M4 Aqua در مقابل Xperia Z3، تفاوت‌های یک گوشی میان‌رده با پرچمدار سونی چیست؟

شرکت سونی امروز از یک گوشی هوشمند در رده میانه بازار رونمایی کرد. اگرچه شاهد معرفی یک پرچمدار هوشمند توسط این شرکت ژاپنی در نمایشگاه بارسلونا نبودیم اما نداشتن حرف Z در نام Xperia M4 Aqua بدان‌معنا نیست که می‌توان این گوشی هوشمند را به طور کل نادیده گرفت.

1

این دستگاه هوشمند علاوه بر ضدآب بودن از دوربین خوب در پشت و جلو برخوردار بوده و با توجه به باتری خوب از طراحی زیبا و ضخامت کم بهره می‌برد. با توجه به شباهت ظاهری این دستگاه با اکسپریا زد3 بدنیست مقایسه‌ای میان این دو گوشی هوشمند داشته باشیم تا تفاوت‌های میان گوشی رده میانه و پرچمدار سونی مشخص شده و ببینیم M4 Aqua به اصطلاح چند مرده حلاج است؟!

طراحی مشابه اما وزن کمتر

سونی اکسپریا M4 Aqua از ابعاد 145.5 در 72.6 در 7.3 میلی‌متر برخوردار است و این درحالیستکه اکسپریا زد 3 در ابعاد 146 در 72 در 7.3 میلی‌متر روانه بازار شد، بنابراین از نقطه نظر فیزیکی و ابعاد می‌توان دو گوشی را تقریبا مشابه یکدیگر برشمرد. اکسپریا M4 Aqua کشیده‌تر بوده اما اکسپریا زد 3 بلندتر است.

Sony-xperia-m4-aqua

از نظر وزنی تفاوت فاحشی میان این دو وجود دارد. M4 Aqua 136 گرم وزن دارد اما اکسپریا زد 3 از وزن 152 گرم بهره می‌برد. ظاهر هر دو مشابه و به اصطلاح از طراحی OmniBalance با لبه‌های خمیده بهره می‌برند و در لبه‌ها از لاستیک‌های مخصوص جهت جلوگیری از وارد شدن ضربه در صورت افتادن از دست بهره گرفته شده است. هر دو دستگاه از استانداردهای IP65 و IP68 در خصوص قابلیت‌های ضدآب و ضدگردوغبار بهره می‌برند. در جنبه ظاهری اکسپریا M4 Aqua از پورت باز! میکرویو‌اس‌بی بهره می‌برد و این در حالیستکه در اکسپریا زد3 از درپوشی برای این قسمت بهره می‌برد. این بدان‌معناست که طراحی ظاهری کمی ساده تر است. در زمینه رنگ‌های ارائه شده، اکسپریا M4 Aqua در رنگ‌های سیاه، سفید و نقره‌ای عرضه خواهد شد و این در حالیستکه اکسپریا زد 3 در رنگ‌های سیاه، سفید، سبزنقره‌ای و مسی و نهایتا بنفش در بازار موجود است.

صفحه‌نمایش بهتر اکسپریا زد3

در دستگاه‌های رده میانه بازار شاهد قربانی شدن بخشی از قابلیت‌های گوشی به منظور کاهش هزینه‌ها هستیم. صفحه‌نمایش دستگاه اولین قسمتی است که قربانی این تفکر می‌شود. اکسپریا M4 Aqua از صفحه‌نمایش 5 اینچی بهره می‌برد که تنها 0.2 اینچ کوچک‌تر از صفحه‌نمایش زد 3 است اما رزولوشن صفحه‌نمایش تفاوتی فاحش دارد.

M4 Aqua رزولوشن صفحه‌نمایشی معادل 720×1280 پیکسل دارد که در مقایسه با رزولوشن 1080×1920 پیکسلی زد3 شاهد تراکم 294 در مقابل 424 پیکسل هستیم. این بدان‌معناست که زد3 صفحه‌نمایشی شفاف‌تر و واضح‌تر دارد و بیشتر بودن پیکسل‌ها نیز باعث خواهد شد شاهد عرضه جزئیات بیشتر در صفحه‌نمایش زد3 باشیم.

دوربین پشتی بهتر اکسپریا زد3 و سلفی‌های بهتر M4 Aqua

اکسپریا زد1، زد2 و نهایتا زد3 همگی به دوربین‌هایی خوب مجهز شده بودند. هر سه دستگاه یادشده از دوربین‌های 20.7 مگاپیکسلی بهره می‌برند. این در حالیستکه M4 Aqua رزولوشن را به 13 مگاپیکسل کاهش داده و مقدار حساسیت ایزو را از بیشینه 12800 به بیشینه 3200 می‌رساند اما به هرحال پرچمدار سونی برنده این مقایسه نیز می‌باشد.

مدنظر داشته باشید که اکسپریا M4 Aqua از همان برنامه دوربین قرارگرفته بر روی اکسپریا زد 3 بهره می‌برد. در مقام مقایسه دوربین جلویی، اکسپریا M4 Aqua حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد. این دستگاه به دوربین جلویی 5 مگاپیکسلی تجهیز شده و این درحالیستکه اکسپریا زد 3 از دوربین 2.2 مگاپیکسلی بهره می‌برد.

پردازنده، فضای ذخیره‌سازی و باتری

اکسپریا M4 Aqua از پردازنده 4 هسته‌ای اسنپ‌دراگون 615 با فرکانس کاری 1.7 گیگاهرتز به همراه پردازنده گرافیکی Adreno 405 بهره می‌برد و در سمت دیگر میدان اکسپریا زد 3 به پردازنده اسنپ‌دراگون 605 چهارهسته‌ای با فرکانس کاری 2.5 گیگاهرتز و تراشه گرافیکی Adreno 330 تجهیز شده است. این بدان‌معناست که پرچمدار سونی عملکردی تا حدی بهتر در اجرای برنامه‌های پیچیده و سنگین دارد. این عملکرد هنگامی که نیم‌نگاهی به استفاده از 3 گیگابایت رم در زد3 داشته باشیم بیشتر نمود پیدا می‌کند. هنوز در خصوص میزان رم استفاده شده در M4 Aqua اطلاعاتی منتشر نشده اما انتظار می رود شاهد بهره‌گیری از رم یک یا دو گیگابایتی در این دستگاه باشیم.Xperia-M4-Aqua-Featured-png-e631aed70044c3f9fc8e8aa1690ec99f

از نقطه‌نظر فضای ذخیره‌سازی داخلی، میان رده سونی به فضای ذخیره‌سازی 8 گیگابایتی تجهیز شده و اکسپریا زد 3 از 16 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی بهره می‌برد که البته این مقدار فضا را در هر دو گوشی می‌توانید با بهره‌گیری از مموری کارت افزایش دهید.

مقدار زمان ممکن برای استفاده از باتری میان رده سونی دو روز اعلام شده که با توجه به بهره‌گیری از باتری 2400 میلی‌آمپر ساعتی خوب به نظر می‌رسد و این مقدار برای سونی اکسپریا زد 3 برابر با 3100 میلی‌آمپر ساعت است. به نظر می‌رسد با توجه به بالاتر بودن رزولوشن صفحه‌نمایش زد3 و همچنین فرکانس کاری بالاتر پردازنده شاهد عملکردی نسبتا برابر در دو دستگاه باشیم.

Xperia M4 Aqua و اندروید 5.0

میان‌رده سونی به همراه سیستم‌عامل اندروید 5.0 گوگل به بازار عرضه خواهد شد و این درحالیستکه زد3 در حال حاضر منتظر دریافت به روز رسانی جدید است. یکی از قابلیت‌های نرم‌افزاری که در میان‌رده سونی شاهد نخواهیم بود قابلیت Remote Play است که به کاربران پلی‌استیشن 4 سونی این امکان را خواهد داد تا به طور بی‌سیم‌ به اجرای بازی‌های کنسول خود بپردازند. این قابلیت در سپتامبر 2014 برای اکسپریا زد3 عرضه شد.sony_xperia_z3_and_xperia_z3_compact

نتیجه‌گیری

مدنظر داشته باشید که M4 Aqua چیزی در حدود 250 پوند ارزان‌تر از پرچمدار اندرویدی سونی می‌باشد. شاید در مقام مقایسه M4 Aqua پیروز میدان در همه زمینه‌ها نبوده اما به خوبی در مقابل زد 3 قد علم کرد. هر دو گوشی از طراحی نسبتا مشابهی بهره می‌برند اما میان‌رده سونی ارازن‌تر بوده و از دوربین جلویی بهتری بهره می‌برد. ضمن اینکه این دستگاه در حال حاضر از جدیدترین نسخه سیستم‌عامل اندروید نیز بهره می‌برد.

اکسپریا زد 3 از دوربین پشتی بهتر، پردازنده سریع‌تر، فضای ذخیره‌سازی بالاتر، صفحه‌نمایش واضح‌تر و البته قابلیت Remote Play بهره می‌برد.

Pocket-lint

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. حسام می‌گوید

    اول که خبر ها رو دیدم شوکه شدم چه خبرهایی !!!!Woow
    دم این سایت فارنت با این پوشش خبری دستت درد نکنه