از سیر تا پیاز؛ آموزش کامل استفاده از قابلیت دایرکت اینستاگرام

اگرچه سرویس دایرکت اینستاگرام در آذر ماه سال 1392 معرفی شده است اما مطابق معمول به دلیل عدم وجود یک مطلب آموزشی مناسب که پاسخگوی نیاز کاربران و سوالات آنها باشد، تصمیم گرفتیم در این مطلب از فارنت به بررسی و آموزش کامل این قابلیت اینستاگرام بپردازیم.

2318

این آموزش بر پایه نسخه 6.18.0 اپلیکیشن اندروید اینستاگرام نوشته شده و احتمال تغییر در آن با توجه به آپدیت مداوم اپلیکیشن اینستاگرام وجود دارد.

نسخه تحت وب اینستاگرام که از طریق کامپیوتر و وبسایت این اپلیکیشن در دسترس است در حال حاضر از ویژگی دایرکت بی‌بهره بوده و به این ترتیب نمی‌توانید بدون استفاده از اپلیکیشن اینستاگرام روی گوشی هوشمند خود یا شبیه‌ساز اندروید در ویندوز از دایرکت استفاده کنید.

مطمئنا، مطابق هر آموزش دیگری، برخی از نکات این مطلب آموزشی برای برخی از کاربران به شدت ساده خواهد بود اما به دلیل قدم به قدم بودن آموزش چاره‌ای جز آموزش این قابلیت از ابتدای کار نداریم. در عین حال اگر به دنبال خواندن آموزش کاملی از برنامه اینستاگرام هستید، کاملترین آموزش اینستاگرام را می‌توانید در لینک زیر بخوانید.

از سیر تا پیاز؛ آموزش جامع اینستاگرام

سرویس دایرکت اینستاگرام چیست؟

سرویس دایرکت اینستاگرام به طور دقیقتر در بیست و یکم آذر ماه سال 1392 معرفی شد. می‌توان گفت در واقع اینستاگرام با بالا رفتن تعداد کاربران خود متوجه نوعی خلا در سرویس خود شده بود. کاربران می‌خواستند تصاویر خود را با تعداد محدودتری از کاربران به اشتراک بگذارند و این امکان به دلیل عدم وجود حلقه‌ها و یا گروه‌هایی که در سایر شبکه‌های اجتماعی می‌توان دید وجود نداشت. در عین حال اپلیکیشن‌هایی برای گفتگو میان کاربران بر پایه اینستاگرام ایجاد شده بود که امنیت اطلاعات شخصی کاربران این اپلیکیشن را با مخاطره مواجه می‌کرد.

دایرکت اینستاگرام به چه کاری می‌آید؟

Farnet-the-ultimate-beginners-guide-to-instagram-direct-01

در واقع از نام این سرویس می‌توان به اصلی‌ترین قابلیت آن یعنی برقراری ارتباط مستقیم پی برد. در واقع اگر قصد دارید تصویری را تنها برای عده کمتری از کاربران (از یک تا 15 نفر) ارسال کنید و یا اگر قصد ارتباط گرفتن با یکی از کاربران را دارید اما تنها به اکانت اینستاگرام او دسترسی دارید این سرویس می‌تواند چاره‌ساز باشد.

چگونه استفاده کنیم؟

برای استفاده از سرویس دایرکت اینستاگرام نیاز به استفاده از اپلیکیشن اینستاگرام بر روی گوشی تلفن همراه را دارید که خب به طور معمول باید در آن ثبت‌نام کرده و فرض ما بر این است که شما در اینستاگرام ثبت نام کرده و روش استفاده از آن را می‌دانید. از این به بعد به صورت قدم به قدم استفاده از این قابلیت را با هم پیش خواهیم رفت.

به طور معمول پس از وارد شدن به اینستاگرام در صفحه اصلی آن با چنین چیزی مانند تصویر بالا روبرو هستید که شامل آخرین تصاویر خود شما و کسانی است که آنها را دنبال یا همان فالو می‌کنید و لیست آنها را می‌توانید در بخش Following پروفایل خود ببینید.

آموزش ارسال دایرکت:

شما به تمام کسانی که در لیست کسانی که آنها را فالو می‌کنید و یا آنها شما را فالو می‌کنند وجود دارند و به تمام اعضای اینستاگرام که نام اکانت آنها را دارید می‌توانید به صورت دایرکت تصویر ارسال کنید و البته این امکان در خصوص کسانی که قبلا شما را به هر دلیل بلاک کرده باشند وجود ندارد.

هشدار: اصرار به ارسال تصاویر دایرکت در صورت عدم تمایل فرد مورد نظر و ارسال گزارش از سوی کاربر مورد نظر و تکرار این رویه ممکن است به بسته شدن اکانت شما منجر شود.

در واقع روش ارسال تا حدودی با روش انتشار سایر تصاویر در اینستاگرام مشترک است. برای آغاز ارسال تصاویر در صفحه اصلی و در گوشه بالا سمت راست بر روی علامت دایرکت ضربه بزنید که با صفحه زیر روبرو می‌شوید و اگر قبلا کسی برای شما به صورت دایرکت تصویری ارسال کرده باشد و یا شما ارسال کرده باشید در این صفحه می‌توانید سابقه آنها را ببینید.

Farnet-the-ultimate-beginners-guide-to-instagram-direct-02

با زدن علامت بعلاوه در گوشه بالا سمت راست به صفحه بعدی هدایت می‌شوید که از شما می‌خواهد تصویری را برای ارسال از گالری انتخاب کنید. از پائین صفحه می‌توانید گزینه‌های دیگر شامل Photo (برای گرفتن عکس با دوربین و ارسال در همان لحظه) و VIDEO (برای فیلمبرداری و ارسال در همان لحظه)‌ با توجه به نیاز خودتان انتخاب کنید. توجه داشته باشید حتی اگر قصد گفتگو با هر کاربری را داشته باشید برای آغاز گفتگو به هر حال نیاز به ارسال تصویر است.

Farnet-the-ultimate-beginners-guide-to-instagram-direct-03

پس از انتخاب تصویر مورد نظر با زدن فلش در گوشه بالا سمت راست می‌توانید به مرحله بعد بروید. در این مرحله مطابق انتشار تصاویر عادی در اینستاگرام باید کادر مورد نظر و فیلتر مورد نظر خودتان را برای اعمال بر روی تصویرتان انتخاب کنید که شامل انواع فیلترها و تنظیمات ویژه تصاویر است. حالا با زدن فلش در گوشه بالا سمت راست می‌توانید به مرحله بعد بروید. حالا در این مرحله راهمان از انتشار تصاویر عادی جدا می‌شود. در این مرحله پس از نوشتن متن مورد نظرتان و در صورت لزوم انتخاب هشتگ‌های مورد نیاز، باید با زدن ضربه، گزینه DIRECT را در میان دو گزینه بالا انتخاب کنید.

Farnet-the-ultimate-beginners-guide-to-instagram-direct-04

پس از انتخاب گزینه DIRECT با صفحه بالا روبرو می‌شوید که در دو بخش Suggestions‌با پیشنهادات اینستاگرام با توجه به سوابق شما و در بخش Following لیست کسانی که دنبال می‌کنید را مشاهده خواهید کرد. در صورتی که کاربر مورد نظر در این لیست بود که خب کار راحت است و کافیست روی نام آن علامت بزنید تا تصویر وی در برابر عبارت TO و جزو گیرندگان ظاهر شود.

Farnet-the-ultimate-beginners-guide-to-instagram-direct-05

اگر نام فرد مورد نظر در لیست دنبال‌کنندگان و کسانی که شما دنبال می‌کنید وجود نداشته باشد در صورتی که نام کاربری وی و یا حداقل بخشی از آن را بدانید می‌توانید بر روی علامت جستجو (ذره‌بین) در برابر عبارت To ضربه بزنید و نام کاربری او را وارد کنید تا از میان نام‌های کاربری ظاهر شده کاربر مورد نظر را پیدا کرده و به لیست اضافه کنید.

Farnet-the-ultimate-beginners-guide-to-instagram-direct-06

پس از اضافه کردن کاربر یا کاربران مورد نظر که می‌تواند از یک تا 15 کاربر باشد. کافیست تیک سبز رنگ گوشه بالا سمت راست را بزنید تا کار ارسال به پایان برسد. حالا می‌توانید تصویر ارسالی را در بخش دایرکت ببینید و آن را باز کنید تا به مرحله بعد برویم.

Farnet-the-ultimate-beginners-guide-to-instagram-direct-07

در پائین تصویر ارسالی علائم بدین مفهوم هستند.

  • تصویر کم‌رنگ کاربر: تصویر ارسال شده اما هنوز ندیده است.

  • تصویر کاربر با تیک سبزرنگ: کاربر تصویر را مشاهده کرده است.

  • تصویر کاربر با علامت قلب (لایک): کاربر تصویر را دیده و لایک کرده است.

در همین حال و در پائین تصویر می‌توانید نظرات کاربران در مورد تصویر یا پیغام‌های رد و بدل شده بین طرفین یا دو طرف را بخوانید.

Farnet-the-ultimate-beginners-guide-to-instagram-direct-08

در صورتی که کار را خاتمه یافته می‌دانید و می‌خواهید این تصویر را پاک کنید، کافیست علامت سه‌نقطه گوشه سمت راست و بالا را بزنید که با گزینه Delete‌ روبرو می‌شوید که با زدن آن این تصویر و دایرکت از اپلیکیشن اینستاگرام شما و کاربر یا کاربران گیرنده پاک می‌شود. البته این بدان معنا نیست که کاربر یا کاربران مورد نظر موفق به ذخیره آن نشده باشند چرا که انجام آن به سادگی اسکرین‌شات گرفتن از صفحه است. توجه داشته باشید که تصویر پاک شده و مکالمه انجام شده در پائین آن به هیچ وجه قابل بازیابی نیست.

آموزش دریافت دایرکت:

هنگامی که تصویری در بخش دایرکت اینستاگرام خود دریافت می‌کنید در صورتی که کاربر مورد نظر جزو کسانی نباشد که آنها را دنبال می‌کنید اینستاگرام از شما سوال می‌کند که این کاربر قصد ارسال تصویر و یا ویدئو برای شما را دارد. شما با پاسخ مثبت به این سوال می‌توانید تصویر او را ببینید و در صورت لزوم در بخش کامنت‌ها با او گفتگو کنید.

Farnet-the-ultimate-beginners-guide-to-instagram-direct-09

در نظر داشته باشید که به شرحی که بالاتر گفتیم در صورتی که تصویر را ببینید کاربر فرستنده متوجه موضوع خواهد شد. اما در صورتی که پاسخ منفی دهید دیگر تصویر ارسالی را نخواهید دید و راهی برای پاسخ دوباره به سوال نخواهید داشت.

Farnet-the-ultimate-beginners-guide-to-instagram-direct-10

در صورتی که تصویر را دیدید اما تمایلی به پاسخ به آن نداشتید و یا آن را مزاحمتی برای خود دانستید می‌توانید با زدن علامت سه‌نقطه در گوشه بالا سمت راست کاربر مورد نظر را از ارسال دوباره تصویر بلاک کنید، کلیه پست‌های او را نادیدیه بگیرید و در صورت لزوم حتی این موضوع را گزارش کنید. در عین حال در صورتی که نگران دیده شدن تصویر و مکالمه انجام شده در پائین تصویر توسط سایر افرادی که احتمالا به گوشی شما دسترسی دارند، هستید می‌توانید با انتخاب گزینه HIDE آن را برای همیشه مخفی کنید.

در نظر داشته باشید که این گزینه‌ها مانند بسیاری دیگر از گزینه‌های اینستاگرام قابل بازگشت نیستند بنابراین در انجام آنها دقت کنید. این یعنی هیچ تصویر پنهان شده‌ای قابل بازگشت نیست، کاربری که او را از دایرکت بلاک کرده‌اید قابل انبلاک شدن نیست و کاربری که در خصوص او گزارش ارسال کرده‌اید این گزارش غیرقابل پس گرفتن است.


 

خب سعی کردیم در این مطلب تمام تلاش خودمان را برای بیان تمام موارد قابلیت دایرکت اینستاگرام به انجام برسانیم. در بخش نظرات پاسخگوی سوالات شما در خصوص مواردی که مطرح نکردیم هستیم. لطفا پس از خواندن مطلب نسبت به طرح سوال خود اقدام نمائید. مطمئنا با توجه به پیش‌بینی حجم سوالات، تنها پاسخگوی سوالاتی خواهیم بود که در این مطلب به آنها پاسخ نداده‌ایم. در خصوص سایر مسائل اینستاگرام نیز مطابق معمول تنها و تنها در مطلب آموزش جامع اینستاگرام پاسخگوی شما هستیم. سپاس

از سیر تا پیاز؛ آموزش جامع اینستاگرام

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2,318 نظر برای این مطلب
  1. Aylar می‌گوید

    سلام
    به اونایی ک فالو بک ندادیم دایرکتشون کجاست برای من اشتباهی پاک شده میشه برگردوند؟

  2. مریم می‌گوید

    سلام خسته نباشید.
    چجوریه میشه دایرکت یک نفر که قبولش کردی و از انتظار خارجش کردی و دوباره بدون بلاک کردن به حالت انتظار برگردونی؟؟؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      از قابلیت رستریکت استفاده کنید
      https://farnet.io/1398/04/237775/instagram-announces-new-features-to-help-counter-bullying/

  3. مصطفی بیات می‌گوید

    سلام ، عالی بود، فقط زمانیکه به علامتی اشاره میکنید ، نشان تکی همان علامت را بلافاصله روبروی کلمه بگذارید .( مثلا ات @ ) .

  4. می می‌گوید

    سلام من شخصی را بلاک کردم.. الان بعد از چهار سال پیام هاش به دایرکتم اومده علتش چیه ممنون میشم راهنمایی کنید

  5. می می‌گوید

    سلام من شخصی را بلاک کردم … ولی الان پیام های بعد از ۴سال به دایرکتم اومده علتش چیه؟؟ من هنوز انبلاک نکردم

  6. fatima می‌گوید

    با سلام من میخوام یکی از پستهای کسی را استوری کنم چجوری استوری کنم که واسش پیامه/ از شمادر داستانش نام برد/
    بره.

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      این پیام معمولا برای کاربر مورد نظر بدون کار اضافه میره با این حال بهتره داخل استوری‌تون منشن کنید شخص مورد نظر رو.

  7. مهسا می‌گوید

    باسلام.مرسی از راهنمایی
    اینترنت گوشیم رو که روشن کردم و وارد اینستاگرام که شدم،علامت 1 قرمز روی علامت دایرکت بود اما وارد دایرکت که شدم،هیچ پیامی یا…. نبود. آیا ممکنه کسی دایرکت داده و بعد حذف کرده؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      این جور مشکلات می‌تونه از اینترنت باشه مخصوصا در ایران اما در عین حال حدسی که شما زدید هم می‌تونه درست باشه

    2. نیلو می‌گوید

      سلام ،درخاستهای دایرکت از چند نفر بیشتر بشه +۹۹ نوشته میشه الان برا من ۱۳۰تا پیام دایرکتی هست ولی هنوز +۹ رو نشون میده

  8. سید اکبر می‌گوید

    سلام .من تو دایرکت خصوصی اینستاگرام چت میکردم بعد اسم یه مخاطب با کلمه کیه وارد دایرکت شد .آیا امکان داره چت خصوصی دو مخاطب رو دید ؟

    1. بهرام می‌گوید

      عذرخواهی میکنم ولی برای گفتگو در دایرکت حتما نیاز به ارسال عکس نیست …

  9. کیانوش می‌گوید

    سلام دایرکت یه ایدی دیگه نشون نمیده میزنه کاربر instagram این یعنی چی

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      اگر Instagrammer نشون میده و داخل صفحه تعداد پست‌ها و همه چیز رو صفر نشون میده احتمالا اکانت رو پاک یا غیرفعال کرده و تا چند ساعت دیگه چیزی دیگه از اون اکانت وجود نخواهد داشت.

  10. فردین می‌گوید

    سلام.بادوستم میخواهیم فالوبشیم ولی بعدازحدودیک روزهیچکدام فالونمیشیم وپاک میشودعلت چیه؟

  11. سحر می‌گوید

    سلام.میخواستم بپرسم پیامی که برای شخصی که پیج اینستاگرامش بسته اس اگر خوانده بشه من چجوری میتونم متوجه بشم؟اصلا امکان این موضوع هست؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      خیر امکانش نیست

  12. Mahsa می‌گوید

    سلام میشه بفرمایید چجوری باید همه دایرکت ها رو همزمان علامت بزنیم و حذف کنیم

  13. قاسم می‌گوید

    سلام
    من اشتباه decline رو زدم راهی برای برگشتش هست یا خیر ؟؟؟

  14. Marzie می‌گوید

    سلام وقت بخیر
    آیا امکان بستن دایرکت روی کسانی که جزء فالوورا ها نیستن وجود دارد؟ یعنی پیام دریافت نشود از غیر فالوورها؟
    توی تنظیمات دایرکت گزینه ی پیام و درخواست پیام ها هستش ک من خاموش کردم ایا این همونه؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      نمی‌دونم کدوم گزینه رو می‌گید. لطفا کامل توضیح بدید چه گزینّ‌هایی رو غیرفعال کردید

  15. Mojtaba می‌گوید

    سلام..هیچ پیامی تواینستادریافت نمیکنم دلیلش چیه؟؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      اگر زیاد و مخصوصا برای ارسال اسپم استفاده کردید محدود شدید در غیر این صورت مشکل از خود اینستاگرام هست صبر کنید رفع میشه

  16. R می‌گوید

    وقن به خیر، در پیام خصوصی من چند پیام با نام کاربری lnstagramer آمده که در واقع مکالمه دو نفر هست و من اصلا این مکالمات را انجام ندادم معتی این پیامها چیه؟؟؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      مکالمات رو انجام دادید اما به خاطر اینکه اکانتشون رو حذف یا غیرفعال کردن اسمشون به instagrammer تغییر کرده

  17. میثم می‌گوید

    سلام
    چطور میشه فهمید پیامی که در دایرکت برای کسی فرستادیم ایشون همون پیام رو برای کسی دیگه باز ارسال کرده یا نه؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      سلام. امکان فهمیدنش در حال حاضر نیست

  18. Meys می‌گوید

    سلام ببخشید پیام های دایرکت رو پاک کردم می‌خوام دوباره پیام های قدیمی رو ببینم که پاک کردم امکانش هست؟ چون خیلی مهمه

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام. خیر

  19. Zohre می‌گوید

    سلام،وقت بخیر .گوشی من دست دوستمه تو همون لحظه برای من دایرکت میاد ،و اسم و مشخصات کسی ک‌دایرکت داده نمایش داده میشه (این امکان وجود داره که نمایش اطلاعات شخص پیام دهنده دیده نشه؟)

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      دو تا راه داره. یا باید کلا ناتیفیکیشن اینستاگرام رو خاموش کنید یا تنظیمات ناتیفیکیشن رو روی گوشی طوری تنظیم کنید که صرفا دریافت پیام رو اعلام کنه بدون جزئیات بیشتر

  20. Tara می‌گوید

    با سلام چطور میشه ویوث که برام اومده کپی کنم و برای یه فالور دیگه ارسال کنم؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      اگر منظورتون ویس هست که چنین امکانی وجود نداره مگر اینکه با یک دستگاه دیگه صدا رو ضبط کنید و …

  21. M می‌گوید

    سلام چه طوری پیام هایی که در دایرکت بهدصورت در خواست امده و رد کردم،کاری کنم که دوباره بتونن پبام بدن؟؟

  22. علی می‌گوید

    سلام.چرا تو دایرکت مبشه فقط یکبار فیلم یا عکسی که برام ارسال شده مشاهده کرد وبرای دفعات بعد این امکان وجود نداره؟یعنی عکسی که برام ارسال شده مشاهده میکنم ولی برای دفعات بعد عکس یا فیلم بالا نمیاد.ممنون میشم اگه پاسخی داشته باشید چون خیلی براممهمهبازم ممنون

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      چه اتفاقی می‌افته!؟ چه پیامی میده اینستاگرام؟

  23. محمد می‌گوید

    چیه بابا بلد نیستید یه کلمه رو به مردم یاد بدید .دوساعت منو گیج کردید. یه کلام بنویس دایرکت یعنی پیام خصوصی

  24. Zeinab می‌گوید

    سلام وقت بخیر
    آیا امکان بستن دایرکت روی کسانی که جزء فالوورا ها نیستن وجود دارد؟ یعنی پیام دریافت نشود از غیر فالوورها؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      فعلا خیر اما قرار هست این امکان اضافه بشه اما معلوم نیست کی!

  25. Pariya می‌گوید

    سلام ببخشید من توی دایرکته خودم که میرم اسم منم هست یعنی من حک شدم

    1. محسن صحافی می‌گوید

      یعنی چی اسم شما هست!؟ نباید باشه؟

  26. Hazal می‌گوید

    سلام
    برای شخصی بارها دایرکت دادم ولی سین نکرده
    لطفا بگید چیکارکنم که ایشون پیام های منو دریافت کنن

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      تا خودش نخواد و اکسپت نکنه هیچ امکانی وجود نداره!

  27. امیرسلطانی می‌گوید

    سلام.واسه من ویدو گرفتن ودایرکت کردن من یک بار که دیدم برای بار دووم باز نشد.چطوری میتونم باز ببینم.ویدیو سرجاش هست پاک نکرده ولی باز نمیشه

  28. نوید می‌گوید

    سلام ممنون بابت سایت خوبتون
    یه سوال داشتم
    چطور میشه از ایموجی غیر از قلب برای لایک کردن کامنت طرف مقابل استفاده کزد؟یعنی وقتی دابل تپ میکنید رو مکالمه طرف توی دایرکت،چیزی غیر از قلب بیاد مثلا😐یا✋یا هر چیز دیگه ای.ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      اگر منظورتون روی پیام طرف مقابل هست که با دبل تپ انجام میشه که امکانش نیست. فقط همین لایک قلب میشه

    2. کیوان می‌گوید

      سلام منم همین روشو میخام فالورام انجام میدن ولی من نه

  29. محمد می‌گوید

    سلام ببخشید من به عموم پیام دادم ظاهرا ندیده ولی جواب کس دیگه ای رو که دایرکت داده بهش میده؟چه طور دایرکت اون رو می بینه و من رو نه؟یا چی؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      اگر اینترنتتون مشکلی نداره و برای کس دیگه ارسال می‌کنید و میرسه. صرفا هنوز ندیده یا باز نکرده. چیز دیگه ای وجود نداره

      1. rahele می‌گوید

        سلام در دایرکت من یه سری پیام از پیش اماده اومده نمیدونم چطوری ببرمشون میشه راهنماییم کنین

  30. بهزاد می‌گوید

    سلام .دایرکت اینستاگرام برروی ویندوز هم اجراش امکان داره؟مکالمات خصوصی که با گوشی موبایل انجام میشه همزمان قابل دیدن برروی اینستاگرام لب تاپ هست؟ نسخه موبایل اینستاگرام و ویندوز با هم لینک و مرتبطند؟شبیه کاری که در تلگرام و واتس اپ انجام میشه و کلیه مکالمات و عکس های ارسالی ودریافتی روی گوشی موبایل برروی تسخه ویندوز هم قابل مشاهده هست.

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      بله طبیعتا وقتی یک اکانت دارید همه جا دیده میشن

  31. M می‌گوید

    سلام وقت بخیر میگم که من. تو دایرکت برای کسی پیام دادم و بلافاصله بلاکش کردم پیام من بدستش رسیده؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      مشخص نمی‌کنه