دومی‌نیشنز؛ همه آنچه که برای شروع باید بدانید

اگر قصد شروع بازی «دومی‌نیشنز» ( DomiNations )را دارید، قبل از هر اقدامی حتماً این راهنما را بخوانید؛ زیرا در این بازی با انتخاب‌هایی بی بازگشت روبرو خواهید شد.

338

یکی از بازی‌هایی که می‌تواند رقیبی قدرتمند برای «کلش آف کلنز» باشد، «دومی‌نیشنز» است. نسخه اندروید دومی‌نیشنز حدود یک ماه است که توسط گوگل پلی عرضه‌شده است و از عرضه نسخه iOS آن بیش‌تر از چند ماه نگذشته است. به‌این‌ترتیب می‌توان گفت که دومی‌نیشنز یک بازی تازه‌نفس است. با این‌حال در همین مدت کوتاه بسیاری ازجمله خود من را جذب خود کرده است و به‌عنوان رقیبی جدی برای بازی‌هایی نظیر «کلش آف کلنز» و «بوم بیچ» خودنمایی کرده است.

دانلود کنید!

دانلود نسخه اندروید از کافه‌بازار

دانلود نسخه اندروید از گوگل‌پلی

دانلود نسخه iOS از اپ‌استور اپل

Farsroid-Download

در این یادداشت فارنت قصد معرفی، شرح و آموزش کامل دومی‌نیشنز را داریم. توضیحات این مقاله تا سطح «عصر آهن» بوده و برای مخاطبینی است که قصد شروع این بازی را دارند و یا تازه آن را شروع کرده‌اند. با فارنت همراه باشید.Dominations-Warriors

باید بدانید

دومی‌نیشنز یک بازی استراتژیک آنلاین است که در آن کاربر می‌تواند تمدن خود را ساخته و به جنگ تمدن‌های دیگر برود. چیزی که این بازی را از دیگر بازی‌های استراتژیک متمایز می‌کند، سیر تاریخی‌ای است که تمدن ساخته‌شده توسط کاربر طی می‌کند. تمدنی که شما خواهید ساخت از عصر ماقبل تاریخ آغاز و تا عصر فضا ادامه پیدا می‌کند. این قابلیت، نوید یک تنوع فوق‌العاده در گیم‌پلی را می‌دهد.

اساس دومی‌نیشنز بر مبنای گسترش شهر با استفاده از منابع است که این منابع به چهار نوع تقسیم می‌شوند.

منبع اول و درواقع اصلی‌ترین آن‌ها طلا است که از طریق جاده، کاروان‌ها، تجارت در بازارچه‌ها، معادن طلا و گاهی اوقات شکار به دست می‌آید. برای ساخت تجهیزات و ساختمان‌های دفاعی نیازمند طلا خواهید بود. محل ذخیره طلا بازارچه‌ها هستند.

منبع دوم غذا است. غذا از طریق مزارع، درختان، تجارت در آسیاب‌ها و شکار به دست می‌آید. برای ساخت تجهیزات هجومی و پرورش مبارزان نیازمند غذا خواهید بود. آسیاب‌ها محل ذخیره غذای شما هستند.

منبع سوم وسایل ویژه‌ای هستند که در انبار خود ذخیره خواهید کرد. این وسایل شامل چرم، پوست، شمش آهن و … است که هرکدام از آن‌ها به مقتضیات خود مورداستفاده قرار می‌گیرند. وسایل انبار از طریق شکار، جنگ، صاف کردن جنگل و … به دست می‌آیند. در خرج کردن این وسایل احتیاط کنید، اما وقتی ظرفیت انبار تکمیل شد بهتر است دست‌ودل‌بازی کنید. چون اگر وسیله جدیدی به دست آورید، به دلیل تکمیل ظرفیت انبار عملاً آن را از دست خواهید داد.

منبع چهارم دومی‌نیشنز «تاج» است. تاج‌ها هدایای ویژه بازی هستند که با دست‌یابی به اچیومنت‌ها و برخی پیشرفت‌ها کسب می‌شوند. با استفاده از تاج‌ها می‌توانید همه محدودیت‌های بازی را از بین ببرید. مثلاً با خرج کردن تاج نیازی به‌صرف زمان برای ارتقای یک وسیله ندارید. از طرف دیگر به‌وسیله آن می‌توانید ذخیره منابع دیگر خود را تکمیل کنید؛ اما مسئله این است که تاج بسیار سخت و به‌زحمت به دست می‌آید. پس بهتر است در خرج کردن آن‌ها کاملاً احتیاط کنید و تا زمانی که «واجب» نشده است از استفاده از آن‌ها پرهیز کنید. همه چهار نوع منابع بالا از طریق جنگ نیز قابل‌دستیابی هستند.

ساکنین شهر شما که تعدادشان محدود است، مسئولیت ساخت و ارتقای ساختمان‌ها و تجهیزات را دارند. طبیعی است که با داشتن ساکنین بیش‌تر، سرعت ساخت‌وساز در شهر شما بیش‌تر می‌شود. البته هر وسیله و ساختمانی بسته به نوع آن تعداد مشخصی از افراد را درگیر ساخت خود می‌کند.

یکی از راه‌های پیشرفت در بازی و به دست آوردن منابع بیش‌تر، حمله به شهرهای دیگر کاربران است. با هر حمله موفق تعدادی مدال به دست می‌آورید که با افزایش تعداد مدال وارد لیگ‌های دومی‌نیشنز می‌شوید. به ازای هر حمله موفق در هریک از سطوح لیگ‌ها، به‌عنوان جایزه مقدار مشخصی منابع دریافت خواهید کرد.

درصورتی‌که به شما حمله شود، بسته به آسیبی که به شهر واردشده است، ساعات معینی از حمله کاربران دیگر مصون خواهید بود و در این مدت می‌توانید خسارت به وجود آمده را جبران کنید.

شروع

تصویری که در زیر می‌بینید، شمای کلی بازی است. البته این تصویر مربوط به «عصر آهن» است، اما کلیات آن تفاوتی با عصرهای دیگر ندارد. در اینجا به معرفی تک‌تک آیتم‌هایی که در گوشه و کنار کادر وجود دارند می‌پردازیم. برای راحتی این کار هر آیتم را با یک شماره که به رنگ قرمز در کنار آن نوشته‌شده است مشخص کرده‌ایم.Dominations-Everything

۱. در این قسمت مقدار طلای ذخیره‌شده در شهر شما نمایش داده می‌شود.

۲. این قسمت مقدار غذای ذخیره‌شده را نشان می‌دهد.

۳. در این قسمت تعداد تاجی که در اختیار دارید نمایش داده می‌شود.

۴. این قسمت تعداد ساکنین شهر و تعداد نفراتی از آن‌ها که بیکار هستند را نشان می‌دهد. سعی کنید همیشه ساکنین خود را سرکار نگه‌دارید.

۵. این قسمت مشخصات سطح شما در دومی‌نیشنز را نشان می‌دهد. عدد داخل ستاره نشان‌دهنده سطح و نوشته زیر آن عصری که در آن قرار دارید را نشان می‌دهد.

۶. در این قسمت تعداد مدالی که در اختیار دارید و همچنین لیگی که در آن حاضر هستید نشان داده می‌شود.

۷. از طریق این قسمت می‌توانید به تنظیمات بازی دست پیدا کنید.

۸. با وارد شدن به این قسمت می‌توانید در محیطی ویژه نقشه شهر خود را تغییر دهید.

۹. این صندوقچه محتوای انبار شما را نشان می‌دهد.

۱۰. این قسمت مربوط به تجهیزات و ساختمان‌ها است. با وارد شدن به این قسمت می‌توانید ساختمان‌ها و تجهیزاتی که برای شما بازشده‌اند و هنوز استفاده نکرده‌اید را خریداری کرده و اقدام به ساخت آن‌ها کنید.

۱۱. این قسمت مربوط به جنگ است. با وارد شدن به این قسمت می‌توانید به سایر کاربران حمله کنید. البته حالت داستان هم وجود دارد که در آن می‌توانید با طی کردن مسیری مشخص به شهرهایی که خود بازی برای شما قرار داده است حمله کنید و مقداری منابع دریافت کنید.

۱۲. این قسمت مشخص می‌کند که در حالت «صلح» قرار دارید یا خیر. با هر بار حمله‌ای که به شما می‌شود، بسته به آسیبی که به شهرتان وارد می‌شود، ساعت مشخصی در حالت صلح قرار می‌گیرید و از حملات دیگران مصون خواهید بود.

۱۳. با وارد شدن به این قسمت جزئیات حملات و دفاع‌هایی که انجام داده‌اید نمایش داده می‌شود و حتی می‌توانید فیلم آن‌ها را بازبینی کنید. قسمت دیگری هم در این بخش وجود دارد که پیام‌های ارسالی از سوی سازندگان بازی برای شما نمایش داده می‌شود.

۱۴. در این قسمت می‌توانید با متحدان خود گفت‌وگو کرده و از آن‌ها درخواست نیرو کنید.

۱۵. اچیومنت‌های بازی که با دست‌یابی به آن‌ها، تعداد مشخصی تاج دریافت خواهید کرد.

۱۶. پیرمرد راهنمای بازی که درصورتی‌که به راهنمایی‌های او عمل کنید، تعدادی تاج هدیه می‌گیرید.

اتصال به اکانت گوگل پلاس

یکی از مهم‌ترین چیزها برای ذخیره کردن بازی، اتصال آن به اکانت گوگل‌پلاس و یا فیسبوک است. ازآنجایی‌که در ایران فیسبوک مسدود است، در صورت امکان بهتر است گوگل پلاس را برای این کار انتخاب کنید. در این صورت همه اطلاعات بازی شما بر روی اکانت گوگل پلاس شما ذخیره خواهد شد. برای انجام این کار کافیست وارد قسمت تنظیمات شده و گزینه «گوگل‌پلاس» را انتخاب کنید. پس از گذشت چند ثانیه این گزینه سبز می‌شود که نشانه اتصال به اکانت گوگل است. توجه داشته باشید که اگر گوشی خود را به اکانت گوگل خود متصل نکرده باشید، این اتفاق نخواهد افتاد. تصویر زیر برای راهنمایی بیش‌تر است.Dominations-Google-connection

معرفی تجهیزات

در این قسمت قصد داریم تک‌تک چیزهایی که در دومی‌نیشنز با آن‌ها سروکار خواهید داشت معرفی کنیم. البته همان‌طور که گفته شد تجهیزات ذکرشده تنها تا سطح «عصر آهن» هستند.

ساختمان‌های اصلی

Dominations-town-centerTown center: ساختمان مرکزی شهر

اصلی‌ترین و مهم‌ترین عنصر شهر، ساختمان مرکزی آن است. نابود شدن ساختمان مرکزی شهر هنگام نبرد، مساوی است با یک ستاره برای مهاجم و این یعنی شکست مدافع! با هر بار ارتقای سطح ساختمان مرکزی شهر، وارد عصر جدیدی از تاریخ خواهید شد.

Dominations-houseHouse: خانه

خانه‌ها محل سکونت ساکنین شهر هستند. به‌وسیله ساکنین شهر می‌توانید ساختمان‌های شهر را ساخته و یا ارتقا دهید. طبیعتاً هرقدر ساکنین شهر بیش‌تر باشند، می‌توانید در زمان واحد، ساختمان‌های بیش‌تری را ارتقا دهید. هر خانه ۲ عضو دارد و تعداد خانه‌ها با بالا رفتن سطح بازی، قابل‌افزایش است.

Dominations-Alliance-gateAlliance gate: دروازه اتحادیه

با راه‌اندازی این دروازه اجازه پیوستن به یک اتحادیه را خواهید داشت. اعضای یک اتحادیه قادرند به یکدیگر نیروی کمکی ارسال کنند. ظرفیت این دروازه‌ها برای دریافت نیروی کمکی در ابتدا سه واحد است که با ارتقای سطح، این ظرفیت بیش‌تر می‌شود.

Dominations-TempleTemple: معبد

از طریق معبد و با خرج کردن وسیله‌های انبار مثل چرم، پوست، الماس و … می‌توانید امتیازاتی برای مدتی محدود در زمینه‌های مختلفی مانند حمله و دفاع به دست بیاورید. بسته به تمدنی که انتخاب می‌کنید، شکل معبد متفاوت است.

ساختمان‌های اقتصادی

Dominations-Gold-MineGold Mine: معدن طلا

معدن طلا قابلیت ارتقا ندارد و تعداد آن معمولاً بیش‌تر از تعداد انگشتان یک دست نمی‌شود. زمان نیاز برای کشت طلا و میزان طلای دریافتی، بستگی به شرایط کاربر دارد.

Dominations-Friut-treeFruit tree: درخت

تعداد درختان با بالا رفتن سطح بازی و صاف کردن جنگل‌ها بیش‌تر می‌شود. هرچند دقیقه یک‌بار می‌توان از درختان غذا برداشت کرد. درختان قابلیت ارتقای سطح ندارند.

Dominations-RoadRoad: جاده

جاده در اصل برای عبور و مرور کاروان‌ها است؛ اما خود جاده طلا تولید می‌کند. مهم‌ترین چیز در مورد جاده، متصل بودن آن به ساختمان مرکزی شهر است. میزان طلای تولیدشده در جاده، با افزایش تعداد ساختمان‌هایی که به ساختمان مرکزی شهر متصل می‌کند افزایش می‌یابد. توجه داشته باشید که جاده شما هیچ نیازی به اتصال به راه‌های خروجی شهر ندارد.

Dominations-FarmFarm: مزرعه

مزرعه محل اصلی تولید غذا در شهر است. البته با شکار حیوانات نیز می‌توانید به غذا دست پیدا کنید، اما مزرعه تولیدکننده اصلی غذا است.

Dominations-CaravansCaravan: کاروان

کاروان‌ها باعث تجارت در شهر شما شده و عنصر اصلی تولید طلا هستند.

Dominations-MillMill: آسیاب

آسیاب محل ذخیره غذا است. در مدت‌زمان‌های معینی می‌توانید با خرج کردن وسیله‌های انبار و استفاده از گزینه «شیپمنت» مقداری غذا به دست آورید. در کل این مقدار چندان بالا نیست. آسیاب‌های خود را در امن‌ترین نقاط شهر قرار دهید تا در صورت حمله، به‌راحتی غارت نشوند.

Dominations-MarketMarket: بازارچه

بازارچه‌ها محلی برای ذخیره طلا هستند. در بازارچه‌ها نیز می‌توانید با استفاده از گزینه شیپمنت و خرج کردن اسباب انبار به مقداری طلا دست پیدا کنید. یکی دیگر از ساختمان‌های مهم شهر شما هنگام حملات بازارچه‌ها هستند. تا آنجا که ممکن است آن‌ها را در نقاطی امن قرار دهید.

Dominations-storehouseStorehouse: انبار

انبار محل نگهداری اجناس قیمتی مثل چرم، پوست، الماس و … است. اجناسی که از طریق آن‌ها می‌توانید سرباز اجیر کنید و یا کارهای ویژه دیگر کنید. با استفاده از گزینه شیپمنت و خرج کردن «تاج» می‌توانید ذخیره وسایل قیمتی انبار را افزایش دهید.

ساختمان‌های نظامی

Dominations-BarracksBarracks: پادگان

پادگان‌ها محلی برای استراحت و تدارک مبارز برای جنگ است. ارتقای سطح پادگان، بیش‌تر شدن ظرفیت آن را در پی دارد.

Dominations-Mercenary-campMercenary camp: اردوگاه سربازان اجیرشده

در این کمپ با خرج کردن وسیله‌های انبار، می‌توانید سربازان مختلفی با قابلیت‌های متفاوت اجیر کنید. سربازانی که از طریق این اردوگاه به جنگ برده می‌شوند، حتی در صورت زنده ماندن نیز به شهر شما بازنمی‌گردند. گاهی با از بین بردن محوطه‌ها، سرباز اجیرشده به دست می‌آید. تعداد سرباز اجیرشده بستگی به ظرفیت کمپ دارد که با ارتقای سطح بیش‌تر می‌شود.

Dominations-blackmithBlacksmith: آهنگری

آهنگری برای ارتقای سطح مبارزان و ایجاد مبارزان جدید برای پرورش در پادگان است.

ساختمان‌ها و تجهیزات دفاعی

Dominations-WallWall: دیوار

به دور محوطه کشیده می‌شود و از حمله مستقیم مهاجمان جلوگیری می‌کند.

Dominations-GateGate: درب

بین دو دیوار نصب می‌شود و به ساکنین و مدافعین اجازه تردد می‌دهد. از سویی دیگر در مقابل مهاجمان مقاومت بالایی دارد.

Dominations-towerTower: برج نگهبانی

مثل همه بازی‌های استراتژیک، یکی از عنصرهای دفاعی اولیه این بازی، برج نگهبانی است.

Dominations-GarrisonGarrison: خانه مدافعان

هنگامی‌که شهر موردحمله دشمن قرار می‌گیرد، مدافعان شهر از خانه بیرون آمده و به دفاع از شهر می‌پردازند. مدافعان شهر هنگام حمله هرچند ثانیه یک‌بار از خانه خود بیرون می‌آیند.

Dominations-CatapultCatapults: منجنیق

منجنیق یکی از تجهیزات دفاعی اثرگذار است. برد تیرهای منجنیق بالا است، اما قادر به شلیک به هدف‌هایی که در نزدیکی آن قرار دارند نیست. یکی از قابلیت‌هایی که بازی در مورد منجنیق اعلام کرده است، قابلیت هدف قرار دادن شکارها در زمان صلح است که البته من موفق به این کار نشدم!

Dominations-CaltropsCaltrops: میخ

بر روی زمین نصب می‌شود و سرعت مهاجمین را کم کرده و به آن‌ها آسیب می‌رساند.

Dominations-Spike-trapSpike trap: تله نیزه

بر روی زمین نصب می‌شود و هنگام عبور مهاجمین از روی آن، آسیب شدیدی به آن‌ها وارد می‌کند.

مبارزان

یکی از چیزهایی که بازی‌های استراتژیک را جذاب می‌کند، تنوع مبارزان آن است. در این قسمت به معرفی مبارزانی می‌پردازیم که می‌توانید از طریق پادگان‌ها به آن‌ها دست پیدا کنید و اصطلاحاً آن‌ها را بسازید. بازهم تکرار می‌کنم که در اینجا تنها به معرفی مبارزانی می‌پردازیم که تا حدود عصر آهن قابل دست‌یابی هستند.

Dominations-soldierSoldier: سرباز

نقطه قوت سرباز، آسیب‌رسانی شدید به ساختمان‌ها و سواره‌نظام و درعین‌حال نقطه‌ضعف آن، قدرت کم در مقابل دیوار و مقاومت کم در مقابل سربازان مدافع و منجنیق است. ابتدایی‌ترین مبارز در دومی‌نیشنز، سرباز است.

Dominations-BowmanBowman: کماندار

کماندار در حملات آسیب شدیدی به مدافعان شهر می‌زند، ولی درعین‌حال بسیار آسیب‌پذیر است. هدف موردعلاقه کمانداران، مدافعان شهر هستند.

Dominations-Horse-riderhorse raider: غارتگر

وظیفه اصلی غارتگر، غارت شهر است. غارتگران بدون توجه به ساختمان‌های دفاعی و یا مدافعین شهر، مستقیماً سراغ منابع طلا و غذای شهر می‌روند و آن‌ها را غارت می‌کنند. این را باید اضافه کرد که غارتگران در مقابل تجهیزات دفاعی سنگین آسیب‌پذیر هستند، همچنین هر غارتگر سه واحد از ظرفیت پادگان را اشغال می‌کند.

Dominations-HorsemanHorseman: اسب‌سوار

اسب‌سوار جان‌سخت‌ترین مهاجمی است که در مراحل اولیه خواهید داشت. یک اسب‌سوار، مقاومتی معادل چندین برابر مبارزان دیگر دارد. هدف موردعلاقه اسب‌سواران تجهیزات دفاعی شهر هستند، اما باید بدانید که اسب‌سواران از قدرت آسیب‌رسانی پایینی برخوردار هستند. بااین‌حال در مراحل اولیه بهترین عنصر تهاجمی هستند. با تمام این تعاریف باید این را هم مدنظر داشته باشید که هر اسب‌سوار شش واحد از ظرفیت پادگان را اشغال می‌کند.

Dominations-Wall-minerWall miner: تخریبچی

تخریبچی‌ها نیروهای ویژه‌ای هستند که تخصص آن‌ها در ویران کردن دیوارها و باز کردن محلی برای ورود مبارزان به داخل شهر است. تخریبچی‌ها پس از یک‌بار تخریب به مبارزه ادامه می‌دهند، اما قدرت آسیب‌رسانی آن‌ها بسیار پایین است. دسترسی به این مبارز در عصر کلاسیک است.

غیرازاین مبارزان، سربازان اجیرشده نیز هستند که بهتر است تعدادی از آن‌ها را نیز بشناسید.

Dominations-Hittie-warriorhittite warrior: جنگ‌جوی هیتی

جنگ جوی هیتی قابلیت‌ها و خصوصیات سرباز را به‌صورت تقویت‌شده در اختیار دارد.

Dominations-Assyrian-horse-raiderassyrian horse raider: سوار آشوری

سوار آشوری نیز خصوصیات و قابلیت‌هایی منطبق با غارتگر دارد، اما قدرت آسیب‌رسانی بیش‌تر و آسیب‌پذیری کم‌تری دارد.

Dominations-Greek-javelineerGreek javelineer: زوبین یونانی

تخصص این مبارز در پرتاب نیزه است. زوبین یونانی در مقابل مدافعین هم قدرت آسیب‌رسانی بیش‌تری دارد، هم آسیب‌پذیرتر است.

Dominations-Persian-heavy-cavalrypersian heavy cavalry: سواره‌نظام پارسی

این مبارز ایرانی قابلیت‌هایی معادل یک اسب‌سوار دارد، با این تفاوت که بسیار جان‌سخت بوده و قدرت آسیب‌رسانی بالاتری دارد.

انتخاب تمدن

وقتی‌که می‌خواهید شهر خود را از «عصر برنز» به «عصر آهن» ارتقاء دهید، باید یکی از تمدن‌ها را برای ادامه انتخاب کنید و نکته جذاب اینجاست که این انتخاب بی‌بازگشت است. در این مرحله هفت تمدن کهن جهان به شما معرفی می‌شوند تا با آن‌ها ادامه دهید. این تمدن‌ها عبارت‌اند از: بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، ژاپن، یونان و روم. هرکدام از این تمدن‌ها، علاوه بر داشتن ظاهری متفاوت در ساختمان‌ها و تجهیزات، قابلیت‌های منحصربه‌فردی نیز دارند که این‌یکی خیلی مهم است. البته هر تمدن یک مبارز مخصوص به خود نیز دارد. نکته تأمل‌برانگیز و ناراحت‌کننده، عدم حضور تمدن ایران است. البته دومی‌نیشنز ابتدا دارای پنج تمدن بود که دو تمدن بعدها اضافه شدند و در این صورت شاید در آینده شاهد حضور تمدن ایران نیز باشیم. در ادامه خصوصیات هریک از تمدن‌ها را آورده‌ایم.

در به روز رسانی جدید بازی، این امکان ایجاد شده است که در عصر «قرون وسطی» با ایجاد یک انقلاب می‌توانید تمدن خود را تغییر دهید.

تمدن بریتانیاDominations-british

تنها خصوصیت ویژه بریتانیا، افزایش ۵ درصدی منابعی است که در حملات به دست می‌آید. «لانگ بومن» مبارز ویژه بریتانیا است که قابلیت تیراندازی از مسافتی نسبتاً دور را دارد. این تمدن هیچ قابلیت ویژه‌ای درزمینهٔ دفاعی ندارد. این تمدن تنها به درد کسانی می‌خورد که دائم در حال حمله به شهرهای دیگر هستند. در این صورت است که از قابلیت ۵ درصد منابع اضافه می‌توان استفاده کرد.

تمدن چینDominations-chinese

قابلیت ویژه این تمدن، افزودن یک نفر به ساکنین شهر و یک نفر به مدافعان ساختمان مرکزی شهر است. مبارز ویژه این تمدن به نام «چو کو نو» نیز از سرعت بالایی برخوردار است. قطعاً داشتن یک شهروند بیش‌تر در شهر به معنی افزایش سرعت ساخت‌وساز است. همچنین وجود یک مدافع بیش‌تر در ساختمان مرکزی شهر، در هنگام دفاع بسیار کارآمد است.

تمدن فرانسهDominations-french

در تمدن فرانسه زمان پرورش مبارز در پادگان ۱۵ درصد کاهش می‌یابد. از طرفی دیگر مبارز ویژه فرانسه، اسب‌سواری به نام «چوالیر» است که از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. بااین‌وجود درزمینهٔ اقتصادی و دفاعی هیچ امکان ویژه‌ای در این تمدن وجود ندارد.

تمدن آلمانDominations-germans

قابلیت ویژه آلمان، افزایش صددرصدی مدت‌زمان رالی و همچنین کاهش ۵ ثانیه‌ای بین هر رالی است. این قابلیت در صورت استفاده هوشمندانه امکان حملات بهتر را فراهم می‌کند. مبارز اختصاصی آلمان «وندال» نام دارد که هم قدرت آسیب‌رسانی بالایی دارد و هم مقاومت خوبی در مقابل دشمن دارد.

تمدن یونانDominations-greeks

ویژگی تمدن یونان، سهولت بیش‌تر در ساخت‌وساز است. در یونان هزینه ساخت تجهیزات و ساختمان‌ها ۵ درصد کاهش میابد. در همه تمدن‌ها از ابتدای بازی برای ارتقاهای زیر ۱۵ دقیقه نیاز به‌صرف زمان نیست، اما در تمدن یونان به ازای هر عصر ۵ دقیقه به این زمان افزوده می‌شود. یونان هیچ قابلیتی در زمینه‌های تهاجمی و دفاعی ندارد. مبارز ویژه یونان اسب‌سواری به نام «کمپانیون» است که قدرت آسیب‌رسانی زیاد و مقاومت بالایی دارد.

تمدن ژاپنDominations-japanese

اولین چیزی که در تمدن ژاپن خودنمایی می‌کند، فعال شدن مدافعان ساختمان مرکزی شهر است. درواقع در این تمدن از داخل ساختمان مرکزی شهر به مهاجمان شلیک می‌شود. قابلیت دیگر این تمدن، افزایش ۲۵ درصدی زمان صلح، پس از حملات است. می‌توان گفت که این تمدن به درد افراد محافظه‌کاری مثل من می‌خورد که ترجیح می‌دهند امنیت بیش‌تری داشته باشند. مبارز اختصاصی ژاپن «بوشی» نام دارد که کمی از یک سرباز بهتر است!

تمدن رومDominations-romans

تنها قابلیت ویژه روم، افزایش ۱۰ درصدی ظرفیت پادگان‌ها است. درواقع در تمدن روم از ۱۰ درصد ظرفیت بیش‌تر برای مبارزان خود برخوردار خواهید بود که این قابلیت در حملات کارآمد است. مبارز ویژه روم «لژیون» نام دارد که از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است.

انتخاب عجایب هفتگانه

با شروع عصر برنز می‌توانید از میان چهار مورد از عجایب هفتگانه جهان که در این سطح ارائه می‌شوند، یکی را انتخاب کنید. هرکدام از این عجایب کارکردها و فواید متفاوتی دارند و نکته حائز اهمیت این است که این انتخاب قابل‌تغییر نیست. پس بهتر است خصوصیات این عجایب را بهتر بشناسید. در نظر داشته باشید که پس از انتخاب یکی از عجایب، ساخت آن به‌صورت مرحله‌ای خواهد بود.

در به روز رسانی جدید بازی، این امکان فراهم شده است تا با خرج کردن مقدار نه چندان کمی تاج، عجایب هفتگانه خود را تغییر دهید.

Dominations-PyramidsPyramids: اهرام مصر

اهرام ثلاثه باعث افزایش محصول و بالا رفتن سرعت مزرعه‌های اطراف خود تا ۲۰ درصد می‌شود.

Dominations-AcropolisAcropolis: آکروپولیس

آکروپولیس مقاومت مدافعان شهر را ۱۵ درصد افزایش داده و مدت‌زمان ایجاد موج جدید سربازان مدافع را ۲۰ درصد کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید که خانه مدافعان باید در نزدیکی آکروپولیس باشد تا این تأثیرات اتفاق بیفتد.

Dominations-StonehengeStonehenge: استون هنج

استون هنج میزان طلای تولیدی توسط کاروان‌ها را ۱۰ درصد افزایش می‌دهد. همچنین میزان طلای تولیدی توسط جاده به دلیل اتصال به ساختمان مرکزی شهر را دو برابر می‌کند.

Dominations-Hanging-gardenshanging gardens: باغ‌های معلق

باغ‌های معلق باعث افزایش بهره‌وری درختان و معادن می‌شوند. در صورت انتخاب باغ‌های معلق، معادن طلا و درختان را در نزدیکی آن قرار دهید. نکته ویژه باغ‌های معلق نسبت به بقیه عجایب هفتگانه، مقاومت بسیار بیش‌تر آن در مقابل حملات مهاجمین است و این خود کار مهاجمین برای تخریب ۱۰۰ درصدی را سخت می‌کند.

نبرد

حتماً باید آشنایی مختصری هم با حمله کردن و دفاع کردن و چندوچون آن داشته باشید. ذکر چند نکته دراین‌باره کافی است؛

حمله موفق تعدادی مدال نصیب شما می‌کند، اما اگر حمله شما ناموفق باشد تعداد مدالی که از شما کم می‌کند بسیار بیش‌تر است.

با توجه به اینکه مبارزانی که در حمله زنده بمانند به شهر بازخواهند گشت، پیشنهاد می‌کنم اسب‌سوار را به‌عنوان مبارز اصلی خود انتخاب کنید. با توجه به جان‌سخت بودن اسب‌سوار و حمله مستقیم آن به تجهیزات دفاعی، شانس بیش‌تری برای پیروزی و درعین‌حال حفظ نیروهای خود خواهید داشت.

این نکته بدیهی را هم مدنظر داشته باشید که تا جای ممکن از حمله به شهرهایی که از سطح بالاتری نسبت به شما برخوردارند پرهیز کنید. همان‌طور که گفته شد شکست در حمله تعداد زیادی از مدال‌های شما کسر می‌کند.

و در آخر سعی کنید به شهرهایی حمله کنید که منابع بیش‌تری دارند. در این صورت دست‌پر به شهر خود بازخواهید گشت.

اتحادیه (Alliance)

یکی از امکانات دومی‌نیشنز، قابلیت پیوستن چند کاربر به یک اتحادیه یا همان «Alliance» است. با تعمیر و راه‌اندازی دروازه اتحادیه قادر به پیوستن به یک اتحادیه خواهید بود. از طریق اتحادیه می‌توانید از متحدان خود نیروی کمکی دریافت کنید و به جنگ‌های بین اتحادیه‌ای بپیوندید. البته به‌تنهایی و با هزینه کردن مقدار زیادی طلا می‌توانید یک اتحادیه راه‌اندازی کنید، اما جذب کاربران دیگر به اتحادیه کار زمانبری است.

طراحی نقشه شهر

یکی از مهم‌ترین و البته جذاب‌ترین چیزها دربازی‌های استراتژیک، طراحی نقشه شهر است. مهم‌ترین و کلیدی‌ترین چیزهایی که باید در این مورد بدانید را در زیر و در چند سر تیتر می‌آوریم:

هیچ نیازی ندارید به راه‌های قرارگرفته در سمت راست و بالا و همچنین رودخانه متصل شوید، بنابراین در صاف کردن جنگل‌ها سعی کنید رویه را طوری طی کنید که شهر شما شکلی مربعی به خود بگیرد. در این صورت طراحی آن راحت‌تر می‌شود.

اینکه ساختمان مرکزی شهر را کجا قرار می‌دهید چندان مهم نیست، بلکه مساله بسیار مهم متصل کردن ساختمان مرکزی به جاده است.

تا آنجایی که می‌توانید همه ساختمان‌های خود را به جاده متصل کنید.

از کشیدن دیوار به دور یک ساختمان پرهیز کنید و سعی کنید مجموعه‌ای از ساختمان‌ها را با دیوار محصور کنید.

اصلی‌ترین ساختمان‌های شما به ترتیب بازارچه، آسیاب و انبار هستند. آن‌ها را در امن‌ترین نقطه شهرتان قرار دهید. اگر می خواهید شانس پیروزی خود را هنگامی که به شما حمله می‌شود بالا ببرید، ساختمان مرکزی شهر را نیز در نقطه‌ای امن قرار دهید.

تجهیزات دفاعی خود را در سه لایه قرار دهید. لایه بیرونی برج‌های نگهبانی، لایه وسطی خانه‌های مدافعان و در لایه درونی منجنیق را قرار دهید.

اعصار (Ages)

همان‌طور که گفته شد، وجه تمایز دومی‌نیشنز از دیگر بازی‌های مشابه، طی کردن بازی در دوره‌های مختلف تاریخ است؛ اما بد نیست اعصار و دوره‌هایی که طی خواهید کرد را بشناسید.

بازی از دوره ماقبل تاریخ (Dawn age) آغاز و سپس به ترتیب وارد عصر سنگ (Stone age)، عصر برنز (Bronze age)، عصر آهن (Iron age)، عصر کلاسیک (Classical age)، قرون‌وسطا (Medieval age)، عصر باروت (Gunpowder age) و عصر روشنگری (Enlightment age) می‌شود. البته قطعاً در آینده شاهد قرون جدیدتر نیز خواهیم بود؛ زیرا آن‌طور که سازندگان بازی وعده داده‌اند، بازی تا عصر فضا پیش خواهد رفت.

امیدوارم از این یادداشت استفاده لازم را برده باشید. اگر شما هم نکته و ترفندی از این بازی می‌دانید و یا فکر می‌کنید می‌تواند به کامل‌تر شدن این آموزش کمک کند آن را در بخش نظرات درج کنید تا ما و دیگر کاربران از آن بهره‌مند شویم.

دانلود کنید!

دانلود نسخه اندروید از کافه‌بازار

دانلود نسخه اندروید از گوگل‌پلی

دانلود نسخه iOS از اپ‌استور اپل

Farsroid-Download

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

338 نظر برای این مطلب
  1. AmirAli می‌گوید

    روغن به چه کار میاد ؟

  2. بابک حسینی می‌گوید

    ممنون ازسازندگان و راهنماگران بازی این پیجتون بسیار زیباوعالی هست واطلاعات بسیارعالی دراختیارم گزاشت تابهتربازی کنم لطفااگر امکانش هست زبان فارسی اضافه بشه به بازی خیلی راحترمیتونم ادامه بدم ممنون از زحمات شماعزیزان

  3. علی می‌گوید

    سلام لطفا کاربرد موزه و embassy رو هم بفرمایید چی هست؟؟

  4. علی می‌گوید

    سلام
    یه مشکلی که هست درباره مدال ها اینه که مدال ها تعدادشون زیاد که میشه وقتی میخوای حمله کنی کسایی رو بهت توی سرچ برای حمله نشون میده که خیلی لِوِلشون از تو بالاتره و واقعا نمیشه بهشون حمله کرد و هیچ شانسی برای حمله نداری از طرفی هم وقتی مدال هاتو کم میکنی و تعدادشون میاد پایین اغلب باز یه سری لول بالاها هستن که همیشه سطح مدال های خودشونو پایین نگه میدارن و بهت حمله میکنن و نابودت میکنن نمیدونم این وسط باید چیکار کرد ممنون میشم توضیح بدید.من لولم نزدیکای ۲۰۰ هست ولی واقعا حس میکنم کلن ضعیفی دارم اینو هم توی موقع حمله هم دفاع میتونم ببینم که حتی خیلیا که از من پایین ترن کلن منو در هم میکوبن

  5. Samira می‌گوید

    سلام من میخوام اسمم رو عوض کنم چطور باید این کارو انجام بدم ؟؟؟

  6. Haj reza می‌گوید

    سلام دوستان عزیز
    یه کلن باحال با بچه های خفن و شوخ و کار بلد داریم ، خیلی صفا میارین با تشریف فرماییتون🙏🏻❤️
    اسم کلن : golpaygan

    1. محمد می‌گوید

      سلام..لطفا بهم بگید کارایی stable در این بازی چیست؟

  7. حامد می‌گوید

    سلام چه کنم بازی از اول بیاد

    1. علی می‌گوید

      ای گفتی منم دنبال همینم

  8. محمد رسول می‌گوید

    چطوری اول بازی دانلود اش کامل نمی شود

  9. raymon می‌گوید

    سلام دوستان، به آلیانس ما بیایید VIRAL KILLAZ
    و در جنگ های جهانی شرکت کنید، با نفراتی از تمام جهان و لیدرهای بسیار صبور و مهربان، در هر جنگ جهانی آنقدر شرکت می کنید تا قوی شوید، هیچ توبیخ و تحقیری وجود ندارد، در ضمن زبان انگلیسی شما بسیار خوب می شود، هرچند که من هم آنجا هستم برای کمک به شما، تشریف بیاورید به VIRAL KILLAZ

  10. رضا می‌گوید

    سلام . بازی آپدیت اسفند زدم و بازی بالا اومد و دو تا گزینه برام آورد و اشتباه فک کنم گزینه overright زدم و رو اکانت قبلیم سیو شده و دیگه از ادامه بازیم بالا نمیاد از اول لود میشه و ممنون میشم راهنماییم کنید و نمیدونم چیکار باید بکنم:-(

  11. محمدباقر می‌گوید

    من از بازی دومنیشنز خیلی خوشم آمده
    چون جنگی است

  12. شقایق می‌گوید

    سلام مطالب خوبو عالی فقط کاش درمورد تمامی عجایب هفتگانه
    برای هر عصر رو توضیح بدید
    ممنون

  13. محمد می‌گوید

    سلام دوستان من یه کلن زدم به نام TRACTOR TABRIZاگه دوست داشتید وفعال هستید مونتظرتونم

    1. محمد می‌گوید

      سلام…کارایی stable در این بازی چیست؟لطفا اگه میشه توضیح بدید ممنون

  14. حسین می‌گوید

    سلام دوستان عزیز منتظر حضور گرم شما در گروهIRANIAN قدرتمند هستیم

    1. Ali می‌گوید

      سلام میشه منو دعوت کنید نمیتوانم وارد اتحاد شوم ممنون ح