جهت چراغ‌ خودروهای جنرال موتورز با جهت چشمان شما تغییر خواهند کرد!

تکنولوژی طی چند دهه‌ی اخیر به کمک ما آمده تا بتوانیم از طریق روش‌های نوین جاده‌ها را در شب روشن کنیم. علائم راهنمایی و رانندگی که در تاریکی شب می‌درخشند و یا چراغ‌های معابری که تنها در هنگام تشخیص خودرو شما روشن می‌شوند دو نمونه از بهترین فناوری‌ها مورد استفاده در صنعت راه‌سازی محسوب می‌شود.

0

حال کمپانی خودرو سازی انگلیسی واکسهال که خود زیر مجموعه شرکت خودروسازی اوپل آلمان به شمار می‌آید، دست به ابداع شیوه‌ای زده است که بر اساس آن نور تابانده شده توسط چراغ‌های جلوی خودرو، مبتنی بر ردیابی چشم راننده کار می‌کند. فناوری مذکور در حال حاضر به عنوان سیستم روشنایی رو به جلوی تطبیقی و یا به اختصار (AFL+) شناخته می‌شود.

vauxhall-opel-eye-tracking-headlights-2

AFL+ دارای نُه تابع منحصر به فرد شامل فعال‌سازی خودکار تابش کامل، الگوهای مختلف روشنایی در شرایط مختلف رانندگی و تابش نور به اطراف و گوشه‌های جاده بر اساس هدایت خودرو می‌باشد. این شرکت همچنین آماده‌ی ارائه‌ی سیستم جدیدی موسوم به روشنایی ماتریس LED بوده؛ این سیستم در شرایط مختلف نور تابانده شده توسط چراغ‌های LED را تنظیم می‌کند، به عنوان مثال این سیستم به چراغ‌ها فرمان کم فروغ شدن در هنگان نزدیک شدن خودروی مقابل را صادر می‌کند و سپس بعد از گذر آن، نور چراغ‌ها را به حالت عادی باز می‌گرداند.

به گفته واکسهال، سیستم چراغ‌های مبتنی بر ردیابی چشم این شرکت پس از دو سال تحقیق به نتیجه رسیده،  این سیستم علاوه بر تنظیم جهت نور تابانده شده توسط چراغ جلو، می‌تواند شدت نور را نیز تنظیم کند.AFL+ با بهره‌گیری از یک دوربین کوچک در جلوی داشبورد اتومبیل، حرکات نقاط برجسته صورت راننده همچون بینی و چشمان وی را زیر نظر خواهد داشت. علاوه بر این سیستم مذکور از سنسور های مختلف در کنار فناوری مادون قرمز جهت اسکن بیش از 50 بار در ثانیه از چشم راننده استفاده می‌کند.

شرکت خودروسازی انگلیسی واکسهال هم اکنون مشغول کار بر روی بهینه‌سازی این فناوری به منظور کاهش نرخ ضبط اولیه دوربین و محاسبات داده‌ها می‌باشد، زیرا افزایش این زمان مساوی بوده با واکنش کندتر چراغ‌های اتومبیل. از دیگر مشکلاتی که باید مورد بررسی قرار گیرد، تمایل طبیعی چشمان راننده به پلک زدن و حرکت طرف‌های مختلف هست که منجر به تابش نامنظم پرتوهای نور می‌شود. البته واکسهال امیدوار است با مرتفع کردن مشکلات پیش رو، بتواند به صورت لحظه‌ای در هر دو بخش عمودی و افقی واکنش لازم چراغ‌ها را میسر سازد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، استفاده از سیستم ردیابی چشم برای رانندگان مختلف نیاز به کالیبره کردن نداشته و بر روی خودروهای مختلف قابل اجرا می‌باشد. شرکت سازنده امیدوار است سیستم روشنایی ماتریس LED را طی هجده ماه آینده در محصولات خود به کار گیرد.

gizmag

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.