یک جای کار گوگل می لنگد؛ یوتیوب با یک میلیارد کاربر همچنان سودی ندارد

بله درست شنیدید؛ محبوب‌ترین وب‌سایت ویدئویی دنیا که روزانه میلیون‌ها ساعت ویدئو در آن آپلود می‌شود و میلیارد‌ها نفر بیننده دارد، هنوز به سودآوری نرسیده است.

0

جالب اینجاست که یوتیوب از هر فرصتی برای پخش آگهی‌های بازرگانی استفاده می‌کند اما این امر نیز کمک مالی چندانی به حساب نمی‌آید.

البته درآمد کم به معنای از بین رفتن این سرویس پخش ویدئو نیست. از حدود ۱۰ سال پیش، یوتیوب به تملک گوگل درآمد و تاکنون مبالغ هنگفتی را به خود اختصاص داده است.
تنها در سال گذشته میلادی، یوتیوب حدود چهار میلیارد دلار خرج روی دست گوگل گذاشته است و این طور که پیداست این هزینه‌ها پایانی ندارد. افراد آگاه از وضعیت مالی یوتیوب به وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند که این سرویس‌دهنده بزرگ ویدئویی پس از اعمال سیاست‌های جدید، از مرحله زیان‌ دهی خارج شده اما هنوز به سود‌دهی نرسیده است.

youtube
در کنار تمامی این نکات مأیوس کننده، اخبار خوشحال‌ کننده‌ای نیز مبنی بر بهبود وضعیت مالی یوتیوب به گوش می‌خورد، گفته می‌شود اگر یوتیوب بتواند طیف گسترده‌ای از تماشاچیان را جذب خود کند، قادر است سودآوری بیشتری داشته باشد. در سه سال گذشته تمام هَم و غم یوتیوب ایجاد شبکه‌های جدید بوده است که برای اینکار صدها میلیون دلار هزینه کرده اما از قرار معلوم این سیاست تاکنون بازدهی مطلوبی نداشته است.
به همین دلیل، یوتیوب به دنبال راه‌های دیگری برای کسب درآمد است، سرویس جدید Music Key که بدون وجود تبلیغات اجازه پخش مجدد محتوای مشاهده شده را میسر می‌کند یکی از شیو‌ه‌های جدید برای درآمدزایی است.
استفاده از تبلیغات موثر نیز شیو‌ه‌ جدید دیگری است که یوتیوب آنرا در دستور کار خود قرار داده؛ با این حساب تبلیغات نمایش داده شده به موضوع ویدئوی درخواست شده، ارتباط بیشتری دارد. با این حساب اگر ویدئوهایی مشاهده کنید که تبلیغات آنها قابل رَد کردن هستند، یوتیوب وجهی را دریافت می‌کند.
سال ۱۳۸۴ شاهد خرید یوتیوب از جانب گوگل با قیمت ۱.۶۵ میلیارد دلار بودیم و همانطور که گفته شد در این ده سال، یوتیوب آش چندان دهان سوزی برای گوگل نبوده است و با در نظر گرفتن حجم زیاد محتوای ویدئویی که این سایت در اختیار دارد انتظار داریم به زودی شاهد به بار نشستن زحمات گوگل و سودآوری هرچه بیشتر یوتیوب باشیم.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.