۵ چیزی که قبل از خرید دوربین عکاسی باید به آن توجه کنید!

اگر قصد خرید دوربین عکاسی دارید، قبل از هر تصمیمی این مطلب را بخوانید.

4

اگر نگاهی به بازار دوربین عکاسی انداخته باشید، متوجه تنوع و گستردگی این بازار می‌شوید. حالا اگر قرار باشد از این بازار یک دوربین عکاسی بخرید، کار سختی در پیش‌رو خواهید داشت. فارغ از اینکه چه مقدار پول برای خرید دوربین داشته باشید، باید مسائلی را نیز برای خرید خود مدنظر قرار دهید. قطعاً دوربین گران‌تر، به معنی انتخاب بهتر نیست.

در این یادداشت فارنت، ۵ نکته را به شما عرض می‌کنیم تا هنگام خرید دوربین عکاسی آنها را مدنظر قرار دهید.

۱ . دوربین گران‌تر دربرابر عکاس بهتر

اولین سوال رایجی که در چنین زمانی پرسیده می‌شود این است که «چه دوربینی بخرم؟»، که اغلب با این پاسخ‌های کلیشه‌ای روبرو می‌شود: «فقط کنون بخر» ، «هر مدلی از نیکون» ، «کنون و نیکون رو ولکن، فیزوان و هسلبلاد بخر»، «جدیدترین و گرون‌ترینش رو بخر».

«سم هسکینز»، عکاس فقید آفریقایی در این مورد یادداشت جالبی دارد:

یک عکاس وارد یک مهمانی در نیویورک شد. سرآشپز وقتی او را دید گفت : «من عکس‌های تو را خیلی دوست دارم، آنها فوق‌العاده‌اند. حتماً دوربین بسیار خوبی داری!». عکاس پس از مهمانی، قبل از خروج نزد سرآشپز رفت و گفت : «غذایی که سرو کردی فوق‌العاده خوشمزه بود. حتماً از مواد اولیه درجه یکی استفاده کردی که شام اینقدر خوشمزه شد».

این که فکر کنید که دوربین خوب از شما عکاس خوب می‌سازد همانقدر احمقانه است که فکر کنید حسین علیزاده به این دلیل نوازنده برجسته‌ای است که ساز بسیار خوبی دارد. همچنین سردار آزمون به این دلیل فوتبالیست خوبی است که کتانی‌های خوبی دارد و سامان گلریز به این دلیل آشپز خوبی است که مواد اولیه خوبی در اختیار دارد.

باور کنید که با داشتن دوربین خوب، عکاس خوبی نخواهید شد. داشتن لنز خوب، فلاش خوب و … نیز عکس‌های شما را بهتر نمی‌کنند. آنچه که عکس شما را خوب می‌کنند، محتوای درون قاب است که هیچ دوربینی قادر به ارائه آن نیست. بسیاری از عکس‌های بزرگ با دوربین‌هایی ثبت شده‌اند که نمی‌توان اسم آنها را «درجه یک» گذاشت. و حتماً عکس‌های افتضاحی را دیده‌اید که با بهترین دوربین‌ها و امکانات گرفته شده‌اند.

پس درنظر داشته باشید که خرید دوربین گران‌تر، به هیچ وجه عکاسی شما را تضمین نمی‌کند.Gear-Envy-01

۲ . از چه چیزی عکاسی می‌کنید؟

قدم بعدی پاسخ به این سوال است: به چه منظوری از دوربین خود استفاده می‌کنید؟ برخی پاسخ‌هایی که ممکن است شامل شما هم شود:

. من قصد دارم از فتح قله سبلان توسط خود و دوستانم عکس تهیه کنم.

. من سالیانه از حدود ۱۰۰ عروسی عکاسی می‌کنم.

. من فقط پنجشنبه هر هفته از هیئت محله مان عکاسی می‌کنم.

. من درحال یادگرفتن عکاسی هستم و می‌خواهم تکنیک‌های مختلف عکاسی را تجربه کنم.

آیا قصد استفاده از دوربین خود در مناطقی با آب و هوای سخت را دارید؟ آیا از دوربین خود بسیار زیاد استفاده کرده و روزانه یا هفتگی صدها فریم عکس ثبت می‌کنید؟ پاسخ به این سوالات بسیار مهم است. چقدر از دوربین خود استفاده می‌کنید؟

اگر شما جزو دسته اول هستید و قصد حمل دوربین خود به مناطق سخت را دارید، بهتر است دوربین‌هایی با بدنه‌های محکم و مقاوم انتخاب کنید و اگر امکان داشت، تجهیزات اضافی برای امنیت دوربین تهیه کنید.

اگر جزو دسته دوم هستید و با دوربین زیاد سر و کار دارید باید «سرکیسه را شل کنید». اگر شاتر دوربین شما زیاد کار می‌کند، باید فکر دوربینی باشید که از شاتر مقاوم‌تر و بهتری برخوردار است. این یعنی خرج پول بیش‌تر!

سوژه‌ای که از آن عکاسی می‌کنید، در انتخاب لنز بسیار مهم است. اگر بیش‌تر عکس‌های شما، شامل عکس‌های پرتره و فشن می‌باشد، بهتر است لنزهای تله با فواصل کانونی بالا را انتخاب کنید. اگر از سوژه‌های معمولی عکاسی کرده و مورد استفاده شما مراسماتی مانند عروسی است، باید لنزهای زوم با فواصل کانونی کوتاه تا بلند را انتخاب کنید. اگر بیش‌تر عکس‌های شما مربوط به عکاسی از منظره است، باید لنزهای واید را در اولیت انتخاب خود قرار دهید. اگر عکاسی ماکرو، مانند عکاسی از حشرات و یا غذاها بیش‌ترین کاربرد دوربین شماست، حتماً به فکر لنزهای ماکرو باشید.

۳ . کدام برند؟

واقعیت این است که واقعاً نمی‌توان توصیه دقیقی در این باره کرد. درحال حاضر نیکون و کنون بیش‌ترین سهم را از بازار فروش دارند، اما نمی‌توان برندهای دیگر را فراموش کرد. با این حال دلیل اینکه باید بیش‌تر بر روی این دو برند تمرکز کنید این است که در آینده، برای خرید تجهیزات جدید برای دوربین خود و یا فروش آن دردسر کم‌تری دارید. در ضمن واقعیت آن است که این دو برند خیلی بیش‌تر آزمایش پس داده‌اند. مدل‌های زیاد و متنوعی از برندهای مختلف در بازار وجد دارند که هر کدام خصوصیات منحصر به فرد خود را دارند و باید با مطالعه دقیق خصوصیات آنها و در نظر گرفتن قیمت، بهترین انتخاب را انجام دهید. اما چیزی که حتماً باید مورد توجه قرار دهید این است که برندی که برای اولین بار انتخاب می‌کنید، برندی خواهد بود که تا سالها با آن خواهید ماند، زیرا تجهیزات شما مختص آن برند است و گرفتن یک دوربین جدید از همان برند در آینده هزینه کم‌تری برای شما خواهد داشت. پس موقع انتخاب برند این مساله را مدنظر قرار دهید.

۴ . چه اندازه‌ای از سنسور؟ چند مگاپیکسل؟

یکی از چیزهایی که موقع خرید باید به آن دقت کنید، مساله اندازه سنسور و تعداد پیکسل است. در مورد تعداد پیکسل حتماً با این توصیه رایج اما ابلهانه روبرو می‌شوید که «هرچقدر مگاپیکسلش بیش‌تر باشه بهتره!»، اما آیا واقعاً اینطور است؟ پیش از این، درباره این مساله مقاله‌ مجزایی در فارنت منتشر کردیم که توصیه می‌کنم حتماً مطالعه کنید. اما اگر بخواهم خلاصه بگویم، خواهم گفت که تعداد پیکسل، تنها یک فاکتور از چند فاکتور برای رسیدن به عکس باکیفیت‌ است. اگر تعداد پیکسل شما زیاد باشد، درحالی که سنسور دوربین کوچک است، پیکسل‌ها کوچک شده و در نتیجه عکس شما نویز بیش‌تری خواهد داشت.

در مورد اندازه سنسور نیز باید چند مساله را درنظر بگیرید. اگر عکس‌های شما قرار است بر روی بیلبوردهای بزرگ به چاپ برسند، دوربین‌های «فول فریم» باید اولین انتخاب شما باشند. اگر مورد استفاده شما در چاپ‌های ابعاد بزرگ است، دوربین‌های «هالف ‌فریم» بهترین انتخاب هستند. اگر از دوربین خود برای مصارف خانگی و مهمانی‌های فامیلی استفاده می‌کنید،‌ دوربین‌های کامپکت پاسخگوی نیاز شما خواهند بود. عکس‌های دوربین‌های کامپکت، برای چاپ در ابعاد متوسط و کوچک مناسب می‌باشند. اگر عکس‌های خود را بر روی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارید، اسمارتفون‌ها هم کار شما را راه می‌اندازند.Gear-Envy-02

5 . اندازه و وزن دوربین و لنز

اینکه هرچند وقت یکبار دوربین خود را در دست بگیرید و به صورت تفریحی عکس بگیرید، وزن و اندازه دوربین به چشم شما نخواهند آمد. اما اگر در یک مسافت طولانی و یا مدتی طولانی مجبور باشید دوربین را با خود حمل کنید، حتماً نظرتان عوض خواهد شد. اگر بدون دلیل فنی پول خود را صرف دوربین‌های حرفه‌ای و گران قیمت کنید، باید پی سنگین بودن آنها را هم به تن خود بمالید. به نظر من اگر «اینکاره» نباشید، قطعاً به ماه نکشیده دوربین خود را می‌فروشید. پس مساله وزن و اندازه لنز را جدی بگیرید. این مساله به خصوص در مسافرت شما را به تله خود گرفتار خواهد کرد، طوری که هرچه دوربین و سازنده دوربین هست را نفرین خواهید کرد!

digital-photography-school

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

4 نظر برای این مطلب
  1. ملکی می‌گوید

    خیلی خوب، کوتاه و جامع، بنظرم برای مقایسه کردن بین مدلای مختلف این سایته خوبه، برندای مختلفو جمع کرده
    http://www.kalagard.com/list/photo-camera/page-1/

  2. فرزین می‌گوید

    یک اصل مهم در خرید دوربین، اگر میخواهید عکس خوبی در نور کم بگیرید باید یک DSLR بگیرید که سنسور قابل قبولی داشته باشد . هنوز هم هیچکدام از دوربین های کامپکت بریج و یا بهترین دوربین های گوشی موبایل حتی دوربین لومیا ۱۰٢۰ عکس خوبی در نور کم نمیدهند،ممکن است در مانیتور دوربین خوب به نظر برسند ولی در مانیتور کامپیوتر و یا در چاپ میفهمید که داستان چیز دیگری است. بعلاوه دروبین های نیمه حرفه ای و حرفه ای می توانندبا فورمت RAW عکس بگیرند که امکان ادیت عکس را در بهترین حالت ممکن و با کیفیت بالا فراهم میکند.

  3. ابراهیم می‌گوید

    مطلب خوبی بود
    اما با نکته ۴موافق نیستم
    من بیشتر عکسهامو توی مهمونیها و خونه میگیرم و یه دوربین کامپکت به دلیل نورگیری ضعیف کیفیت خوبی به من نمیده و من با کمی هزینه بیشتر یه dslr مبتدی گرفتم و نتیجه کار خیلی بهتر بود

  4. quietly brilliant می‌گوید

    مثل همیشه مفید و مختصر و جامع.بشخصه دوربینهایNikonرو برای عکاسی انتخاب میکنم.