ببینید: 10 میلیارد سال پیش آسمان شب چه شکلی بود؟

خورشید ما تنها 5/4 میلیارد سال عمر دارد، به این معنا که سال‌های اول عمرکهکشان راه شیری را ندیده است. اگر 10 میلیارد سال پیش یعنی هنگامی که کهکشان راه شیری نسبتا جوان بود بر روی یک سیاره زندگی می‌کردیدآسمان شب را بسیار متفاوت از امروز می‌دیدید.

0

عکس پائین تصویری هنری از آسمان شب بر روی سیاره‌ای در کهکشانی مشابه راه شیری است، راه شیری ما نیز 10 میلیون سال پیش اینگونه بوده است.

ناسا در این مورد این‌طور توضیح می‌دهد:

“همانطور که ملاحظه می‌کنید، آسمان از تولد ستاره نورافشان شده است. ابرهای صورتی ناشی از گاز ستاره‌های تازه متولد و رنگ آبی مایل به سفید و خوشه‌های ستاره‌ای جوان چشم انداز زیبایی می‌سازد.”

بررسی جدید کهکشان‌های جوانی مانند کهکشانِ خودمان نشان می‌دهد هنگامی که این کهکشان‌ها تولید ستاره را کاهش می‌دهند، سرعت توسعه‌ی خود را نیز متوقف می‌کنند.

ناسا توضیح می‌دهد:

ستاره‌شناسان عکسی از سال‌های شکل گیری کهکشان راه شیری ندارند که بتوانند تاریخچه‌ی رشد ستاره‌ها را دنبال کنند، به همین خاطر به مطالعه‌ی کهکشان‌های مشابه آن می‌پردازند. هر چه ستاره‌شناسان بیشتر به عمق کیهان توجه می‌کنند به مسائل بیشتری از گذشته پی می‌برند. در نتیجه‌ی این تحقیقات و برگشتن به 10 میلیارد سال پیش، پژوهشگران توانستند آلبومی از 2000 تصویر لحظهایِ کهکشان‌های راه شیری مانند فراهم کنند. سرشماری جدید تصویری کامل از روند رشد کهکشان‌هایی مانند راه شیری و تبدیل آنها به کهکشان‌های باشکوهِ امروزی را طی 10 میلیارد سال نشان می‌دهد. مطالعه‌ی چند طول موجی محدوده فرابنفش تا فروسرخ را اندازه‌گیری می‌کند، که ترکیبی از مشاهدات تلسکوپ‌های فضایی آژانس هابل و اسپیتزر ناسا و تلسکوپ‌های زمینی و همچنین تلسکوپ باده(Baade) در رصدخانه‌ی لاس کامپالاس شیلی را در بر می‌گیرد.

تصویر پائین نیز تصاویر تلسکوپ هابل از کهکشان‌های مشابه کهکشان‌های ما در طول تکامل را نشان می‌دهد.

io9

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.