هشت قابلیتی که گوشی‌های هوشمند 10 سال پیش از آنها برخوردار نبودند!

اگر به ده سال گذشته برگردیم، در آن زمان اکثر کاربران به گوشی‌های کلاسیک علاقه داشتند و کمتر کسی یافت می‌شد که با واژه تلفن هوشمند آشنایی داشته باشد؛ اما بد نیست بدانید که در سال 2013 این روند به کلی تغییر کرد، به گونه که فروش گوشی‌های هوشمند از نمونه کلاسیک خود پیشی گرفت. شاید بتوان آغاز تغییرات اساسی در تجهیز گوشی همراه به فناوری‌های نوین را در سال 2005 یافت.

0

هرچند در سال 2005 اکثر افراد به اندازه صفحه‌نمایش گوشی‌های خود بیشتر از حافظه داخلی و میزان قدرت پردازشگر آن اهمیت می‌دادند، با این حال امروزه فناوری گوشی‌های هوشمند با قدری پیشرفت کرده است که به راحتی می‌توان از آن‌ها به جای پی‌سی ها استفاده کرد. در همین راستا در ادامه قصد داریم هشت قابلیتی که گوشی‌های هوشمند 10 سال پیش از آن‌ها برخوردار نبودند را بازگو کنیم.

صفحه نمایش مالتی تاچ

Multi-touch-displays

Multi Touch که در فارسی معادل لغت نا آشنای َچند لمسی ” می‌باشد، جالب‌ترین فنّاوری پس از صفحات لمسی در همین حوزه به شمار می‌رود. مالتی تاچ یعنی لمس هم‌زمان چند نقطه در یک زمان که هم‌اکنون در تلفن‌های همراه، تبلت ها و نمایشگرهای لمسی وجود دارد. شاید اکنون گوشی هوشمندی بدون صفحه‌نمایش لمسی غیرقابل تصور باشد، اما ده سال پیش معدود گوشی هوشمندی به این قابلیت تجهیز شده بود و اکثراً از صفحه‌کلید فیزیکی برای ایجاد تعامل با کاربر بهره می‌بردند.

LG KE850 Prada نام اولین گوشی دنیاست که مجهز به نمایشگر لمسی خازنی بود. تا پیش از این نیز گوشی‌های لمسی ساخته شده بود اما شما نمی‌توانستید از طریق انگشت با آن ارتباط برقرار کنید و می‌بایست همیشه از قلم استفاده می‌کردید. بد نیست که بدانید اولین نسل از آیفون، اولین گوشی هوشمندی بود که از صفحه‌نمایشی با قابلیت چند لمسی بهره می‌برد که در سال 2007 در دسترس همگان قرار گرفت.

دوربین با کیفیت

Cameras-to-rival-point-and-shoot-cameras

کیفیت عکس‌های گرفته شده و تصاویر ذخیره شده توسط دوربین گوشی‌های همراه در یک دهه ارتقا چشمگیری پیدا کرده است. خیلی‌ها از گوشی همراهشان به عنوان دوربین استفاده می‌کنند، در موقع خرید گوشی شاید بعد از قیمت، کیفیت دوربین مهم‌ترین معیار برای بسیاری‌ها باشد. نوکیا N90 و N70 دو نمونه از بهترین گوشی‌های همراهی مبتنی بر سیستم‌عامل سیمبین بودند که در سال 2005 در بازار یافت می‌شد.

هر دو گوشی مذکور به دوربین اصلی 2 مگا پیکسلی که قادر بود عکس‌هایی با رزولوشن 1600 در 1200 پیکسل و ویدئوهایی با وضوح 352 در 288 پیکسل ضبط کند، تجهیز گردیده بودند. در آن سال‌ها گوشی‌های بالا رده اغلب به دوربین‌هایی جمع و جور مجهز شده بودند و کیفیت اهمیت چندانی نداشت، این در حالیست که اغلب پرچم‌داران کنونی بازار قادر هستند تصاویری با کیفیت 4K را ضبط نمایند.

پشتیبانی از شبکه پهن باند

High-speed-cellular-data

از سال ۲۰۰۵، شبکه‌های نسل سوم ضریب نفوذ خود را افزایش داده‌اند، یکی از علل این موضوع را می‌توان در پر شدن گنجایش نسل دوم شبکه‌های مخابراتی دانست. شبکه‌های نسل دوم برای انتقال اطلاعات صوتی با سرعت‌پایین طراحی شده است. از همین رو بر اساس نیازهای مشترکین به ارتباطات پرسرعت‌تر، این نسل وارد عمل شد. اولین گوشی با قابلیت اتصال به نسل سوم شبکه مخابراتی سامسونگ SCH-W200 نام داشت.

نسل چهارم ارتباطات موبایل که در سال‌های اخیر جایگزین نسل سوم آن شده است؛ مهیا کننده‌ سرعت و پهنای باند بسیار بالا برای دسترسی به اینترنت و انتقال دیتا در لپ‌تاپ‌های دارای مودم وایرلس، گوشی‌های هوشمند و دیگر گجت ها است. در سال ۲۰۰۶ سامسونگ با عرضه SCH-W200 به عنوان اولین موبایل HSDPA رکورد جدیدی را به جا می‌گذارد و در سال ۲۰۱۰ هم موبایل SCH-R900 به عنوان اولین موبایل LTE به کلکسیون افتخارات سامسونگ اضافه شود.

حافظه ذخیره سازی خیره کننده

Generous-internal-memory

گوشی‌های قدیمی حافظه‌ی دائمی بسیاری پایینی در حد کیلوبایت داشتند، این در حالیست که طی چند سال اخیر این مقدار حافظه از مرز 128 گیگابایت نیز گذشته است. در سال 2005 یافتن گوشی هوشمندی با حافظه داخلی 8 گیگابایتی یک رؤیا محسوب می‌گردید، اما امروزه با بهره گیری از کارت حافظه‌های جانبی 32 و 16 گیگابایتی، حافظه قابل دسترس کاربران از مرز 128 گیگابایت نیز گذشته است.

اسکنر اثر انگشت

touch-id-iphone-6

با پیشرفت روز افزون فناوری در عرصه‌های مختلف، بهره گیری از روش‌های امنیتی جدیدی همچون اسکنر اثرانگشت و اسکنر چشمی در گوشی‌های همراه مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرچند هنوز عده‌ای احراز هویت از طریق اسکنر اثرانگشت را راهی غیرقابل اعتماد به منظور قفل گوشی هوشمند می‌دانند، اما بسیاری از کاربران اپل به موجب وجود فناوری تاچ آی‌دی که در سال 2013 برای اولین بار در آیفون 5s مورد بهره‌برداری قرار گرفت، در کسری از ثانیه می‌توانند هویت خود را برای دستگاه تائید کنند.

اسکنر اثرانگشت بعدها تحت استفاده شرکت‌های دیگر تولید کننده گوشی‌های هوشمند همچون سامسونگ، اچ‌تی‌سی، هواوی و … نیز قرار گرفت، اما بد نیست بدانید که ال‌جی اولین گوشی مجهز به این سیستم را در سال 2009 با نام LG eXpo راهی بازار کرده است.

پرداخت موبایلی

apple-pay-e1414504064841-1940x1090

پرداخت موبایلی یا NFC جدیدترین فناوری بی سیمی است که این امکان را برای دستگاه‌ها فراهم کرده تا در فواصل کوتاه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. اطلاعات انتقالی بین دستگاه‌ها از طریق یکی از دو روش موج‌کوتاه و یا لمس و اتصال که شایع‌تر می‌باشند واقع می‌شود. این ارتباط مابین دو دستگاه دستی مثل دو تلفن نمی‌تواند رخ دهد؛ اما با یک تلفن همراه و چیزی شبیه آن عمل می‌کند.

به لطف فناوری NFC، اکنون شرکت‌های بزرگی همچون گوگل و اپل سرویس‌های پرداخت موبایلی خود را با نام‌های Google Wallet و Apple Pay در اختیار کاربران قرار داده‌اند، این در حالیست که سامسونگ نیز به زودی سیستمی مشابه را با نام Samsung Pay عرضه خواهد کرد.

برنامه و خدمات مربوط به تناسب اندام

S Health App

در چند سال اخیر شرکت‌های تولید کننده گوشی‌های هوشمند، با ارائه نوآوری در بخش خدمات مربوط به تناسب‌اندام محصولات خود را به حسگرهایی همچون سنسور تشخیص ضربان قلب و فشارخون تجهیز کرده‌اند. در همین راستا برنامه‌های کاربردی زیادی نیز توسط شرکت‌های نرم‌افزاری همچون Google Fit, Samsung S Health، MSN Health & Fitness در اختیار کسانی که قصد دارند کنترل سلامت خود را به گوشی‌های هوشمند بسپارند قرار گرفته است.

پخش زنده

Live-streaming

این یک واقعیت است که دیگر هیچ رویدادی در هیچ نقطه‌ای از کره زمین به لطف شبکه‌های پرسرعت اینترنت و وجود گوشی‌های هوشمند محدود نخواهد شد. کاربران می‌توانند با استفاده رایگان از اپلیکیشن همچون پریسکوپ و Meerkat، اقدام به پخش استریم ویدئو از طریق گوشی‌های موبایل و با فشردن یک دکمه نمایند و همزمان به چت و گفتگو درباره آن بپردازند.

phonearena

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.