک کرده اند. سازمان مخفی اودسا خیلی پیچیده بوده و اشخاص، سازمان ها و حتی دولت های کوچک و بزرگی که اصلا فکرش را هم نمی کنید به آن کمک کرده اند. فرار ده هزار نازی به آمریکای جنوبی که اسم و عکس آن ها در همه ایستگاه های پلیس و پست های ایست بازرسی ارتش در اروپای تحت اشغال متفقین پخش شده شوخی نیست.

    1. علی می‌گوید

      همه اطرافیان هیتلر و سران نازی خودکشی کردند و این جمله کاملا نادرست : هیتلر هرگز به خودکشی اعتقادی نداشت و بارها کسانی را که چنین کاری کرده بودند مسخره کرده.
      همان کسانی که کاملا و 100% مطیع هیتلر بودند

      1. آرش می‌گوید

        چه کسی گفته که همه اطرافیان هیتلر و سران نازی خودکشی کردند؟! پس این همه مقاماتی که در دادگاه نورنبرگ محاکمه شدند که بودند؟ هنگامی که خبر خودکشی شهردار لایپزیگ به گوش هیتلر رسید گفت که خودکشی یک عمل بزدلانه است و یک ناسیونال سوسیالیست -نازی- خودکشی نمی کند. البته هیتلر به افرادی را که به نظر او ضعیف و خائن بودند دستور خودکشی می داد ولی معلوم نیست که خودش در عمل دل و جرات این کار را داشته یا نه. من نمی دانم که او خودکشی کرده یا نه. بعضی نقاط ابهام درباره مرگ هیتلر وجود دارد. جمجمه سوخته ای که در محل سوزاندن هیتلر پیدا شد و گفته می شد که متعلق به اوست در سال 2009 آزمایش DNA شد و معلوم شد که متعلق به یک زن زیر 40 سال است. تنها مدرکی که ظاهرا دال بر مرگ هیتلر است یک آرواره پایینی انسان است که طبق پرونده دندانپزشکی می گویند متعلق به اوست. این آرواره هنوز آزمایش DNA نشده.

        آن چه که نوشتم براساس کتابی بود که در سال 2014 منتشر شد. نویسنده کتاب از یک جاسوس سابق سازمان “آب وهر” -سازمان اطلاعات خارجی آلمان- به اسم مستعار “مامور گومز” اسم می برد که قبل از مرگ، نامه ای طولانی برای نویسنده کتاب فرستاده و در آن فعالیت های خود در ماه های پایانی جنگ و بعد از جنگ را ذکر کرده. گومز ادعا کرده که بعد از جنگ هم سالها در استخدام سازمان اودسا بوده و کارهایی را در اروپا و آمریکای جنوبی انجام داده. گومز ادعا کرده که یک بار به او ماموریت داده شده که در آرژانتین “شخصی مهم” را ملاقات کند. او می نویسد که بعد از چندین بار جابجا شدن با چشم های بسته و یک سفر طولانی با یک هواپیمای کوچک، بالاخره در کلبه ای دورافتاده با کمال حیرت هیتلر را ملاقات کرده. هر چند که هیتلر بیمار بوده و نیمی از بدنش فلج بوده.

        البته در نامه گومز دروغ و فریب فراوان است و خواننده حسابی گمراه و سردرگم می شود. این برای یک مامور اطلاعاتی و جاسوس کهنه کار امری عادی است. ولی نمی توان منکر شد که بعضی قسمت هایش هم راست است.

        ظاهرا شبکه تلویزیونی History دارد مستند چند قسمتی در این باره می سازد. باید صبر کنیم و ببینیم که آیا سند محکمی ارائه می دهند یا نه. شاید هم معلوم شود که همه این ها چرند است و هیتلر خودکشی کرده. نمی دانم.

        این صفحات را هم ببینید:
        https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%B1%DA%AF_%D9%87%DB%8C%D8%AA%D9%84%D8%B1
        https://en.wikipedia.org/wiki/Death_of_Adolf_Hitler
        https://en.wikipedia.org/wiki/Conspiracy_theories_about_Adolf_Hitler's_death

    2. ا.رشیدی می‌گوید

      درود بر شما دوست عزیز
      با مطالعه مطلب شما به مطلبی که اخیرا در جامعه مجازی دیدم که نوشته بود که پیرمردی در ارژانتین ادعا کرده هیتلر هست و عکسی از او چاپ شده بود که بی شباهت با ایشان نبود و ۱۲۷ سال بقول خودش سن دارد و میگوید که در حق او ظلم شده و دارد کتابی مینویسد تا از هیتلر یا بقولی خودش دفاع کند ….

      1. محسن صحافی می‌گوید

        سلام
        بعدا تکذیب شد مطلبی که دیدید

  8. محمد می‌گوید

    دستون درد نکنه بازم از این مطالب بزارید و فکر کنم ایران هم تلفات داشته

    1. ا.رشیدی می‌گوید

      درود
      تلفات ایران بیشتر تلفات ناشی از پیامدهای جنگ بود مثل قحطی و بیماری …البته جنگهایی هم در جنوب شده که باید مطالعه کنیم در موردش مثل جنگهایی که ایل قشقایی با انگلیسیها البته مطمعن نیستم جنگ اولبود یا دوم که ضربات سنگینی به انگلیس وارد شد

  9. quietly brilliant می‌گوید

    جنگ،نظامی و غیرنظامی نمیشناسه :(ب امید صلحی پایدار برای بشر