بررسی اکسپریا E4 Dual سونی در فارنت

در یکی دو سال گذشته برخی شرکت‌های بازار که سهم پائین‌تری در بازار داشتند با عرضه گوشی‌های ارزان‌قیمت و البته با کارایی و مشخصه‌های مناسب به نوعی باعث ایجاد تحول در بازار دستگاه‌‌های هوشمند شدند و از سوی دیگر با این حرکت، شرکت‌هایی مانند سامسونگ، اچ‌تی‌سی و سونی را به چالش کشیدند. اما شرکت سونی در راستای بهبود شرایط خود در بازار گوشی‌های با قیمت مناسب، گوشی هوشمند دو سیم‌کارت اکسپریا E4 Dual را روانه بازار کرد.

0

بر روی کاغذ اگرچه این گوشی هوشمند کاملا یک دستگاه معمولی به حساب می‌آید اما مطمئنا نمی‌توان همه‌ قابلیت‌ها را در واژه‌ای به‌نام “مشخصه‌های سخت‌افزاری” خلاصه کرد. به‌منظور داشتن دیدی جامع‌تر نسبت به این گوشی هوشمند، در ادامه به بررسی این دستگاه خواهیم‌پرداخت.

Xperia-E4-Dual-Review-in-Farnet-01

طراحی و ظاهر Xperia E4 Dual

Xperia E4 Dual از طراحی متفاوت با دیگر گوشی‌های اخیر سونی بهره می‌برد. قسمت پشتی این دستگاه از انحنایی زیبا برخوردار است اما در قسمت جلویی آن می‌توانید شاهد حضوری برجسته از طراحی با گوشه‌های گرد دستگاه باشید. ظاهر این دستگاه را نمی‌توان کاملا متمایز و شاخص دانست و البته با کشیدن دست بر روی صفحه‌نمایش به سمت کناره‌ها، می‌توانید لبه‌های دستگاه را کاملا زیر انگشتان خود احساس کنید.

Xperia E4 Dual علی‌رغم ضخامت 10.4 میلی‌متری و وزن 144 گرم با توجه به بهره‌گیری از درب پشتی پلاستیکی به‌خوبی در دستان شما جای می‌گیرد. درگاه میکرو‌یواس‌بی در قسمت بالا، سمت چپ دستگاه قرار گرفته است. تنها قسمت ظاهری با جنس فلز در دستگاه، کلید روشن و خاموش آن است که در قسمت سمت راست و در کنار کلیدهای تنظیم صدا جا خوش کرده است.

Xperia-E4-Dual-Review-in-Farnet-02

ورودی 3.5 میلی‌متری هدفون نیز در قسمت بالایی دستگاه قراردارد. به‌منظور بهره‌گیری از قابلیت پیمایش در منوهای سیستم‌عامل، سونی از گزینه‌های لمسی موجود بر روی صفحه‌نمایش بهره‌برده است. دوربین جلویی و چراغ ال‌ای‌دی هشدار نیز در جلوی دستگاه و بالای صفحه‌نمایش قابل مشاهده هستند. دوربین اصلی، فلش و اسپیکر نیز در پشت دستگاه جای‌گرفته‌اند.

اگرچه این دستگاه، زیباترین گوشی هوشمند بازار نیست اما از طراحی و انسجام خوبی بهره می‌برد تا نهایتا شاهد دستگاهی ساده و البته خوش‌دست باشیم. با این اوصاف باید گفت سونی می‌توانست عملکرد بهتری نسبت به آنچه در E4 Dual مشاهده می‌کنیم از خود به نمایش بگذارد. اگر چه نگاهی به قیمت این گوشی هوشمند نشان می‌دهد که در عین حال نباید توقع زیادی داشته باشیم.

مشخصه‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری Xperia E4 Dual

اکسپریا E4 Dual از تراشه 1.3 گیگاهرتزی چهارهسته‌ای مدل MT6582 ساخت مدیاتک بهره می‌برد که معمولا آن را بر روی دستگاه‌هایی با قیمت ارزان مشاهده می‌کنیم، لازم به ذکر است که این تراشه از پردازنده گرافیکی Mali-400MP2 بهره می‌برد. این دستگاه همچنین از یک گیگابایت رم و فضای ذخیره‌سازی داخلی 8 گیگابایت بهره می‌برد که خوشبختانه می‌توانید با بهره‌گیری از درگاه کارت حافظه جانبی این مقدار را تا 32 گیگابایت افزایش دهید.

Xperia-E4-Dual-Review-in-Farnet-03

دوربین پشتی دستگاه از رزولوشن 5 مگاپیکسل بهره می‌برد و در قسمت فیلم‌برداری می‌توانید ویدئوهایی تمام‌اچ‌دی داشته باشید. دوربین جلویی دستگاه نیز از رزولوشن 2 مگاپیکسلی برخوردار است. این گوشی هوشمند از یک باتری 2300 میلی‌آمپرساعتی برخوردار است و از دو میکروسیم‌کارت مجهز به قابلیت نسل سوم پشتیبانی می‌کند. دیگر قابلیت‌های ارتباطی این دستگاه شامل Wi-Fi a/b/g/n و بلوتوث 4.1 است.

Xperia-E4-Dual-Review-in-Farnet-04

اسپیکرهای دستگاه از صدای نه‌چندان بلندی برخوردارند و با زیادکردن صدا، شاهد افت کیفیت خواهید بود. میزان صدا کم بوده و تعبیه آن در پشت دستگاه نیز مزید بر علت خواهد بود. در عین حال کیفیت صدا با بهره‌گیری از هدست‌های مناسب، بسیار خوب‌ و رضایت‌بخش است و احتمالا برای گوش دادن به آهنگ مطابق معمول باید به انها پناه ببرید.

صفحه نمایش Xperia E4 Dual

صفحه‌نمایش ال‌سی‌دی 5 اینچی دستگاه از نوع IPS با رزولوشن 960 در 540 پیکسل بوده و از تراکم پیکسلی 220 پیکسل در هر اینچ بهره می‌برد. این صفحه‌نمایش توانایی رقابت با صفحه‌نمایش‌های 720p موجود در گوشی‌های رقیب که حتی از قیمت کمتری بهره می‌برند را ندارد و علاوه بر مشاهده پیکسل‌های صفحه‌نمایش، حتی با بهره‌گیری از بیشترین مقدار نور، صفحه‌نمایش دستگاه همچنان تاریک است.

Xperia-E4-Dual-Review-in-Farnet-05

صفحه‌نمایش دستگاه در نورمستقیم خورشید از خوانایی کافی برخوردار نبوده و حتی زاویه دید دستگاه نیز مناسبت نیست. سونی مدعی است این صفحه‌نمایش کاملا ضدخش بوده اما اعلام نکرده از چه‌نوع پوشش محافظی در این دستگاه استفاده کرده است.

صفحه‌نمایش دستگاه یکی از بارزترین نقاط ضعف آن به شمار می‌آید. رزولوشن پایین و البته کنتراست ضعیف و خوانایی نامناسب در نورمستقیم خورشید از جمله معایب این صفحه‌نمایش هستند.

عملکرد Xperia E4 Dual

در یک کلام می‌توان E4 Dual را گوشی هوشمند مناسب برای انجام فعالیت‌های عادی دانست. با اجرای برنامه‌های سنگین مطمئنا شاهد وقفه‌های کوتاهی خواهید بود اما این موضوعیست که شما آن را در اکثر گوشی‌های میان‌رده با این قیمت می‌توانید انتظار داشت هباشید و در واقع با این بودجه نمی‌توانید انتظار یک گوشی پرچمدار را داشته باشید.

Xperia-E4-Dual-Review-in-Farnet-07

نتایج بدست آمده از نرم‌افزارهای بنچمارک نیز نشان‌دهنده فاصله این دستگاه با دیگر رقبای حاضر در بازار است. در برنامه‌های AnTuTu و Quadrant به‌ترتیب شاهد ثبت امتیازهای 18872 و 8537 بودیم. تست‌های گرافیکی 3D Mark Ice Storm و GFXbench نیز به‌ترتیب نتایج 3156 و امتیاز 9.5 فریم‌برثانیه را رقم زدند.

علی‌رغم عملکرد خوب دستگاه، نتایج بدست‌آمده در بنچمارک‌ها آنچنان که باید و شاید امیدوارکننده نیستند. پردازنده دستگاه، خوب و شتاب‌دهنده گرافیکی از عملکرد نه‌چندان مناسبی برخوردار است.

باتری Xperia E4 Dual

یکی از مواردی که E4 Dual عملکردی درخور از خود نمایش داد، میزان ممکن استفاده از باتری دستگاه است. در تست‌های اجرای ویدئو، این دستگاه به‌مدت 9 ساعت و 28 دقیقه روشن بود که مطمئنا نتیجه‌ای مناسب برای دستگاهی با باتری 2300میلی‌آمپرساعتی است.

Xperia-E4-Dual-Review-in-Farnet-10

با فعال‌کردن قابلیت Stamina Mode می‌توانید این‌مقدار را بازهم افزایش دهید و با استفاده پائین از دستگاه می‌توانید عمر شارژ باتری ان را تا سه‌روز افزایش دهید. می‌توان خلاصه کرد که باتری دستگاه یکی از امیدوارکننده‌ترین المان‌های موجود در این گوشی هوشمند است.

دوربین Xperia E4 Dual

نتایج دوربین 5مگاپیکسلی این دستگاه بسیار ناامید‌کننده بوده تا حدی که می‌توان این دوربین را یکی از ضعیف‌ترین‌ها در میان دوربین‌های استفاده‌شده در گوشی‌های هوشمند سونی به‌حساب آورد. به‌جز رنگ‌های طبیعی و گرم در عکس‌های نمونه، هیچ قابلیت شاخص دیگری در این قسمت وجود ندارد.

Xperia-E4-Dual-Review-in-Farnet-06

نرم‌افزار دوربین نیز تا حدامکان با حذف جزئیات سعی در کاهش نویز در عکس‌ها دارد. عکس‌های نهایی در صورتی که به‌صورت تمام‌اندازه آن‌ها را بررسی کنید، نمایی از واقعیت در خود ندارند. دوربین E4 Dual توانایی بهره‌گیری کامل از Exposure را نداشته به‌نوعی که عکس‌های گرفته‌شده در نور کم از وضعیتی به‌مراتب بدتر برخوردار بودند.

Xperia-E4-Dual-Review-in-Farnet-08

کیفیت پایین ویدئوهای تمام‌اچ‌دی فیلم‌برداری شده با این دستگاه نیز هیچ جایی برای توضیح باقی نمی‌گذارند. خوشبختانه دوربین جلوی این دستگاه عکس‌هایی با کیفیت خوب پیش‌روی کاربر خواهدگذاشت. در ادامه می‌توانید تصاویر گرفته شده توسط دوربین اصلی گوشی را در اندازه اصلی ببینید.

نرم‌افزار و رابط کاربری Xperia E4 Dual

رابط کاربری استفاده شده بر روی سیستم‌عامل اندروید نسخه 4.4.4 این دستگاه، سبک و روان بوده اما از سوی دیگر شاهد نصب برنامه‌های غیرضروری در تعداد بالا بر روی آن هستیم. این درحالیست که دیگر برندهای موجود در بازار سیاست‌هایی مبنی بر کاهش تعداد این برنامه‌ها را در پیش گرفته‌اند.

Xperia-E4-Dual-Review-in-Farnet-09

خوشبختانه اکثر برنامه‌های نصب‌شده به جز Live Sports ، Sony LIV و البته Sony Music Entertainment را می‌توانید حذف کنید. در این گوشی، رابط کاربری اکسپریا از عملکردی خوب برخوردار بوده و به قابلیت‌های مختلفی نیز تجهیز شده است. از نقطه‌نظر نرم‌افزاری این دستگاه مشکل خاصی نداشته و البته نباید انتظار عرضه اندروید آب‌نبات چوبی برای آن را داشت.

نتیجه‌گیری

قیمت این دستگاه چیزی در حدود 500 هزارتومان است که البته با وجود گوشی‌هایی با قابلیت‌های بیشتر از دیگر برندهای موجود در بازار، آنچنان پایین نیست. یکی از مواردی که هنوز در خصوص سیاست‌های سونی جای سوال را باقی می‌گذارد، عرضه چهار دستگاه جدید توسط این شرکت است در حالی‌که پیش از این دستگاه‌های مشابهی نیز روانه بازار شده‌بودند.

Xperia-E4-Dual-Review-in-Farnet-11ٍ

اکسپریا E4 Dual از نسخه‌ای مجهز به تکنولوژی LTE بهره می‌برد و البته اکسپریا E4g در طرف دیگر مشاهده‌می‌شود که هر دو دستگاه نیز در مدل‌های تک و دو سیم‌کارت قابل استفاده هستند. سال گذشته می‌توانستید Xperia E3 را در نسخه‌های دوسیم‌کارت و یا با پشتیبانی از LTE خریداری کنید. از نقطه‌نظر مقایسه، E4 فضای ذخیره‌سازی را در مقایسه با C3 یا E3 به دوبرابر رسانده است.

می‌توان گفت در محدوده قیمتی که این گوشی هوشمند میان‌رده سونی عرضه شده شاهد هنرنمایی دستگاه‌های زیادی نیستیم و بیشتر انها از مشخصات سخت‌افزاری پائین‌تر و یا در همین رده برخوردار هستند. به‌هر حال نکته قوت این گوشی تکیه کردن بر برند سونی است که بر روی آن جلوه‌گری می‌کند.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.