۵ نوع عکسی که هر عکاسی باید روش خلق آنها را بداند

پس از یادگیری اصول پایه عکاسی، اغلب به دنبال یادگیری تکنیک‌های عکاسی می‌رویم. تکنیک‌هایی که باعث بروز خلاقیت‌های بیشتر برای عکاسی می‌شوند.

1

در این یادداشت فارنت، به معرفی و آموزش مختصر چند تکنیک مطرح عکاسی می‌پردازیم. قطعاً برای یادگیری و تسلط بیشتر به این تکنیک‌ها، نیازمند مطالعه و تجربه بیشتر در آنها خواهید بود.

۱ . چگونه به صورت جعلی عکس خود را به یک عکس «تیلت شیفت» تبدیل کنیم؟

5-photography-technics-05لنزهای تیلت شیفت کارایی بسیار جذاب و زیبایی دارند، اما در عین حال بسیار گران قیمت هستند. اجزای متحرک این لنزها، باعث اصلاح پرسپکتیو در عکاسی از بناها می‌شوند و همچنین در عکاسی منظره و استودیو، امکان استفاده خلاقانه از عمق میدان را می‌دهند.

با این حال علاقه وصف ناپذیری در عکاسان و فیلمبرداران برای استفاده از این لنز وجود دارد. از این لنز می‌توان یک پرتره واضح با پس زمینه‌ای کاملاً محو ایجاد کرد و یا از چشم انداز یک شهر، تصویری مینیاتورگونه ثبت کرد؛ چیزی که در تیتراژ سریال شرلوک دیده می‌شود. این‌ها تنها دو تکنیک مطرح از انبوه تکنیک‌هایی است که می‌توان با استفاده از این لنز خلق کرد.

در صورتی که از این لنزها استفاده می‌کنید، باید درنظر داشته باشید که فوکوس این لنزها تنها به صرت دستی قابل تنظیم است. برای داشتن فوکوس دقیق در چنین مواقعی، متر کردن بهترین و دقیق‌ترین روش است.

اما در صورتی که توانایی خرید یک لنز تیلت شیفت را ندارید، با استفاده از ابزار gradient blur در فتوشاپ، می‌توانید تا حدود زیادی از یک منظره شهری، حالتی مینیاتور گونه بسازید. کافیست از زاویه مناسبی عکس ثبت کرده باشید، تا با استفاده از این ابزار یک تیلت شیفت جعلی بسازید. نتیجه حاصله تا حدود زیادی مانند نتیجه بدست آمده به وسیله لنز تیلت شیفت است.

۲ . چگونه عکسی با پرسپکتیو فشرده ثبت کنیم؟

5-photography-technics-04عکس‌هایی که با تکنیک پرسپکتیو فشرده ثبت می‌شوند، اغلب خلاقانه بوده و معملاً در شبکه‌های اجتماعی با استقبال روبرو می‌شوند. این عکس‌ها از یک ترفند ساده استفاده می‌کنند؛ قرارگرفتن یک سوژه (اغلب انسان) در پس زمینه و قرار گرفتن یکسوژه دیگر در پیش زمینه و ارتباط دادن این دو به یکدیگر.

برای گرفتن چنین عکس‌هایی به چند نکته باید توجه کنید. اول اینکه برای داشتن عمق میدان بیشتر قرار گرفتن هر دو سوژه در منطقه وضوح، باید از دیافراگم‌های بسته‌تر و لنزهای وایدتر استفاده کرد. استفاده از لنز واید علاوه بر مساله گفته شده، باعث بیشتر شدن پرسپکتیو و در نتیجه کوچک‌تر دیده شدن سوژه پس زمینه می‌شود. حواستان به سرعت شاتر باشد، تا سرعت لازم برای فیریز کردن سوژه ها را داشته باشد. برای جبران دیافراگ بسته و سرعت شاتر بالا، می‌هوانید حساسیت را بالا ببرید.

۳ . چگونه عکسی از منظره با نوردهی طولانی ثبت کنیم؟

5-photography-technics-03نوردهی طولانی یکی از تکنیک‌های قدیمی اما بسیار زیبای عکاسی است. در این تکنیک وقتی از چشم انداز دریایی عکاسی می‌کنید، تمام سوژه‌های متحرک، از جمله آب دریا، به صورت محو ثبت شده و شکلی مه گونه می‌گیرد. در این شیوه، بسته به سوژه، نوردهی بین 3۰ ثانیه تا ۵ دقیقه انجام می‌شود.

در صورتی که در نور روز اقدام به این نوع عکاسی کنید، نیازمند یک فیلتر ND قدرتمند خواهید بود. فیلتر ND همانند یک شیشه دودی عمل کرده، مقابل لنز قرار گرفته و نور اضافی ناشی از نوردهی طولانی را کاهش می‌دهد. این فیلترها در رده‌های مختلف و با غلظت‌های مختلف موجود می‌باشند.

علاوه بر فیلتر ND به طور حتم نیازمند سه پایه خواهید بود. در عکس شما قطعاً سوژه‌هایی هستند که باید به صورت ثابت ثبت شوند و بدون استفاده از سه پایه این امر ناممکن است. اغلب عکس‌های نوردهی طولانی را در مرحله ویرایش به صورت سیاه و سفید درمی‌آورند.

۴ . چگونه یک عکس «اینفرارد» دیجیتال ثبت کنیم؟

5-photography-technics-02عکس‌های اینفرارد تصویری روج گونه ایجاد می‌کنند که نتیجه آن بسیار جذاب است. اغلب در این شیوه از مناظر و یا مکان‌های تاریخی و باستانی عکاسی می‌کنند. در عکاسی آنالوگ به راحتی می‌توان عکس اینفرارد ثبت کرد، اما در عکاسی دیجیتال و دوربین‌های دیجیتال این کار تقریباً نشدنی است. برای این کار باید قطعه‌ای از دوربین را خارج کرد که علاوه بر اینکه این کار بسیار سخت است، پس از آن نمی‌توان با آن دوربین عکس‌های معمولی ثبت کرد.

اما به این سختی‌ها هم نیست و می‌توان با استفاده از فیلتر اینفرارد به این عکس‌ها دست یافت. این فیلترها که IR نام دارند، در مقابل لنز نصب شده و از ورود برخی تون‌های نوری جلوگیری می‌کنند. این فیلترها بسیار تاریک بوده و تنها برای نوردهی طولانی می‌توان از آنها استفاده کرد. در نتیجه با قرار دادن این فیلترها در منظره یاب چیزی نخواهید دید و باید قبل از قرار دادن فیلتر فوکوس کنید. علاوه بر اینها باید زمانی هم در مرحله ویرایش عکس اختصاص دهید.

اگر قادر به تهیه یک فیلتر IR نیستید، می ‌توانید با استفاده از فیلتر اینفرارد در فتوشاپ، به میزان زیادی این تاثیر را بر روی عکس خود اعمال کنید.

۵ . چگونه پرتره‌ای به صورت نوردهی دوگانه ثبت کنیم؟

5-photography-technics-01ترکیب دو عکس بر روی یکدیگر اتفاق جدیدی در عکاسی نیست؛ از اواخر قرن نوزدهم از این تکنیک استفاده می‌شود.

یکی از عکس‌های محبوبی که در نوردهی دوگانه استفاده می‌شود، ترکیب یک پرتره با یک بافت طبیعی، مانند شاخه‌های درختان در پس زمینه آسمان سپید، و سطح زمین در یک کویر خشک است.

برخی دوربین‌های عکاسی DSLR این توانایی را در خود دارند که به صورت نوردهی دوگانه عکاسی کنند. در این حالت حتی نیازی هم به استفاده از فتوشاپ نیست.

برای گرفتن چنین عکس‌هایی بهتر است که عکس‌های شما در پس زمینه‌ای یکسان ماند یک آسمان ابری روشن ثبت شوند.

برای ترکیب این عکس‌ها در فتوشاپ، تنها کافیست آنها را به صورت دو لایه در یک عکس تعریف کنید و با استفاده از گزینه‌های Blending mode آنها را با یکدیگر ترکیب کنید.

petapixel

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. حمیدرضا می‌گوید

    بسم الله الرحمن الرحیم
    أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ

    سلام خیلی ممنون
    انشاءالله سربلند باشید