مشخصات فنی Ultra HD Blu-ray نسل جدید بلو-ری تکمیل شد

انجمن دیسک‌های بلو -ری (BDA) از تکمیل شدن نسل جدید بلو-ری‌ها خبر داد، بلو-ری‌های جدید از فرمت 4K پشتیبانی می‌کنند. این انجمن همچنین لوگوی این بلو-ری‌های پیشرفته را رونمایی کرد که همین بالا می‌توانید مشاهده کنید.

1

بلو-ری‌های جدید آخرین استاندارد‌های ویدئویی را پشتیبانی می‌کنند و با نسخه‌های قبلی دیسک‌های بلو-ری سازگار هستند.

انجمن دیسک‌های بلو-ری مدعی است فرمت جدید از رزولوشن ۲۱۶۰ در ۳۸۴۰ پیکسل پشتیبانی می‌کند و طیف رنگ بیشتری را در کنار نورهای پویاتر به نمایش می‌گذارد. نرخِ سرعتِ پایدارِ (Frame rate) نمایشِ فیلم نیز بر روی ۶۰ فریم بر ثانیه ثابت خواهد ماند و البته در کنار بالا بردن کیفیت تصویر دیسک‌های بلو-ری جدید که با نام UHD Bluray شناخته می‌شوند از جدیدترین فناوری صدا نیز پشتیبانی می‌کند.

در حال حاضر دقیقاً ذکر نشده که بلو-ری‌های جدید از چه فرمت صدایی پشتیبانی می‌کنند برای مثال DTS:X را به خدمت میگیرند یا اینکه از Dolby Atmos بهره می‌برند. در کنار تمام این ویژگی‌های جدید، به همراه دیسک‌های اوترا اچ‌دی بلو-ری، امکان مشاهده قسمتی از فیلم‌های موجود بر دیسک از طریق ابزاری که digital bridge feature نامیده می‌شود، با فناوری ماورا بنفش بر روی دستگا‌های مالتی مدیا خانگی و موبایل‌ها میسر شده است.

انجمن دیسک‌های بلو-ری اعلام کرد که اولین نسل این دیسک‌های جدید در تابستان روانه بازار می‌شوند. تاکنون پاناسونیک اولین شرکتی بود که اجراکننده این دیسک‌های بلو-ری جدید را در نمایشگاه CES 2015 عرضه کرد و با این حساب انتظار می‌رود در آینده شاهد رونمایی پلیرهای مختلفی از جانب شرکت‌های متفاوت برای اجرای دیسک‌های اولترا اچ‌دی بلو-ری باشیم.

cnet.com

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. arsalan می‌گوید

    ایا ps4 از این دیسک ها پشتیبانی میکنه؟