محققان از امکان قرار دادن آنتن‌های کوچک درون میکروچیپ‌ها خبر دادند

آنتن‌ها هنوز نیاز به بزرگ شدن دارند؛ آنتن ها باید به اندازه ای بزرگ باشند که عملکردی خوبی را از خود نشان داده و بتوانند امواج الکترومغناطیسی مورد نیاز برای برقراری ارتباط را ایجاد نمایند. این موضوع یکی از محدودیت‌های فیزیکی تجهیزات الکترونیکی بوده و به این معنی است که هر دستگاهی در زمینه تکنولوژی اتصال می‌تواند تا مقداری خاص کوچک شود. ممکن است در آینده نه چندان دور شاهد رفع محدودیت در کاهش اندازه باشیم.

4

براساس تحقیقاتی که در نشریه Physical Review Letters منتشر شده است، پژوهشگران بر این باورند که امواج الکترومغناطیسی نه تنها از طریق افزایش سرعت الکترون‌ها بلکه با استفاده از فرآیندی به نام symmetry breaking  یا “شکست تقارن” نیز قابل تولید هستند.

در پدیده “شکست تقارن”، یک میدان الکتریکی معمولا متقارن وجود دارد که خاصیت یک‌پارچگی خود را از دست می دهد. هنگامی که بارهای الکتریکی در حال حرکت نبوده و در اصطلاح ساکن هستند، این تقارن حفظ خواهد شد اما پس از اینکه از حالت سکون در آمده و به حرکت درآیند، شکست تقارن رخ داده و امواج الکترومغناطیسی ایجاد می‌شوند که توانایی هدایت آنتن‌های ریزی را دارند. با داشتن این قابلیت، امکان استفاده از آن‌ها برای طراحی نسل جدید تلفن های همراه و همچنین به کارگیری آن‌ها در اشیاء و دستگاه‌های مجهز به اینترنت فراهم خواهد گردید.

نظریه قدیمی الکترومغناطیس (از قرن ۱۹ تاکنون) الگوی ریاضی تعریف شده خوبی ارائه نداده و به درستی توصیف نمی‌کند تا مشخص شود ماده‌ای که به الکترون‌ها اجازه حرکت کردن نمی‌دهد چطور به عنوان یک آنتن عمل می‌نماید.

سرپرست گروه نویسندگان این مقاله، دکتر Dhiraj Sinha چنین بیان می‌کند:

 ۶۰ سال است این مساله موجب سردرگمی دانشمندان و مهندسان شده است.

پژوهشگران با استفاده از فیلم‌های نازکی از جنس پیزوالکتریک (piezoelectric) که به ولتاژ ورودی واکنش نشان می‌دهد و دچار ارتعاش می شود، موفق شدند به فرکانس‌های خاصی دست پیدا کرده و آن را کشف کنند که می‌توان آن‌ها را به عنوان آنتن مورد استفاده قرار داد. پروفسور Gehan Amaratunga  از دپارتمان مهندسی در همین رابطه اذعان داشت:

 برای استفاده از این مواد به منظور انتقال انرژی، باید تقارن را شکسته و به حرکت الکترون‌ها شتاب داده شود. این همان قطعه گم‌شده معمای نظریه الکترومغناطیس است که طی این 60 سال بدون پاسخ باقی مانده است.

این یافته‌ها می‌تواند به عنوان یک نقطه آغاز تلقی شود. Amaratunga می گوید: من نمی‌گویم که به یک نظریه یکپارچه و بزرگ دست یافته‌ایم، بلکه سخن من این است که به مدد این نتایج خواهیم توانست درک بهتری از الکترومغناطیس و کوانتوم داشته و دریچه‌ی تازه‌ای به سوی مجموعه‌ای از فرصت‌ها برای کشف به روی ما گشوده خواهد شد.

engadget

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

4 نظر برای این مطلب
  1. quietly brilliant می‌گوید

    میکروچیپ یا میکروکنترلر یا میکروپروسسور؟!

    1. محسن صحافی می‌گوید

      میکروچیپ :) یا همون ریزپردازنده

      1. quietly brilliant می‌گوید

        پس میکروپروسسور چیه!؟

        1. محسن صحافی می‌گوید

          فکر کنم قبلی رو درست برداشت نکردی..
          تعریف جفتش به نقل از ویکی‌پدیا:
          میکروپروسسور: تراشه‌های کوچکی‌ است که می‌توانند عملیات حسابی و منطقی را انجام دهد. این تراشه‌ها از تعداد بسیار زیادی ترانزیستور ساخته شده‌اند.
          چیپست: به مجموعه‌ای از اجزای الکترونیکی در یک مدار مجتمع گفته می‌شود که وظیفهٔ مدیریت جریان داده‌ها بین پردازنده، حافظه و قسمت‌های جنبی را بر عهده دارند. چیپست‌ها را معمولاً به گونه‌ای طراحی می‌کنند تا با یک خانوادهٔ معین از ریزپردازنده‌ها کار کنند.