۱۰ روش علمی اثبات شده برای رسیدن به زندگی شاد

آیا در تمام اوقات احساس شادی می‌کنید؟ آیا اصلاً چنین چیزی ممکن است و آیا راهی علمی برای رسیدن به آن وجود دارد؟

5

در این یادداشت فارنت قصد معرفی ۱۰ راه برای رسیدن به شادی دائمی داریم. این راه‌ها به‌صورت علمی ثابت‌شده‌اند و اگر چنین شیوه‌ای برای شما کارگر نشد، پیشنهاد دیگری برای شما ندارم.

۱. بیش‌تر ورزش کنید

how-to-reach-happy-life-01بیش‌ترین مطالعات علمی بر روی ورزش کردن انجام‌شده است. ورزش کردن باعث ترشح «اندورفین» در بدن می‌شود و این مسئله باعث ایجاد حس شادی در فرد می‌شود؛ بنابراین ورزش کردن و یا در حالت ساده آن پیاده‌روی تا یک فروشگاه می‌تواند احساسات خوب در شما ایجاد کند. من هیچ فردی را ندیده‌ام که بعد از ورزش بدحال باشد؛ اما اثبات علمی این فرضیه چیست؟

در دانشگاه تورنتو درباره این نظریه بیش از ۲۵ تحقیق علمی انجام‌شده است. طبق نتایج این تحقیقات فعالیت فیزیکی به از بین بردن حس افسردگی کمک فراوانی می‌کند.

یکی از بهترین این تحقیقات، بر روی دسته‌ای از افراد افسرده صورت گرفت. این افراد به سه دسته تقسیم‌شده و بر روی هرکدام از این دسته‌ها برنامه ضدافسردگی مجزایی اعمال شد که برنامه یکی از این دسته‌ها ورزش کردن بود. جای تعجب نیست که در پایان افراد هر سه دسته احساس شادمانی بیش‌تری می‌کردند اما این پایان کار نیست. پس از شش ماه از پایان انجام برنامه‌ها، از دسته‌ای که با ورزش کردن بر افسردگی غلبه کرده‌بودند، تنها ۹ درصد دوباره به افسردگی دچار شده‌بودند. این در حالی بود ۳۱ و ۳۸ درصد از افراد دودسته دیگر دچار بازگشت افسردگی شده‌بودند.

۲. مثبت اندیش باشیدhow-to-reach-happy-life-02

شاد بودن پیش‌درآمد موفقیت است.

شان آچر

بر اساس یافته‌های «شان آچر»؛ پژوهشگر و سخنور معروف درزمینهٔ شاد زیستن، تمام فاکتورهای رسیدن به زندگی شاد، ازجمله وضعیت اقتصادی، موفقیت، عدم استرس، روابط اجتماعی و … را تنها ۱۰ درصد مؤثر می‌داند. بر این اساس ۹۰ درصد راه رسیدن به شاد زیستن در تفکر مثبت نسبت به پیرامون است. اگر شاد بودن را با موفقیت بی‌ارتباط بدانیم، آن‌وقت درآمد بالا، رسیدن به درجات بالاتر و … هیچ تأثیری در شاد زیستن ما نخواهد داشت.

تفکر مثبت سطح انرژی، خلاقیت و سازندگی را در فرد بیش از ۳۰ درصد افزایش می‌دهد و راز آن این است که فارغ از این‌که ثروتمند و یا موفق هستید یا نه مثبت اندیشی را از هم‌اکنون آغاز کنید.

۳. افکار منفی را در سطل آشغال بریزیدhow-to-reach-happy-life-03

برخی افراد در افکار منفی خود غرق بوده توانایی چیره شدن بر این مشکل خود را ندارند. طبق تحقیقاتی که در یکی از دانشگاه‌های مادرید صورت گرفته است، نوشتن افکار منفی بر روی کاغذ و دور ریختن آن‌ها در رهایی از این افکار بسیار مؤثر است. طبق این تحقیق توصیه‌شده است که کاغذی که در افکار منفی نوشته‌شده است، بهتر است پاره شده، در سطل آشغال انداخته‌شده و یا سوزانده شود. درواقع از بین بردن فیزیکی آن‌ها، در غلبه کردن به آن‌ها مؤثر است. روانشناسان بر این باورند که باید این کار را به‌صورت منظم انجام داد.

۴. برای خود بنویسید که شکر گذار چه چیزهایی هستیدhow-to-reach-happy-life-05

احساس کردن و فکر کردن به چیزهایی که شکر گذارشان هستید، در ایجاد احساس شادی تأثیر فراوانی دارد.

تحقیقات بر روی مغز نشان می‌دهد که انسان به‌صورت طبیعی عادت به فکر کردن و تمرکز کردن به نکات منفی زندگی مانند اتفاقات ناگوار، تراژدی‌ها، اشتباهات و تمام اتفاقات منفی دارد. منفی نگری در طبیعت انسان است.

منفی نگری مانند یک بدافزار از عصر سنگ تا به امروز همراه انسان بوده است.

ریک هانسن، نوروسایکولوژیست

به همین دلیل است که باید بر روی چیزهای خوب تمرکز کرده و به‌صورت ویژه به این فکر کنید که چرا شکر گذار هستید. برای نیل به این منظور راه‌های فراوانی وجود دارد که ازجمله آن‌ها را در زیر آورده‌ایم؛

. وقتی از خواب بیدار می‌شوید ۳ چیزی که شکر گذارشان هستید را در ذهن خود مرور کنید.

. برخی افراد این ۳ مورد را درجایی یادداشت می‌کنند و درنهایت لیستی تهیه می‌کنند و دائماً به آن فکر می‌کنند.

. اگر نسبت به شبکه‌های اجتماعی احساس خوبی دارید حتماً در آن‌ها مشارکت کنید. فکر کردن به تعداد افرادی که مطالب شمارا دنبال می‌کنند حس خوبی در شما ایجاد خواهد کرد.

. برای رسیدن سریع به این حس، چیزهایی که دارید را به دیگران بگویید و یا در گپ‌های دوستانه خود در کافه‌ها به دوستان خود با صحبت کردن درباره این مسائل به آن‌ها کمک کنید.

. به اطرافیان خود کمک کنید و یا ساعاتی را در هفته برای انجام امور داوطلبانه اختصاص دهید.

تمام چیزهایی که در بالا آورده شد، طی تحقیقات متعدد علمی به اثبات رسیده‌اند.

۵. از لحظه‌ها لذت ببریدhow-to-reach-happy-life-06

منظور من ازجمله بالا چیست؟ درواقع منظور من این است که تمام تمرکز خود را بر روی لحظه حال قرار داده و تمام ذهنیت خود را از چیزهای دیگر خالی کنید. این روش در حال حاضر در روانشناسی و روان‌درمانی بسیار کارآمد است. وقتی‌که از پس این کار بربیایید، میزان احساسات خوب در شما افزایش پیداکرده، سطح استرس کاهش پیداکرده و کیفیت زندگی روبه افزایش می‌رود.

زندگی در لحظه به معنی آن است که همان‌طور که حس بویایی، حس لامسه و حس بینایی شما فعال است، احساس شادی نیز می‌کنید. در اصل بر روی لذت بردن از این احساسات تمرکز می‌کنید. این کار در فراموش کردن گذشته و ترس نداشتن از آینده بسیار مؤثر است.

بر اساس تحقیقی که در دانشگاه هاروارد بر روی یک جامعه آماری ۱۵ هزارنفری صورت گرفته است، وقتی‌که در لحظه زندگی می‌کنیم، بسیار بیش‌تر از زمانی که به گذشته و آینده فکر می‌کنیم احساس شادی می‌کنیم.

۶. ارزش تجربیات ما بیش‌تر از داشته‌هایمان استhow-to-reach-happy-life-04

توماس گیلوویچ پژوهشگر و روانشناس دانشگاه کولریچ تحقیقات زیادی در مورد اینکه «چرا تجربیات ما در زندگی از داشته‌ها و مایملک ما ارزشمندتر است؟» انجام داده و نتایج آن را در کتابی منتشر کرده است.

مقایسه داشته‌های خود مانند خودرو، تلویزیون، کامپیوتر و … با بهتر از آن باعث دلسردی و از بین رفتن لذتی است که از خرید آن داریم؛ اما خاطرات و تجربیات ما متعلق به خود ما و کاملاً اختصاصی است. ازاین‌رو لذتی که از آن‌ها می‌بریم بسیار پایدارتر و ماندگارتر است.

برای اینکه این احساس خوب در ما افزایش پیدا کند، باید دائماً به مکان‌های جدید برویم و سفرهای جدیدی را تجربه کنیم تا خاطرات جدیدی برای خود بسازیم. قطعاً رفتن به مکان‌های محلی بسیار بیش‌تر از رفتن به مجتمع‌های خرید توصیه می‌شود.

۷. خواب خوب را فراموش نکنیدhow-to-reach-happy-life-07

اگر به میزان کافی خواب مناسب نداشته باشید، افکار منفی بر شما غلبه می‌کنند. این‌ها نتایج تحقیقات متعددی است که در این زمینه صورت گرفته است. یکی از این تحقیقات بر روی «هیپوکامپوس» که مسئولیت پردازش احساسات مثبت در مغز ما را دارد انجام‌گرفته است. وقتی خود را از خواب مناسب محروم کنیم، این فرآیند مختل شده و عملاً احساسات منفی شروع به بروز می‌کنند.

اما این تحقیقات نتایج شگفت‌انگیزی هم داشت. در این تحقیق از دانشجویان خواسته شد که ساعات خواب خود را کاهش دهند. درعین‌حال لیستی از واژه‌ها را در اختیار آن‌ها گذاشتند تا قبل از خواب به خاطر بسپارند. دانشجویان هنگام بیدار شدن از خواب ۸۰ درصد واژه‌های منفی را به خاطر سپرده بودند، درحالی‌که تنها ۳۰ درصد واژه‌های مثبت و خنثی را به یاد می‌آوردند.

۸. زمانی را برای کمک به دیگران اختصاص دهیدhow-to-reach-happy-life-08

شما خانه جدید، خودروی جدید، تلفن همراه جدید و … می‌گیرید، اما به نظر می‌آید هیچ‌کدام از این‌ها در طولانی‌مدت تضمین‌کننده احساس شادی در شما نیست، هرچند این‌ها می‌تواند فاکتوری برای آن باشد. طبق نتایج تحقیقات به‌عمل‌آمده، صرف مقداری از پول و یاز مان برای کمک به دیگران به ایجاد حس شادی در فرد تأثیر بسیاری دارد.

۹. آن‌طور که دوست دارید زندگی کنیدhow-to-reach-happy-life-09

«عقل» همان‌جایی می‌رود که «قلب» آن را می‌برد و این دو هیچ‌کدام اهمیت نمی‌دهند که «پا» کجا می‌رود.

دکتر دنیل گیلبرت

ما اغلب درباره اینکه لاتاری را برنده شویم صحبت می‌کنیم، درباره این صحبت می‌کنیم که کجا برویم و چه چیزی بخریم. حتی گاهی از این صحبت می‌کنیم که چگونه کارهای خیرخواهانه انجام دهیم، اما هیچ‌گاه از این صحبت نمی‌کنیم که چه‌کاری ما را خوشحال‌تر می‌کند. باید طوری که دوست دارید زندگی کنید و تمرکزتان را بر روی علایق خود بگذارید.

۱۰. بر روی توانایی‌های خود تمرکز کنیدhow-to-reach-happy-life-10

آیا شما باهوش هستید، روشن‌فکر هستید و یا شجاع هستید؟ چگونه از این قابلیت و یا قابلیت‌های دیگر خود در بهبود شرایط زندگی استفاده می‌کنید؟ این‌ها سؤالات کلیدی‌ای هستند که باید به آن‌ها پاسخ دهید اما باید بدانید که افرادی که بر توانایی‌های خود تمرکز می‌کنند، نسبت به کسانی که بر روی ضعف‌های خود تمرکز می‌کنند زندگی شادتری دارند.

شناخت توانایی‌های خود و استفاده از تمام ظرفیت‌های آن، یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به زندگی شاد است.

آیا شما انسان شادی هستید؟ پیشنهادی برای اضافه کردن به این لیست دارید؟

lifehack

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

5 نظر برای این مطلب
  1. سعید می‌گوید

    واقعیت اینه که وقتی مشکلی هست میگیم هست نه مثل دکترا که برا خر کردن مریض هزار دروغ میگند که خودشونم میدونند دروغه ووقتی یه مشکلی هست نخوایند بگیم به به خیلی ها با به به گفتن به جایی نرسیدند

  2. حمید می‌گوید

    بسیار عالی..
    تمرین دروغ گفتن به خود و فرار از واقعیت تنها راه شاد زندگی کردنه مخصوصا با این جبر مکان و زمان!

    1. سلمان صحافی می‌گوید

      بستگی داره به چی بگی واقعیت دوست عزیز!

  3. quietly brilliant می‌گوید

    چیزی ک در مقاله مشهوده و درعین حال مخفی،تاکیده بر عوامل درونی و خود فرد،نه افراد یا شرایط پیرامون..امیدوارم شادی و عشق در دل هممون نهادینه بشه :)مرسی از مقالتون اقا سلمان :)

  4. محمد می‌گوید

    سلام
    ممنون متن خیلی جالبی بود
    ولی واقعیت اینه که تقریبا همه موارد بالا جزء سخت ترین کارها هستند
    یک پیشنهاد برای سایت:
    در اپلیکیشن های فید خوان پست ها به صورت کامل اورده شوند و نیازی به ورود به سایت کامل نباشد البته اگر ممکنه