آیا باید به فکر ارتقا از گلکسی اس 5 به گلکسی اس 6 باشیم؟

تنها یکسال از عرضه گوشی گلکسی اس 5 توسط سامسونگ می‌گذرد و حالا بسیاری از کاربرانی که از این گوشی بهره می‌برند سوال اصلی ذهن آنها این روزها این است که سراغ گلکسی اس 6 برویم یا نه! و آیا ارتقا به گلکسی اس 6 ارزشش را دارد یا نه! در این مطلب به پاسخ این سوال‌ها خواهیم پرداخت.

11

سامسونگ گلکسی اس 6 به‌طور قطع در حال حاضر یک گوشی فوق‌العاده است و در حالی که بسیاری از افراد تصمیم خود برای خرید آن را گرفته‌اند، اما کاربرانی که یک گلکسی اس 5 در جیب خود دارند، بیش از بقیه مردد به‌نظر می‌رسند. اگر بررسی گلکسی اس 6 را در فارنت خوانده باشید متوجه شده‌اید که گلکسی اس 6 تنها یک به‌روزرسانی جزئی نسبت به نسل قبل نبوده و از سخت افزاری بهتر، وضوح صفحه نمایش بیشتر و قطعات داخلی و ویژگی‌های جدیدتر بهره می‌برد.

galaxy-s6-s5-backs

علاوه بر این برای بسیاری از کاربران بهبود چشمگیر در دوربین این گوشی نیز می‌تواند یک نقطه قوت بسیار مهم محسوب شود. اما تجربه ثابت کرده که همیشه نسخه جدید از یک محصول نمی‌تواند تضمین کننده بهتر بودن آن باشد. این موضوع خصوصاً برای کاربرانی که در حال حاضر یک گلکسی اس 5 دارند، اهمیت پیدا می‌کند.در این مطلب به شما کمک می‌کنیم تا با آشنایی بیشتر با امکانات و تفاوت‌های این دو گوشی، بتوانید تصمیم‌گیری مناسب‌تری را داشته باشید. با فارنت همراه باشید.

1) پلاستیک در برابر فلز و شیشه

با دیدن این دو گوشی احتملاً زمان زیادی طول نخواهد کشید که گلکسی اس 6 را انتخاب کنید، چرا که مطمئناً یک گجت ساخته شده از فلز و شیشه جذاب‌تر و زیباتر به‌نظر خواهد رسید!

سامسونگ در طراحی این گوشی تحسین برانگیز عمل کرده و مواد اولیه استفاده شده در ساخت آن واقعا باکیفیت هستند. اگرچه از نظر ظاهری شباهت‌هایی بین این دو گوشی وجود دارد، اما مطمئن باشید در یک کلاس قرار نخواهند گرفت. به محض اینکه گلکسی اس 6 را در دست بگیرید از پولی که برایش هزینه کرده‌اید احساس خشنودی خواهید کرد. البته انحنادار شدن لبه‌ها کمی نگه‌ داشتن گوشی را سخت‌تر کرده است که می‌توان آن را یک نقطه منفی در نظر گرفت.

galaxy-s6-s5-hardware

از سوی دیگر گلکسی اس 5 با ظاهر و احساس ارزان قیمت بودن را داریم که مطمئناً باتوجه به استانداردهای امروزی کمی توی ذوق می‌زند. البته به‌لطف جنس خاص استفاده شده در قسمت پشتی این گوشی، نگه داشتنش بسیار راحت است. علاوه بر این، وجود یک باطری قابل تعویض و شیار کارت حافظه در قسمت پشتی برای بسیاری یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود، این مزیت همچنین در کنار ضدآب بودن کامل گوشی در اختیار شما خواهد بود. البته قبل از خیس کردن گوشی باید درب پورت شارژ را به‌‌خوبی ببندید!

در زمینه صفحه نمایش بدون شک، گلکسی اس 6 یکی از بهترین نمونه‌ها در سال 2015 خواهد بود. اگرچه اختلاف بین نمایشگر این دو گوشی آنقدری که شاید فکر کنید، نباشد اما یک صفحه نمایش AMOLED با وضوح بالای 2560×1440 قطعاً رضایت هر کاربری را جلب خواهد کرد. صفحه نمایشی روشن‌تر، شفاف‌تر و با زاویه دید بهتر که رنگ‌ها را نیز تاحدودی بهتر از صفحه نمایش‌هایی که در سال گذشته شاهد بودیم، به نمایش می‌گذارد.

البته نباید از حسگر اثرانگشت جدید نیز غافل شویم، این حسگر تمام کارهایی که گلکسی اس 5 در گذشته قادر به انجامشان بود شامل بازکردن قفل گوشی، ورود به اکانت‌های تحت وب و تایید اپلیکیشن‌ها را انجام می‌دهد اما با این تفاوت که دیگر نیازی به کشیدن انگشت بر روی حسگر نیست، با یک لمس کوتاه می‌توانید کارها را به انجام برسانید. در واقع حسگر اثرانگشت جدید گلکسی اس 6 به حدی سریع‌تر و دقیق‌تر عمل می‌کند که احتمالاً قانع می‌شوید که همیشه از آن استفاده کنید.

2) عملکرد و عمر باطری

تفاوت گسترده‌ای که در اجزای خارجی این گوشی با نسل قبلی‌اش شاهد هستیم، در مورد قطعات داخلی چندان صدق نمی‌کند. پردازنده هشت هسته‌ای جدید اگزینوس به همراه 3 گیگابایت رم باعث می‌شوند تا برنامه‌های سنگین به‌راحتی اجرا شده و در زمینه مالتی‌تسکینگ نیز به هیچ مشکلی برنخورید.

حتی پس از یکسال زمانی که از عرضه گلکسی اس 5 می‌گذرد اما با یک پردازنده قدرتمند اسنپدراگون 801 و 2 گیگابایت رم، به اندازه‌ای قدرتمند است که بتواند سنگین‌ترین وظایف را، حداقل تا این لحظه، بدون مشکل به انجام برساند. این موضوع حتی با آپدیت اندروید آبنبات چوبی و بهینه‌سازی‌های صورت گرفته در آن بیشتر نیز به چشم می‌خورد. بنابراین اگر صرفاً به‌دنبال افزایش قدرت گوشی هوشمندتان هستید، بهتر است فعلاً با همان گلکسی اس 5 خود بمانید.

galaxy-s6-s5-app-manager

عمر باطری مساله‌ای است که سامسونگ نسبت به گلکسی اس 5 عقب‌گرد داشته، چرا که در آن گوشی از یک باطری با ظرفیت 2800 میلی‌آمپر استفاده شده بود، اما در اس 6 از یک باطری 2550 میلی‌آمپری بهره گرفته شده است. البته عمر باطری صرفاً براساس بزرگی و ظرفیت بالاتر باطری تعیین نمی‌شود، اما با توجه به قطعات سخت افزاری و ظرفیت پایین‌تر باطری اس 6، طبیعتاً باید عمر باطری کمتری را به‌طور متوسط شاهد باشیم.

اگر از اس 6 خود به‌طور متوسط بیش از 14 ساعت و به‌طور عادی استفاده می‌کنید باید در طول روز باطری آن را شارژ کنید. این موضوع برای کاربران فعلی گلکسی اس 5 ناامید کننده است، چرا که آنها قادرند تا پایان روز با گوشی خود کار کنند و نیازی به شارژ نداشته باشند.

خوشبختانه سامسونگ برخی ویژگی‌ها نظیر قابلیت شارژ سریع توسط شارژرهای Quick 2.0Charge و شارژ بی‌سیم را برای کاهش دادن ناراحتی‌ها ارائه داده است. با این حال هیچکدام از آنها نمی‌توانند دوای درد ظرفیت کمتر باطری در این گوشی باشند، پس اگر قصد ارتقاء به گلکسی اس 6 را دارید باید بدانید که ویژگی‌ها و امکانات جدید این مدل را به‌قیمت کاهش نسبی عمر باطری بدست خواهید آورد.

3) بخش نرم‌افزاری و امکانات مرتبط با آن

در واقع این یکی از آن بخش‌هایی است که در آن اعداد برعکس معنی می‌شوند، هر چه کمتر بهتر! خوشبختانه گلکسی اس 6 ویژگی‌ها و گزینه‌های کمتری را در بخش نرم افزاری ارائه می‌دهد که این نقطه‌ی قوتی نسبت به اس 5 محسوب می‌شود. بخش نرم افزاری نسبت به نمونه‌ای که بر روی اندروید کیت‌کت(و حتی پس از آپدیت به آبنبات چوبی) گلکسی اس 5 استفاده شده بود، به مراتب بهتر است. بسیاری از برنامه‌ها و سرویس‌های مزاحم و بلااستفاده حذف شده و گزینه‌های بی‌مورد در منوی تنظیمات نیز کاهش پیدا کرده‌اند.

galaxy-s6-s5-software-settings

اگرچه اکنون می‌توان گفت گلکسی اس 6 بخش نرم افزاری بسیار خوبی دارد که مدنظر اکثر کاربران است، اما هنوز برخی برنامه‌ها و سرویس‌ها با شکل و شمایلی تغییر یافته اما با همان کارکرد قبلی، وجود دارند که احتمالاً مرتبط با این نسخه از اندروید هستند. چیزی که واضح است تجربه‌ای راحت‌تر و ساده‌تر نسبت به گلکسی اس 5 می‌باشد که در کار کردن با این گوشی به شما ارائه می‌شود. هرچند که این بخش هنوز از نقطه ایده‌آل فاصله دارد اما سامسونگ در مسیر درستی قرار گرفته است.

همچنین صاحبان گلکسی اس 5 به یاد داشته باشند که با آپدیت نرم افزاری نمی‌توانند به تمام ویژگی‌ها و بهبودرسانی‌های موجود در اس 6 دست پیدا کنند، بنابراین تنها راه حل ارتقاء به این مدل خواهد بود.

علاوه بر این توجه داشته باشید که اگر از بخش نرم افزاری گلکسی اس 5 خود کاملاً ناراضی هستید، مطمئناً اس 6 نمی‌تواند به شما تجربه‌ای ارائه دهد که دیدی تازه نسبت به رابط کاربری TouchWiz پیدا کنید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم برای دستیابی به تجربه‌ای کاملا جدید و متناسب با سلیقه‌تان، به دنبال گزینه‌های دیگری باشید.

4) مقایسه دوربین‌ها

اگر قصد دارید گوشی بعدی خود، چه گلکسی اس 6 چه هر گوشی دیگری را براساس عملکرد دوربین آن خریداری کنید، به شما تضمین می‌دهیم که پرچمدار جدید سامسونگ کاملاً رضایت شما را به همراه خواهد آورد. اگرچه سامسونگ با عرضه گلکسی اس 5 قدم‌های درست زیادی را در زمینه دوربین برداشت، اما متاسفانه عواملی نظیر نبود لرزشگیر تصویر، نرم افزار و عملکرد ضعیف در شرایط نوری نامطلوب باعث شد تا عملاً نتوان از دوربین این گوشی از ساعت 4 بعد از ظهر به بعد استفاده کرد!

galaxy-s6-s5-cameras

اما حالا گلکسی اس 6 آمده تا بهبودی چشمگیر را چه در تجربه کاربری و چه کیفیت تصاویر به شما ارائه کند. رابط کاربری دوربین اکنون ساده‌تر و قابل فهم‌تر شده و ویژگی‌های غیرضروری را کمتر در آن شاهد هستیم. زمانی که دوربین را در حالت تمام خودکار تنظیم می‌کنید، تصاویری با کیفیت عالی را ثبت می‌کند و هنگامی که حالت HDR را به آن اضافه می‌کنید نیز کمی افزایش غلظت رنگ‌ها را شاهد خواهید بود. در شرایط نوری نامطلوب نیز گلکسی اس 6 یکی از بهترین‌ها محسوب می‌شود، این در حالی است که اس 5 حتی در یکسال قبل نیز عملکرد قابل قبولی را نداشت.

علاوه بر این مزیت‌ها، باید به سرعت فوق‌العاده بالای اجرای برنامه دوربین را نیز اشاره کنیم، بدین صورت که با دوبار فشردن دکمه Home، نرم افزار دوربین اجرا شده و فوراً برای گرفتن عکس آماده می‌شود. در مجموع تجربه رضایت بخشی از کارکردن با دوربین این گوشی بدست خواهید آورد.

سخن آخر: گلگسی اس 6 ارزش ارتقاء را دارد

سامسونگ قدم‌های درست بزرگی را در تولید پرچمدار جدیدش برداشته است. زمانی که این مدل را با گلکسی اس 5 مقایسه می‌کنیم، سخت افزار و کارایی بهتر دوربین را در کلاسی بالاتر می‌بینیم که قطعاً گوشی‌های موجود در بازار را شرمسار خواهد کرد. اس 6 به اندازه‌ای در زمینه دوربین خوب است که حتی نمی‌توان تصور کرد که همان کمپانی سازنده گلکسی اس 5 که یکسال پیش آن را روانه بازار کرد، آن را ساخته باشد!

galaxy-s6-s5-backs

اما در بخش کارایی، نرم افزار و عمر باطری پیشرفت چندان محسوسی نسبت به گلکسی اس 5 دیده نمی‌شود. رابط کاربری گوشی بهبودهایی داشته اما احساس نمی‌کنید اتفاق بزرگی رخ داده باشد. عمر باطری نیز متاسفانه کاهش یافته که حتی با وجود گزینه‌های جدید و جذاب برای شارژ باطری، باز هم نگران کننده است. در این گوشی از یک پردازنده جدید و حافظه رم بیشتری استفاده شده تا بتواند حتی سریعتر از گذشته وظایف مختلف را انجام دهد، با این حال در عمل تفاوتی را احساس نخواهید کرد و در حال حاضر کاری نیست که گلکسی اس 5 با سخت افزار یکسال پیش خود نتواند آن را انجام دهد. اما قدرت بیشتر اس 6 قطعاً با نگرش آینده‌نگرانه و برای پاسخگویی به اپلیکیشن‌ها و بازی‌های سنگین پیش رو به‌کار گرفته شده است.

اما یکی از فاکتورهای مهم ارتقاء گوشی، قیمت آن است. فرقی ندارد که آن گوشی تا چه میزانی عالی باشد، وقتی هزینه اضافی برای خزید مدل جدیدتر به‌صرفه نباشد، منطقی نیست به سراغش بروید.

اما خوشبختانه گلکسی اس 6 با وجود چند نقش جزیی، تا اندازه‌ای خوب هست که بخواهید گلکسی اس 5 خود را فروخته و با هزینه‌ای بیشتر آن را بدست آورید.

androidcentral

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

11 نظر برای این مطلب
  1. محمود می‌گوید

    من گوشی اس 5 ltdدارم میخاستم بدونم 4g میشه با تشکر لطفا جواب

  2. فرید درود می‌گوید

    لطفا جمله اخر به جایS5 اشتباهاS6تایپ شده اصلاح بفرمایید

  3. فرید درود می‌گوید

    خیلی مواردی که گفته لودید اصلا قابل قبول نیست .من الان یکساله که از s6 استفاده می کنم اما از روز اول قاب محافظ براش خریدم پس فرقی نمی کنه که حالا فلز تو این قاب باشه یا پلاستیک در ضمن دوربینش هم از ساعت 4 بعد از ظهر به بعد همیشه در حد قابل قبول کار کرده بجز لرزش گیر ois که بهبود نسبی پیدا کرده.در ضمن 2 هفته هم S6 دستم هستم و واقعا تفاوت انچنانی نداره که کسی بخواد ارتقا بده .در ضمن شبکه 4Gرا همS5ساپورت میکنه…
    پس اصلا ارزش ارتقا را نداره اونهم قیمت دست کم پول دوتا گوشی S5را بدی برای این تفاوتهایی که شاید بکارتون هیچ وقت نخوره.

  4. حمید می‌گوید

    من اینقدر از کیفیت و عملکرد اس 5 و خصوصا دور بینش راضی هستم که فعلا صلاح نمیبینم پولمو دور بریزم.. جنس قاب دستگاه هم با انواع قاب های بهتر بازار قابل تعویض و محافظته
    فقط صفحه کواد اچ دی کمی جذابیت داره..اونم رو سایزهای بزرگتر..که رو نوت 8 اس خودم حسابی باهاش حال میکنم

  5. غزال می‌گوید

    سلام به نظر من ارزش ارتقا نداره چون تغییر چندانی نداشته تازه حداکثر یکسال دیگه اس 7 رو بیرون میده که مطمینا خیلی بهتره من خودم اس 5 دارم و اگه بخوام ارتقا بدم صبر میکنم اس 7 بیاد تا تفاوت بیشتری رو حس کنم

    1. quietly brilliant می‌گوید

      معمولا شرکتهای بزرگ تو فضای رقابت سعی میکنن ارتقا محصول داشته باشن و قاعدتا نمیخوان درجا بزنن و اس6 هم استثنا نیست.من فکرمیکنم اس6 شروعی جدید برا بلوغ گجتهای سامسونگه.

  6. sana می‌گوید

    همه این رنگ ولعابهای خیالی در اس ۶تاوقتیست که اس۷نیومده بااومدن اس۷بازبدگویی ازاس۶شروع میشه

    1. quietly brilliant می‌گوید

      شخصا LCDها رو ترجیح میدم.من فکرمیکنم درsuper amoledها،طبیعی ترین رنگ با گذاشتن رویcinemaارائه میشه.

  7. وحید می‌گوید

    “عملاً نتوان از دوربین این گوشی از ساعت ۴ بعد از ظهر به بعد استفاده کرد!”
    من از همون روز اولی که اس 5 به بازار اومد خریدمش واقعا از دوربینش راضی هستم مخصوصا در شرایط نوری کم. واقعا تعجب می کنم از این صحبت شما. من گوشی اکسپریا زد با 20 مگاپیکسل رو هم داشتم اما اصلا با دوربین s5 قابل مقایسه نیست. به نظر من زمانبندی فلاش دوربین نسبت به نوت 3 بی نظیر شده تا عکسها در شب به خوبی ثبت شوند

  8. quietly brilliant می‌گوید

    همونطور ک ام9 رو به ام8 ترجیح میدم،اس6 رو هم به اس5 ترجیح میدم(اشاره درستی کردید به قیمت،بنظرم هنوز جای افت قیمت داره)

  9. خسته می‌گوید

    محصولات‏ ‏سامسونگ‏ ‏قیمتش‏ ‏بد‏ ‏افت‏ ‏میکنه‏ ‏چن‏ ‏ماه‏ ‏دیگه‏ ‏مثل‏ ‏اس۵ که‏ ‏شده‏ ‏۱۳۰۰۰۰۰‏ ‏میشه‏ ‏و‏ ‏ارزش‏ ‏پولت‏ ‏میره‏ ‏مگر‏ ‏اینگه‏ ‏پول‏ ‏زیادی‏ ‏داشته‏ ‏باشی‏ ‏اون‏ ‏وقت‏ ‏بگیر.