آئودی موفق به تولید سوخت دیزل از ترکیب هوا و آب شد

شرکت خودروسازی آئودی به تازگی موفق به ساخت سوختی با بهره‌گیری از ترکیب هوا و آب شده که پتانسیل جایگزین شدن به‌جای سوخت‌های فسیلی برای استفاده در موتورهای دیزلی را دارا می‌باشد.

0

کارگاه پایلوت شرکت آئودی که توسط شرکت Sunfire در درسدن آلمان اداره می‌شود، اولین سری از سوخت e-Diesel را در انتهای ماه جاری به صورت صنعتی تولید خواهد کرد. وزیر علوم و تحقیقات آلمان، خانم  Johanna Wanka، در راستای حمایت از این دست آورد بزرگ اقدام به استفاده از سوخت e-Diesel در خودرو شخصی آئودی A8 خود کرده است.

audi-e-diesel-1

تولید سوخت e-Diesel که با نام “خام آبی ” نیز شناخته می‌شود، با بهره گرفتن از نیروی برق و منابع تجدید پذیری مانند باد، انرژی آب یا انرژی خورشیدی شروع می‌شود . از انرژی الکتریسیته به دست آمده برای تجزیه هیدروژن از آب استفاده شده و سپس هیدروژن با دی‌اکسید کربنی که از طریق فرایند‌های شیمیایی به مونواکسید کربن تبدیل شده، ترکیب می‌شود و واکنش نهایی مایعی متشکل از زنجیره‌های بلند هیدروکربنی را به وجود خواهد آورد. با بالا بردن غلظت مایع به دست آمده، سوخت پاک e-Diesel به دست خواهد آمد.

به گفته آئودی، در این روش می‌توان دی‌اکسید کربن مورد نیاز را مستقیماً از هوای محیط گرفته و در نتیجه، این گاز گلخانه‌ای را از اتمسفر بیرون کشید. طبق اظهار نظر محققان Sunfire، تجزیه و تحلیل‌های انجام شده روی ساختار e-Diesel نشان از برتری آن نسبت به سایر سوخت‌های فسیلی دارد و نبودن سولفور و نفت فسیلی در آن،‌ این سوخت را به دوستدار محیط‌زیست تبدیل می‌کند. کارشناسان بهره‌وری کلی فرایند تولید سوخت با استفاده از این روش را ۷۰ درصد تخمین زده‌اند.

audi-e-diesel-5

هرچند فرآیند تولید این سوخت کمی گران‌تر از روش‌های معمول است، با این حال موتور استفاده‌کننده از آن روان‌تر و ساکت‌تر کار خواهد کرد. این سوخت همچنین قابلیت ترکیب با سوخت‌های بیودیزل رایج را دارا می‌باشد. به گفته شرکت سازنده، از ماه آینده قرار است روزانه 160 لیتر از سوخت e-Diesel تولید شود، این در حالیست که شرکت آئودی در نظر دارد میزان تولید آن را با راه‌اندازی کارخانه‌ای بزرگ‌تر توسعه دهد.

کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند قیمت بازار برای این سوخت مصنوعی بین 1 تا 1.5 یورو در هر لیتر باشد که این بها اندکی گران‌تر از قیمت‌ کنونی سوخت دیزلی در اروپا می‌باشد، اما با این حال قیمت نهایی عرضه رابطه مستقیمی با میزان بهای برق در کشور آلمان خواهد داشت.

gizmag

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.